کد خبر: ۱۳۶۳۹۳
تاریخ انتشار: ۱۹:۵۴ - ۰۳ اسفند ۱۳۹۸

تصمیمات خطرناکی که در واپسین روزهای عمر مجلس گرفته می‌شود/ بار روانی حذف 4 صفر از پول ملی برای اقتصاد

اشتغال در کشور است؛ در شرایطی که مجلس باید زمینه های تولید و افزایش تراز تجاری را بیشتر از قبل فعال کند تصویب حذف صفر از پول ملی می تواند لطمات جبران ناپذیری به اقتصاد کشور بزند.
به گزارش شیرازه به نقل از خبرنگار شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ طی روزهای گذشته، لایحه اصلاح ماده یک قانون پولی و بانکی کشور (حذف چهار صفر از واحد پول ملی) در کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی تصویب شد.

در سال گذشته بانک مرکزی موضوع حذف چهار صفر از پول ملی را در قالب لایحه اصلاح ماده یک قانون پولی و بانکی کشور تدوین و در تاریخ ۱۵ دی ۱۳۹۷ جهت بررسی و تصویب به هیئت وزیران ارائه داد.

پس از تصویب این لایحه در جلسه ۱۳ مرداد ۱۳۹۸ هیئت وزیران، موضوع برای طی تشریفات قانونی در تاریخ ۳۰ مرداد ۱۳۹۸ به مجلس شورای اسلامی ارسال شد. نمایندگان نیز در جلسه مورخ ۷ مهر ۱۳۹۸ ضمن تصویب یک فوریت این لایحه، آن را جهت بررسی‌های تکمیلی و ابعاد مختلف اجرایی به کمیسیون اقتصادی مجلس ارجاع کردند.

اصلاحات جزئی در عنوان و متن در ششم بهمن ۱۳۹۸ مورد تصویب آن کمیسیون قرار گرفته و مقدمات طرح موضوع در جلسات صحن علنی مجلس فراهم شد.

 

تصویب توصیه‌های خطرناک صندوق بین المللی پول در واپسین روزهای عمر مجلس

تصویب این لایحه به صورت بی سر و صدا و در آستانه انتخابات مجلس یازدهم در حالی صورت می گیرد که کارشناسان اقتصادی حذف صفر را در شرایط فعلی که ثبات اقتصادی وجود نداشته و تورم بالا معیشت مردم را به خطر انداخته است را امری ناشایست و تنها یک اقدام شعاری میدانند.

مرداد ماه سال جاری بود که محسن صیقلی مشاور معاونت علمی فناوری ریاست جمهوری در خصوص حذف چهار صفر از پول ملی بر شاخص های کلان اقتصاد کشور، پشت پرده اصلی این تصمیم ناگهانی را فاش کرد.

وی در این خصوص گفت: حذف صفر از پول ملی پیشنهاد صندوق بین المللی پول برای ایران بوده که طی چند سال گذشته مسکوت مانده اما این بار دولت دوزادهم سعی کرد که این تصمیم را اجرایی کند و به همین دلیل به دنبال عملیاتی شدن جذف صفر از پول ملی است.

آنچه که مشخص است صندوق بین المللی پول شرط کمک خود به ایران را حذف 4 صفر از پول ملی قرار داده است اما نکته مهم این است که این تنها شرط این صندوق نبوده و از طرف دیگر نسخه هایی که این صندوق برای کشورها پیچیده است آنها را به جای نجات به مشکلات شدیدتر اقتصادی گرفتار کرده است.

 

بار روانی حذف صفر برای درآمدهای مردم

حیدر مستخدمین حسینی، معاون وزیر اسبق اقتصاد و امور دارایی، در خصوص حذف 4 صفر از پول کشور و اثر بخشی آن در شرایط فعلی هم اظهار داشت: تصمیمی که برای حذف 4 صفر از پول ملی گرفته اند یکی از ناصواب ترین تصمیمات است.

وی همچنین معتقد است که حذف 4 صفر از پول ملی آثاری دارد که در وهله اول و در حوزه روانشناختی جامعه این آثار مشاهده می شود و در ادامه بر اجزای اقتصاد مانند تورم، رکود و ... تأثیر می گذارد و به لحاظ روانی موجب افزایش تورم می شود؛ به عبارت دیگر وقتی کاهش ارزش پول ملی صورت گرفته و متعاقب آن صفرها حذف می شود علامتی به بازار مخابره می شود که خوب نیست.

به اعتقاد بسیاری از کارشناسان حذف صفر از پول به نوبه خود بار منفی به دنبال ندارد و حتی اقدام خوبی تلقی می شود اما در شرایط فعلی که تورم بالای 50 درصد در کشور به وجود آمده این اقدام اشتباه است.

در حقیقت کاهش صفرهای پول ملی فقط میلیاردرها را روی کاغذ کمتر می کند یعنی کسی که یک میلیارد ریال سرمایه دارد باحذف 4 صفر از آن سرمایه اش صد هزار تومان می‌شود و اتومبیل های چند میلیاردی، چندصد هزار تومان می‌شود.

اما حقیقت این است که به همین میزان درآمدهای مردم هم روی کاغذ کم می شود و از همین جهت در شرایط فعلی که مشکلات اقتصادی زیادی در کشور وجود دارد تحمیل هزینه های جدید به خاطر حذف صفر کاملاً امری غیر معقول است.

با توجه به اینکه عمر مجلس دهم رو به پایان بوده به نظر می رسد برخی از نمایندگان دغدغه اقدامات کارشناسی را نداشته و با تصمیمات یکباره خود تنها سعی در پر کردن رزومه کاری خود دارند.

اولویت های مهم اقتصاد در حال حاضر پرداختن به برطرف کردن موانع کسب و کار و تولید و همچنین پیگیری ایجاد اشتغال در کشور است؛ در شرایطی که مجلس باید زمینه های تولید و افزایش تراز تجاری را بیشتر از قبل فعال کند چنین اقدامات غیر کارشناسی و غیر اصولی می تواند لطمات جبران ناپذیری به اقتصاد کشور بزند.
نظرات بینندگان