کد خبر: ۱۳۶۵۴۳
تاریخ انتشار: ۱۵:۰۵ - ۰۷ اسفند ۱۳۹۸

بیمار مشکوک در جهرم به کرونا مبتلا نبود

متخصص بیماری‌های عفونی دانشگاه علوم پزشکی جهرم گفت: بیماری که با پوشش مخصوص پرسنل اورژانس به بیمارستان پیمانیه جهرم منتقل شد، کرونا ویروس ندارد و هم‌اکنون تحت مراقبت است.
دکتر رحیم رئوفی در گفت‌وگو با خبرنگار ایرنا افزود: پرسنل اورژانس ۱۱۵ جهرم، سه‌شنبه ۶ اسفند، گزارشی از بیماری با علائم آنفلوانزا در یکی از پادگان‌های شهر دریافت کردند که با رعایت نکات ایمنی بیمار به بیمارستان پیمانیه منتقل شد.

وی ادامه داد: نوع پوشش و رعایت اصول پیشگیری توسط پرسنل اورژانس برخی شهروندان را دچار شبهه کرد که این بیمار مبتلا به کرونا ویروس است.

وی اظهار کرد: معاینات بالینی و پاراکلینیکی، مثل سی‌تی اسکن این بیمار کاملاً نرمال بوده و فردا از بیمارستان مرخص می‌شود.

رئوفی بیان کرد: این نحوه انتقال به بیمارستان در این شرایط  بر اساس پروتکل‌های حفاظتی و فقط به منظور حفظ سلامت دیگر شهروندان انجام می‌شود.

روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی جهرم اعلام کرد: هر اتفاق جدیدی درباره بیماران مشکوک، با شفافیت به اطلاع همشهریان خواهد رسید.

اقدامات پیشگیرانه برای جلوگیری از ابتلا به کرونا در جهرم

به منظور پیشگیری از انتقال کرونا در شهرستان جهرم اقدامات مختلفی چون تعطیلی مدارس و دانشگاه‌ها تا پایان هفته، تعطیلی سالن‌های ورزشی و استخر، ممنوعیت عرضه قلیان‌ و تعطیلی فعالیت‌های فرهنگی جمعی در مساجد و اماکن مذهبی و... انجام شده است.

تیم‌های بهداشتی و درمانی دانشگاه علوم پزشکی جهرم درآماده باش کامل برای مقابله و پیشگیری از کرونا ویروس covid۱۹ هستند. در نخستین گام‌ها اماکن آموزشی، مدارس شهرستان و  چهار دانشگاه دولتی جهرم، غیرانتفاعی اندیشه، دانشگاه‌های پیام نور و آزاد اسلامی واحد جهرم تا پایان ۹اسفندماه، تعطیل شدند.

 گندزدایی اتوبوس های مسافربری و سالن انتظار فرودگاه جهرم نیز در دستور کار دانشگاه علوم پزشکی جهرم قرار گرفت.

محدودیت ساعات ملاقات در بیمارستان‌های جهرم

مسئول روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی جهرم به خبرنگار ایرنا گفت: برای رعایت اصول بهداشتی و پیشگیری از هر گونه انتقال بیماری در این شرایط خاص ساعات ملاقات در بیمارستان های جهرم محدود شده است.

محمدجواد موحد افزود: ملاقات در بخش های ویژه ممنوع و در دیگر بخش ها با محدودیت انجام می‌شود.

وی تصریح کرد: این محدودیت‌ها صرفاً به دلیل رعایت نکات بهداشتی و جلوگیری از ازدحام در بخش‌های بیمارستان اعمال شده است.

به گفته وی تا این لحظه هیچ موردی از ابتلا به کرونا ویروس در بیمارستان‌های شهرستان مشاهده نشده است.

کارشناس بهداشت دانشگاه علوم پزشکی جهرم نیز اظهار کرد: همچنین اگر فردی به شهرهایی در کشور که وجود کرونا ویروس در آنها تأیید شده است سفر کرده،‌ اگر خود و اطرافیان علائمی از بیماری ندارند، حتماً در خانه بمانند و از حضور در اماکن عمومی بپرهیزند، زیرا تا ۱۴روز ویروس کرونا علائمی ندارد و در این مدت فرد می‌تواند عامل انتقال باشد.

دانیال فرهیخته اضافه کرد: اگر افراد دارای علائم خفیف تا شدید این بیماری چون داشتن تب، درد عضلانی، سرفه‌های شدید خشک و مشکل حاد تنفسی هستند حتماً به پزشک خانواده خود مراجعه کنند.

وی بیان کرد: شهروندان برای کسب اطلاعات و آموزش‌های لازم در خصوص کرونا ویروس با واحد مبارزه با بیماری‌های معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی جهرم تماس بگیرند.

به گفته وی شماره‌های تماس ۵۴۴۴۰۸۱۷ و ۵۴۴۴۶۹۹۰ از ساعت ۸ صبح لغایت ۲۰ آماده پاسخگویی است.
 معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی جهرم با اشاره به این مطلب که کرونا ویروس در هوا نمی‌تواند بماند و بر روی سطوح قرار می‌گیرد به خبرنگار ایرنا گفت: در پیشگیری و کنترل این بیماری، پاک کردن سطوح مهمترین اقدام است که در این زمینه گندزدایی اتوبوس‌های مسافربری، سالن انتظار فرودگاه جهرم، خوابگاه‌های دانشجویان دانشگاه، آمبولانس‌های دانشگاه و نمازخانه‌های بیمارستان‌ها جهرم  در دستور کار قرار گرفته است.

دکتر مجید ارجمند گفت:حفاظت فردی پرسنل بهداشت، درمان و اورژانس پیش بیمارستانی در جلوگیری از انتقال کرونا ویروس بسیار مهم است و آموزش‌های لازم در دست اقدام است که پرسنل این واحد ها در مواجهه با این ویروس چه کاری انجام دهند.

به گفته وی تیم‌های بهداشتی، درمانی  دانشگاه به صورت شبانه روزی در حال رصد و کنترل علائم بروز این ویروس در سطح شهرستان هستند.مهمترین نکته در پیشگیری از این بیماری رعایت نکات بهداشتی به خصوص بهداشت دست‌هاست.

توقف فعالیت‌های ورزشی در سالن‌ها و استخرها تا اطلاع ثانوی

طبق توافق اعلام شده بین مسوول آموزش و ارتقای سلامت حوزه معاونت بهداشتی با رییس اداره ورزش و جوانان و رؤسای هیات‌های ورزشی شهرستان جهرم، مقرر شد همه فعالیت‌های ورزشی جمعی در سالن‌های ورزشی برای پیشگیری از بیماری‌های واگیر متوقف شود. همچنین استخرهای شنا در شهرستان، فعلاً فعالیت خود را متوقف کرده‌اند. 

تعطیلی فعالیت‌های فرهنگی در اماکن مذهبی جهرم

رییس اداره اوقاف و امور خیریه شهرستان جهرم به خبرنگار ایرنا گفت: با توجه لزوم اتخاذ تمهیدات و تدابیر لازم جهت جلوگیری از انتشار و شیوع ویروس کرونا در سطح جامعه به ویژه اماکن عمومی  از جمله امامزادگان واجب ‌التعظیم و مساجد و حسینیه‌ها و پیرو ابلاغیه صادره از طرف اداره کل اوقاف و امور خیریه استان فارس تا اطلاع ثانوی کلیه تجمعات عمومی و برنامه‌های و مناسبت‌های فرهنگی و مذهبی در اماکن مذهبی ممنوع است.

بیژن قریب‌زاده افزود: همچنین برگزاری مراسم‌هایی چون: لیلةالرغائب، میلاد ائمه، مراسم ادعیه، اعیاد، موالید، محافل انس با قران، مراسم ختم و.... در اماکن مذهبی از جمله امامزادگان، مساجد و حسینیه‌ها ممنوع و هیات های امنا و خادمین ملزم به رعایت و اجرای آن خواهند بود.

وی ادامه داد: از تمام همشهریان استدعا می‌کنیم تا اطلاع ثانوی از حضور در اماکن فوق خودداری کنند.

ممنوعیت عرضه قلیان در جهرم

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی جهرم به خبرنگار ایرنا گفت: لوله قلیان از راه‌های پرخطر انتقال کرونا ویروس در بین افراد است.

دکتر سید مجید ارجمند اظهار داشت: با توجه به شیوع کرونا ویروس در کشور و انتقال آسان آن از طریق قطرات تنفسی فرد آلوده و ماندگاری ویروس بر سطوح عرضه قلیان در تمام کافه‌ها و سفره‌خانه‌های شهرستان جهرم ممنوع شده است.

وی گفت: در صورت عدم رعایت و عرضه آن به مردم، به طور جد برخورد و آن کافه و سفره‌خانه متخلف پلمب خواهد شد.

نظرات بینندگان