کد خبر: ۱۳۶۳۴۴
تاریخ انتشار: ۰۰:۱۴ - ۰۲ اسفند ۱۳۹۸
یک پزشک فوق تخصصی عفونی:

افراد مشکوک به ویروس کرونا به بیمارستان علی‌اصغر مراجعه کنند

پزشک فوق تخصص عفونی کودکان و استاد دانشگاه علوم پزشکی شیراز با اشاره به علائم، راه‌های پیشگیری و اهمیت روش‌های خود مراقبتی در پیشگیری از ابتلا به کرونا، گفت: افراد مشکوک به بیمارستان علی اصغر در شیراز مراجعه کنند.
 محمدرحیم کدیور، با انتشار یک فایل صوتی در فضای مجازی ضمن ارائه آموزش‌هایی به شهروندان در خصوص کرونا ویروس، تاکید کرد: بهترین راه برای مقابله با این بیماری، پیشگیری از ابتلا است.

او با بیان اینکه علائم این بیماری دارای سطوحی متفاوت است، گفت: فرد مبتلا می‌تواند بدون علامت باشد یا علائم یک سرما خوردگی بسیار خفیف را نشان داده یا نشانه‌های آنفلوانزآی بسیار شدید را داشته باشد.

این پزشک فوق تخصص تاکید کرد: افراد مسن، دارای بیماری‌های زمینه‌ای مانند دیابت، سرطان یا بیماری‌های خود ایمن و مادران باردار، در مقابل کرونا ویروس جدید، حساستر هستند.

او ضمن تاکید بر اینکه مهمترین کار پیشگیری است، گفت: این بیماری از طریق ذرات تنفسی منتقل می‌شود، گفت: سرفه عطسه و صحبت کردن امکان ابتلا را افزایش می‌دهد؛ دست آلوده به ویروس هم امکان انتقال بیماری را دارد.

کدیور با تصریح اینکه ویروس تا ۹ روز امکان زنده ماندن در محیط و بر روی دستگیره در و اشیایی که بیمار لمس کرده را دارد، گفت: اگر فردی دارای علائم بیماری آنفلوآنزا بود، حتما به پزشک مراجعه کند.

او ادامه داد: بیماران بعد از مراجعه به پزشک، حتما در منزل بمانند و سایر اعضای خانواده از تماس مستقیم با آنان خودداری کنند، بیمار باید از سایر افراد خانواده جدا شود.

کدیور از شهروندان و پزشکان و کادر درمانی خواست که در صورتیکه کمترین تردد را در خصوص ابتلای افراد به کرونا ویروس را دارند، آنان را به بیمارستان حضرت علی اصغر (ع) در شیراز ارجاع دهند.

این پزشک فوق تخصص با بیان اینکه افراد حتما سرفه و عطسه خود را با دستمال بپوشانند، گفت: شست و شوی دست‌ها با آب و صابون بهترین راه است، اما اگر صابون نبود، با الکل دست را تمیز کنید.

کدیور با بیان اینکه سئوال می‌شود که آیا استفاده از ماسک تاثیری دارد، گفت: تاثیر استفاده از ماسک خصوصا در محیط‌های عمومی، جلوگیری از پراکنده شدن ذرات تنفسی است، اما ماسک عادی نمی‌تواند از ورود ویروس به بدن افراد جلوگیری کند هرچه تاثیر گذار است.

این پزشک فوق تخصص با بیان اینکه تنها ماسک ان ۹۲ می‌تواند از ورود ویروس جلوگیری کند، گفت: این ماسک گران و معدود است لذا برای استفاده عمومی توصیه نمیشود، اما در مراکز درمانی و در مواجهه با بیماران مشکوک، حتما باید استفاده شود.

استاد دانشگاه علوم پزشکی شیراز به پزشکان و کادر درمانی بیمارستان‌ها و حتی مطب و کلینک‌های خصوصی توصیه کرد که حتما سیستم تهویه مناسبی را داشته باشند و از ماسک و دستکش نیز استفاده کنند و مدام دست‌هایشان را بشویند.

کدیور از شهروندان خصوصا افراد در معرض خطر بیشتر و گروه‌های دارای ریسک درخواست کرد که تا حد امکان از شرکت در میهمانی‌ها، محیط‌های عمومی، خودداری کنند./  باشگاه خبرنگاران جوان
نظرات بینندگان