کد خبر: ۱۳۶۴۹۲
تاریخ انتشار: ۲۳:۰۸ - ۰۵ اسفند ۱۳۹۸
معاون وزارت بهداشت

«ماسک» حداکثر تا فردا به مراکز بهداشت می‌رسد/ اقلام بهداشتی هنوز به مراکز بهداشت نرسیده است

علیرضا رئیسی به نحوه توزیع ماسک در مراکز بهداشت اشاره کرد و گفت: قرار بود ماسک را وزارت صنعت، معدن و تجارت تهیه کند و به وزارت بهداشت تحویل دهد؛ با توجه به تقسیم وظایفی که صورت گرفته است، بلافاصله بعد از این که ماسک ها تحویل ما شد آن را در مراکز بهداشت توزیع خواهیم کرد.

«ماسک» حداکثر تا فردا به مراکز بهداشت می‌رسد/ اقلام بهداشتی هنوز به مراکز بهداشت نرسیده است

به گزارش شیرازه؛ اواخر هفته گذشته بود که خبر ورود کرونا به کشورمان منتشر شد. در ابتدا اخبار و گزارش های واصله حاکی از آن بود که اولین نشانه های بروز ویروس کرونا در شهر قم مشاهده شده است.

اما رفته رفته خبرهای مربوط  مبتلایان این ویروس حکایت دیگری را نقل می کرد؛ شهرهایی همچون تهران، بابل، اراک، گیلان و ... نیز موارد مشکوک ابتلای مردم به کرونا را گزارش کردند.

نگرانی ها در این رابطه موجب شد تا مردم سراسر کشور برای تهیه ماسک به داروخانه ها هجوم ببرند و در این میان دلالان و سودجویان نیز اقدام به احتکار ماسک ها کردند که این مسئله باعث کمبود ماسک در شهرهای مختلف کشور شد.

در همین رابطه دیروز یکشنبه چهارم اسفند ماه «مهدی یوسفی» رئیس هیات امنای صرفه جویی ارزی در معالجه بیماران وزارت بهداشت از توزیع رایگان ماسک و ممنوعیت خرید و فروش آن در داروخانه‌ها خبر داد.

وی در تشریح این فرایند و با اشاره به جزییات توزیع رایگان ماسک در کشور، گفت: باید توجه کرد که در زمان اپیدمی یک بیماری علاوه بر بحث‌های بهداشتی و درمانی، مسائل روانی هم ایجاد می‌شود؛ این درحالیست که در زمینه بیماری کرونا استفاده از ماسک تاثیر درمانی آنچنانی در پیشگیری از این بیماری ویروسی ندارد.

 

دلالان در بازار "ماسک" هم جولان دادند

یوسفی افزود: متاسفانه سوداگران و سودجویان، استفاده از ماسک را بهانه‌ای کرده بودند تا بتوانند ماسک‌ها را گران‌قیمت و با ۱۰ تا ۲۰ برابر و حتی در برخی موارد تا ۳۰ برابر قیمت به فروش برسانند. بر این اساس دیدیم که حق مردم این نیست که اینگونه از آنها سوءاستفاده شود.

 

توزیع ماسک رایگان می‌شود

رئیس هیات امنای صرفه جویی ارزی در معالجه بیماران وزارت بهداشت افزود: بر همین اساس با هماهنگی اداره کل تجهیزات پزشکی از وزیر بهداشت درخواست کردیم که توزیع ماسک را رایگان کنیم و آقای وزیر هم با این موضوع موافقت کردند که هیات‌امنای صرفه‌جویی ارزی در معالجه بیماران، تا اطلاع ثانوی با دستور وزیر بهداشت تنها مرجع خرید ماسک در کشور باشد.

یوسفی ادامه داد: بر این اساس ما ماسک‌ها را خریداری کرده و به معاونت بهداشتی وزارت بهداشت تحویل می‌دهیم تا آن‌ها را در پایگاه‌های سلامت، خانه‌ها و مراکز بهداشت به خانواده‌ها تحویل ‌دهند. به هر حال در این مراکز برای هر خانواری پرونده مشخص وجود دارد و می‌توان ارائه ماسک را کنترل کرد. از طرفی در حال حاضر ممکن است یک خانوار تعداد زیادی ماسک بخرد که با این اقدام این مساله هم تحت کنترل قرار می‌گیرد.
 

خرید و فروش ماسک در داروخانه‌ها ممنوع می‌شود

وی با بیان اینکه از طرفی همکاران‌مان در اداره کل تجهیزات و ملزومات پزشکی وزارت بهداشت تصمیم گرفتند که خرید و فروش ماسک در داروخانه‌ها ممنوع شود، گفت: بنابراین ماسک باید رایگان شود. ما امروز با کارخانه‌های تولیدکننده ماسک صحبت کردیم و در حال انجام خریدها هستیم. از فردا به تدریج این ماسک‌ها را به کل کشور ارسال می‌کنیم که البته روندی تدریجی دارد.

 

پیگیری قیمت واقعی ماسک باید از سمت اداره کل تجهیزات پزشکی معاونت غذا و دارو صورت بگیرد

در همین رابطه خبرنگار اجتماعی شبکه اطلاع رسانی راه دانا به سراغ «علیرضا رئیسی» معاون درمان وزارت بهداشت رفت تا از جزئیات و نحوه توزیع ماسک مطلع شود.

ماسک در آستانه توزیع است/ اقلام بهداشتی هنوز به مراکز بهداشت نرسیده است

وی در خصوص اعلام وزارت بهداشت مبنی بر تحویل ماسک و اقلام ضدعفونی‌کننده به مراکز بهداشت و همچنین نحوه توزیع آن بین مردم به خبرنگار شبکه اطلاع رسانی راه دانا گفت: ماسک در حال حاضر در حال تامین و در آستانه توزیع است، اما الان هنوز به مراکز بهداشت نرسیده است. با توجه به چیزی که به ما اعلام کرده اند شاید ماسک ها بعد از ظهر امروز و یا نهایتاً تا فردا به مراکز بهداشت برسد.

معاون درمان وزارت بهداشت خاطر نشان کرد: قرار بود ماسک را وزارت صنعت، معدن و تجارت تهیه کند و به وزارت بهداشت تحویل دهد؛ با توجه به تقسیم وظایفی که صورت گرفته است، بلافاصله بعد از این که ماسک ها به ما تحویل داده شد آن را به مراکز بهداشت توزیع خواهیم کرد؛ شب گذشته هم یک سری ماسک برای استان قم فرستادیم که به دستشان رسیده است و سعی می کنیم ماسک‌ها به تدریج به همه کشور ارسال شود.

رئیسی در پاسخ به این سوال که "مردم برای تهیه ماسک باید به داروخانه ها مراجعه کنند یا مراکز بهداشت؟" گفت: بحث این است که بنا شد همه ماسک هایی که در داخل توسط کارخانه ها و شرکت ها تولید می شود به معاونت بهداشت و درمان تحویل داده شود تا بتوان آن را بین مردم توزیع کرد؛ از آنجایی که داروخانه ها یک باره قیمت ماسک را خیلی عجیب و غریب بالا بردند تصمیم گرفته شد ماسک های تولید شده در داخل کشور الزاماً تحویل وزارت بهداشت شود تا این وزارت‌خانه بتواند ماسک را به صورت رایگان در اختیار مردم قرار دهد.

وی در خصوص قیمت نامتعارف ماسک در برخی از داروخانه‌ها گفت: این مسئله مربوط به داروخانه هاست و نظارت بر این موضوع در داروخانه ها جزء وظایف وزارت بهداشت نیست و تنها قرار شد ماسک از طریق مراکز بهداشت توزیع شود. پیگیری قیمت واقعی ماسک باید از سمت اداره کل تجهیزات پزشکی معاونت غذا و دارو صورت بگیرد.

 

وزارت بهداشت متولی توزیع ماسک میان مردم است


در همین راستا «مهدی صادقی نیارکی» سرپرست معاونت امور صنایع وزارت صمت در گفت و گو با شبکه اطلاع رسانی راه دانا با تایید این  موضوع اظهار داشت: در چند روز گذشته بخش نامه های مربوط به تولید را ابلاغ کرده ایم و در همین رابطه تمام ظرفیت خود را در تولید ماسک به کار بسته ایم.

وی در ادامه افزود: مقرر شده است که تمام ماسک‌های تولید شده به صورت کامل در اختیار وزارت بهداشت قرار داده شود و این وزارت خانه متولی توزیع ماسک ها میان مردم خواهد بود.

منبع:دانا
برچسب ها: ماسک ، کرونا ، شیرازه
نظرات بینندگان