کد خبر: ۱۳۶۴۸۴
تاریخ انتشار: ۲۱:۵۴ - ۰۵ اسفند ۱۳۹۸
تکرار سیل فروردین‌ در اسفند

بحران بیخ گوش کشکان/ لرستان برای مقابله با سیلاب چقدر آماده است؟

خرم‌آباد- هنوز خسارات سیل فروردین‌ماه ۹۸ بازسازی نشده که هواشناسی خبر از بارندگی‌های سیل‌آسا در لرستان داده است، می‌گویند بحران بیخ گوش حاشیه‌نشینان کشکان قرار دارد.
به گزارش شیرازه فروردین ماه سال ۹۸، آغاز سال لرستانی‌ها با خسارات و مصائب سیلاب گره خورد، حالا در انتهای سال هواشناسی در اخطاریه‌ای از بارش‌های شدید خبر داده است، ستاد مدیریت بحران چند روزی است به صرافت افتاده تا حواشی رودخانه‌ها را تخلیه کند، استاندار می‌گوید همه آماده باش هستند…باید منتظر ماند و آمادگی را در میدان عمل سنجید.

زینب اکبری کارشناس اداره کل هواشناسی لرستان در سخنانی با اشاره به اینکه هشدارهای لازم مبنی بر اینکه از غروب دوشنبه شاهد ورود سامانه بارشی قوی به نوار غرب و جنوب غرب کشور هستیم، ارائه شده است؛ اظهار داشت: این سامانه بارشی تا ظهر و بعدازظهر روز چهارشنبه فعال خواهد بود.

وی با بیان اینکه فعالیت این سامانه بارشی برای همه نقاط استان موجب بارندگی، کاهش دما، وزش بادهای لحظه‌ای شدید و… خواهد شد، تصریح کرد: برای مناطق مستعد احتمال رخداد صاعقه و تگرگ هم دور از انتظار نیست.


کارشناس اداره کل هواشناسی لرستان با تاکید بر اینکه به دنبال فعالیت این سامانه بارشی از سه شنبه شب برای مناطق سردسیر استان و ارتفاعات بارش برف را خواهیم داشت، افزود: این سامانه بارشی در دو بازه زمانی بامداد سه شنبه تا اواسط روز سه شنبه و از سه شنبه شب تا ظهر چهارشنبه از فعالیت بیشتری برخوردار است.

کارشناس اداره کل هواشناسی لرستان، در خصوص شباهت بارش‌های این سامانه بارشی با بارش‌های فروردین ماه امسال نیز یادآور شد: براساس رقم‌هایی که تا صبح یکشنبه مدل‌ها و نقشه‌های هواشناسی نشان می‌دهند، می‌شود گفت اکثر نقاط استان در همان رنج بارش‌ها قرار دارند با این تفاوت که این بار هسته و تمرکز بارش‌ها برای شرق و جنوب شرق استان خواهد بود.

استقرار ۴ بالگرد در لرستان / اقلام امدادی و غذایی در شهرها دپو شد

صارم رضایی مدیرعامل جمعیت هلال‌احمر لرستان در گفتگو با خبرنگار مهر، با اشاره به اینکه به دنبال پیش بینی بارش‌های سیل آسا کارگروه امداد و نجات جمعیت هلال احمر استان با حضور همکاران ما از تهران برگزار شده است، اظهار داشت: تیم‌های عملیاتی ما آماده هستند و شهرستان‌ها همه در حالت آماده باش قرار دارند.

وی با بیان اینکه اقلام امدادی و غذایی در شهرستان‌ها دپو شده است، تصریح کرد: نقشه جامع استان به تفکیک جمعیتی، جنسیتی و مختصات جغرافیایی روستاها و بخش‌ها تهیه شده است چراکه برخی مسیرها ممکن است بر اثر سیلاب بسته شود لذا نیاز به نقشه جامع است تا بتوانیم امدادرسانی خوبی را داشته باشیم.

رئیس جمعیت هلال‌احمر لرستان با اشاره به اینکه دو فروند بالگرد جمعیت هلال احمر در لرستان مستقر است، افزود: ‬یک فروند بالگرد اورژانس و یک فروند بالگرد ارتش نیز در استان مستقر هستند.


رضایی خاطرنشان کرد: ۳ فروند بالگرد هم از طریق جمعیت‌های هلال احمر استان‌های همجوار آمادگی دارند به محض اعلام نیاز به استان بیایند.

وی با اشاره به اینکه مکان‌هایی برای اسکان اضطراری در نظر گرفته‌ایم، گفت: پیش بینی تجهیزات عملیات در شب را کرده‌ایم و توانسته‌ایم نورافکن‌هایی را تهیه کنیم. تجهیزات فنی و تخصصی وارد استان شده است، لجن کش‌ها، خودروهای امدادی و تلفن‌های ماهواره‌ای و بی‌سیم را نیز تهیه کرده‌ایم.

رئیس جمعیت هلال‌احمر لرستان یادآور شد: نیاز است مردم آمادگی قبل از بحران را داشته باشند و در مکان‌هایی که خطر ریزش و رانش دارد و یا در مسیر سیلاب قرار نگیرند.

تدارک ۵ مدرسه برای اسکان اضطراری مردم شهر پلدختر

علی کیانی رئیس جمعیت هلال احمر پلدختر روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار مهر اظهار داشت: با توجه به اعلام سازمان هواشناسی مبنی بر ورود سامانه قوی با بارش‌های سیل آسا به شهرستان طی ۴۸ ساعت آینده جمعیت هلال احمر سه پایگاه امدادی شامل پایگاه امدادی جاده
تنگ فنی، مرکز اداری و پل زال جهت خدمت رسانی به هموطنان مستقر و از سوم اسفندماه جاری تا پایان سامانه بارشی پیش رو در حالت آماده باش کامل قرار دارند.

وی افزود: چادر مسافرتی، پتو، موکت و بسته‌های غذایی ۷۲ ساعته در انبارهای جمعیت هلال احمر دپو شده است و مشکلی از نظر خدمات رسانی وجود ندارد.


 

رئیس جمعیت هلال احمر پلدختر گفت: علاوه بر تیم‌های امدادی کارکنان این جمعیت در آماده باش کامل هستند و در صورت نیاز هموطنان می‌توانند با شماره ۱۱۲ جمعیت هلال احمر تماس حاصل کنند.

کیانی افزود: جمعیت هلال احمر پلدختر پنج مدرسه شامل ۲ مدرسه در ضلع غربی و سه مدرسه در بخش شرقی شهر پلدختر جهت اسکان اضطراری شهروندان در معرض سیل را پیش بینی و تجهیز کرده است.

وی با بیان اینکه جمعیت هلال احمر تمام توان آماده خدمت رسانی به مردم است، یادآور شد: ساکنان مناطقی از شهر و روستا که در معرض خطر سیل قرار دارند و به آنها هشدار داده شده که منازل خود را ترک کنند، می‌توانند در اماکن تعیین شده دبیرستان شهید شکارچی و مدرسه استثنایی در ضلع غربی و مدرسه امام حسن (ع)، ادب و دانش در ضلع شرقی شهر پلدختر اسکان یابند.

فعالیت سامانه بارشی قوی از غروب دوشنبه تا بعدازظهر چهارشنبه

مدیرکل هواشناسی لرستان در این رابطه با اشاره به اینکه براساس آخرین نقشه‌ها و مدل‌های هواشناسی از غروب روز دوشنبه تا بعدازظهر روز چهارشنبه شاهد فعالیت یک سامانه بارشی قوی بر روی جو استان خواهیم بود، اظهار داشت: از سه شنبه تا اواسط روز چهارشنبه برای شهرهای سردسیر و ارتفاعات بارش برف پیش بینی می‌شود.

بهروز مرادپور افزود: بارش‌ها از بامداد سه شنبه تا ساعاتی از بعدازظهر این روز و به خصوص از سه شنبه شب تا چهارشنبه از نمود بیشتری برخوردار است.

وی یادآور شد: این شرایط جوی سبب لغزندگی جاده‌ها، رواناب‌های سطحی، ذوب برف و طغیان رودخانه‌ها، وقوع سیل در برخی نقاط به ویژه نیمه جنوبی استان، مه آلودگی و کاهش میدان دید افقی به ویژه در جاده‌های کوهستانی می‌شود.

مدیرکل هواشناسی لرستان با تاکید بر اینکه میانگین بارش‌ها در استان ۱۳۰ تا ۱۷۰ میلی متر پیش بینی شده است، افزود: بیشینه بارش‌ها در برخی نقاط شرقی و جنوب شرقی مانند الیگودرز، دورود، جنوب ازنا، سپیددشت و شول آباد ۱۵۰ تا ۲۰۰ میلی تر تخمین زده می‌شود.

مرادپور گفت: از بعدازظهر روز چهارشنبه به تدریج این سامانه بارشی از روی منطقه خارج می‌شود.

متوسط بارش‌ها بیش از بارش‌های فروردین خواهد بود

وی با اشاره به اینکه در سیلاب فروردین ماه ۹۸ در روزهای ۱۱ تا ۱۳ فروردین متوسط بارش در استان ۱۳۴.۱ میلی متر بود و بیشترین بارش‌ها مربوط به پلدختر با ۱۶۵.۴ میلی متر بوده است، گفت: در سامانه بارشی پیش رو متوسط بارشی ۱۳۰ تا ۱۷۰ میلی متر خواهد بود و در برخی نقاط به ۲۰۰ میلی متر می‌رسد.


معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری لرستان با اشاره به اینکه میانگین بارش‌های استان ۱۳۵ تا ۱۶۵ میلی متر خواهد بود و در برخی نقاط استان هم تا ۲۰۰ میلی متر هم می‌رسد، اظهار داشت: آورد رودخانه‌ها در پلدختر، ۴۸۰۰ مترمکعب پیش بینی شده است.

سیل یکسری تجارب ارزنده برای مدیران و مردم به جای گذاشته که امروز باید به کار گرفته شود

گودرز امیری با بیان اینکه بسته به نوع بارش‌ها ممکن است این اعداد کم و زیاد شود، تصریح کرد: در سیل گذشته تجربه تلخی داریم، اما سیل یکسری تجارب ارزنده هم برای مدیران و مردم به جای گذاشته که امروز باید به کار گرفته شود.

وی با بیان اینکه در سیل پیش رو باید مردم مشارکت خوبی داشته باشند و مناطقی که در معرض خطر است مردم احتیاط کنند و منازل خود را تخلیه کنند و وسایل خود را جمع آوری کنند، تصریح کرد: در شهرها و روستاهایی که در معرض خطر است سعی کرده‌ایم از طریق هلال احمر کمپ‌هایی برای اسکان اضطراری پیش بینی شود.



معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری لرستان افزود: مردم حتماً باید به همسایگان خود کمک کنند و در اتفاقات احتمالی با مسئولان همکاری کنند، با تمهیدات اندیشیده شده به دنبال کاهش آسیب‌ها هستیم و امیدواریم مردم در این راستا با ما همکاری کنند.

پیام‌های هشداری ستاد مدیریت بحران را جدی بگیرید

امیری با تاکید بر اینکه پیام‌های هشداری ستاد مدیریت بحران را مردم، کشاورزان و صاحبان واحدهای صنفی جدی بگیرند، ادامه داد: همه مرخصی‌های مسئولان لغو شده و همه مدیران باید در محل کار و در محل‌هایی که احتمال بروز خطر هست، حضور داشته باشند.

وی یادآور شد: همه دستگاه‌ها اکیپ‌هایی را در مناطق مستعد خطر مستقر کرده‌اند تا در صورت بروز اتفاق در ساعات اولیه امداد و نجات اولیه را انجام دهند.


معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری لرستان با اشاره به اینکه ما در شهر پلدختر، چم مهر، بابازید و معمولان بحث دیوارهای ساحلی را داریم که اتمام نشده است، گفت: به نظر می‌رسد در خصوص این دیواره‌های ساحلی در حدی که بتواند مانعی برای ورود سیل به شهر باشد، کار انجام شده است.

در خرم آباد مشکل خاصی به نظر نمی‌رسد رخ دهد

امیری خاطرنشان کرد: ظرفیت رودخانه‌ها با احداث این دیواره‌های حفاظتی نسبت به قبل افزایش یافته است؛ رودخانه پلدختر با دیواره جدید احداثی حدود یک سوم نسبت به قبل افزایش ظرفیت پیدا کرده است که کمک می‌کند به عبور آب از رودخانه.

وی افزود: در خصوص دیواره‌های رودخانه خرم آباد یک مقدار ارتفاع بالا رفته و افزایش ظرفیت داده شده است. در خرم آباد مشکل خاصی به نظر نمی‌رسد رخ دهد اما احتیاط شرط لازم است. در خصوص جمع کردن مصالح کف رودخانه و ایجاد دیواره سنگی نیز اقداماتی در حال انجام است.

معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری لرستان یادآور شد: از سوی دستگاه‌های امدادی و هلال احمر برای اسکان اضطراری، در روستاهای در معرض خطر و در نقاطی از شهرها مکان‌های اضطراری اسکان پیش بینی خواهد شد.

امیری با تاکید بر اینکه مردم صنعت بیمه را فراموش نکنند، گفت: سال گذشته بیمه توانست بالغ بر ۳۰۰ میلیارد در بخش کشاورزی و واحدهای مسکونی به مردم کمک کند، مردم اگر تاکنون اقدام نکرده اند نیز تا ظهر سه شنبه در این راستا اقدام کنند.

وی خاطرنشان کرد: برخی بیمه‌ها به دلیل هزینه‌های بالا شاید از خدمات دهی به مردم خودداری کنند، اما بیمه بنیاد برکت آمادگی این کار را دارد.

رودخانه تیره و کشکان کانون‌های بحرانی سیل پیش رو

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای لرستان با اشاره به اینکه براساس اطلاعیه‌های هواشناسی پیش بینی می‌کنیم با فعالیت سامانه بارشی پیش رو همه رودخانه‌های سطح استان سیلابی شود، اظهار داشت: با توجه به بررسی‌ها، در بین همه رودخانه‌ها دو کانون بحران خواهیم داشت، یکی حوزه رودخانه کشکان که شهرستان‌های چگنی، پلدختر و معمولان و روستاهای مسیر را شامل می‌شود.

رضا میرزایی یادآور شد: دومین کانون شهر دورود و روستاهای مسیر رودخانه تیره دورود است.



وی با بیان اینکه حداکثر تاب آوری رودخانه کشکان قبل از سیلاب فروردین ماه ۲۸۰۰ مترمکعب در ثانیه بوده است، تصریح کرد: در سیل ۱۲ فروردین بخشی از دیواره‌های حفاظتی از بین رفته و تاب آوری رودخانه به شدت پایین آمده و به حدود ۲ هزار مترمکعب در ثانیه رسیده است.

پیش بینی می‌شود حداکثر دبی سیلابی کشکان به ۴۸۰۰ مترمکعب در ثانیه برسد

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای لرستان افزود: پیش بینی می‌شود در سیل روز سه شنبه و چهارشنبه حداکثر دبی سیلابی کشکان به ۴۸۰۰ مترمکعب در ثانیه برسد که در صورت وقوع هم شهر پلدختر به ویژه بخش غربی و روستاهای مسیر مثل زورانتل و چم مهر و شهر معمولان با مشکل مواجه می‌شوند.

میرزایی ادامه داد: حداکثر تاب آوری رودخانه تیره دورود حدود ۵۰۰ مترمکعب در ثانیه است که براساس پیش بینی‌ها سیلاب حدود ۸۶۳ مترمکعب در ثانیه می‌تواند رخ داد.

تخلیه سدهای لرستان به منظور کنترل سیلاب

وی در خصوص تخلیه سدهای لرستان برای کنترل سیلاب احتمالی نیز اظهار داشت: الان حدود ۵۰ درصد ظرفیت سدهای استان خالی است، آب سد کمال صالح حدود ۲۵ مترمکعب در ثانیه رها سازی می‌شود و لذا به همین میزان دریچه مروک را باز کرده‌ایم و ۳۰ مترمکعب رهاسازی می‌شود.



مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای لرستان گفت: سد ایوشان هم در حال حاضر ۵۱ درصد حجم آن خالی شده است و ظرفیت لازم را برای کنترل سیلاب‌های بالادست داریم.

میرزایی با اشاره به اینکه پس از سیل فروردین ماه ۸۰ کیلومتر از رودخانه‌ها به طور کامل لای روبی شده است، گفت: رودخانه‌هایی که به خرم رود منتهی می‌شود حدود ۶ کیلومتر، رودخانه کاکاشرف را سه کیلومتر و رودخانه کهریز را حدود ۷ کیلومتر لای روبی کرده‌ایم و بنابراین در این قسمت‌ها مشکلی نخواهیم داشت.

ساکنان حاشیه «کشکان» و بخش غربی شهر پلدختر منازل خود را تخلیه کنند

حسن رضائیان در جلسه ستاد مدیریت بحران شهرستان پلدختر اظهار داشت: بارندگی‌های شدید هفته جاری تا چهارشنبه به مدت ۴۸ ساعت ادامه دارد و احتمال وقوع سیل می‌رود، بنابراین ساکنان بخش غربی شهر پلدختر خانه‌ها و واحدهای تجاری خود را تخلیه و اسناد، مدارک، اموال منقول و خودروهای را به جاهای امن انتقال دهند.

وی اندازه بارش‌های ۲ روز آینده را مانند بارش‌های فروردین ماه سال جاری دانست و افزود: متوسط بارش‌ها ۱۰۰ تا ۱۴۰ میلی متر و دبی رودخانه کشکان چهار هزار و ۵۰۰ تا چهار هزار و ۶۰۰ متر مکعب برای شهرستان پیش بینی می‌شود.

فرماندار پلدختر گفت: برای پیشگیری از حوادث و به منظور مقابله مؤثر جهت کاهش اثرات طغیان احتمالی رودخانه کشکان و نفوذ سیلاب به بخش غربی به علت ناتمام ماندن دیواره ساحلی، مردم نسبت به تخلیه واحدهای مسکونی و تجاری خود اقدام و منازل خود را ترک کنند.

رضائیان افزود: مرخصی و مأموریت کلیه مدیران دستگاه‌های دولتی تا عادی شدن وضعیت جوی در شهرستان تا ۱۰ اسفندماه جاری لغو و در محل کار حاضر و هر ساعت از شبانه روز پاسخگوی تماس مدیریت بحران شهرستان باشند.

وی یادآور شد: به اهالی روستاهای بابازید و چم مهر به علت طغیان رودخانه کشکان هشدار داده می‌شود منازل خود را ترک و در مکان‌های امن ساکن شوند و از رفت و آمد در این روستاها خودداری کنند.


فرماندار پلدختر افزود: ساکنان حاشیه رودخانه کشکان در ضلع غربی شهر معمولان هر چه سریع‌تر منازل خود را تخلیه و به جاهای امن بروند.

رضائیان بر لزوم توجه مردم به هشدارها و گزارش‌های هواشناسی اعلام شده از سوی رسانه‌های رسمی تاکید کرد و گفت: طبق پیش بینی‌های هواشناسی مبنی بر بارندگی‌های شدید طی ۲ روز آینده، مردم این هشدارها را جدی بگیرند تا گرفتار حوادث ناشی از طغیان رودخانه نشوند.

وی با اعلام آماده باش ۱۰۰ درصدی به دستگاه‌های اجرایی شهرستان پلدختر، افزود: مدیران دستگاه‌های خدمات رسان، امدادی و اجرایی با پشتیبانی ادارات استانی خود آمادگی ۱۰۰ درصد برای مقابله با بحران پیش روی را داشته باشند.

دامداران و عشایر از استقرار و چرای دام‌ها در ارتفاعات و حاشیه رودخانه پرهیز کنند

فرماندار پلدختر یادآور شد: با توجه به اخطاریه‌های سازمان هواشناسی و هشدارهای پی در پی ستاد مدیریت بحران استان، دامداران و عشایر از استقرار و چرای دام‌ها در ارتفاعات و در حاشیه رودخانه‌ها طی این ۲ روز خودداری و از هم اکنون علوفه مورد نیاز آنها را در محل نگهداری دام خود ذخیره کنند.

رضائیان گفت: جاده پلدختر- خرم آباد که در سیل فروردین ماه سال جاری نا ایمن شده و بخشی از آن آسیب دیده است و با توجه به بارندگی‌های شدید روزهای دوشنبه تا چهارشنبه هفته جاری از ساعت ۱۸ فردا (دوشنبه) تردد در این محور ممنوع می‌شود.

بنابراین گزارش، هشدارهای هواشناسی در روزهای اخیر حاکی از ورود سامانه بارشی قوی به جو لرستان است که گفته می‌شود میانگین بارش‌های این سامانه در برخی نقاط (شرق و جنوب شرق لرستان) به ۲۰۰ میلی متر یعنی چیزی بیش از بارش‌های سیل آسای فروردین ماه امسال، می‌رسد.

دستگاه‌های امدادی و خدماتی لرستان به حالت آماده باش درآمده‌اند تا این بار سیل پیش بینی شده در لرستان اثرات مخرب و ویرانگری در پی نداشته باشد.

هشدار نسبت به تخلیه ساکنان حاشیه رودخانه کشکان به ویژه در بخش غربی شهر پلدختر نیز صادر شده است.

مدیرکل راهداری لرستان نیز گفته است از عصر روز دوشنبه ۴ اسفند ۹۸ تا پایان هفته که دبی پیش بینی شده خروجی از رودخانه‌های استان به چهار هزار مترمکعب خواهد رسید محور قدیم خرم آباد- پلدختر بصورت رفت و برگشت از ساعت ۱۸ (۶ عصر) روز دوشنبه تا اطلاع ثانوی مسدود خواهد شد و تردد را از روی آن خواهیم برداشت.
منبع:مهر

برچسب ها: سیل ، لرستان ، هلال احمر
نظرات بینندگان