کد خبر: ۱۳۶۳۹۱
تاریخ انتشار: ۱۹:۳۴ - ۰۳ اسفند ۱۳۹۸

ملخ ها با جمعیت ده برابر سال گذشته به فارس حمله ور شدند/ ۷۰ میلیارد ریال اعتبار مالی برای مبارزه ملخ ها

سال گذشته مبارزه با ملخ صحرایی در ۴۵ هزار هکتار از اراضی استان فارس انجام شد و در سال جاری نیز پیش بینی می شود که مبارزه در ۶۰ هزار هکتار از اراضی این استان انجام شود.
حمله ور شدن ملخ ها با رشد 10 برابر

 
به گزارش شیرازه، هر چند در سال 1397 به دلیل مبارزه با ملخ صحرایی خسارت موثری به عرصه های کشاورزی استان فارس وارد نشد اما در حوزه منابع طبیعی حدود دو میلیارد تومان خسارت وارد شد.

در همین رابطه مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی استان فارس با اشاره به حمله ور شدن ملخ ها در جنوب فارس گفت:متاسفانه موج جدید ملخ‌های صحرایی با تراکم ۱۰ برابر سال گذشته وارد کشور و استان فارس شروع و عملیات مقابله با این آفت از طریق سمپاشی آغاز شده است.

حمید دبیری با بیان این که این ملخ‌های صحرایی از سمت عربستان وارد کشور شده است،افزود: محدوده بوشهر،هرمزگان و پارسیان مورد حمله این ملخ ها قرار گرفته بود و از عصر جمعه دوم اسفندماه این ملخ ها به سمت لار، لامرد هجوم آوردند.
آغاز عملیات سم‌پاشی زمینی و پهپاد
وی گفت: از صبح امروز شنبه با کمک پهپاد و سم‌پاشی زمینی کار مبارزه آغاز شده و ساعت ۷ صبح شنبه سوم اسفندماه نیز جلسه مدیریت بحران استان فارس برای همین مسئله تشکیل شد.

دبیری تاکید کرد: تنها راه ممکن این است که ردیابی دقیقی انجام شود و مردم و کشاورزان به طور جدی به این موضوع ورود کنند. آن ها باید هرکجا که دسته‌ ملخ ساکن و یا در حال پرواز را دیدند  به جهاد کشاورزی اعلام کنند.
مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی استان فارس با اشاره به این که سم رایگان در اختیار کشاورزان قرار می‌گیرد، گفت: کشاورزان باید حداقل روزی دو مرتبه به مزرعه و باغ خود سر بزنند تا از ورود ملخ ها مطلع شوند. تخم ریزی ملخ ها تا بیش از دو نسل امکان پذیر است و احتمالا با مناسب شدن هوا در پایان بهمن و اوایل اسفندماه ۹۸ ملخ‌های تخم گذاری شده از هجوم قبلی ملخ ها در این استان نیز سر از تخم در آورند.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان فارس نیز بر اهمیت این موضوع تاکید کردو گفت: کشاورزان باید این مسئله را جدی بگیرند چرا که هجوم دسته‌های ملخ صحرایی به این استان با گستردگی و تعداد بیشتری صورت گرفته است.
محمد مهدی قاسمی، شنبه در نشست ستاد بحران ملخ صحرایی سازمان جهاد کشاورزی استان فارس تاکید کرد: همه بهره‌برداران و کشاورزان باید خطر حمله ملخ را جدی بگیرند و به محض رویت آن از طریق شماره تلفن ۰۹۰۱۸۳۹۶۷۴۴ اطلاع‌رسانی ‌کنند تا کارکنان حفظ نباتات این سازمان در محل حضور یابند و اقدامات لازم را انجام دهند.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان فارس با اشاره به عملکرد مثبت سال گذشته در مقابل حمله ملخ ها گفت: وظایف دستگاه‌های ذی‌ربط، کارشناسان، مدیران معین و امکانات شهرستانی نیز به خوبی پیگیری شده است و  این سازمان آمادگی کامل برای مقابله با ملخ را دارد.
رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان فارس با بیان این که آمادگی لازم برای مبارزه با این آفت را دارند، افزود: بیشترین پهپاد سمپاش در استان فارس وجود دارد که در صورت نیاز برای مبارزه با ملخ استفاده خواهد شد. به طور  کلی  برای مبارزه با ملخ ها ۷۰ میلیارد ریال اعتبار برای سال ۹۹ پیش‌بینی شده است.

گفتنی سات،ملخ‌های زرد رنگ صحرایی (دریایی)، گروهی از ملخ‌های پرنده هستند که بزرگی آنها به ۱۵ سانتی‌متر می‌رسد و جزو مضرترین حشرات به شمار می‌آیند.

برچسب ها: ملخ ، حمله ، فارس
نظرات بینندگان