کد خبر: ۱۳۶۳۸۸
تاریخ انتشار: ۱۴:۰۶ - ۰۳ اسفند ۱۳۹۸

نقش و جایگاه زنان در دوران چهل ساله انقلاب

پایگاه خبری تحلیلی شیرازه،  بحث در مورد نقش و جایگاه زنان در دوران چهل ساله انقلاب و آن چه را که قرار است در گام دوم انقلاب به آن دست یابد از رسالت زن آغاز می شود. اهمیت شناخت این رسالت آنجا آشکار میشود که در عصر حاضر مورد هدف و هجوم دشمنان واقع شده و آثار خود را در جامعه بر جای می گذارد. آیا رسالت زن مسلمان این است که حقوق مساوی با مرد داشته باشد و در میدان رقابت با مرد قرار گیرد؟ یا از آزادی مطلق برخوردار گردد؟

 البته آزادی معنای وسیعی دارد؛ کدام آزادی؟ آزادی از اسارت؟ آزادی از اخلاق؟ چون اخلاق هم یک قید و بند است. آزادی از قوانینی که زن را در مقابل شوهر متعهد می کند؟ همان آزادی که غرب داعیه دار آن است؟ آزادی از قید و ببه گزارش شیرازه،ندهای خانوادگی؟ آزادی از قید ازدواج و تشکیل خانواده و تربیت فرزندان؟

     عزیزان در اسلام تعالی و کمال بشر مطرح است. جنس زن بودن و مرد بودن مطرح نیست. اخلاق بشری مطرح است. بروز و رشد استعدادها مطرح است. آیا قبل از انقلاب زمینه این رشد و تعالی فراهم بود؟ یا این که در اثر تربیت غلط غربی در دوران حکومت طاغوت، زنان به آرایش، تجملات، تبرّج و خودنمایی تمایل پیدا کردند؟ که البته هدف آن هم التذاذ مردان بود. آیا میدان و فرصت برای علم و معرفت و تربیت و اخلاق و پیشرفت و شکوفایی استعدادها فراهم بود؟ یا تمام این کمبوها بر زن تحمیل می شد؟

نقش و جایگاه زنان در دوران چهل ساله انقلاب
 
    دستاوردهای انقلاب در حوزه زنان فراوان است. در حقیقت بعد از پیروزی انقلاب، از زن ایرانی تجلیل شد که سردمدار این تجلیل هم امام بزرگوار (ره) بود. وقتی تفکر صاحب انقلاب نقش انسان سازی را در راستای قرآن کریم به زن می دهد و می فرماید: «قرآن کریم انسان ساز است و زن ها نیز انسان ساز. وظیفه زن ها انسان سازی است، اگر زن های انسان ساز از ملت ها گرفته شوند، ملت ها به شکست و انحطاط مبدل خواهند شد»؛ (صحیفه امام، ج6، ص300) معلوم است که در این تفکر  و مکتب، زن رشد می کند و جایگاه اصلی خویش را پیدا میکند. البته این فکرِ رشد زن از نظر معنوی و اخلاقی باید فکر رایج در میان خود زنان نیز باشد، که اگر اینگونه شد می¬بینیم به برکت انقلاب، تمام زمینه ها و امکانات برای این تعالی و کمال فراهم است تا در نهایت زن نیز در چهره انسان کامل در جامعه بروز و نمود یابد.

     انقلاب به زن ایرانی شخصیت بخشید، در عرصه های مختلف فرهنگی و اجتماعی، معنوی و معرفتی، سیاسی و علمی زن جایگاه خویش را بازیافت. در حضور اجتماعی او تحوّل ایجاد شد. با حفظ عفت و دیگر جهات اسلامی در جامعه نقش آفرینی کرد. تربیت اسلامی و انقلابی او مایه مباهات و افتخار جمهوری اسلامی شد. با حفظ حجاب و عفاف و طهارت زنانه، وارد فعالیت¬های علمی و سیاسی شد.

حق انتخاب و مشارکت سیاسی به دست آورد و در میدان¬های گوناگون پیشتاز شد؛ چنان که مصداق کامل چنین شخصیتی را میتوان در وجود مادران و همسران شهدا دید. البته در مواردی نیز به خاطر نگاه به غرب و متأثر شدن از گفتمان رایج در غرب که در بسیاری از زمینه ها نیز با واقعیت زندگی غرب فاصله دارد؛ ضعف هایی وجود دارد که باید در گام دوم، آن ضعف ها را شناخت، آن تفکر و نگاه را اصلاح کرد؛ چراکه مبنای تفکرات غربی ها معرفت شناسی مادی و غیر الهی است، به همین دلیل ریشه این تفکرات غلط است.

نقش و جایگاه زنان در دوران چهل ساله انقلاب

 اگر غرب از آزادی زن دم می زند آن آزادی به معنای نادرست و مضرّ آن است. نگاه غرب به زن یک نگاه کاسب گرانه و مادی و اقتصادی بوده است؛ به همین دلیل اکنون بحران خانواده و هزاران مشکل دیگر گریبان گیر جوامع غربی شده است، به گونه¬ای که در حال حاضر بیشترین میزان خشونت علیه زنان، آزار و اذیت جنسی، سوء استفاده جنسی و خودکشی در میان کشورهای غربی و آمریکا ثبت شده است. آمریکا رتبه اول تجاوز به زنان را در میان تمام کشورهای دنیا دارد. دهمین کشور خطرناک برای زندگی زنان است. بزرگترین سازمان ضد خشونتهای جنسی در کشور آمریکاست و هزاران هزار مورد دیگر.

     در گام دوم انقلاب همچون چهل ساله نخست، زن مسلمان ایرانی میتواند نقش حقیقی خود را در عرصه های مختلفی ایفا نماید که در برخی زمینه ها این حضور و نقش پررنگ تر است. به طور مشخص دو عرصه را میتوان نام برد: یکی حوزه معنویت و اخلاق است و دیگری در عرصه اقتصاد.
     در حوزه معنویت و اخلاق اگر زن بتواند به علم و معرفت و کمالات معنوی و اخلاقی برسد، با تربیت فرزندان شایسته و آشنا با معارف ناب اسلام و انقلاب، مهم ترین رکن جامعه را که خانواده است مستحکم می سازد و درست بنا می نماید، و اگر خانواده اصلاح شد جامعه اصلاح می شود.

     در حوزه اقتصاد به طور مشخص می توان به پرهیز از هزینه های زائد در زندگی و نگاه دور از اسراف و تقیّد به خرید و مصرف کالای تولید داخل اشاره کرد تا ضعف ها و مشکلاتی که در این عرصه گریبان گیر کشور است با همت و عزم همگانی به ویژه نیروهای جوان و انقلابی و با اتکا به داخل، از بین برود ان شاء الله.  

 بهمن ماه 98/ سال رونق تولید
روستایی


نظرات بینندگان