کد خبر: ۱۳۶۳۷۱
تاریخ انتشار: ۱۹:۴۴ - ۰۲ اسفند ۱۳۹۸

نتایج اولیه انتخابات شیراز عصر شنبه اعلام می‌شود

فرماندار و رییس ستاد انتخابات شهرستان شیراز ضمن تشکر از مردم برای مشارکت در انتخابات دوم اسفند ۹۸ گفت: پیش‌بینی می‌شود که نتایج اولیه شمارش آرای انتخابات در شیراز عصر شنبه سوم اسفند ۹۸ اعلام شود.
محمدرضا امیری عصر جمعه در حاشیه برگزاری انتخابات در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با بیان اینکه آغاز شمارش آرا بستگی به عوامل مختلف از جمله میزان استقبال دارد، افزود: با اعلام زمان پایان رای‌گیری فورا کار شمارش آرا آغاز خواهد شد.

امیری ادامه داد: براساس دستور وزارت کشور ابتدا آرای صندوق‌های مربوط به انتخابات مجلس شورای اسلامی شمارش می‌شود و بعد از آن رای ریخته شده به صندوق‌های انتخابات مجلس خبرگان رهبری شمارش خواهد شد.

وی اضافه کرد: پیش بینی می شود که شمارش آرای اولین صندوق‌ها تا حوالی ساعت ۲ بامداد شنبه سوم اسفندماه ۹۸ به پایان برسد و این صندوق‌ها به ستاد مرکزی انتخابات شهرستان تحویل داده شود.

فرماندار شیراز اظهار داشت: همچنین پیش بینی می شود که حدود ساعت ۸ تا ۹ صبح شنبه شعب جمع‌آوری و شمارش کل آرا انجام و صندوق‌های رای نیز تحویل داده شود.

امیری با بیان اینکه احتمال تمدید مهلت قانونی رای گیری وجود دارد،گفت: نیروهای دست اندرکار انتخابات در شعب‌های اخذ رای که احتمال ازدحام رای‌دهندگان براساس تجارب گذشته وجود داشته تقویت شده است.

وی گفت:‌۱۵ هزار نیروی انسانی برای حضور و پشتیبانی از شعب اخذ رای شهرستان شیراز به کارگرفته شده اند و براساس محاسبات انجام شده و رایزنی با هیات‌های اجرایی و نظارت بر انتخابات تعرفه رای نیز به اندازه کافی پیش بینی و تهیه شده است.

وی ادامه داد: انتخابات ۲۵ فرآیند کلی دارد که ۲۴ مورد آن الکترونیکی است و تنها شمارش آرا به صورت دستی انجام می شود.

ایجاد ۷۲۸ شعبه اخذ رای در شیراز

فرماندار شهرستان شیراز همچنین بیان کرد: در شهرستان شیراز ۶۸۲ شعبه اخذ رای پیش‌بینی و همچنین چهار شعبه اخذ رای نیز برای اقلیت‌های مذهبی تعیین شد.

امیری ادامه داد: در شهر شیراز ۵۹۰ شعبه اخذ رای، بخش مرکزی ۶۷ شعبه، بخش ارژن ۲۵ شعبه و همچنین ۵۵ شعبه سیار و برای شهرستان زرقان هم ۴۲ شعبه ایجاد شدکه در مجموع ۷۲۸ شعبه اخذ رای در کل حوزه انتخابیه شهرستان‌های شیراز و زرقان دایر بود.

وی اضافه کرد: به نسبت دور قبل انتخابات مجلس، در انتخابات امروز دوم اسفند ۹۸، تعداد ۴۱ شعبه اخذ رای به شمار شعب حوزه انتخابیه شهرستان‌های شیراز و زرقان افزوده شده که این امر بیانگر افزایش بیش از ۶ درصد است و این افزایش شعب به مناطق پُر ازدحام شیراز و صدرا تعلق دارد.

امیری تعداد رای دهندگان و افراد واجد شرایط بالای ۱۸ سال سن را در حوزه انتخابیه شیراز یک میلیون و ۳۵۰ هزار نفر عنوان کرد.

 سه هزار و ۲۲۷ شعبه اخذ رای در استان فارس برای اخذ رای از سه میلیون و ۵۰۰ هزار نفر از واجدان شرایط شرکت در انتخابات دوم اسفند دایر شده است.

استان فارس در برگیرنده ۳۶ شهرستان، ۱۸ نماینده در مجلس شورای اسلامی دارد که سهم حوزه انتخابیه شیراز و زرقان، چهار کرسی نمایندگی است.

بنابر اعلام روز یکشنبه ۲۷ بهمن‌ماه رییس ستاد انتخابات استان فارس، تعداد نامزدهای نمایندگی مجلس در این استان ۳۲۵ نفر است که از این تعداد ۲۹۰ نفر مرد و ۳۵ نفر زن هستند.

سید احمد احمدی زاده گفت:‌ از زمان شروع ثبت‌نام از داوطلبان نمایندگی مجلس شورای اسلامی در استان فارس، ۹۲۴ نفر در این استان اقدام به نام‌نویسی کردند و ۹ نفر نیز حوزه انتخابیه خود را از سایر نقاط کشور به فارس انتقال دادند که در این میان،‌ تاکنون ۱۳۰ نفر از کاندیداهای نمایندگی مجلس انصراف داده‌اند.

پس از فوت آیت الله اسدالله ایمانی نماینده فقید ولی فقیه در استان فارس و امام جمعه شیراز، یک کرسی مردم این استان در مجلس خبرگان رهبری خالی ماند که تعیین سرنوشت این کرسی در انتخابات دوم اسفندماه مشخص خواهد شد.

مردم فارس در مجلس خبرگان رهبری پنج کرسی دارند که در دوره پنجم، هم‌اینک حضرات آیات سید علی اصغر دستغیب، احمد بهشتی، سید محمد فقیه و علی اکبر کلانتری به نمایندگی از این استان در این مجلس حضور دارند.

نظرات بینندگان