کد خبر: ۱۳۶۵۲۵
تاریخ انتشار: ۲۰:۳۰ - ۰۶ اسفند ۱۳۹۸
در جلسه شورای فرهنگ عمومی استان فارس مطرح شد:

سند مهندسی فرهنگی کشور در فارس مورد بررسی قرار گرفت

جلسه شورای عمومی فرهنگی استان فارس با حضور آیت الله دژکام نماینده ولی فقیه در استان فارس و امام جمعه شیراز، مهندس عنایت اله رحیمی استاندار فارس و دیگر اعضا شورا با محوریت موضوع بررسی نقشه مهندسی کشور تشکیل شد.

به گزارش شیرازه، جلسه شورای عمومی فرهنگی استان فارس با حضور آیت الله دژکام نماینده ولی فقیه در استان فارس و امام جمعه شیراز، مهندس عنایت اله رحیمی استاندار فارس و دیگر اعضا شورا تشکیل شد.

دکتر سید سعید رضا عاملی دبیر شورای انقلاب فرهنگی کشور مهمان ویژه این جلسه با اشاره به اینکه معنی "فرهنگ" در برهه ای زمان به طریقه زندگی افراد طبقه بالای جامعه گفته می شد، افزود: کارشناسان امروزه فرهنگ را یک وجه خاصی از روش زندگی مردم  می دانند.

امروزه فرهنگ یک وجه خاصی از روش زندگی مردم است / سند مهندسی فرهنگی کشور در فارس مورد بررسی قرار گرفت

وی جایگاه ذهن در فرهنگ یک جامعه را جایگاهی والا توصیف کرد و گفت: گاهی اوقات تصور می شود که با شناخت مسائل حل می شود کمااینکه شناخت یک سطح است و مهم تر از آن ایمان به یک موضوع است. امروزه با پیشرفت ارتباطات و فضای مجازی افراد احساس مهم بودن می کنند و اگر به جایگاه اجتمائی آن احترام گذاشته نشود به مشکل برخواهیم خورد.

حجت الاسلام عاملی با اشاره به تدوین "سند مهندسی فرهنگی کشوری" گفت: سند مهندسی فرهنگی با یک حساسیت و در ابعاد جامع تهیه و تدوین شده است که 300 کارشناس در تهیه آن دخیل بوده اند که در دوره دو رئیس جمهور ابلاغ گشته است.

دبیر شورای انقلاب فرهنگی کشور از وجود 13 راهبرد کلان و 300 برنامه ابلاغی را در سند مهندسی فرهنگی خبرداد و گفت: هدف متعالی این سند تمدن نوین اسلامی و آن فرآیندی که جامعه اسلامی دنبال می کند را دارد  و ریاست شورای شورای هماهنگی مهندسی فرهنگی در سطح کشور را شخص رئیس جمهور و یا معاون اول آن بر عهده دارد. تمدن نوین اسلامی، عنصری است که در گام دوم مورد توجه قرار گرفته است بنابراین در سند مهندسی فرهنگی باید بر اساس گام دوم پیش برویم.

دکتر عاملی پیش بینی وجود اسناد ملی و توجه خاص به تمام موضوعات فرهنگی از جمله موسیقی، هنر، سینما، معماری و غیره را از ویژگی های سند مهندسی فرهنگی عنوان کرد.

وی مسئولیت اجرای سند مهندسی فرهنگی را در سطح استان ها، شورای فرهنگ عمومی استان عنوان کرد و گفت: در لایه شهرستان نیز به همین ترتیب اجرا می شود و لایه استانی این سند طبق نیازمندی و اولویت های استان و شهرستان ها توسط شورای فرهنگ عمومی تهیه شود.

حجت الاسلام عاملی تصریح کرد: در مورد تهیه لایه استانی حتما باید به ظرفیت ها ، فرصت ها و نیاز های مردم استان نیز توجه شود که معنویت و اخلاق اسلامی استان فارس می تواند مورد توجه خاصی قرار گیرد.

آیت الله دژکام نماینده ولی فقیه در استان فارس و امام جمعه شیراز در این جلسه با ابراز اینکه انتخابات کمال امنیت و سلامت صورت گرفته است آن را یک حرکت مثبت در مسائل اخلاقی و توسعه سیاسی توصیف کرد.

امروزه فرهنگ یک وجه خاصی از روش زندگی مردم است / سند مهندسی فرهنگی کشور در فارس مورد بررسی قرار گرفت

وی انتخابات را یک حرکت مستمر و ادامه دار اظهار کرد و گفت: موانعی و آسیب هایی در راه وجود دارد ولی عمدتا ما نقاط ضعف را برجسته می کنیم کمااینکه باید نقاط قوت را در نظر گرفت.

آیت الله دژکام در مورد مرحله اجرایی شدن"سند مهندسی فرهنگی کشوری" گفت: به تناسب گستره این سند، آموزش های لازم برای مجریان آن پیش بینی نشده است و بعضی وقت موضوع آموزش نادیده گرفته می شود.

این استاد دانشگاه بر لزوم استفاده از ظرفیت دانشگاه ها و حوزه علمیه برای بحث و گفتگو در مورد این سند تاکید کرد و بروز شدن برخی از دروس دانشگاهی همانند تاریخ انقلاب اسلامی و غیره را ضروری دانست.

امام جمعه شیرازدر پاسخ به یکی از اعضا که در خواست افزایش تعداد جلسات شورای فرهنگی عمومی را داشت گفت: افزایش تعداد جلسات دردی را دوا نمی کند و باید مصوبه های صورت گرفته پیگیری و اجرا شود.

نماینده ولی فقیه در استان فارس در مورد مسئله کرونا ویروس نیز گفت: بعضی ها نباید در نظر مدیر دخیل بدهند و در نهایت در مورد این موضوع یک نفر باید تصمیم بگیرد. در موضوع کرونا این هرج و مرج مردم را گیج می کند امروزه وزارت بهداشت باید مدیریت کند و تمامی دستگاه ها کمک آن باشند و قائده این است که همه باید از تصمیم مدیر که در این زمینه تخصص لازم را دارد اطاعت کنند. نباید این فضا را به هم بریزیم.

عنایت الله رحیمی، استاندار فارس در  این جلسه بیان کرد: انتخاباتی بی حاشیه، سالم، قانونمند و امن در فارس برگزار شد که باید به همه مردم، برگزارکنندگان و منتخبین تبریک گفت.

امروزه فرهنگ یک وجه خاصی از روش زندگی مردم است / سند مهندسی فرهنگی کشور در فارس مورد بررسی قرار گرفت

استاندار فارس با اشاره به اینه در خصوص کرونا اقداماتی خوبی شکل گرفته است و ناوگان حمل و نقل عمومی به طور مداوم ضدعفونیمی شوند اظهار کرد: فرودگاه، ترمینال ها و پایانه ها تحت کنترل هستند.

وی با اشاره به ماسک و مواد شوینده هم گفت: افزایش تولید داشتیم که برخی اقلام هم از طریق کمرگ وارد می شود که به استان های دیگر کشور نیز ارسال می شود  و بیمارستان «حضرت علی اصغر (ع)» به عنوان مرکز بیماری «کرونا» در نظر گرفته ایم و کارگروه «کرونا ویروس» در استان و به تبع آن در شهرستان ها تشکیل شده است.

وی با اشاره به اینکه تلاش های لازم برای رفع مشکلات «کرونا» شکل گرفته است، افزود: جواب اولیه مثبت برای سه نفر شاهد بودیم.

استاندار فارس با اشاره به اینکه سند مهندسی فرهنگی، سند بسیار مهم خوبی است که باید بتوانیم با جمع بندی فرهیختگان استان، سند استانی را متاثر از سند ملی تهیه کنیم، افزود: شورای فرهنگ عمومی کارهای خوبی را شکل داده است.

وی تصریح کرد: توجه ویژه ای در خصوص مسائل قرآنی، فرهنگ نماز و همچنین حجاب و عفاف در شورای فرهنگ عمومی شاهد بودیم و اجرای آن توسط دستگاه های آن مختلف استان صورت گرفته است.


نظرات بینندگان