کد خبر: ۱۳۶۶۶۵
تاریخ انتشار: ۰۹:۲۶ - ۱۲ اسفند ۱۳۹۸
نگاه مثبت پزشکان ایرانی به روند مقابله با کرونا در ایران؛

از درمان 80درصدی مبتلایان به کرونا تا تلاش برای تولید داروی ایرانی/توصیه به مصرف به اندازه ویتامین‌ها و دوری از استرس

پزشکان برجسته کشورمان، با بیان واقعیاتی در خصوص ویروس کرونا، راه‌کارهای متعددی برای پیشگیری و درمان آن ارائه داده‌اند. آنها همچنین از تولید داروی مقابله با کرونا توسط متخصصان کشورمان خبر دادند.

چند وقتی است ویروس «کرونا» مهمان ناخوانده ما ایرانی‌ها شده و موجی از التهاب و اضطراب را به وجود آورده است. بسیاری از پزشکان و متخصصان بیماری‌های عفونی بر این باورند که پیشگیری و مراقبت‌های اولیه فردی و همچنین توجه به رژیم غذایی مناسب می‌تواند به همه ما در سپری کردن این بحران کمک بسزایی کند.

پزشکان متبحر ایرانی این روزها در مصاحبه‌های متعددی، در خصوص واقعیات کرونا صحبت‌ کرده‌اند و راه‌کارهای زیادی برای مقابله و درمان آن ارائه داده‌اند. آنها همچنین از تولید داروی مقابله با کرونا توسط متخصصان کشورمان خبر داده‌اند.

 

مدرس دانشگاه تهران عنوان کرد؛
پزشکان ایرانی به زودی واکسن کرونا را تولید می کنند

سیده سادات حسینی مدرس دانشگاه تهران در  گفتگو با کُردتودی، اظهار داشت: این روزها اخبار تاپ تمام رسانه های جهان به مسئله بیماری ویروسی کرونا اختصاص یافته است که البته در این میان هستند کشورها، گروه ها و جریان هایی که از این مسئله به عنوان یک ابزار سیاسی و فشار استفاده می کنند.

مدرس دانشگاه تهران ادامه داد: امروز کسی منکر بیماری ویروسی کرونا در جهان نیست و نیز نمی توان خطرات این ویروس را بر شئونات جامعه بشری نادیده گرفت، ولی چیزی که بیشتر از هر مسئله دیگری ذهن انسان را مشوش می کند، ظهور، شیوع و... این ویروس است.

حسینی با اشاره به اینکه عملکرد این ویروس بسیار پیچیده است؛ عنوان داشت: عملکرد این ویروس این فکر را به ذهن هر انسانی متواتر می سازد که چگونه یک ویروس می تواند بدین سرعت خود را با شرایط وفق دهد که این رویکرد ویروس کرونا ذهن ما را به سمت ساخت یک سلاح بیولوژیک سوق می دهد.

این مدرس دانشگاه در ادامه سخنان خود با تاکید بر اینکه فریضه سلاح بیولوژیک قابل تامل است، عنوان کرد: از همان روزی که خبر انتشار این ویروس در رسانه ها مطرح گردید، به خوبی همگان دیدیم که از نظر مناطق شیوع سئوالات زیادی در ذهن تحلیل گران به وجود آمد.

وی تصریح کرد: دقیقا شیوع این بیمار ابتدا از چین و بعد از آن کشورهای ایران و.... آغاز شد، کشورهایی که به نوعی در مقابل سیاست های غربی ها به ویژه آمریکایی ها ایستادگی می کنند!!

حسینی با اشاره به اینکه اکنون جامعه ما بیشتر از هر چیز دیگری نیازمند آرامش در این زمینه است، بیان کرد: در این وانفسا متاسفانه رسانه های برخط (آنلاین) و کانال های تلگرامی به شدت افکار عمومی را در بحث این بیماری دچار استرس می کنند که این امر را شاید بتوان از ویروس کرونا خطرناک تر دانست.

این مدرس دانشگاه تصریح کرد: متاسفانه اخبار این رسانه ها و کانالها به هیچ وجه قابل اعتماد نیستند تا جایی که دیروز شخصا در یکی از کانالهای تلگرامی خواندم که قرار است ساعت 12 بامداد در ایران زلزله 5.7 ریشتر رخ دهد!! که به نظر بنده این توهین به شعور مخاطبین است.

مدرس دانشگاه تهران با اشاره به اینکه پرونده بیماری کرونا دیر یا زود بسته خواهد شد، گفت: بی شک با توانایی نخبگان ایرانی و جوانان این مملکت این مشکل نیز به دست ایران و ایرانی حل خواهد شد.

حسینی در ادامه به سیاست یک بام و هوای آمریکایی در قبال بیماری کرونا اشاره کرد و افزود: وزیر خارجه آمریکا در روزهای گذشته اعلام کرده بود که برای مبارزه با این بیماری آماده همکاری با ایران است، سخن بنده و دیگر مردم ایران با وی این است که اگر دولتمردان آمریکا دوستدار و غمخوار ملت ایران هستید، چرا ایران را در بحث دارویی تحریم کردید؟!.

این مدرس دانشگاه ادامه داد: بهره برداری سیاسی مایک پمپئو از مسئله مذکور می تواند علائم یک توطئه دیگر علیه ملت و نظام جمهوری اسلامی قبل از پایان سال باشد، لذا مسئولان ارشد نظام در این باره باید با دقت، درایت و نیز با توجه به نگاه رهبر معظم انقلاب اسلامی تصمیم گیری نمایند.

وی در پایان سخنان خود بیان کرد: ان شاء الله با آزمایشاتی که پزشکان و محققان ایرانی درباره بیماری کرونا انجام می دهند به زودی واکسن این بیماری در کشور ایران ساخته می شود و برگ افتخار دیگری در دفتر افتخارات این انقلاب به ثبت خواهد رسید.

 

فوق تخصص بیماری های عفونی:
80 درصد افراد مبتلا به کرونا ویروس بهبود پیدا می کنند/ شانتاژ رسانه های معاند در خصوص آمار وزارت بهداشت

دکتر صفدی فوق تخصص بیماری های عفونی در شهرستان سراوان در گفت و گو با عصرهامون با اشاره به اینکه کرونا ویروس خانواده بزرگی از ویروس ها هستند که هفتمین رده از این ویروس  در چین شناسایی شد، بیان کرد: در گذشته این ویروس به شکل سارس در سال 2003 و مرس در خاورمیانه شیوع پیدا کرد، اما این بار خود را در چین به این شکل  نشان داد.

وی افزود:  گروه های سنی مختلف از جمله کودکان و کهنسالان، بیماران دیالیزی، پیوندی که دارای ریز فاکتور و یا بیماری زمینه ای قلبی تنفسی که دارای سیستم ایمنی  ضعیف تری هستند، بیشتر در معرض خطر قرار دارند.

فوق تخصص بیماری های عفونی در سراوان با اشاره به اینکه توصیه های پزشکی که در خصوص پیشگیری و جلوگیری از آنفولانزا رعایت می شده در کرونا ویروس نیز باید رعایت شود، گفت: 80 درصد مبتلایان به کرونا ویروس مانند سرماخوردگی خود به خود بهبود پیدا می کنند و تنها 20 درصد از افراد مانند افراد مسن و دارای بیماری زمینه ای دچار چالش می شوند.

صفدری خاطر نشان کرد: با توجه به اینکه همچنان واکسن درمان این ویروس هنوز کشف نشده است، در رابطه با پیشگیری و جلوگیری از کرونا ویروس  باید اصول بهداشتی، تنظیف سطوح و اصول ایمنی رعایت شود.

وی با بیان اینکه اطمینان بخشی پزشکان به بیماران مبتلا به کرونا ویروس جهت بهبودی کاذب نیست، خاطر نشان کرد: رسانه های بیگانه و معاند در حال شانتاژ رسانه ای در خصوص ارائه آمار وزارت بهداشت هستند اما تاکنون در خصوص این بیماری هیچ گونه آمار کاذبی از سوی وزارت بهداشت منتشر نشده است.

فوق تخصص بیماری های عفونی به مردم ضمن توصیه به رعایت اصول بهداشتی خواست تا مردم نگران نباشند چرا که 80 درصد مبتلایان به کرونا ویروس بهبود پیدا می کنند و در ادامه خاطر نشان کرد: تنها 20 درصد از افراد مبتلا به کرونا ویروس که دارای بیماری زمینه ای مانند تنگی نفس، بیماری قلبی، تب و سرفه به مراکز درمانی مراجعه می کنند که پزشکان متخصص به نحوه درمان آنها تصمیم گیری می کنند.

صفدری اذعان کرد: افراد دارای تب، تنگی نفس شدید و سرفه و یا اینکه در 14 روز گذشته در قم و یا تهران  و یا  در ارتباط با افراد مبتلا به کرونا ویروس بوده اند توصیه می شود حتما به کلینک های تخصصی بیماری های عفونی مراجعه کنند.

 

دکتر هومن اخلاقی:
استرس و ترس سیستم ایمنی بدن را ضعیف می‌کند/ درمان بیماری‌های عفونی مانند کرونا زمان‌بر است

دکتر هومن اخلاقی در گفتگو با خبرنگار  قم فردا، بابیان این‌که بیماری کرونا یک بیماری ناشناخته و جدید است، اظهار داشت: ناشناخته بودن و عدم اطلاع کافی از نحوه درمان به دلیل همین ناشناخته بودن یکی از مشکلاتی است که امروز با آن روبرو هستیم.

وی ادامه داد: تاکنون اطلاعات زیادی از بیماری در فضای مجازی و رسانه‌های مختلف از قبیل صداوسیما به مردم رسیده است اما باید ببینیم که واکنش مردم به این اطلاع‌رسانی‌ها چگونه است.

اخلاقی افزود: بیماری هم‌اکنون به نحوی است که خود مردم بیشترین نقش را در کنترل و حتی شکست آن ایفا می‌کنند.

وی تصریح کرد: رعایت بهداشت فردی و خود مراقبتی بهترین درمانی است که ما به بیماران توصیه می‌کنیم چراکه رعایت همین نکات ساده اما کلیدی می‌تواند راه را بر غلبه کامل بر این بیماری باز کند.

پزشک اورژانس بیمارستان امام خمینی (ره) ابراز داشت: ویروس بیماری کرونا به نحوی است که می‌تواند به‌راحتی منتقل شود و حتی 24 ساعت در سطح باقی بماند و در همین مدت به افراد مختلفی انتقال پیدا کند.

وی افزود: به همین علت شستن مداوم دست‌ها و مهم‌تر از آن عدم تماس دست‌ها با صورت و به‌خصوص دهان و چشم تا حدود زیادی درصد ابتلا به این بیماری را پایین می‌آورد.

اخلاقی بیان داشت: درزمینهٔ خود مراقبتی نیز افرادی که علائم سرماخوردگی نیز دارند نباید به‌هیچ‌عنوان از خانه خارج شوند و در صورت این‌که علائمی مانند تنگی نفس و به‌خصوص سرفه خشک دارند به مراکز درمانی مراجعه کنند.

وی در پاسخ به این سؤال که چرا دوره درمان کرونا بالا است، اظهار داشت: در بیماری‌هایی که عفونی هستند باید یک دوره درمانی تا بروز علائم بهبودی زیر نظر مستقیم پزشک باشد به همین دلیل بیماری کرونا نیز که یک بیماری عفونی است زمان‌بر رود و روند مرخص شدن بیماران از بیمارستان‌ها زمان‌بر است.

اخلاقی خاطرنشان کرد: باید به این نکته مهم نیز اشاره‌کنم که طول ترس و استرس دوعاملی است که به‌شدت سیستم ایمنی بدن را تضعیف می‌کند و درواقع به‌نوعی بیمار را قبل از ابتلا به این ویروس خلع سلاح می‌کند به همین علت نباید مردم استرس و ترسی در این زمینه به خود راه بدهند و با تقویت سیستم ایمنی بدن هراسی از این ویروس نداشته باشند.

وی تأکید کرد: تقویت سیستم ایمنی بدن با مصرف مرکبات و سبزیجات نیز توصیه می‌شود تا قبل از بروز هر مشکلی دارای بدن قوی باشیم.

 

روانشناس بالینی:
افکار مثبت و مدیریت آرامش درونی، قوی‌ترین راه مراقبت دربرابر کروناست/ استرس زیاد سیستم ایمنی بدن را کاهش می‌دهد

زهرا علیخانی در گفت‌وگو با صبح قزوین؛ بااشاره به تعریفی از بحران اظهار کرد: بحران در روانشناسی یعنی خطرات و تهدیداتی که وضعیت روانشناختی افراد یک جامعه را تهدید می‌کند یا سلامت روان آن‌ها را به خطر می‌اندازد.

وی افزود: اکنون با توجه به شیوع بیماری کرونا در کشور درواقع به نوعی با یک بحران مواجه هستیم که روانشناسان باید برای مدیریت سلامت روانی جامعه وارد عمل شوند.

این روانشناس بالینی ادامه داد: مقدار کمی اضطراب لازمه وجودی هر انسانی است؛ به طوری که اضطراب لازمه بقای موجودات زنده است یعنی اگر ما انسان‌ها نمی‌ترسیدیم یا اندازه لازم اضطراب را نداشتیم نیز ممکن بود که بقای ما به خطر افتد.

علیخانی تصریح کرد: اضطراب تا حدودی برای ادامه زندگی لازم است اما وقتی از یک اندازه بالاتر برود نیز خطرناک خواهد شد؛ حال حد و اندازه اضطراب را چگونه باید تشخیص داد؟

وی اضافه کرد: وقتی که اضطراب موجب اختلال در عملکرد شغلی، اجتماعی و خانوادگی انسان‌ها شود این نوع اضطراب غیرمفید است و باید کنترل شود.

این روانشناس قزوینی با بیان اینکه اضطراب و استرس باهم متفاوت است، گفت: استرس محرک به وجود آمدن اضطراب است و درواقع فشاری است که انسان را وادار به اضطراب می‌کند.

علیخانی یادآورد شد: اضطراب نماد بیرونی دارد به این صورت که ممکن است درد و تنش در عضلات به وجود آید، ضربان قلب بالا برود و فرد دچار بی‌خوابی شود که استرس محرک این علائم ظاهری است.

وی عنوان کرد: شیوع کرونا در کشور یک نوع استرس و عامل و محرک به وجود آمدن اضطراب است؛ باید توجه داشت که استرس باید مدیریت شود تا اضطراب وارد شده به بدن آسیب‌زا نباشد.

این روانشناس بالینی بیان کرد: اضطراب در طولانی مدت اثرات نامطلوبی در بدن دارد به طوریکه سیستم ایمنی را کاهش می‌دهد و دردهای بدنی، میگرن‌ها و ناراحتی‌های معده و حتی دیابت و پرفشاری خون و روماتیسم را به دنبال دارد.

علیخانی افزود: اضطراب پایه اکثر بیماری‌هایی است که این روزها در جامعه ما شایع شده که خطرناک است و از همه مهمتر اینکه سیستم ایمنی بدن کاهش می‌یابد و انسان مستعد ابتلا به انواع بیماری از جمله بیماری‌های‌ ویروسی می‌شود.

وی اذعان کرد: افرادی که اضطراب بالایی دارند به محض ورود یک استرس، از خود واکنش‌هایی را نشان می‌دهند، برای مثال مدام اخبار را دنبال می‌کنند تا در جریان اتفاقات قرار گیرند یا در شرایط کنونی اقدام به خرید و احتکار بیش از اندازه ماسک و سایر اقلام کنند.

این روانشناس قزوینی ادامه داد: این افراد رفتارهایی از خود نشان می‌دهند که تحت عنوان "رفتارهای اطمینان طلبی” یا "رفتارهای ایمن” است و درواقع در راستای کاهش اضطراب و آرامش خود انجام می‌دهند که این کاهش هم موقتی خواهد بود.

علیخانی اضافه کرد: افرادی که در مواقع استرسی، اضطراب آن‌ها نمود ظاهری پیدا می‌کند نشان دهنده این است که اضطراب دائم دارند و باید درمان شوند.

وی اظهار کرد: افراد سالم که اضطراب خیلی بالایی ندارند و در مواقع بحرانی اضطراب خود را کنترل می‌کنند دارای ویژِگی قدرت کنترل و مدیریت در شرایط بحرانی هستند یا احساس تعهد نسبت به خود می‌کنند و روحیه تلاش و مبارزه را تقویت کرده و تفکر مثبتی به زندگی دارند.

این روانشناس بالینی ابراز کرد: پیشنهاد و توصیه ما روانشناس‌ها به افراد در شرایط بحرانی این است که ابتدا به خدا توکل کنیم؛ اضطراب ممکن است که باعث شود فرد کنترل احساس و افکار نداشته باشد اما توکل به معبود موجب آرامش می‌شود.

علیخانی ادامه داد: در شرایط بحرانی ورزش و مصرف مکمل‌های غذایی را به افراد توصیه می‌کنیم و اینکه مثبت اندیش باشند و آن را تمرین کنند چراکه کرونا هم ویروسی مانند آنفولانزا و سرماخوردگی است که بارها تجربه کرده‌ایم.

وی تاکید کرد: وقتی که در رسانه‌ها به این موضوع پرداخته می‌شود طبیعتا اضطراب را هم بالا می‌برد و افراد ناخودآگاه کنترل افکار را از دست می‌دهند و نمی‌توانند مدیریت کنند.

این روانشناس بالینی با بیان اینکه مصرف قهوه و کافئین استرس‌زا است، گفت: قوی‌ترین راه مراقبت از بدن در مقابل کرونا داشتن تفکرات قوی و باورهای مثبت و مدیریت دنیای درونی خود ماست.

علیخانی یادآور شد: اضطراب موجب ترشح هورمون‌های اضطراب در بدن می‌شود که سیستم ایمنی و دفاعی را کاهش می‌دهد که همین امر عاملی برای ابتلا به بیماری‌های ویروسی است.

وی بیان کرد: مردم باید نگرانی و فشار روانی خود را با مدیریت دنبال کردن اخبار در زمینه این بیماری در رسانه‌های مختلف را کاهش دهند؛ چراکه موجب ترس و وحشت آن‌ها می‌شود.

این روانشناس افزود: منظور ما این نیست که نسبت به موضوع بی‌توجه بود اما افراط در پیگیری اخبار مربوط به این بحران نیز اضطراب را افزایش می‌دهد.

علیخانی اذعان کرد: مردم بهتر است که این روزها بیشتر وقت خود را با خانواده بگذرانند و رفتارهای صمیمی، عاطفی و آرامبخش را افزایش دهند و استراحت کافی داشته باشند و از افراد استرسی و منفی نگر دوری کنند.

وی تاکید کرد: درباره اخبار بد و تنش‌زا نباید در حضور کودکان صحبت شود چراکه حساسیت کودکان بالاست و آثار مخربی را در روح و روان آن‌ها در پی دارد.

این روانشناس بالینی اضافه کرد: مردم از مصرف خودسرانه دارو اجتناب کنند و تمامی اصول مراقبتی وزارت بهداشت را رعایت کنند؛ تلاوت قرآن، شعرخوانی، موسیقی‌های آرامبخش را در برنامه خود بگنجانند.

علیخانی ابراز کرد: افرادی که علائم اصلی بیماری کرونا را ندارد به هیچ عنوان به بیمارستان‌ها مراجعه نکنند، چراکه عاملی برای شیوع ویروس است و از تردد و تماس‌های غیرضرور در اجتماع خودداری کنند.

وی در پایان گفت: مردم باید در این روزها موارد بهداشتی مانند شستن مدوام دست‌ها، عدم بوسیدن و دست دادن با یکدیگر را رعایت و از اضطراب بی‌مورد اجتناب کنند تا این بحران را هم پشت سر بگذاریم.

 

پزشک متخصص بیماری‌های عفونی و داخلی:
استرس نقش مهمی در ابتلا به ویروس کرونا دارد

به نقل از عصر همدان؛ همزمان با شیوع ویروس کرونا و ایجاد نگرانی برای اقشار مختلف مردم، جهت آشنایی بیشتر با این ویروس و راه های پیشگیری گفتگویی با دکتر بهرام سوری متخصص بیماری های عفونی و داخلی که در یکی از مناطق حاشیه نشین و محروم شهر همدان بیش از ۲۲ سال در حال خدمت رسانی به مردم است صورت گرفت.

این پزشک حاذق که با رویی گشاده و متواضع پاسخگوی خبرنگار ما بود، در ابتدا از جو روانی موجود در جامعه در خصوص ویروس کرونا ابراز نگرانی کرد و بر نقش مهم آگاه سازی مردم در این برهه زمانی تاکید کرد.

دکتر سوری با بیان اینکه از حدود دو و نیم ماه پیش بحث کرونا در مجامع بهداشتی مطرح شده است افزود: این موضوع ابتدا از شهر ووهان چین شروع و به تدریج گسترش پیدا کرد و دامن گیر بسیاری از کشورها شد.

وی با بیان اینکه  بحث کرونا مختص کشور ما نیست و آمار تلفاتی در کشورهای مختلف همچون ایتالیا و دیگر کشورها داشتیم افزود: کرونا یک بیماری نو پدیدی نیست و تمام جوامع انسانی از هزاران سال پیش با کرونا درگیر بودند و شش نوع ویروس کرونا در انسان بیماری ایجاد می کند.

این پزشک متخصص بیماری های عفونی اظهار کرد: جامعه ما حدود سال ۲۰۱۲ یک بار با ویروس کرونای شتری در مراسم حج مواجه  شده بود  و ویروس ۴۰ درصد مبتلا داشت ولی به لطف خدا سیستم بهداشتی درمانی به راحتی از این بحران با حداقل تلفات خارج شد.

وی اظهار کرد: این نوع ویروس کرونا که از سوی سازمان بهداشت جهانی اعلام شده، فقط حداکثر سه درصد مبتلا دارد و شامل کسانی می شود که بیماری زمینه ای حاد دارند.

سوری با اشاره به شباهت علائم بیماری کرونا به آنفولانزا گفت: این ویروس قدرت تهاجمی بیشتری دارد و ویروس کرونا برای جمعیت طبیعی ما خطری ندارد.

وی گفت: هر فردی در هر سنی ممکن است  دچار تب، آبریزش بینی و کوفتگی  شود  و بعد از یک دوره ۵ تا ۱۰ روزه  بهبود پیدا کنند اما آنچه که برای ما اهمیت دارد این است که جامعه دچار یک تنش غیر طبیعی نسبت به این ویروس شده است.

این پزشک متخصص  با تاکید بر اینکه این ویروس با افراد دارای سیستم ایمنی بالا کاری ندارد افزود: افرادی که دارای سابقه شیمی درمانی، سن بالای ۶۵ سال،  پیوند کلیه و پیوند کبد جوامعی هستند که خیلی باید مراقبشان باشیم.

وی گفت: اولین اقدام برای کسانی که در رنج سنی پرخطرند این هست که در منازلشان بمانند و به نوعی قرنطینه خودخواسته شوند و هر کس خواست به دیدنشان برود ولی قبل از دیدار ۲۰ ثانیه با آب و صابون دست هایشان را بشویند و فاصله حداقل سه متری را رعایت کنند.

سوری افزود: این افراد به محض اینکه دچار تب شدند به اولین مرکز بهداشتی متنقل شوند.

وی در خصوص راه‌های درمان ویروس کرونا گفت: درمانی برای کرونا نیست ولی وقتی کسی بیمار می شود ما عواملی که موجب تضعیف سیستم ایمنی شده را حذف می کنیم و کمک می کنیم سیستم ایمنی قوی شود تا بتواند حساب ویروس را برسد.

این پزشک حاذق با تاکید بر اینکه  ترس اولین عامل  بهم زدن سیستم ایمنی است افزود: ویروس هم دقیقا با سیستم ایمنی کار دارد و استرس سیستم ایمنی را در هم می شکند و در این شرایط ویروس به راحتی می تواند انتشار پیدا کند.

وی تاکید کرد: ما باید استرس را کاهش دهیم، مایعات زیاد بخوریم  و در مراکز تجمع غیر ضروری  نداشته باشیم و به گفته مسئولین گوش دهیم.

سوری ادامه داد: ما باید مسئولین بهداشتی را امین خودمان بدانیم و جامعه آرامش خودش را حفظ کند.

وی با اشاره به اینکه  عدم حضور در جوامع با تراکم بالا را به همه  مردم  پیشنهاد می کنم  افزود: استفاده از ماسک فقط برای افرادی که در سرویس های خدمات بهداشتی و تماس مستقیم با بیماران مثبت دارند و افرادی که خودشان مبتلا هستند توصیه می کنم.

این پزشک متخصص بیماری های عفونی تاکید کرد: مهم ترین عامل جلوگیری از انتقال ویروس شستن مداوم دست ها است.

وی با بیان اینکه جای نگرانی خاصی  برای افراد نرمال وجودندارد افزود: افراد سعی در کاهش مواجه با ویروس داشته باشند و نرمال ها مواظب غیرنرمال ها باشند .

سوری ادامه داد: در خصوص مبارزه با این ویروس با کنترل بیماری زمینه ای می توانیم سیستم ایمنی را تقویت کنیم  و خیلی جای نگرانی ندارد.

وی تاکید کرد: ما باید  تمام سطوح در زمان اپیدمی را به عنوان یک موضع آلوده به ویروس تلقی کنیم.

این پزشک متخصص بیماری های عفونی و داخلی  در خصوص دود کردن اسپند دربعضی مکان ها جهت از بین بردن ویروس گفت:  وقتی که می خواهیم ویروس را درمان کنیم  هر نوع دودی خطرناک است و همگی حاوی مقادیر زیادی co2 و گازهای سمی هستند و اینها سیستم تنفسی را دچار اختلال می کنند.

وی با بیان اینکه این ویروس تمایل زیادی به تخریب سلول های هوایی دارد افزود: این ویروس۵۰ درصد مژه های راه  هوایی را که یکی از راه های دفاع مستقیم سیستم تنفسی در مقابل ویروس است در گیر می کند.

سوری ادامه داد: این مژه ها  وظیفه شستشو و تخلیه سیستم تنفسی را برعهده دارند پس وقتی ویروس۵۰ درصد ریه را اشغال کرده ریه با ۵۰ درصد بقیه می تواند ویروس را جارو کند ولی ما با دود ۵۰ درصد بقیه را فلج می کنیم و یک ریه  ضعیف در مقابل ویروس  خواهیم داشت.

وی خاطر نشان کرد: توصیه می کنم از هیچ گونه دودی استفاده نکنید چون سیستم ایمنی را در هم می شکند.

این پزشک متخصص بیماری های عفونی و داخلی در خصوص نقش رطوبت و بارندگی در کاهش انتقال ویروس گفت: قدیمی ها می گفتند اگر باران ببارد و رطوبت افزایش پیدا کند سرعت انتقال ویروس معمولا کمتر خواهد شد که دقیقا همین است و به افراد توصیه می کنم هوا را بدون هر گونه افزودنی مرطوب کنند.

وی  با بیان اینکه خود دم نوش ها  کمکی به درمان بیماری نمی کنند افزود: آنچه که کمک می کند مایعاتی است که به همراه دمنوش میل می شود و افزایش حجم مایع بدن موجب می شود که ایمنی آن بالا رود.

سوری در پایان با اشاره به اینکه گرم شدن هوا به تقویت سیستم ایمنی کمک می کند افزود: گرم شدن هوا سبب می شود مژه هایی که مسئول تنفس ما هستند تقویت و قدرتشان افزایش و میزان ماندگاری ویروس را کاهش دهند.

 

رئیس شبکه ملی تحقیقات بیماری های تنفسی:
بیماری کرونا در 80درصد مبتلایان خفیف است/ارتباط مستقیم ضعف سیستم ایمنی ناشی از استرس با کرونا

رئیس شبکه تحقیقات بیماری های تنفسی در کشور با اشاره به اینکه قطعا زمانی که یک مورد فوتی در یک شهر به واسطه بیماری کرونا داریم باید 5 برابر آن بیمار داشته باشیم در گفتگوی اختصاصی با خبرنگار تیتریک، گفت: با توجه به اینکه نشانه ها در این بیماران همانند علائم سرماخوردگی است غالب افراد خود را درمان می کنند و به بیمارستان مراجعه نمی کنند که البته اقدام صحیحی است. 

مصطفی قانعی افزود: انتظار می رود با توجه به تردد بین شهری و ارتباطاتی که بین البرز و تهران وجود دارد بیماری کرونا منتقل شود که البته چنین چیزی هم رخ داد، آنچه اهمیت دارد و بهترین راه حل خواهد بود مسئله پیشگیری و به حداقل رساندن تماس با شخصی است که بیماری کرونا دارد.

فوق تخصص بیماری های ریه درباره علائم بیماری کرونا اظهار داشت: بیش از 90 درصد بیماران کرونایی تب دارند، بنابراین اگر کسی تب ندارد هیچ جای نگرانی وجود ندارد، همچنین اگر کسی فقط مدت هاست سرفه می کند اما تب ندارد هم مشکلی برای این شخص ایجاد نمی شود و بیماری مشمول این افراد نخواهد شد. 

قانعی تصریح کرد: اگر کسی تماسی با بیمار نداشته و علائمی خفیف اعم از تب مختصر و آبریزش بینی دارد اما تنگی نفس و سرفه ندارد خود را در منزل درمان کند و با رعایت اصول بهداشتی که مکررا در رسانه ها بیان می شود به شخص دیگری آن را منتقل نکند، اگر فردی تب و تنگی نفس دارد باید به پزشک مراجعه کرده و عکس قفسه سینه بگیرد. 

دبیر بورد بیماریهای فوق تخصصی ریه کشور گفت: اگر اکسیژن خون شخص مذکور پائین بود باید سی تی اسکن گرفته و تشخیص آزمایشگاهی انجام شود تا کرونا یا هر بیماری دیگری تشخیص داده شود، بنابراین در حال حاضر بیش از 80 درصد کسانی که بیماری را می گیرند در مرحله خفیف هستند و بخش زیادی از مردم هم ممکن است ویروس به آنها منتقل شده و بیمار نشوند. 

رئیس سابق انستیتو پاستور ایران با اشاره به اینکه افراد مذکور ممکن است متوجه بیماری خود نشده و به پزشک هم مراجعه نکنند، افزود: این عده بیماری را هم به دیگران منتقل نمی کنند لذا در کل تجربه این کار در مردم بیماری آنفولانزا دارند، شکل رسانه تاثیرگذار است اما متاسفانه شخصی مقابل داروخانه از خود یک فیلم تهیه کرده و از هجوم مردم صحبت می کند که ثمره آن تنها ایجاد اضطراب بین مردم است. 

مصطفی قانعی اظهار داشت: به طور یقین به همه اطلاع رسانی می کنم که بین استرس و ضعف سیستم ایمنی ارتباط کاملا مشخصی وجود دارد، یعنی کسی که دچار دلهره، ترس و اضطراب است به ضعف سیستم ایمنی مبتلا می شود و مستعد بیماری خواهد شد، بنابراین موضوع در علم پزشکی جاری و ساری است و درباره آن مقامات و شواهد علمی وجود دارد. 

وی گفت: به مردم توصیه می کنم که به نفعشان نیست با اضطراب به داروخانه هجوم بیاورند، به طور قطع یقین فرد سالم اگر ماسک بزند این ماسک هیچ کمکی به وی نمی کند و ماسک صرفا مختص بیماران است، هجمه برای ماسک اقدامی غیر علمی و شست و شوی مداوم دست ها علمی است. رئیس شبکه تحقیقات بیماری های تنفسی در کشور در خاتمه در پاسخ به این سوال که بعضا مردم تصور می کنند اگر مبتلا به بیماری کرونا شوند می میرند، خاطر نشان داشت: مردم باید به سخنان متخصصین امر گوش بدهند و نگران نباشند، مرگ و میر آنفولانزا در کشور ما و دیگر کشورها بیشتر بود و کرونا مرگ و میر کمتری نسبت به آنفولانزا دارد لذا اگر مردم استرس داشته باشند شانس ابتلای آنها بیشتر خواهد بود.

 

مدیرگروه پیشگیری و مبارزه با بیماری های واگیر دانشگاه علوم پزشکی کرمان:
ترس و اضطراب باعث تضعیف سیستم دفاعی بدن می شود/استفاده زیاد از ویتامین C تاثیرگذار نیست

مهدی شفیعی مدیرگروه پیشگیری و مبارزه با بیماری‌های واگیر دانشگاه علوم پزشکی کرمان در گفتگو با راه آرمان؛ در رابطه با اینکه به تازگی شایعاتی به گوش می رسد مبنی بر اینکه تعدادی در بیمارستان افضلی پور مشکوک به بیماری کرونا بستری شده اند، اظهار کرد: مردم به شایعات اصلا توجه نکنند و تنها اخبار صحیح را از رسانه ملی و از مسئولان بهداشت دانشگاه علوم پزشکی پی گیری کنند.

وی گفت : متاسفانه برخی از این فرصت ها استفاده کرده و با روان و سلامت جامعه بازی می کنند.

سخنگوی بهداشت دانشگاه علوم پزشکی کرمان افزود: همان طور که در خبرهای گذشته نیز متذکر شدم در روزها و هفته‌های گذشته مواردی از بستری بیماران تنفسی داشته ایم که عمدتا بیماران آنفلوآنزایی و برخی نیز بیماران ویروسی هستند که در این فصل شایعه است اما چون این روزها حساسیت بالا رفته و  پزشکان بیشتر حساس شده اند اما در مجموع موردی مبتلا به کرونا ویروس در استان کرمان نداشته‌ایم.

شفیعی با بیان اینکه تاکنون ۱۰ الی ۱۲ مورد مشکوک در بیمارستان ها پذیرش شده است، اذعان کرد: ما هر روز موارد مشکوک را رصد کرده و نمونه های آزمایشگاهی آنها را برای تهران می فرستیم تا جواب مثبت ومنفی آنها دریافت شود و تاکنون جواب مثبتی دریافت نکرده ایم.

وی در پاسخ به اینکه برای این نوع بیماری توصیه تغذیه ای هم وجود دارد، بیان کرد: توصیه تغذیه خاصی دراین فصل برای این نوع بیماری وجود ندارد و تنها مردم برای اینکه سیستم دفاعی بدن خود را تقویت کنند می توانند از سبزیجات و میوه های تازه استفاده کنند، همچنین خواب مناسب، و شستشوی مکرر دست ها با آب و صابون و خوردن مایعات نیز از دیگر مواردی است که باید مراعات شود.

مدیرگروه پیشگیری و مبارزه با بیماری های واگیر دانشگاه علوم پزشکی کرمان در پاسخ به اینکه گفته می شود برای اینکه به این نوع بیماری دچار نشویم از غذاهایی که طبع گرم دارد باید استفاده کرد، تصریح کرد: در این رابطه باید به طب سنتی مراجعه کرد ولی هنوز این مسئله جنبه علمی ندارد.

شفیعی همچنین به مصرف ویتامین C اشاره کرد و گفت: برخی بر این عقیده هستند که برای تکمیل سیستم دفاعی بدن باید از ویتامین c استفاده کرد که سازمان جهانی بهداشت عقیده اش بر این است که مصرف این نوع ویتامین تاثیرگذار نیست و حتی ممکن است مصرف زیاد آن نیز آسیب زا باشد.

وی افزود: متاسفانه تاکنون دارو و یا واکسنی در این رابطه وجود نداشته ولی ما سعی می کنیم آنچه مقالات علمی به روز در خصوص این بیماری منتشر می شود به اطلاع مردم برسانیم.

مدیرگروه پیشگیری و مبارزه با بیماری های واگیر دانشگاه علوم پزشکی کرمان در رابطه با اینکه آیا مواد غذایی و خشکباری که در بازار به صورت روباز فروخته می شود می تواند ناقل بیماری باشد، ابراز کرد: تاکنون در این رابطه موضوع خاصی اعلام نشده است ولی توصیه پزشکی این است که مردم تا می توانند از مواد غذایی بسته بندی شده و دارای لیول بهداشتی استفاده کنند.

شفیعی به عرضه نان نیز اشاره کرد و بیان کرد: متاسفانه عرضه نان سنتی که با دست در تماس است در شهر کرمان زیاد وجود دارد و برای جمع آوری آن وقت زیادی می برد، پس به مردم توصیه می کنیم از نان های بسته بندی شده و دارای سیب سلامت و یا از نانوایی هایی که با دست در تماس نیست استفاده کنند، در رابطه با نان های حجیم مثل باگت نیز به همین صورت عمل کنند.

وی همچنین به سلامت روان جامعه تاکید کرد و گفت: متاسفانه از زمانی که کرونا ویروس در چین شایع شد برخی برای اینکه جو نامناسبی ایجاد کنند شروع به تبلیغ و انتشار اخبار و مطالبی در این رابطه کردند که هنوز نیز ادامه دارد این عمل باعث شده تا جوی متشنج همراه با ترس ایجاد کند.

مدیرگروه پیشگیری و مبارزه با بیماری های واگیر دانشگاه علوم پزشکی کرمان، با تاکید بر اینکه اضطراب و ترس می تواند خود منشا بیماری باشد. عنوان کرد: توصیه می کنیم که مردم مطالب و اخبار را از منابع اصلی و معتبر پی گیری کنند، بیماری کرونا ویروس یک نوع بیماری شبیه به آنفولانزا است که اگر به بهداشت فردی توجه شود خیلی زود از این بحران عبور خواهیم کرد.

شفیعی خاطرنشان کرد:  از شهروندان می خواهیم با وجود اپیدمی، کمتر در مکان های شلوغ حاضر شده و مرتب دستان خود را با آب و صابون شستشو دهند و اگر با بیمار سرماخورده مواجه شدند از او فاصله گرفته  و هرگز دست ندهند و روبوسی نکنند، اگر همه به این توصیه ها عمل کنند این بیماری را شکست خواهیم داد.

مدیرگروه پیشگیری و مبارزه با بیماری های واگیر دانشگاه علوم پزشکی کرمان افزود: نیاز به ماسک نیست و تنها بیماران، کسانی که عطسه و سرفه می زنند، پزشکان و پرستاران که زیاد با بیمار در تماس هستند می توانند از ماسک استفاده کنند، زیرا خود ماسک می تواند ناقل بیماری باشد برای اینکه هر ماسک باید ۲ الی ۴ ساعت تعویض شود.

 

یک کارشناس تغذیه مطرح کرد؛
افراد مبتلا به ویروس کرونا موز، حبوبات و ذرت بیشتری مصرف کنند

یک کارشناس علوم تغذیه در گفتگو با خبرنگار عصر همدان؛ در خصوص پیشگیری از مبتلا شدن به ویروس کرونا به وسیله تغذیه و رژیم غذایی اظهار کرد: با توجه به این امر که تقویت سیستم ایمنی نقش مهمی در مقابله با ویروس کرونا دارد با استفاده از غذاهای خاصی می‌توانیم سیستم ایمنی خود را تقویت کنیم.

وی با اشاره به اینکه ویتامین C موجب افزایش تولید گلبول‌های سفید خون می‌شود، افزود: منابع غذایی مهمی همچون پرتقال، گریپ فروت، لیمو شیرین و لیمو ترش، نارنگی، انواع فلفل و بروکلی‌ها منابع مهم ویتامین A، C، E و همچنین آنتی‌اکسیدان‌ها و فیبر هستند که می‌تواند برای سیستم ایمنی بدن مفید است.

نجفی طاهر ادامه داد: سیر نیز به عنوان منبع غذایی غنی از ترکیبات سولفوری مثل آلیسین است که می‌تواند برای تقویت سیستم ایمنی بدن موثر باشد.

این کارشناس تغذیه با بیان اینکه اسفناج نیز علاوه بر ویتامین C حاوی آنتی اکسیدان و بتاکاروتن است که به قدرت دفاعی بدن کمک ‌می‌کند، گفت: ماست نیز می‌تواند به عنوان یک منبع غذایی ویتامین D باشد که منجر به تنظیم سیستم ایمنی بدن باشد.

وی خاطرنشان کرد: مصرف چای سبز نیز علاوه بر فلاونوییدها حاوی اپی‌ گالوکاتچین گالات است که منبع غنی ال- تیانین تولید کننده ترکیبات دفاعی در سلول‌های بدن است.

نجفی طاهر تاکید کرد: افرادی که مبتلا به ویروس کرونا شده‌اند نیز با مصرف این غذاها می‌توانند برای تقویت سیستم ایمنی بدن از مکمل‌های ویتامینی نیز استفاده کنند.

وی با بیان اینکه مصرف ویتامین B6 نیز علاوه بر تقویت سیستم ایمنی بدن برای تولید پادتن‌ها نیز موثر است تصریح کرد: افرادی که مبتلا به کرونا شده‌اند می‌توانند از منابع غذایی همچون موز، حبوبات و ذرت در این دوران بیشتر مصرف کنند.

نجفی طاهر یادآور شد: مصرف دم‌نوش آویشن، مریم گلی، اکیناسه (سرخارگل) حاوی لیمو نیز می‌تواند به تقویت سیستم ایمنی بدن کمک بسزایی کند.

 

استاد ویروس شناسی:
کرونا ویروس؛ عامل بسیاری از سرماخوردگی های معمولی/کووید 19 از نظر ویروس شناسی خطرناک نیست

اکرم آستانی در گفتگو با خبرنگار یزدرسا با اشاره به نگرانی و ترسی که به دلیل شیوع ویروس کرونا در جامعه ایجاد شده گفت: ترس و وحشت بیش از خود بیماری کرونا در جامعه گسترش یافته است این درحالی است که از نظر ویروس شناسی، کووید 19  ویروس خطرناکی نیست  و حتی خطر ویروس آنفولانزایی که اخیرا در کشور پخش و همه‌گیرشد بیشتر بود.

وی تصریح کرد: اکثر سرماخوردگی هایی که افراد بالغ در زمستان مبتلا می شونند کرونا ویروس است که موجب عفونت در قسمت فوقانی دستگاه تنفسی می شود و ممکن است خیلی از افراد مبتلا و خوب شده باشند.

این استاد ویروس شناسی اظهار داشت: از سال 2003 تاکنون سه ویروس از خانواده کرونا گزارش شده که اولی سارس در سال 2003 بود که در چین شروع شد و در حدود 10 درصد کشندگی داشت و پس از آن در سال 2012 ویروس مرس  در عربستان شایع شد  که در حدود 40 درصد کشنده بود اما این بیماری همه گیر نبود و خیلی پخش نشد. ویروس کووید 19 نیز در سال 2019 باز در چین گزارش شده و در حدود دو درصد کشندگی دارد اما خطر سرایت آن بسیار بالا است.

آستانی با اشاره به علائم مشابه این بیماری با آنفولانزا و سرماخوردگی های معمولی گفت: بسیاری از موارد مشکوک به کرونا بیماران مبتلا به آنفولانزا هستند و آزمایش کرونا آن ها منفی است. ابتلا به کرونا حتما باید از طریق آزمایش مشخص شود و حتی فوتی‌ها نیز باید به صورت قطعی ثابت شود که به کرونا مبتلا بوده اند.

وی درخصوص علائم این بیماری گفت: آبریزش بینی و تب را خیلی از ویروس ها دارند اما این بیماری در ابتدا با سردرد، تب و سرفه شروع می شود و بعد فرد دچار تنگی نفس می شود. تا زمانی که علائم خفیف باشد مانند یک سرماخوردگی معمولی نیازی به مراجعه به پزشک نیست و می تواند در خانه درمان شود اما درصورتی که علائم شدید و فرد دچار تنگی نفس شدید شود؛ باید فرد تحت نظر پزشک قرار گیرد.

آستانی مهمترین روش برای مقابله با این بیماری را رعایت بهداشت فردی و نکات پیشگیرانه دانست و افزود: ویروس یک پوشش چربی دارد که شستشوی دست ها با آب و صابون آن را از بین می برد؛ از این رو به شستشوی دست ها توجه ویژه شود همچنین از دست زدن به چشم، دهان و بینی خودداری شود. همچنین با توجه به این که این بیماری یک دوره تقریبا 15 روزه بدون علامت دارد در معاشرت ها باید خیلی دقت شود و از دست داد و روبوسی پرهیز شود.

وی  اذعان داشت: با توجه به این که رطوبت این ویروس را از بین می برد توصیه می شود در منازل دستگاه بخور روشن کنند و یا از طریق دیگری میزان رطوبت منازل را افزایش دهند.

این پژوهشگر حوزه ویروس شناسی اعلام کرد: علی رغم این همه ترس و وحشتی که در جامعه به وجود آمده است این ویروس  تنها 2 درصد کشندگی دارد و فقط برای افرادی که دارای بیماری زمینه ای مانند بیماران دیابتی، قلبی عروقی، ریوی و ...باشند خطرناک است که این افراد نیز با رعایت نکات پیشگیرانه دچار مشکل نخواهند شد.

آستانی با اشاره به اهمیت تقویت سیستم دفاعی بدن در مقابل این بیماری گفت: تاکنون درمان قطعی برای این بیماری کشف نشده اما به صورت موردی برخی داروها مانند داروی ضد HIV روی برخی افراد موثر بوده است. در کل درمان هایی که الان انجام می شود بیشتر حمایتی و در راستای تقویت سیستم دفاعی بدن  بیمار است.

 

متخصص بیماری‌های عفونی:
شایعات فضای مجازی ویروس کرونا را خطرناک کرده است

به نقل از ایلام بیدار، دکتر فیضی متخصص بیماری های عفونی درخصوص ویروس کرونا گفت:سال گذشته هم بیماری هایی که دراین فصل شیوع زیادی پیدا کرد ه بود اما امسال ترسی که بیماری کرونا هست بی سابقه بوده وبا چاشنی ترس همراه شده که بنا این ترس شبکه های مجازی بودند و هرچیزی را به این بیماری حتی در چین ربط می دادندواین داستان از چین ریخته شد تا به ایران رسید.

وی اظهار کرد: کرونا یک بیماری تنفسی فوقانی است که که حدود 80 هزار نفر بیمار 79 هزار آن بهبود یافته وهزار نفر دیگر آن شامل افراد سالمند ، بیماری های تنفسی ، قلبی ونقص ایمنی درگروه خطر قرار دارند بنابراین ترس از این بیماری بی مورد است.

فیضی در ادامه گفت: سرماخوردگی ، آنفولانزا و کرونا سه بیماری هستند که شبیه هستند و آن چیزی که دراین سه بیماری وجود معمولا با تب،سرفه ، سردرد که در کرونا بیشتر است ، آبریزش ودر مواردی که شدت بیشتری دارد تنگی نفس بیشتر در کرونا دیده می شود.

متخصص بیماری های عفونی در خاطرنشان کرد: بیماری سارس نزدیکی ژنتیکی خاصی با کرونا دارد با گرم شدن هوا محدود شد و ویروس کرونا هم احتمالا با گرم شدن هوا وعید نوروز این ویروس در کشور ما محدود خواهد شد و در این خصوص جای نگرانی نیست.

وی یادآور شد: شست مداوم دست ها با آب ومواد بهداشتی مانند مایع دستشویی، رعایت بهداشت فردی، عدم روبوسی ودست دادن با دیگران وضدعفونی کردن محیط ها می توان از ویروس کرونا پیشگیری کرد.
متخصص بیماری های عفونی تصریح کرد:آگاه سازی مناسب مردم در پیشگیری از این ویروس می تواند موثر باشد وبا دانستن واقعیت ها از بارروانی این ویروس برجامعه کاسته خواهد شد ومردم می دانند که در خصوص این ویروس جای نگرانی نیست.


نظرات بینندگان