کد خبر: ۱۳۶۴۳۴
تاریخ انتشار: ۱۹:۲۳ - ۰۴ اسفند ۱۳۹۸
رئیس سازمان جهاد کشاورزی فارس:

برای مبارزه با ملخ نیاز به ۷ میلیارد تومان بودجه داریم

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان فارس با تاکید بر اینکه تخصیص اعتبار موجب تسریع در روند مبارزه با ملخ می‌شود، گفت: پیش‌بینی می‌شود مبارزه با ملخ صحرایی در سطحی بالغ بر صد هزار هکتار انجام شود که هزینه‌ای بیش از 70 میلیارد ریال را در بردارد.

محمد مهدی قاسمی یکشنبه ۴ اسفند در ستاد بحران استان فارس که با دستور کار مبارزه با ملخ صحرایی برگزار شد، بیان کرد: با توجه به اینکه تخصیص اعتبار در روند مبارزه موثر با ملخ تاثیر دارد و از طرفی حمله این آفت "بحران" است، انتظار می‌رود سازمان مدیریت و برنامه ریزی نسبت به تامین سریع حداقل بخشی از اعتبار مورد نیاز به صورت نقدی اقدام کند.

او با اشاره به اینکه ملخ صحرایی سال جاری با گستردگی بیشتر از سال گذشته به استان فارس و استان بوشهر هجوم آورده و با توجه به مرحله رشدی مزارع گندم، کلزا و شتوی جات این استان، امکان خسارت بسیار زیادی به مزارع وجود دارد، خاطرنشان کرد: پیش‌بینی می‌شود بالغ بر یک و نیم میلیون هکتار از عرصه‌های منابع طبیعی، زراعی و باغی استان فارس نیاز به پایش آفت مذکور داشته باشد.

به گفته قاسمی ملخ صحرایی به شهرستان‌های جنوبی استان فارس از جمله مُهر، لامرد و بخشی از لار حمله کردند و ۱۴ شهرستان جنوبی که سال گذشته مورد حمله ملخ قرار گرفتند، آماده باش هستند.

او افزود: دو آمادگاه مبارزه با ملخ سال گذشته در لامرد و شیراز مهیا شده و همه امکانات اعم از ماشین‌های شاسی دار، توربولاینرها در این مکان‌ها متمرکز شده که به فراخور نیاز در اختیار شهرستان‌های مختلف قرار می‌گیرد.

این مقام مسئول بیان کرد: تحقیقات در زمینه شکار ملخ و استفاده از این حشره در تغذیه دام و طیور از جمله شترمرغ در دستور کار مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان فارس قرار دارد.

قاسمی با اشاره به اینکه امکانات جهاد کشاورزی به تنهایی پاسخگوی مبارزه با این حجم ملخ نیست، گفت: امکانات دستگاه‌های وابسته از جمله وسایل اطفای حریق (روت فایر) اداره منابع طبیعی و تانکرهای آب امور عشایر برای مبارزه مورد نیاز است.

او عنوان کرد: در مرکز استان ستاد بحران ملخ به جانشینی سازمان جهاد کشاورزی استان فارس و در شهرستان ها نیز به ریاست فرماندار و به جانشینی مدیریت جهاد کشاورزی باید تشکیل شود.

به گزارش ایسنا، ستاد بحران استان فارس با دستور کار مبارزه با ملخ به ریاست محمود رضایی معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری فارس برگزار و مقرر شد سازمان مدیریت و برنامه ریزی از اعتبارات ۳ درصد نفت و گاز بخشی از اعتبارات مورد نیاز به صورت نقدی پرداخت کند و به منظور مبارزه با ملخ امور عشایر تانکرهای آبرسان، محیط زیست موتور سیکلت‌های بلااستفاده به منظور ردیابی ملخ در مناطق صعب العبور و دستگاه‌های اجرایی عمرانی مثل راه و شهرسازی و شهرداری‌هایی که در حوزه تهدیدات قرار دارند، امکاناتش را برای آماده سازی فرودگاه‌هایی که نیاز به کار عمرانی دارند تخصیص دهند و شرکت پخش فرآورده‌های نفتی برای سوخت تراکتورها گشایش کنند.

نویسنده :
فاطمه اسدزاده
منبع: ایسنا
نظرات بینندگان