کد خبر: ۱۳۶۴۴۹
تاریخ انتشار: ۱۱:۲۸ - ۰۵ اسفند ۱۳۹۸

آنچه باید در مورد ویروس جدید کرونا (۲۰۱۹nCoV) بدانیم

بیماری ویروسی کرونا جدید که این روزها به عنوان یک هشدار بهداشتی در کشور چین و همسایه های آن تبدیل شده است، یک عضو از خانواده «Coronavirus» ها است که به همراه ویروس SARS و MERS از خطرناک ‌ترین ویروس های این خانواده است و سبب ایجاد سندرم های شدید تنفسی می‌ شوند.
با توجه به جدید بودن این ویروس، هنوز نام خاصی به آن اطلاق نشده و از این رو به عنوان «کرونا ۲۰۱۹ میلادی جدید (۲۰۱۹CoVخوانده می شود.

کرونا ویروس‌ ها به دلیل شکل شبیه به تاج در زیر میکروسکوپ، به این نام خوانده می شوند.

سویه خاصی از این خانواده یعنی ویروسSARS (Severe Acute Respiratory Syndrome)، نخستین بار در سال ۲۰۰۳ میلادی در چین دیده شد که منجر به یک اپیدمی گسترده در ۲۶ کشور دنیا شد.

امروزه تشخیص این ویروس به سبب بررسی های آزمایشگاهی به سرعت میسر شده است.

اپیدمی کنونی از سویه جدیدی از کرونا ویروس در شهر ووهان کشور چین نزدیک به سه هفته است که افراد و مسافران را نگران کرده و علاوه بر تمهیدات بسیار گسترده در کنترل اپیدمی، افرادی به این بیماری مبتلا شده و جان باخته اند.

روش های انتقال ویروس کرونا

شیوه انتشار بیشتر ویروس‌های کرونا مشابه دیگر ویروس‌های عامل سرماخوردگی است، یعنی از راه افراد آلوده منتقل می‌شود؛ به ‌این ‌صورت که با سُرفه یا عطسه در هوا پخش می‌شود و از راه دست‌ دادن، روبوسی، لمس سر و صورت فرد مبتلا و لمس اشیایی مانند دستگیره دری که افراد بیمار به آنها دست زده‌اند، به دیگران سرایت می‌کند.

کرونا ویروس جدید به سرعت از راه قطرات تنفسی از انسان به انسان یا از برخی حیوانات به انسان قابل انتقال است.

گزارش ها حاکی از آن است که ابتدا یک بازار با محصولات غذایی دریایی، مرغ و ماهی، گوشت خوک و گوسفند منشا انتقال و آغاز بیماری بوده است؛ اما مخزن و منبع قطعی برای آلودگی ویروس کرونای جدید هنوز شناسایی نشده است، احتمال می رود که منشاء اولیه آن، خفاش ها باشند.

به طور کلی یکی از مهمترین شرایط مستعد کننده انتقال تمامی بیماری های تنفسی به ویژه بیماری های ویروسی، تجمعات انسان ‌ها در فضاها و مکان های بسته است؛ همچنین مراودات اجتماعی افراد به ویژه «روبوسی کردن و دست دادن»، به سرعت شرایط را به نفع انتقال این ویروس هموار می سازد.

با توجه به شرایط انتقال این دسته از بیماری ها به صورت جدی توصیه می شود که افراد در مراودات اجتماعی خود، با رعایت بهداشت فردی و شسشوی دست ‌ها در فاصله های زمانی مناسب و همچنین پرهیز از روبوسی و یا دست دادن با دیگر افراد به ویژه افراد مشکوک به بیماری، می توانند تا اندازه بسیاری از انتقال بیماری‌ ها جلوگیری کنند.

افراد با رعایت موارد یاد شده در صورت مشاهده نشانه های بیماری تلاش کنند که از نزدیک شدن و ارتباط مستقیم با دیگر افراد خودداری کرده و در صورت نداشتن بیماری زمینه ‌ای و یا نشانه های حاد بیماری با استراحت در منزل، از رفت و آمد و تماس با دیگر افراد خودداری کرده تا از انتقال بیماری خود به دیگر افراد جلوگیری کنند.

نشانه های ویروس کرونا چیست ؟

نشانه های ویروس کرونا بسیار شبیه به سرما خوردگی و آنفولانزا است؛ اگرچه این بیماری روند خود محدود شونده ای دارد، اما نشانه هایی مانند تب، سردرد و بدن درد، سرفه و آبریزش بینی و نشانه های تنفسی مانند تنگی نفس از جمله شکایت های شایع در مورد این بیماری است.

افراد با نقص سیستم ایمنی یا سالمندان ممکن است که به «پنومونی» یا «ذات الریه» نیز مبتلا شوند.

این نشانه ها می‌ تواند بین سه تا پنج روز طول بکشد و در صورتی که نشانه های بیماری شدیدتر و پایدارتر از سرماخوردگی عادی بروز کند، بیمار باید برای بررسی بیشتر به پزشک مراجعه کند.

یکی از دلایل نگرانی‌ های حاضر در مورد این ویروس، قابلیت گسترش سریع آن نسبت به دیگر عوامل شناخته شده ویروسی است، اما با این حال تاکنون پیش بینی شده است که ویروس کرونا به اندازه دو ویروس دیگر این خانواده یعنی SARS و MERS، خطرناک نیست.

پیشگیری از آلودگی و ابتلا به ویروس کرونا

با توجه به جدید بودن کرونا ویروس شایع شده، تاکنون واکسنی برای این ویروس ساخته نشده، اما تحقیقات کماکان در حال انجام است؛ در این راستا، پیشگیری های متداول نظیر شستن دست ها با صابون و آب گرم به مدت دست کم ۲۰ ثانیه، جلوگیری از دست زدن به چشم و بینی و دهان و دوری از افراد آلوده و مشکوک تنها توصیه پزشکان است.

مراقب باشیم که هنگام سرفه یا عطسه، دهان و بینی خود را بپوشانیم و اشیاء و سطحی را که لمس می ‌کنیم، ضد عفونی کنیم.

با توجه به اینکه یکی از مخازن اصلی این ویروس، حیوانات اهلی از جمله گربه و سگ هستند، تا آنجا که امکان دارد، از رفتن به بازار حیوانات زنده و نگهداری آنها در منزل و محیط زندگی خود، خودداری کنیم.

توجه!

در صورت آلوده شدن حیوان خانگی مانند سگ و گربه، این حیوانات اغلب نشانه های ویژه ای از بیماری را نشان نمی دهند و تنها شاید نشانه های بیماری در این دسته از حیوانات یک اسهال ساده و غیرقابل تشخیص برای فرد نگه دارنده آن باشد، اما یادآوری این نکته ضروری است که ویروس کرونای حیوان آلوده در صورت انتقال به انسان می‌تواند بیماری شدید و کشنده برای انسان به وجود بیاورد.

درمان ویروس کرونا

مانند بسیاری از بیماری های ویروسی، کرونا درمان قطعی نداشته و به آنتی بیوتیک پاسخ نمی ‌دهد، حتی گاهی مصرف آنتی بیوتیک می تواند شرایط فرد بیمار را بدتر کند؛ از این رو به صورت جدی توصیه می شود که بدون نظر پزشک و به صورت خودسرانه از دارو به ویژه «آنتی بیوتیک ها» و ترکیبات «کورتیکواستروئید» استفاده نشود.

در صورت بروز نشانه های بیماری، خارج نشدن از منزل، مصرف مایعات، استراحت کافی و استفاده از داروهای ضد تب و سرفه با تجویز پزشک، از جمله توصیه های ضروری در مورد این بیماری است.

شناسایی روش های انتقال، مخازن، درمان سریع ویروس کرونا و قطع زنجیره انتقال در مراحل ابتدایی است. همچنین تاکنون واکسنی برای این بیماری ساخته نشده است، بنابراین بهترین توصیه سازمان بهداشت جهانی، رعایت بهداشت فردی، مراقبت و پیشگیری از ابتلا به ویروس کرونا است.

آیا استفاده از ماسک برای افراد سالم و عادی ضروری است؟

یکی از پرسش های شایع و نگرانی افراد جامعه، ضرورت استفاده از ماسک است.

همانطور که گفته شد، احتمال انتقال بیماری های تنفسی ویروسی در محیط های بسته افزایش می یابد و با توجه به اینکه کارکنان درمان در محیط بسته و در تماس با بیماران مشکوک متعددی هستند، کاربرد ماسک های استاندارد برای آنها ضروری است، اما برای افرادی که در جامعه و در فضاهای باز در حال تردد هستند، نگرانی از بابت آلوده شدن به ویروس بسیار کم بوده و این امر، ضرورت استفاده از ماسک را برای آنها به وجود نمی آورد.

تنها توصیه می شود که افراد بیمار در صورت نیاز به تردد در جامعه و فضاهای مختلف، بهتر است از ماسک برای جلوگیری انتقال بیماری به دیگر افراد استفاده کنند./۱۰۳

دکتر «امیر امامی»، عضو هیات علمی و رئیس کمیته کنترل عفونت دانشگاه علوم پزشکی شیراز

پایان خبر

نظرات بینندگان