کد خبر: ۱۳۶۶۷۲
تاریخ انتشار: ۱۶:۰۰ - ۱۲ اسفند ۱۳۹۸
نشست خبری سخنگوی دولت

مدارس تا آخر هفته تعطیل است

سخنگوی دولت درنشست خبری خود از تعطیلی مدارس تا آخر هفته خبر داد.
به گزارش شیرازه ، آقای علی ربیعی در نشست خبری هفتگی خود که به صورت ویدئو کنفرانس برگزار شد، درباره تدابیر لازم برای تعطیلی مدارس تا پایان سال ۹۸ گفت: بر اساس تماس‌های تلفنی با وزیر آموزش و پرورش و مسئولان مربوطه، مدارس تا آخر این هفته تعطیل است.
سخنگوی دولت همچنین گفت: در صورت لزوم برای هفته آینده هم روز پنج شنبه غروب یا جمعه صبح جلسه ستاد برگزار می‌شود و تصمیم گیری خواهد شد.
آقای ربیعی با قدردانی از تدابیر و شیوه آموزشی صدا وسیما گفت: آموزش‌های از راه دور که تدابیر آن از پیش طراحی شده بود، ادامه می‌یابد.

آمریکا در مقابله با بیماری کرونا صداقت ندارد
سخنگوی دولت گفت: ایالات متحده آمریکا در مقابله با بیماری کرونا صداقت ندارد و مقامات آمریکایی تاکنون فقط اظهارات تحقیرآمیز علیه ملت ایران داشته اند.
آقای علی ربیعی در ادامه نشست خبری هفتگی خود که به صورت ویدئو کنفرانس برگزار شد، افزود: در مقابله با ویروس کرونا مانند مبارزه با تروریسم که در کانون آن قرار داشتیم، امروز هم جزو کشور‌های مبتلا هستیم و برای جلوگیری از اپیدمی آن با همه کشور‌های دنیا همکاری می‌کنیم.
وی با بیان اینکه یک کشور به تنهایی نمی‌تواند با همه‌گیری ویروس مقابله کند، گفت: ایالات متحده آمریکا صداقت لازم را در این زمینه نداشته است، بهتر است به جای بیان اظهاراتی در تحقیر ملت ایران و همچنین عملیات روانی علیه کشور ما، به طور عملی تحریم‌ها را بردارند و حتی می‌توانند تحریم‌های مشخص را بردارند.
سخنگوی دولت با بیان اینکه آمریکا در بحث کانال مالی سوئیس با ایران ریاکارانه رفتار کردند، تصریح کرد: وقتی اجازه نمی‌دهند پول انتقال یابد، ریاکارانه عمل می‌کنند. اجازه دهید پول انتقال یابد، اجازه دهید پول‌های خود ما انتقال یابد.
وی درباره بسته شدن مرز‌های ایران با کشور‌های همسایه و تاثیر آن بر اقتصاد کشور افزود: بخشی از صادرات ما در شرایط تحریم‌های ظالمانه با همسایگان بوده است، اما فرهنگ مشترک و فاصله کم زمینه‌ای شد که ما بخشی از مراودات خود را برای تامین ارز مورد نیاز با همسایگان انجام دهیم.
سخنگوی دولت بسته شدن مرز‌های همسایگان برای اقتصاد کشور را زیانبار دانست و گفت: اولین تصمیمات ستاد مبارزه با کرونا، فعال شدن همزمان وزارت امور خارجه و وزارت بهداشت بود و مذاکراتی میان هیات‌هایی از کشورمان با مقامات عراق، ترکیه امارات و افغانستان صورت گرفت و هم اکنون گمرکات عراق باز شده است.
وی خاطرنشان کرد: بر اساس پروتکل به تفاهم رسیده‌ایم تا ایزولاسیون کالا‌ها و رعایت تمام مسائل بهداشتی برای آسوده خاطر بودن مصرف کنندگان انجام شود.
سخنگوی دولت با تاکید بر اینکه کنترل‌های وزارت بهداشت در پایانه‌های مرزی شروع شده است و پروتکل‌های بهداشتی رعایت می‌شود، گفت: ۲۵۰ کامیون کالای صادراتی به افغانستان ارسال شده است و از ترکیه هم یکسری اقلام وارد شده است. علاوه بر این مرز‌های آذربایجان فعال و ورودی و خروجی‌ها کنترل می‌شود و با پاکستان مذاکراتی صورت گرفته تا این کشور هم به روند مبادلات قبل بپیوندد.
آقای ربیعی افزود: علاوه بر ارتباط نمایندگان ما با کشور‌های میزبان، استاندارد‌های مرزی زیاد شده است تا این اطمینان بخشی برای همسایگان ما صورت بگیرد.
سخنگوی دولت گفت: آمادگی لازم هم برای امضای تفاهم نامه دوجانبه درباره مسائل بهداشتی و اینکه طرف مقابل اطمینان کافی داشته باشد که کامیون‌ها و کالا‌های ایرانی مشکلی ندارند، وجود دارد و نمایندگی‌های ما در این زمینه با کشور‌هایی که مراودات داریم فعال هستند.
وی افزود: در فرودگاه امام خمینی (ره) هم تدابیر بسیار جدی برای ورود و خروج کالا‌ها آغاز کردیم و وزیر راه در این زمینه گروه‌های ویژه‌ای را فعال کرده است.
سخنگوی دولت درباره دریافت کمک‌های بین المللی برای مقابله با کرونا، گفت: ما از هر پیشنهاد صادقانه برای مهار جهانی کرونا ویروس استقبال می‌کنیم.
وی افزود: کمک همه کشور‌ها را بجز برخی کشور‌ها که صداقت ندارند، می‌پذیریم.

سررسید اقساط وام‌ کسب و کار به تعویق می‌افتد
سخنگوی دولت در نشست خبری گفت: در صورت تصویب شورای عالی پول و اعتبار، سررسید اقساط وام‌های مرتبط با کسب و کار‌ها و برخی دیگر از وام‌ها حداقل دو ماه به تعویق می‌افتد.

آقای علی ربیعی در ادامه نشست خبری هفتگی خود که به صورت ویدئو کنفرانس برگزار شد، با بیان اینکه موضوع آسیب به کسب و کار‌ها به علت شیوع ویروس کرونا دیروز (یکشنبه) در هیئت دولت بررسی شد، افزود:​ به همین منظور معاون اقتصادی رئیس جمهور موظف شد تا با تشکیل ستادی، موضوع را بررسی و راهکار‌هایی در این زمینه ارائه کند.
سخنگوی دولت گفت: برای کاهش فشار بر مردم مقرر شد، سررسید اقساط وام‌های مرتبط با کسب و کار‌ها و برخی دیگر از وام‌ها، دو ماه به تعویق بیفتد.

وی افزود:​ این مسئله فردا (سه شنبه) در شورای عالی پول و اعتبار مطرح و تصمیم‌گیری خواهد شد و آقای همتی رئیس کل بانک مرکزی در این زمینه اطلاع‌رسانی خواهد کرد.
سخنگوی دولت تصریح کرد: مقرر شد درباره استمهال بدهی‌های مالیاتی فعالان اقتصادی تسهیلاتی ارائه شود و اگر منع قانونی بود، فردا در جلسه سران قوا مطرح شود، ولی تصور ما این است که اختیارات لازم در دست دولت است و تا آخر هفته در این باره تصمیم‌گیری خواهد شد.
آقای ربیعی همچنین گفت: مقرر شد درباره تشکیل مجامع شرکت‌های بورسی و حل مشکلات بیمه‌ای تا آخر هفته دولت تصمیمات حمایتی اتخاذ کند.
وی افزود:​ از جمله مسائل دیگر مطرح شده در هیئت دولت، هزینه درمان بیماری برای مردم بود که مقرر شد بیمه سلامت متوقف نشود و در این زمینه هم به مردم بویژه طبقات آسیب‌پذیر فشاری وارد نیاید.
آقای ربیعی در ادامه گفت: رفع ممنوعیت واردات و لغو سود بازرگانی برای کالا‌های مرتبط با کرونا و اعمال محدودیت صادرات در این رابطه به وزارت صنعت، معدن و تجارت واگذار شد.
راه اندازی ۱۰۷ کارگاه جدید برای تولید اقلام بهداشتی
سخنگوی دولت از راه اندازی ۱۰۷ کارگاه جدید برای تولید اقلام بهداشتی خبر داد.
آقای علی ربیعی در ادامه نشست خبری هفتگی خود که به صورت ویدئو کنفرانس برگزار شد، گفت: براساس گزارش وزارتخانه‌های صمت و بهداشت برای رفع کمبود اقلام بهداشتی ۱۰۷ کارگاه جدید راه اندازی و دستور تغییر کاربری برای تولید مواد ضدعفونی ساده داده شده است.
وی افزود: همچنین براساس گزارش معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، تولید ماسک‌های نانو n ۹۵ ویژه کارکنان بیمارستانی نیز تا پایان هفته به روزی ۳۰۰ هزار عدد خواهد رسید و تولید همه این ماسک‌ها در داخل کشور است.
آقای ربیعی با بیان اینکه همه این موارد به غیر از ظرفیت تولیدات وزارت دفاع است، گفت: از جمله مهمترین تولیدات وزارت دفاع تولید کیت تشخیص بیماری کروناست که دستاورد متخصصین این وزارتخانه محسوب می‌شود.
وی افزود:​ دولت برای تولید کیت‌های تشخیصی با پنج شرکت دانش بنیان در حال عقد قرارداد است.
سخنگوی دولت از مردم خواست مراسم‌های جمعی خود را هم تا حد امکان برگزار نکنند.
آقای ربیعی ابراز امیدواری کرد: تمام تشکل‌ها و مجامع در صورتی که ضرورت ندارند، جلسات خود را برگزار نکنند و در صورتی که ضرورت وجود دارد از طریق فناوری‌های ارتباطی و بصورت مجازی این جلسات برگزار شود.
ایران جزو شفاف‌ترین کشور‌ها در اعلام ویروس کرونا
سخنگوی دولت: جمهوری اسلامی ایران جزو شفاف‌ترین کشور‌ها در اطلاع رسانی و اعلام خبر‌های مربوط به ویروس کرونا بود.

آقای علی ربیعی در نشست خبری هفتگی خود که به صورت ویدئو کنفرانس برگزار شد، با اعلام اینکه بیماری کرونا مثل دیگر بیماری‌های عالم گیر مانند سارس و ایدز یک تهدید جهانی است، افزود: براساس اعلام سازمان بهداشت جهانی امروز بیش از ۶۰ کشور درگیر این بیماری شده اند.
سخنگوی دولت گفت: اتفاقا ایران جزو شفاف‌ترین کشور‌ها در زمینه اعلام این موضوع بوده و به رغم وجود برخی کاستی‌ها از تمام ظرفیت‌های خود برای پیشگیری کنترل و درمان بیماری کرونا و ارایه خدمات به مردم استفاده کرده است.
آقای ربیعی افزود: ما مانند برخی از کشور‌ها که در این زمینه مصلحت اندیشی‌های سیاسی و اقتصادی را مقدم بر جان و سلامت مردم خود می‌دانستند، عمل نکردیم و جان و سلامت مردم ایران را بر همه چیز مقدم دانسته و می‌دانیم.
وی همچنین گفت: دولت جمهوری اسلامی ایران از ابتدای قطعی شدن اولین نتیجه تست بیماری کرونا در کشور بدور از هر گونه ملاحظه و حاشیه به صورت شفاف اطلاع رسانی کرد.
سخنگوی دولت افزود: ما معتقد بوده و هستیم که در مسئله سلامت عمومی و مردم، صداقت یکی از بدیهیات و پیش درآمد‌های اصلی است.

آقای ربیعی بر همکاری دولت و مردم با جامعه پزشکی و سازمان‌های مدنی و فعال در این زمینه تاکید کرد و گفت: با همکاری و همدلی مردم شریف ایران، نه تنها این بیماری عظیم را پشت سر خواهیم گذاشت، بلکه در پسابحران کرونا، سطح سلامت جمعیت کشورمان را هم ارتقا می‌دهیم، زیرا تنها از طریق ارتقای سطح سلامت است که می‌توان از مرحله درمان عبور کرد و پیشگیری‌های آینده را مورد ملاحظه قرار داد.

تسهیلات برای راه اندازی کارخانه ماسک و مواد ضدعفونی کننده
سخنگوی دولت از ارائه تسهیلات برای صدور مجوز راه اندازی کارخانه ماسک و مواد ضدعفونی کننده خبر داد.
آقای علی ربیعی در ادامه نشست خبری هفتگی خود که به صورت ویدئو کنفرانس برگزار شد، درپاسخ به نگرانی‌ها درباره گران فروشی‌ها و احتکار اقلام مقابله با ویروس کرونا، گفت: خوشبختانه کالا‌های اساسی مورد نیاز امروز به وفور در کشور وجود دارد و با وارداتی که قبلا انجام دادیم، ذخایر کشور در این زمینه پاسخ گوی نیاز مردم است، بنابر این هیچ نگرانی برای کمبود این اقلام وجود ندارد.
وی با بیان اینکه دولت به سرعت بازار را از گوشت و مرغ اشباع کرد تا مردم احساس کمبود نکنند، افزود: قیمت‌های ارزاق عمومی از جمله گوشت در بازار کنترل شد و امروز به تعادل خود بازگشته است. حتی در گوشت گوساله مازاد تولید برای بازار داریم و تقاضا نیز کاهش یافته است.
سخنگوی دولت از تعیین بیش از ۷۰۰ داروخانه در سراسر کشور برای فروش و توزیع ماسک و ژل ضدعفونی خبر داد و گفت: حرکت برای تولید یک و نیم میلیون ماسک در روز آغاز شده است و برای رسیدن به این ظرفیت نیاز به زمان داریم.
وی افزود: با شوک اولیه که خرید ماسک در کشور ایجاد کرد، مشکلاتی بوجود آمد که فقط در کشور ما نبود، بلکه این موضوع در کشور‌های جنوب شرق آسیا و اروپا نیز بوجود آمد و این واکنش مردم طبیعی است.
سخنگوی دولت با بیان اینکه شوک اعلام بیماری مصرف کاذب در بازار ایجاد کرد گفت:​ این کار دولت را برای تامین ماسک با مشکل مواجه کرد و تصمیم گرفتیم ماسک را وارد کنیم که ماسک وارداتی در حال ورود به بازار است تا به تولیدات داخلی کمک کند.
وی افزود: از اتحادیه‌های پوشاک درخواست شد تا برای تولید ماسک تغییر کاربری دهند که پارچه‌های مخصوص مورد نیاز هم به آن‌ها داده شده است و تولیدات آن‌ها به شوکی که وارد شده پاسخ خواهد داد.
آقای ربیعی همچنین از ارائه تسهیلات برای صدور مجوز برای راه اندازی کارخانه ماسک و مواد ضدعفونی کننده خبر داد و گفت: تعرفه واردات ماسک را کاهش دادیم.
تشدید نظارت‌ها برای مقابله با احتکار اقلام بهداشتی
سخنگوی دولت از تشدید نظارت‌ها و اتخاذ تدابیر لازم برای مقابله با احتکار اقلام بهداشتی خبر داد.
آقای علی ربیعی در ادامه نشست خبری هفتگی خود که به صورت ویدئو کنفرانس برگزار شد، افزود: دولت تدابیر نظارتی خود را برای مقابله با احتکار کالا‌های مورد نیاز در این شرایط به شدت افزایش داده است.
سخنگوی دولت با بیان اینکه از طریق سامانه‌های نظارتی همه انبار‌های کشور و فعالیت آن‌ها در حال کنترل است، گفت: هیچ انباری امروز بدون نظارت نیست و گروه‌هایی هم برای کشف انبار‌های غیرقانونی فعال شده اند.
آقای ربیعی از کشف بیش از یک میلیون و ۲۰۰ هزار ماسک احتکار شده خبر داد و افزود: این ماسک‌ها با مجوز وزارت کشور به بیمارستان‌ها و مراکز درمانی که در خط مقدم مقابله با بیماری کرونای هستند، تحویل داده شد.
سخنگوی دولت گفت: صبح امروز هم جلسه‌ای با حضور واردکنندگان ماسک در وزارت صمت برگزار شد و هماهنگی‌های لازم با آن‌ها برای تامین نیاز بازار تا زمان رسیدن به تولید انبوه بعمل آمد.
آقای ربیعی در ادامه در پاسخ به سوالی درباره نامه وزیر بهداشت به رئیس قوه قضائیه برای برخورد با محتکران و اینکه چرا پس از اینکه نامه رسانه‌ای می‌شود به آن پاسخ داده شد، افزود:​ به طور قطع دولت در مقابله با سوداگری در خط مقدم است و از هیچ تلاشی فروگذار نکرده است، شاید در بخش‌هایی سوداگری وجود داشته باشد، ولی دولت همواره تلاش خود را می‌کند که مانع آن شود.
وی با انتقاد از گران فروشی ماسک تا قیمت ۲۵ هزار تومان گفت: از روز اول تعزیرات روی این مسئله متمرکز شد و اقدامات گسترده‌ای در این زمینه انجام شد.
سخنگوی دولت افزود: علاوه بر این بر مراکز تولید و انبار‌ها به صورت آنلاین و مستمر نظارت می‌شود.
آقای ربیعی با تاکید بر ضرورت مقابله با سوداگری‌ها در فروش و توزیع مواد بهداشتی مقابله با ویروس کرونا، گفت: در این زمینه وزارت اطلاعات ماموریت دارد تا بصورت آنلاین گزارش دهد بنابر این با انسجامی که امروز داریم قطعا موفقیت‌های زیادی برای مقابله با سوداگری‌ها بدست خواهیم آورد.
سخنگوی دولت همچنین با قدردانی از سازمان‌های مردم نهاد به طرح دستیار هلال احمر اشاره کرد و افزود: سازمان‌های مردم نهاد هم در این زمینه به میدان آمدند که این سازمان‌ها در تهران زیر نظر دکتر زالی و در شهرستان‌ها زیر نظر مسوولان استانی کار می‌کنند.
منبع:خبرگزاری صدا و سیما
نظرات بینندگان