کد خبر: ۱۳۶۶۱۲
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۰۸:۳۷ - ۱۱ اسفند ۱۳۹۸
فارس علیه کرونا؛

تغییر کاربری بسیاری از خطوط تولید صنایع فارس به تولید ماسک/ سفر و بازارگردی ممنوع/ دلالان ماسک همچنان جولان می‌دهند

​بیش از 10 روز از شیوع ویروس کرونا در ایران می‌گذرد و در این مدت نقریباً تمامی استان‌های کشور درگیر ابتلا به کرونا شده‌اند. تمامی مراکز آموزشی این هفته تعطیل اعلام شده و همه رویدادهای فرهنگی، ورزشی، همایش ها و... در تقریبا در همه استان‌ها به حالت تعلیق در آمده‌اند؛با این همه هنوز از شدت انتشار این ویروس کاسته نشد‌ه است.
  براساس بازدیدهای میدانی، وضع تردد در شهر شیراز اگرچه کاهش چشمگیری داشته و بسیاری از مجتمع‌های تجاری در پرفروش ترین ماه خود با نبود مشتری و «ویروس کرونا» دست و پنجه نرم می کنند اما از سوی دیگر برخی شهروندان نیز مانند سال های گذشته فارغ از شرایط  زردی که برای شیراز و استان گزارش شده به دنبال فرصتی برای خرید های  شب عید هستند.

کمبود ماسک در داروخانه هاى شیراز هم دلیلی شده است تا مردم همچنان به دنبال این کالای ضروری در سطح شهر باشند و به داروخانه های مختلف برای تامین آن سر بزنند. ماسک هایی که به دلیل جــولان دلال‌ها و هجوم مردم براى تهیه آن، اصل وجود ویروس و شــیوه هاى اصولى جلوگیرى از ابتلا به آن را تحت الشــعاع قرار داه است.

 دلالان و فرصت‌طلبان نیــز با آگاهى از نیاز مردم به تهیه ماســک به عنوان عامل ایجاد کننده آرامش روانى، ذخیــره این کالا در داروخانه هــا را خالى کرده اند تــا به قیمت چند برابرى در بازار بفروشــند؛ همین امر باعث شــده که قیمت هر عدد ماســک ساده از 250 تومان به 1000 تومان و ماســک فیلتردار نیز از 4 هزار تومان به 20 هزار تومان برســد، که همین قیمت ها نیز در حال حاضر ناموجود است.

برخی دیگر پا را فراتر گذاشته و با آگهی در سایت های فروش اینترنتی، اقدام به فروش کالاهای پزشکی از جمله دستکش ، پدالکلی، ژل شست و شو و... با قیمت بالا می کنند.  در حــال حاضــر در کمتــر داروخانــه اى محلول هــاى ضــد عفونــى یافت مى شــود و از آن گذشــته، پنبه الکلى ویژه تزریقات و ژل ضد عفونى هم دیگر در شهر کمیاب شده است.

تغییر در روند واحدهاى تولیدى پوشــاک به تولید ماســک

آن طــور که ایــزدى رئیس ســازمان صنعت، معــدن و تجارت فــارس مى گوید: جهــت تامین ماســک، رایزنى هایى با واحدهاى تولیدى البســه و پوشــاک انجــام دادیم که در شــرایط فعلى خط تولیدشــان را از تولیــد پوشــاک به تولید ماســک تغییر دهند.

 حمیدرضا ایزدى در گفت و گو با «ایلنا»با بیان اینکه تمام تلاشــمان را به کار گرفته‌ایم که واحدهاى صنعتى فعالیت‌شــان متوقف نشود، مى‌گوید: در  همین راستا در تلاشیم تا با در اختیار گذاشتن وسایل بهداشتى به کارخانه هــا و واحدهاى تولیدى اقدامى انجام دهیم که این واحدها با آرامش به فعالیت‌شان ادامه دهند.

وى با بیان اینکه برای ایجاد نشدن وقفه و خلل در فعالیت واحدهاى تولیدى، لوازم بهداشــتى و مواد شــوینده و ضد عفونــى در اختیار واحدها و کارخانه‌هاى استان قرار مى‌دهیم، ادامه مى‌دهد: دانشــگاه علوم پزشکى شیراز جهت آسیب نرســیدن به کارگران و محصولات تولیدى، در حــال نظارت بــر روى کارخانه هــا و واحدهاى تولیدى است.

تغییر کاربری بسیاری از خطوط تولید صنایع فارس به تولید ماسک/ سفر و بازارگردی ممنوع/ دلالان ماسک همچنان جولان می‌دهند

رئیــس ســازمان صمت فــارس با اشــاره به اینکــه خوشــبختانه تاکنون هیچ مــورد خاصى در بخش شــیوع ویروس کرونــا در واحدهاى تولیدى اســتان نداشــته‌ایم، ادامه مى دهد: دو کارخانــه و واحد تولیدى اســتان در حال تولید ماســک هســتند و این واحدها، ماسک ها را بعد از تولید، جهــت توزیع در اختیار علوم پزشــکى قرار مى دهند.

وى بیــان مــى کنــد: بــا هماهنگــى هــاى ایجــاد شــده مقــرر شــد کــه دو واحد فعــال در شهرســتان زرقــان خطــى را ایجــاد کــرده و بــه موجــب آن در حــال تولیــد مایــع و مــوادهــاى ضــد عفونــى هســتند. ایــزدى در ادامه بــا بیان اینکــه واحدهــاى تولیــدى مذکــور روزانــه توان تولیــد 30 تــن مایــع ضد عفونــى را دارنــد، مى افزایــد: در تلاش هستیم تــا بتوانیــم جهــت فعالیــت ایــن مجموعــه، الــکل مورد نظــر را بــراى آن ها تامین کنیم.

رئیس سازمان صمت فارس در ادامه با اشاره به اینکه دو واحد تولیدى الکل در شهرستان هاى اقلیــد و جهرم در حال فعالیت هســتند، مى افزایــد: این واحدهــا جهت تامین مــواد مورد نظر در حال تولید الکل طبى هســتند و مقرر شده این واحدها تولیدشان را افزایش دهند.

وى با اشاره به اینکه در حال حاضر یک واحد تولیدى کوچک الکل در دانشگاه علوم پزشکى فعال اســت، مى افزاید: اما نباید فراموش کرد که با این مقدار تولید، هنوز نیاز به افزایش و توسعه کارخانه هاى تولید الکل و ماسک در استان داریم.

 
استفاده از ماسک های فیلتر دار به هیچ وجه نیاز  نیست

 دکتر امیر رودگرى  متخصص بیماری هاى عفونى و گرمسیری دانشگاه علوم پزشکی شیراز  نیز می گوید: برای جلوگیری از انتقال  ویروس کرونا استفاده از ماسک جراحی ساده کافی است و نیاز به استفاده از ماسک های فیلتر دار به هیچ وجه نیست.

وی ادامه داد: استفاده از ماسک درحالتی است  که در فاصله نزدیک با فرد بیمار باشیم و در خیابان و مکان های خلوت نیاز به استفاده از ماسک نیست. وی با بیان اینکه در اماکن شلوغ و فاصله نزدیک لازم است از ماسک استفاده شود؛ابراز کرد: به دلیل اینکه دیگران اطلاع از ما ندارند خود بیمار  و هم فردی که سالم است باید ماسک جراحی را  استفاده کنند و به نوعی در مقابل هم فرد سالم و بیمار باید ماسک استفاده کنند.

این متخصص با اشاره به نوع دیگر انتقال ویروس عنوان کرد: انتقال تماسی موضوع دیگری است که بسیار مهم تر از انتقال هوایی است چراکه ویروس مدت طولانی می تواند در محیط و حتی محیط خشک زنده بماند. وی ادامه داد: به ویژه اگر محیط سرد باشد نیمه عمر ویروس بیشتر و در طولانی مدت می تواند زنده بماند . رودگی با بیان اینکه دستگیره اتوبوس، تاکسی و آسانسور و... در صورت وجود ویروس در آن زنده است؛ یادآور شد: حتی ویروس در چندین ساعت بعد زنده است و اگر فرد در تماس با سطح آلوده دست به اطراف مخاط بزند منتقل می شود.

تغییر کاربری بسیاری از خطوط تولید صنایع فارس به تولید ماسک/ سفر و بازارگردی ممنوع/ دلالان ماسک همچنان جولان می‌دهند

پرهیز از سفرهای غیر ضروری

وی با تاکید بر خودداری از مسافرت های غیر ضرور گفت: باید مسافرت ها را به حداقل برسانیم و مدارس را که تعطیل کرده اند مردم به جای مراقبت درخانه به مسافرت می روند که کار بسیار اشتباهی است و در تعطیلی مدارس باید در منزل بمانند تا بیماری گسترش پیدا نکند. رودگری همچنین افزود: مردم باید حضور خود را در  تجمعات کم کنند و باید تا جایی که می شود جلسات و تجمعات را کم کرد.

وی با بیان اینکه در ایستگاه های پرستاری و بخش های مختلف گفته می شود که فاصله بگیرند؛ابراز کرد:  فردی که در ظاهر سالم است ممکن است در دوره کمون باشد و می تواند به فرد دیگر منتقل کند.متخصص بیماری های عفونی و گرمسیری دانشگاه علوم پزشکی شیراز بیان کرد: اگر مقابل انتقال هوایی ویروس را بگیریم، دست ها رابشوریم، دست ندهیم و تجمع نکنیم مشکل حل می شود.

 
مردم از شیوع ویروس کرونا ترســیده اند

نایب رئیس اتحادیه فروشندگان لوازم پزشکى، طبى و ورزشى شیراز در گفت و گو با «ایلنا» با بیان اینکه افزایش تعداد متقاضى براى خرید ماســک و ژل در ســطح شهر شــیراز سبب شده که ماســک ها و ژل ضد عفونى کننده مغازه ها به ســرعت تمام شود، می گوید:  تامین مجدد ماســک و ژل تزریق کننده توسط اعضا فعال و مغازه داران کمى زمان بر است.

امیر عبدالله ترکش در ادامه با بیان اینکه هیچ موضوع خاصى در مورد تامین ماسک در سطح شهر شیراز نداریم، به قیمت ماسک در بازار و مغازه هاى لوازم پزشکى در شیراز اشاره مى کند و مى افزاید: در حال حاضر قیمت ماسک در شــیراز 410 تومان است. ترکش با بیان اینکه شــرکت هاى تهرانى ماسک را با یک وقفه طولانى مدت به استان فارس ارسال مى کنند، مى افزاید: جهت تســریع در تامین ماســک و رفاه شهروندان، نیاز است که اقدامات مهمى انجام گیرد.

نایب رئیس اتحادیه فروشندگان لوازم پزشکى، طبى و ورزشــى شــیراز در ادامه مى افزاید: جهت تامین ماســک با یک شــرکت بومى استان رایزنى هایى انجام دادیم که طبق آن مقرر شــده ماســک مورد نیاز استان را تامین کند.

ترکش با اشاره به اینکه تعداد مراجعات مردم براى خرید ماسک بسیار زیادشده است،بیان مى کند: در شــرایط فعلى مردم شــیراز به شــدت از شیوع ویروس کرونا ترســیده شده اند، این در حالى است که این موضوع هیچ جاى نگرانى ندارد و استفاده از ماســک هم چندان تاثیرى در کنترل این بیمارى ندارد.

تغییر کاربری بسیاری از خطوط تولید صنایع فارس به تولید ماسک/ سفر و بازارگردی ممنوع/ دلالان ماسک همچنان جولان می‌دهند

افزایش تولید و توزیع ماسک در فارس

مشاور و جانشین معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی شیراز هم از افزایش روند تولید و توزیع روزانه ماسک در مراکز تولیدی استان با پیگیری جدی رئیس دانشگاه و نظارت شبانه روزی بازرسان دانشگاه  خبر می دهد.دکتر مهدی خسروی با اشاره به اقدامات این معاونت در راستای پیشگیری و مقابله با کروناویروس و با توجه به مصوبات کمیته مبارزه با بیماری کرونا دانشگاه، می گوید: با توجه به نیاز مردم و افزایش مصرف ماسک در استان، از طی ۷ روز گذشته تا کنون نزدیک به ۱۰۰ هزار ماسک در فارس تولید و توزیع شده است.

وی می افزاید: محموله‌های ماسک از سوی وزارت بهداشت نیز به استان ارسال می شود و به همت مدیریت خدمات پشتیبانی و هماهنگی معاونت درمان، در بیمارستان ها و مراکز درمانی توزیع می شود.

او با بیان اینکه در داروخانه های شبانه روزی به هر متقاضی دو تا سه عدد ماسک ارائه می شود، عنوان می کند: ماسک های تولیدی با قیمت مصوب از سوی کمیته دانشگاه و ستاد ملی مقابله با ویروس کرونا در استان، برای جلوگیری از سودجویان توزیع می شود.
منبع: ایلنا

 

نظرات بینندگان
نظرات بینندگان
محمد
Iran (Islamic Republic of)
يکشنبه ۱۱ اسفند ۱۳۹۸
0
تعزیرات دادستانی گچاست؟