کد خبر: ۱۳۶۴۸۳
تاریخ انتشار: ۲۱:۲۳ - ۰۵ اسفند ۱۳۹۸

به بهانه ویروس کرونا

امنیت روانی جامعه را بازیچه قرار ندهیم تا نابود نگردیم.
به گزارش شیرازه متاسفانه یکی از آسیب های بسیار زننده رفتارهای اجتماعی ما ایرانیان میل وافر به از بین بردن امنیت اجتماعی جامعه است. در این بین فرقی بین با بی سواد و تحصیلکرده، مذهبی و غیر مذهبی و کوچک و بزرگ ندارد. 
بررسی رفتارهای عمده ایرانیان به خصوص در فضای مجازی نشان می دهد که آنچه بیش از واقعیت و فضای حقیقی باعث نابودی جامعه می گردد، دامن زدن به شایعات، بزرگنمایی واقعیات و انتشار گسترده مطالب منفی است که یک موج گسترده یأس و ناامیدی را به جامعه پمپاژ می کند.
زمانی می توان به اوج زننده بودن این رفتار پی برد که کافی است به مقایسه این موضوع با دیگر کشورها بپردازیم. حال فرق نمی کند موضوع چه باشد: از کمبود سیب زمینی و پیاز تا ویروس کرونا!!!
هر کس به نوبه خود بدون تعقل و تفکر شروع به انتشار اخبار و نسبت دادن کلیپ های قدیمی به ماجرا کرده و حتی برای آن نسخه دینی و دعا و ختم قرآن مطرح می کند.
برای مثال همین ویروس کرونا که دامن ۳۲ کشور را گرفته است آنقدر بزرگ می شود که کشور را به شدت تحت تأثیر قرار داده و مدارس و دانشگاه ها را به تعطیلی می کشاند.  هر کلیپ و تصویری نیز از بایگانی خارج شده و به آن منسوب می شود.
این رفتار آنقدر بی منطق است که سرایندگان آن اصلا دقت نمی کنند که دارند چه بر سر کشور و مردم می آورند. ویروسی که کشته شدگان توسط آن در کل جهان مساوی با کشته شدگان یک ماه تصادفات رانندگی در ایران و یا ۸ کشته این ویروس مساوی با کشته های ۴ ساعت رانندگی ما ایرانیان است، آنقدر در کشور بزرگ جلوه داده می شود که تقریبا تمامی توریست ها از آمدن به ایران پشیمان می شوند، پروازها لغو شده و حتی اجازه صادرات به همسایگان نیز پیدا نمی کنیم و این تحریم ها و فشارهای اقتصادی را تکمیل می‌کند و سپس همین ها می گویند که چرا مشکلات اقتصادی زیادتر می شود، بدون آنکه به رفتارهای خود اشاره داشته باشند.
از اینرو لازم و ضروری است که ما ایرانیان اگر کشورمان را دوست داریم از هرگونه اقدامی که امنیت روانی جامعه را مختل می کند بپرهیزیم و بدانیم، که نیاز است تا بسیاری از  واقعیات جامعه برای بهبود چهره بین المللی ایران و جلوگیری از هرج و مرج اجتماعی و اقتصادی انعکاس نیابد نه اینکه در بیان واقعیات غلو و بزرگنمایی شود که اگر چنین نشود نه با ویروس کرونا بلکه با دست خود نابود می شویم.

دکتر سید محسن هاشمی 
برچسب ها: کرونا ، فارس ، شیرازه ، سلامت
نظرات بینندگان