کد خبر: ۱۳۶۳۹۰
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۱۶:۳۹ - ۰۳ اسفند ۱۳۹۸
شیرازه از بازار سیاه فروش ماسک گزارش می دهد؛

نقره داغ کردن مردم این بار با ماسک/ قیمت ۶ برابری ماسک های بهداشتی!

یک بسته 50 تایی ماسک های معمولی و ساده که بیشتر توانایی مقابله با نفوذ گردو خاک را دارد ،تا چند روز پیش با قیمت ۱۳ هزار تومان فروخته می شد اما حالا 50 هزار تومان قیمت دارد!!
به گزارش شیرازه،این روزها وقتی از خیابان گذر می کنید عده ای را می بینید که ماسک بر چهره دارند. بازار داغ ماسک‌هایی که برخی مردم نجات جان خود را در آن می بینند در حالی رونق گرفته که هیچ استانداری خاصی هم برای آن وجود ندارد چرا که برخی از ماسک‌ها بدون‌نام و نشان بوده و فاقد فیلتر مناسب می باشند.ماسک هایی که به جای فیلتر تنها یک قطعه پارچه بر آن نصب شده و هوا بدون عبور از هیچ لایه ای به راحتی وارد مجاری تنفسی می شود.
به گفته تعدادی از شهروندان دیگر حتی یک ماسک معمولی و ساده  در بازار پیدا نمی شود، با این که به چند داروخانه مراجعه کرده اند اما با دست خالی به خانه برمی گردند.
یکی دیگر از شهروندان هم می گوید تعدادی از داروخانه ها ماسک های ساده را به صورت تک فروشی،دانه ای هزار تومان می فروشند.

نقره داغ کردن مردم این بار با ماسک

«ماسک نداریم، ژل ضدعفونی دست نداریم»
در مراجعه میدانی خبرنگار شیرازه به برخی از داروخانه ها، متصدیان داروخانه ها از نبود ماسک سخن گفتند. تعدادی از داروخانه ها هم کاغذی را که بر روی آن نوشته بود«ماسک نداریم،ژل ضدعفونی دست نداریم» را بر درب داروخانه نصب کرده بودند. 
به گفته یکی از متصدیان داروخانه اکنون دو روزی می شود که هیچ ماسکی ندارند و معلوم نیست که برایشان ارسال می شود یا خیر.
 این در حالی ست که پیش از این، معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی شیراز از تولید روزانه ۱۰۰ هزار ماسک در یکی از کارخانه های استان فارس خبر داده بود و گفته بود که جای نگرانی برای تامین آن نیست.
همه این آشوب و بلوا ها به زمانی بازمی گردد که خبر مرگ دو مبتلا به کرونا انتشار یافت؛ زمانی که سودجویان به این فکر اُفتادند تا با گران کردن ماسک، ژل شستشو و مواد ضد عفونی کننده جیب مردم را خالی کنند.
بر این اساس،یک شبه قیمت یک بسته 50 تایی ماسک های معمولی و ساده که بیشتر توانایی مقابله با نفوذ گرد و خاک را دارد، تا چند روز پیش با قیمت ۱۳ هزار تومان فروخته می شد حالا 50 هزار تومان قیمت زده شده است تازه اگر پیدا شود!
به این ترتیب قیمت برخی ماسک های بهداشتی در کمتر از ۴۸ ساعت با قیمت‌هایی بعضا ۵ تا ۶ برابر قیمت واقعی بالا رفت و در بسیاری داروخانه ها هم نایاب شد.

هر ماسکی موثر نیست!
این ها در حالیست که شهروندان به دلیل نا آگاهی از خاصیت و کیفیت انواع ماسک ها، هر نوع ماسکی را خریداری می کنند. به باور ویروس شناسان هر نوع ماسکی کارایی ندارد و از انتقال ویروس هم جلوگیری نمی کند.به گفته آن ها خود مراقبتی ،پرهیزاز رفت و آمد در مکان های شلوغ از ماسک زدن مهم تر است. به گفته بعضی متخصصین مصرف ویتامین C، میوه و سبزی سبب تقویت سیستم ایمنی بدن می شود و فرد را در مقابل ابتلا به ویروس کرونا مقاوم می کند. 
بر اساس توصیه‌های کارشناسان، استفاده از ماسک برای همه مردم لازم نبوده و فقط برای افرادی که از مترو و اتوبوس استفاده می کنند، ضروری است. آن ها معتقد ند ماسک معمولی جراحی کفایت می کند و نیازی به ماسک های تخصصی N۹۵ نیست. البته عده ای از کارشناسان هم بر این باورند که استفاده از ماسک های N۹۵ برای ویروس کرونا مناسب است چراکه ماسک های جراحی تنها ۲ ساعت و ماسک‌های N۹۵ حدود 8 ساعت کارایی دارد. پزشکان هم تاکید دارند که استفاده از ماسک‌های عادی، به هیچ عنوان مانع ابتلا به کرونا و سایر بیماری‌های ویروسی تنفسی نخواهد شد.
از این رو استفاده از ماسک برای عموم مردم توصیه نمی شود و تنها افرادی که سرماخوردگی یا عفونت تنفسی دارند، می توانند برای جلوگیری از انتقال بیماری به دیگران  استفاده نمایند. 
با این حال آنطور که معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی شیراز گفته است محموله جدید ماسک‌های تولیدی در فارس از دوشنبه عرضه می شود.
برپایه این گزارش بیماری کرونای جدید یک بیماری کشنده و خطرناک نبوده و تنها خطر انتقال آن وجود دارد چرا که به سرعت به دیگری منتقل می شود.
 متخصصان و پزشکان اعتقاد دارند که این بیماری علیرغم بالا بودن قدرت بیماری، نسبت به سایر انواع آنفلوآنزا از سطح کشندگی پائین تری برخوردار است.
گزارش از بهاره یاری
برچسب ها: ویروس ، کرونا ، فارس
نظرات بینندگان
نظرات بینندگان
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
شنبه ۰۳ اسفند ۱۳۹۸
0
باید محتکرین و گرانفروشان را مجازات کنن مثل پلمپ کالای پزشکی در قزوین