کد خبر: ۱۳۶۴۶۴
تاریخ انتشار: ۱۳:۱۵ - ۰۵ اسفند ۱۳۹۸
آخرین اخبار از وقوع زلزله ۵.۹ ریشتری در آذربایجان غربی؛

مصدوم شدن ۷۵ نفر و تخریب برخی خانه‌های روستایی/ توزیع چادر بین زلزله‌زدگان «قطور»

شامگاه گذشته زلزله‌ای به بزرگی ۵.۹ ریشتر بار دیگر آذربایجان‌غربی را لرزاند و برخی از مردم ارومیه و شهرهای نزدیک نیز آن را احساس کردند.
  به نقل از اروم نیوز، این زمین‌لرزه در ساعت ۱۹:۳۰ و در فاصله ۲۱ کیلومتری زرآباد، ۲۵ کیلومتری خوی و ۳۱ کیلومتری قره ضیاالدین اتفاق افتاد و برخی از مردم ارومیه و تبریز نیز آن را احساس کردند.

زمین‌لرزه زرآباد در عمق ۲۸ کیومتری اتفاق افتاد و کانون آن ۱۳۲ کیلومتر از ارومیه و ۱۵۱ کیلومتر از تبریز فاصله داشت.

زمین‌لرزه‌ای نیز به بزرگی ۵.۷ ریشتر هم ساعت ۹:۲۳ صبح دیروز، یکشنبه حوالی شهر «قطور» خوی در شمال آذربایجان‌غربی را لرزاند.

زلزله قطور خسارت گسترده در پی نداشت و تاکنون زخمی شدن بیش از ۷۵ نفر، تلف شدن بیش از ۵۰۰ راس دام و وارد شدن خسارت کلی و جزئی به خانه‌های ۴۳ روستا در شهرستان‌های خوی و سلماس مشخص شده‌است.

توزیع چادر در بین زلزله‌زدگان «قطور» کلید خورد

مدیرکل مدیریت بحران آذربایجان‌غربی گفت: توزیع چادر در بین زلزله‌زدگانی که خانه‌های آنان در بخش قطور خوی به صورت کامل تخریب شده‌است و امکان اسکان در آنها وجود ندارد، آغاز شد.

امیرعباس جعفری با اشاره به اینکه این زلزله‌زدگان از ترک کردن روستا و اسکان در کمپ قطور خودداری کردند، افزود: تعداد خانه‌هایی که امکان اسکان در آنها وجود ندارد، زیاد نیست و در بین همه این زلزله‌زدگان چادر و اقلام امدادی توزیع می‌شود.

وی بیان کرد: خانه‌هایی که امکان اسکان در آنها وجود ندارد در ۱۶ روستای منطقه شناسایی شده‌ که در هر یک از این روستاها هم ۱۵ تا ۲۰ خانه از این شرایط برخوردار است.

جعفری اضافه کرد: بنیاد مسکن انقلاب اسلامی در حال ارزیابی دقیق وضعیت خانه‌های روستایی است اما بیشتر خانه‌های منطقه قابلیت سکونت دارد.

وی اظهار داشت: امکاناتی چون پتو، اقلام دارویی، بسته‌های غذایی و وسایل گرمایشی نیز بین این زلزله‌زدگان توزیع می‌شود.

مدیرکل مدیریت بحران استان با اشاره به حضور مسئولان استانی در مناطق زلزله‌زده، اظهار داشت: مسئولان ذیربط به صورت لحظه‌به‌لحظه بر امر امدادرسانی، اسکان و توزیع اقلام امدادی نظارت می‌کنند.

«محمدمهدی شهریاری» استاندار آذربایجان‌غربی برای بررسی وضعیت مناطق زلزله‌زده در این منطقه حضور دارد و ساعاتی قبل هم در ستاد مدیریت بحران شهرستان شرکت کرد تا جوانب مختلف این حادثه را مورد بررسی قرار دهد.

مسئولان پیش از این نیز وعده داده بودند که قبل از تاریکی هوا اقلام امدادی به زلزله‌زدگان برسد و مشکل اسکان زلزله‌زدگانی که خانه‌هایشان به صورت کامل تخریب شده‌، حل شود.

اعزام پنج تیم عملیاتی از آذربایجان‌شرقی به منطقه زلزله‌زده قطور

مدیرعامل هلال‌احمر آذربایجان‌غربی گفت: پنج تیم عملیاتی همراه با ۵۵٠ دستگاه چادر، یک‌هزار تخته پتو و یک‌هزار بسته غذایی از آذربایجان‌شرقی به منطقه زلزله‌زده خوی اعزام شد.

سعید رهبر سوره در گفت و گو با خبرنگار اروم نیوز، اظهار داشت: همچنین بیش از ٨٠٠ بسته امدادی ٧٢ ساعته، اهدایی هلال‌احمر خراسان شمالی و ۵٠٠ دستگاه چادر دیگر از انبارهای امدادی آذربایجان‌غربی در حال بارگیری و ارسال به مناطق زلزله‌زده است.

وی با اشاره به اینکه توزیع اقلام امدادی توسط  ٢٩ تیم امدادونجات هلال‌احمر در مناطق زلزله‌زده در حال انجام است، گفت:تاکنون ٨٧۵ دستگاه چادر و بیش از چهار هزار تخته پتو هم در بین زلزله‌زدگان توزیع شده‌است.

مدیرعامل هلال‌احمر آذربایجان‌غربی گفت:  ۲۵ تیم امدادی هلال‌احمر آذربایجان‌غربی از صبح دیروز در منطقه زلزله‌زده قطور فعالیت دارند تا خسارت‌ها را ارزیابی و امکانات لازم را در اختیار زلزله‌زدگان قرار دهند.

«رهبر سوره» تاکید کرد: هلال‌احمر استان با هدف امدادرسانی به مناطق زلزله‌زده از نخستین ساعات وقوع زلزله قطور در آماده‌باش کامل قرار دارد.

ترک خوردگی برخی خانه‌های روستایی در زلزله زرآباد

بخشدار زرآباد خوی گفت: پس از بررسی‌های شبانه مشخص شد که زلزله ۵.۹ ریشتری این بخش که در ساعت ۱۹:۳۰ به وقوع پیوست، تلفات جانی و منزل تخریبی نداشت اما دیوار برخی خانه‌های روستایی ترک خورده است.

ناصر سنائی با اشاره به ترک خوردگی خانه های روستایی در اثر زلزله زرآباد گفت: در اثر این زمین‌لرزه تعدادی از منازل در روستاهای «تودان»، «بالابان»، «طوره»، «الند»، «برژوک»، «قورشاقلو»، «چکمه زرد»، «ممش خوان» و «کلوانس» دچار ترک خوردگی شده است.

وی اضافه کرد: به مردم این مناطق از طریق بلندگوی مساجد اعلام شد که به هیچ وجه در خانه‌های خسارت‌دیده ساکن نشوند و به مدارس پیش‌ساخته یا کانکسی یا خانه‌های مقاوم‌سازی شده بروند.

وی بیان کرد: هشت تیم امدادی نیز پس از وقوع زلزله به زرآباد آمدند و اکنون آرامش نسبی در مناطق روستایی حاکم است.

وی اضافه کرد: برق چند روستای منطقه که پس از وقوع زلزله قطع شده بود، با تلاش مدیریت بحران وزارت نیرو دوباره وصل شد و شبکه برق منطقه به حالت عادی برگشته ‌است.

نظرات بینندگان