کد خبر: ۱۳۶۳۷۷
تاریخ انتشار: ۲۱:۰۴ - ۰۲ اسفند ۱۳۹۸

اولین دوربین های حرارتی ویروس کرونا،در شیراز نصب شد/ اعلام آمادگی علوم پزشکی شیراز برای مقابله با این ویروس

تا چند وقت پیش همه مسئولین از نبود ویروس شوم کرونا در ایران خبر می دادند؛ این که تمامی فرودگاه ها تحت کنترل و مراقبت های ویژه بوده و جای نگرانی برای ورود این ویروس نیست اما حالا این بیماری هولناک جان نخستین قربانیانش را در ایران گرفته است چرا که به تازگی محمدرضا قدیر، رئیس دانشگاه علوم پزشکی قم اعلام کرد که تست اولیه 2 بیمار نسبت به کرونا مثبت بوده و این ویروس عامل مرگ آن ها شده است.اولین دوربین های حرارتی ویروس کرونا،در شیراز نصب شد/اعلام آمادگی برای مقابله با این ویروس
به گزارش شیرازه، در همین چند روز اخیر بسیاری از مسئولین هم فوت این  2 نفر را بر اثر بیماری شوم کرونا تایید کردند. عضو شورای مرکزی انجمن اسلامی جامعه پزشکی ایران نیز از حاشیه های منجر به فوت برادر خود به دنبال ابتلا به ویروس کرونا خبر داد. به گفته دکتر محمد مولای با اصرار و خواهش او،سرانجام از بردارش تست کرونا گرفتند و آزمایش را به تهران فرستادند که البته جواب مثبت بوده است.
با این حال حمید شعبانی، مدیر روابط عمومی آموزش و پرورش فارس به دنبال انتشار بعضی خبری در خصوص تعطیلی مدارس در پی مشاهده فرد آلوده به ویروس کرونا در یکی از بیمارستان‌های شیراز هم گفت که بیماری کرونا در مدارس این استان مشاهده نشده است و مردم نباید به شایعات توجه کنند. مسئولان بهداشتی نیز در پی انتشار شیوع ویروس کرونا در شهرهای مختلف در فضای مجازی آن را تکذیب و انکار کردند.
این درحالیست که بسیاری از شهروندان همچنان از خطر وجود کرونا در این استان ترس و واهمه دارند و از دست دادن با یکدیگر، رفت و آمد در مکان های عمومی و شلوغ، استفاده از وسایل نقلیه و غیره خودداری می کنند. با این وجود، مدیران دستگاه‌های اجرایی استان فارس آمادگی خود را برای استفاده از تمام امکانات و پتانسیل‌ها در مسیر پیشگیری، مواجهه و مقابله با ویروس کرونای جدید، اعلام کرده اند.

امکان شیوع ویروس کرونا از راه زمینی
در همین رابطه معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی شیراز در گفت و گو با خبرنگار شیرازه با بیان این که مدیران ارشد استان در کمیته بحران دانشگاه علوم پرشکی شیراز با هدف پیشگیری و مقابله با ویروس کرونا در فارس برای مقابله با این بیماری اعلام آمادگی کرده اند،گفت: پروتکل ما تا قبل از اعلام وجود این ویروس در قم، بر مراقبت و جلوگیری از شیوع این بیماری از مرزهای هوایی مثل فرودگاه های شهید دستغیب، فرودگاه لامرد و لار متمرکز بود اما اکنون این مراقبت ها و کنترل ها را در سطح زمینی نیز افزایش داده ایم چرا که واردات زمینی داریم و احتمال شیوع آن از طریق جاده ها نیز امکان پذیر است.
به گفته دکتر عبدالرسول همتی، دانشگاه علوم پزشکی شیراز نخستین مجموعه سلامت کشور بوده که به نصب دوربین های حرارتی تشخیص دهنده در راستای شناسایی این ویروس در فرودگاه های استان اقدام کرده است.

حتی موارد مشکوک هم دیده نشده است
وی با اشاره به آمادگی های لازم و تجهیزات کافی در بیمارستان ها افزود: به طور طبیعی احتمال شیوع این نوع بیماری وجود دارد که البته وزارت بهداشت برای پیشگیری از ویروس کرونا اقدامات خوبی برای تشدید مراقبت ها در قم در نظر گرفته است تا از انتقال این ویروس به دیگر شهرها جلوگیری شود.اگرچه آمادگی ها لازم انجام شده اما در شیراز و استان فارس همچنان این بیماری مشاهده نشده و حتی موارد مشکوک هم دیده نشده است.
اولین دوربین های حرارتی ویروس کرونا،در شیراز نصب شد/اعلام آمادگی برای مقابله با این ویروس

بیمارستان حضرت علی اصغر(ع) به بیماران مشکوک یا مبتلا به کرونا اختصاص یافت
دکتر همتی با اعلام این که بیمارستان حضرت علی اصغر(ع) در شیراز به عنوان بیمارستان مرجع در استان برای رسیدگی به بیماران این ویروس پیش بینی شده است، بر آگاهی بخشی بهداشت فردی و خودمراقبتی به عنوان اقدامات پیشگیرانه تاکید کرد و گفت:تلاش ما بر این است تا این مکان را برای درمان بیماران کرونا اختصاص دهیم تا اگر بیماری مشکوک وجود داشت یا تعداد آن ها افزایش یافت با کمبود فضا مواجه نباشیم.از همین رو در کنفرانسی که با وزیر بهداشت داشتیم راه های مقابله با این بیماری طراحی شده تا در هنگام مشاهده مبتلایان آمادگی کافی را داشته باشیم و در صورت لزوم تغییر کاربری نیز انجام دهیم.

تجهیزات لازم و کافی از تامین دارو تا آمبولانس وجود دارد
 وی با اشاره به تجهیزات لازم و کافی از آمبولانس گرفته تا تجویز دارو گفت: ما از زمان پیدایش این بیماری در چین اقدامات لازم را جهت اطلاع رسانی، تهیه دارو و امکانات لازم به انجام رساندیم و در حال حاضر هم آگاهی دهی به مردم برای مراقبت هر چه بیشتر خود از طریق مراکز خبری و صدا و سیما در اولویت است.
این مقام مسئول ادامه داد: مقابله با این ویروس با مشارکت دستگاه های اجرایی نظیر سازمان های مرتبط با مسافران، پایانه های مسافربری، وزارت امورخارجه ،سازمان های امنیتی، مدیرکل بحران استان، مدیرکل پدافند غیرعامل، فرمانداری شیراز، دادستان کل استان و نیز اساتید دانشگاه ها محقق می شود.
دکتر همتی با بیان این که شدت بیماری زایی و کُشندگی این ویروس از آنفلوانزا پایین تر اما قدرت سرایت آن به فرد دیگر بیشتر است،افزود:هرچند مردم در این خصوص اطلاعات لازم مثل شست و شوی مداوم دست ها، عدم حضور در مکان های شلوغ و پررفت و آمد را می دانند اما بیلبوردهایی را در سطح شهر راه اندازی کرده ایم تا اطلاع رسانی کامل تر صورت بگیرد.

مادران باردار هم در معرض خطر هستند
یک پزشک متخصص بیماری های عفونی نیز با بیان این که علاوه بر بیماران خاص  مادران باردار هم در معرض خطر هستند، گفت:بهترین روش مقابله با این بیماری، پیشگیری از ابتلاست چرا که در برخی مبتلایان اثری از بیماری مشاهده نشده و در بعضی موارد هم به صورت سرماخوردگی خفیف است.
کدیور با تاکید بر این که بیماران مشکوک به کرونا حتما باید از ماسک های ویژه استفاده کنند،افزود:هرچند که ماسک های عادی تاثیر گذار بوده و برای سلامت هر فردی مفید است اما تنها ماسک ان ۹۲ می تواند از ورود این ویروس به بدن جلوگیری کند.
 گفته می شود،استفاده از ماسک برای همه افراد لازم نبوده و تنها افراد مستعد ،سالمند و مبتلایان به بیماری‌های خاص باید از آن استفاده کنند.
به گفته برخی شهروندان قیمت بعضی ماسک های مخصوص مقابله با ویروس از 13 هزار تومان تا 80 هزار تومان در داروخانه ها یافت می شود، این در حالیست که در صورت شیوع بیماری، این ماسک ها باید با قیمت ارزان یا رایگان در اختیار مردم قرار بگیرد. 

آیا نخستین قربانیان کرونا ،آخرین قربانیان در ایران هستند؟
علائم ویروس کرونا 80 درصد شبیه به سندرم حاد تنفسی «سارس» بوده و از طریق سرفه و عطسه به دیگران سرایت می شود. در حالی که اولین علائم این ویروس به تب بالا، گلودرد، سرفه، تنگی نفس و اسهال ظاهر می شود، در مراحل بعدی باعث ذات الریه و نارسایی کلیه شده و در نهایت به مرگ بیمار منجر می شود.
ناگفته نماند،تا کنون بیش از ۷۵ هزار نفر در سراسر جهان به ویروس مهلک کرونا مبتلا شده‌اند و ۲ هزار و ۱۳۱ نفر عمدتا در چین جان خود را به دلیل ابتلای به این ویروس از دست داده‌اند.البته احتمال مرگ بعد از ابتلا به این بیماری حدود 3 درصد است.
برپایه این گزارش،احتمال شیوع این ویروس شوم در هر شهر و کشوری وجود دارد، از این جهت لازم است که همه دستگاه های مربوطه از تمامی امکانات برای مقابله با بیماری کرونا بکار بگیرند تا دیگر شاهد چنین عواقب ناگواری در کشورمان نباشیم.هرچند تاکنون تلاش های زیادی از سوی مسئولین صورت گرفته و برای مراقبت های بیشتر واردات چینی هم به کشور ما متوقف و ممنوع شده است اما با این حال باید منتظر ماند و دید که آیا نخستین قربانیان کرونا، آخرین قربانیان در ایران هستند یا نه؟
گزارش از بهاره یاری

برچسب ها: ماسک ، ایران ، فارس
نظرات بینندگان