کد خبر: ۱۳۶۶۷۴
تاریخ انتشار: ۱۶:۲۵ - ۱۲ اسفند ۱۳۹۸

تشریح اقدامات پیشگیرانه از انتقال ویروس کرونا در جامعه کارگری و کارکنان/ ضرورت حفظ سلامت دریافت کنندگان و ارائه دهندگان خدمات حوزه کار

بازرسان کار به نظارت بیش از پیش بر موارد ایمنی و بهداشت و ابلاغ دستورالعمل پیشگیری از انتقال ویروس کرونا در کارگاه های استان فارس ملزم شدند.

مدیر روابط‌ کار اداره کل تعاون کار و رفاه اجتماعی استان فارس گفت: با توجه به تشکیل جلسه شورای اداری حوزه ی  کار مقرر شد ضمن ارائه راهکارهای پیشگیرانه برای جلوگیری از انتقال ویروس کرونا در جامعه کارگری،  برنامه های لازم ،برای حفظ سلامت جامعه گیرنده خدمات از حوزه ی کار ارایه گردد.
تشریح اقدامات پیشگیرانه از انتقال ویروس کرونا در جامعه کارگری و کارکنان/ ضرورت حفظ سلامت دریافت کنندگان و ارائه دهندگان خدمات حوزه کار

به گزارش روابط عمومی اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی فارس؛ مصطفی  هاشمی در جلسه شورای اداری مدیریت روابط کار در تشریح اقدامات انجام شده در خصوص پیشگیری از ویروس کرونا اظهار کرد: طی مکاتبه انجام شده با واحدهای اجرایی، حضور و غیاب اثر انگشتی مقرری بگیران بیمه بیکاری که بعضاً توسط کاریابی ها و ادارات اجرایی صورت می گرفت متوقف و مقرر شد تا پایان سال به صورت سنتی (امضا ) و با برنامه ریزی و تصمیم توسط روسای ادارات تعاون کار و رفاه اجتماعی شهرستان ها  و برای جلوگیری از تجمع ،با حداقل زمان در نظر گرفته شده ، صورت گیرد.
هاشمی افزود: کلیه جلسات مجامع اعم از تشکل های کارگری و کارفرمایی تا بیستم فروردین متوقف  گردد.
هاشمی با اشاره به الزام بازرسان کار  به نظارت بیش از پیش  بر موارد  ایمنی و بهداشت  و ابلاغ دستورالعمل پیشگیری از انتقال ویروس کرونا در کارگاه های استان فارس عنوان کرد: همچنین در راستای حفظ سلامت جامعه کارگری برنامه های لازم پیشگیری به کارگاه های  استان ابلاغ شده است .
 وی با اشاره به اینکه تشکیل جلسات رسیدگی هیئت های تشخیص و حل اختلاف از روز شنبه مورخ 10/12/98 به مدت یک هفته متوقف شد؛ابراز کرد: در صورت استمرار این توقف متعاقباً اعلام خواهد شد .
مدیر روابط‌کار اداره کل تعاون کار و رفاه اجتماعی استان فارس خاطرنشان کرد: از تاریخ 10 اسفند 98با هماهنگی وزارت تعاون کار و رفاه اجتماعی و هماهنگی لازم با دانشگاه علوم پزشکی و اداره بهداشت حرفه ای دانشگاه  ، دستورالعملی درباره چگونگی انجام بازرسی کار و بهداشت حرفه ای ، ویژه شرایط موجود تهیه می گردد.
هاشمی افزود:  برابر اخذ مجوز صادره از سوی وزارت تعاون کار و رفاه اجتماعی کلیه کلاس های آموزشی عمومی و تخصصی ایمنی تا بیستم اسفند ماه سال جاری تعطیل اعلام شد.
مدیر روابط‌کار اداره کل تعاون کار و رفاه اجتماعی استان فارس با اشاره به ضدعفونی کردن سرویس ایاب و ذهاب  کارگران قبل و بعد از سوار شدن ابراز کرد: همچنین صدور مجوز مرخصی با حقوق برای کارگران دارای بیماری زمینه ای، اتخاذ تدابیر ضدعفونی برای کارگران و بعد از اتمام کار، پرداخت حقوق کارگران به صورت الکترونیک، کنترل و شناسایی کارگران مشکوک، کاهش میزان تجمعات و مکالمات کارگران و... به عنوان بخشی از توصیه های عمومی است که برای پیشگیری از ابتلا به کرونا در کارگاه های استان  در نظر گرفته شده است.
وی ادامه داد: همچنین وسایل حفاظت فردی مناسب هم در ادارات شهرستان ها و بویژه برای بازرسان کار، مقرری بگیران، تشکلات کارگری و کارفرمایی  تامین گردد و با تشدید نظارت بر کارگاههای استان ، ترتیبی اتخاذ شد تا  وسایل حفاظت فردی از قبیل دستکش، ماسک، مواد ضدعفونی کننده مورد نیاز کارگران و همچنین ضرورت رعایت دستورالعمل های بهداشتی به کارفرمایان ابلاغ شود و در صورت اشاعه ویروس مذکور در سطح استان و لزوم کاهش ساعات کار کارگران در محیط کار و یا احساس ضرورت تغییر در زمان شیفت کاری آنان به عنوان اقدام پیشگیرانه و کاهش مواجهه کارگران، با هماهنگی کمیسیون کارگری و شورای تامین استان موضوع را بررسی، و در مرحله اول با توافق کارگر و کارفرما و در مرحله بعد با تصویب شورای تامین استان اقدامات لازم بعمل آید.
هاشمی افزود:تشکیل جلسه فوری با کارشناسان بهداشت حرفه ای شهرستان ها برای ارائه راهکار به کارفرمایان در راستای پیشگیری از ابتلای  کارگران با این بیماری نیز در دستور کار قرار گرفت.
وی اظهار امیدواری کرد با انجام برنامه های گفته شده جامعه کارگری و کارفرمایی این روزهای حساس را با سلامتی و موفقیت پشت سر بگذارند.
نظرات بینندگان