کد خبر: ۱۳۶۶۷۸
تاریخ انتشار: ۱۶:۳۵ - ۱۲ اسفند ۱۳۹۸
سخنگوی دولت:

مدارس تا پایان هفته تعطیل است/ تعویق دو ماهه پرداخت اقساط بانکی فعالان اقتصادی

سخنگوی دولت از تعطیلی مدارس تا پایان این هفته خبر داد.
 علی ربیعی سخنگوی دولت در نشست خبری  هفتگی خود با اصحاب رسانه، با بیان اینکه ویروس کرونا مسئله اول کشور و دولت است، گفت: مردم ایران در این روزها بیش از دوره‌های دیگری به دولت کمک می‌کنند و بر رنج امروز جامعه نیز غلبه می‌کنیم. ویروس کرونا کل دنیا را درگیر کرده است و قربانیانی گرفته است.

او افزود: دولت از ابتدای قطعی شدن اولین نتیجه تست به دور از هرگونه ملاحظه به صورت شفاف اطلاع رسانی خود را صورت داد. در مساله سلامت عمومی صداقت یکی از بدیهیات است و تلاش ما این که با همکاری مردم، جامعه پزشکی و سازمان‌های مدنی نه تنها این بلای عظیم را پشت سر بگذاریم بلکه در پسابحران کرونا سطح سلامت را ارتقا خواهیم داد زیرا در این صورت است که ازفاز درمان عبور خواهیم کرد.

ربیعی تاکید کرد: کرونا مثل سارس و ایدز یک تهدید جهانی است و طبق اعلام سازمان بهداشت جهانی بیش از ۶۰ کشور درگیر این موضوع شده‌اند. ما از شفاف ترین کشورها در حوزه اطلاع رسانی هستیم.  ما برخلاف برخی کشورها به دلیل مصلحت اندیشی‌ها سیاسی و اقتصادی عمل نکردیم و جان و سلامت مردم ایران را بر همه چیز مقدم می‌دانیم.

سخنگوی دولت بیان کرد: برای کاهش فشار به مردم تصمیمات حمایتی اتخاذ شد که از جمله این تصمیمات مقرر شد که سر رسید اقساط وام‌های مرتبط با کسب و کار‌ها حداقل ۲ ماه به تعویق بیفتد.

او گفت: این موضوع فردا در شورای عالی پول و اعتبار مطرح خواهد شد و تصمیم نهایی در این خصوص اتخاذ می‌شود، جناب آقای ناصر همتی رئیس بانک مرکزی هم اطلاع رسانی لازم را در ارتباط با این موضوع خواهد کرد. البته قرار شد که درباره استمهال بدهی‌های مالیاتی و فعالان اقتصادی تسهیلاتی ایجاد شود؛ اگر منع قانونی در آن بود در جلسه فردا سران سه قوه تصمیم گیری می‌شود.

سخنگو دولت بیان کرد: تصور ما این است که عمده این موارد در چارچوب اختیارات دولت است و تصمیم گیری تا آخر این هفته اتخاذ خواهد شد.

او ادامه داد: افزون بر این مقرر شد تا تشکیل مجامع شرکت‌های بورسی و حل مشکلات بیمه‌ای تا پایان هفته تصمیمات حمایتی اتخاذ شود؛ همچنین هزینه درمان بیماری مردم یکی دیگر از تصمیماتی بود که قرار شد بیمه سلامت آن را متقبل شود در این خصوص هم به مردم طبقات آسیب پذیر فشاری وارد نشود.

سخنگو دولت گفت: رفع ممنوعیت واردات، لغو سود بازرگانی برای کالا‌های مرتبط با کرونا و اعمال محدودیت صادرات در این رابطه به وزارت صمت واگذار شد.

ربیعی ادامه داد: وزارتخانه‌های صمت و بهداشت گزارشاتی از رفع کمبود اقلام بهداشتی ۱۰۷ مجوز جدید راه اندازی و تغییر کاربری برای تولید مواد ضدعفونی ارائه کردند. طبق گزارش معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، تولید ماسک‌های نانو N۹۵ مخصوص پرسنل بیمارستانی تا پایان هفته به روزی ۳۰۰ هزار عدد خواهد رسید.

سخنگو دولت گفت: تمام دستگاه‌های تولید این نوع ماسک‌ها ساخت ایران است؛ همچنین تولید این ماسک‎‌ها به غیر از ظرفیت تولیدات وزارت دفاع است؛ کیت تشخیص بیماری توسط متخصصان وزارت دفاع  تولید شده است.

او افزود: مطابق تماس‌های تلفنی که با وزیر آموزش و پرورش و سایر مسئولان داشتم تصمیم بر این شد تا مدارس تا پایان آخر این هفته تعطیل شود.

سخنگوی دولت با بیان اینکه در تلاشیم که ۱.۵ میلیون تولید ماسک را به صورت روزانه داشته باشیم، بیان کرد: خوشبختانه کالای اساسی امروز به اندازه کافی است و تقریبا ذخایر کالای اساسی وجود دارد.

سخنگوی دولت ادامه داد: بیش از ۷۰۰ کارخانه برای فروش ماسک و مواد ضدعفونی تعیین شده‌اند و در کارخانه ناظران مستقر هستند. همچنین آمار‌های تولید به وزارت بهداشت و وزارت صمت گزارش می‌شود؛ البته مردم می‌توانند از فروشگاه‌های آنلاین خرید کنند. افزون بر این تولید الکل به صورت روزانه ۴۰۰ هزار لیتر است.

ربیعی درباره عملکرد سازمان هلال‌احمر برای مقابله با ویروس کرونا گفت: سازمان هلال‌احمر، سازمان‌های مردم نهاد را به کار گرفته است و با طرحی که انجام می‌دهد به طور مشخص و با اصول بهداشتی، مددکاری اجتماعی خودش را آغاز کرده است که ما از آنان تشکر می‌کنیم.

او  در پاسخ به سؤالی مبنی بر اینکه آیا ایران برای مقابله با ویروس کرونا از سازمان‌های بین‌المللی درخواست کمک کرده است؟ اظهار داشت: ما برای کنترل بیماری از همه کشورها که بخواهند کمک کنند به ویژه از سازمان بهداشت جهانی درخواست کمک کرده‌ایم و از آنان می‌خواهیم که دانش لازم را برای مقابله با این ویروس در اختیار ما قرار دهند چرا که این تجربه، تجربه اول دنیاست.

سخنگوی دولت تصریح کرد: در حال حاضر محموله‌هایی از برخی از کشورها برای کمک به سمت ایران آمده است و ما با همه کشورها به جز کشورهایی همچون رژیم صهیونیستی که صداقت ندارند، کار می‌کنیم.

ربیعی بیان کرد: سازمان ملل، یونیسف و سازمان بهداشت جهانی در حال ارائه کمک‌هایی به ایران هستند که ما از این کمک‌ها استقبال می‌کنیم چراکه این مسئله جهانی است و ما هم در شرایط بحران در کنار کشورهای دیگر در این زمینه قرار داشته‌ایم.

او اظهار کرد: آمریکایی‌ها صداقت لازم را نداشته و به جای اینکه اظهاراتی کنند که ملت ایران را تحقیر کنند می‌توانند اول تحریم‌ها را برداشته و یا حتی برخی از تحریم‌ها را لغو کنند، چرا آن‌ها این کار‌ها را انجام نمی‌دهند؟ در همین موضوع برقراری کانال بشردوستانه سوئیس نیز آمریکایی‌ها اجازه نمی‌دهند که ما پول خود را به این مسیر وارد کنیم، در کل باید بگویم ما هر کشوری که صادقانه در این مسئله بخواهد به ما کمک کند، دست یاری‌اش را خواهیم فشرد و از کمکش بهره خواهیم برد.

ربیعی در پاسخ به سئوالی در زمینه اینکه برخی از تولیدکنندگان مواد ضدعفونی کننده از گرانی یا کمیابی مواد اولیه ناراضی هستند، افزود: همان گونه که درباره واردات مواد اولیه تولید موادضدعفونی کننده عرض کردم، تخفیفاتی در زمینه سود بازرگانی صورت می‌گیرد و اگر ما احتیاج به قانونی در این زمینه داشته باشیم، تمهیداتی در این زمینه در حال صورت گرفتن است.

او بیان کرد: در جلسه‌ای که با وزیر صمت داشتم این موضوع مطرح شد تا سه ماه مواد ضدعفونی کننده هیچ گرانی نداشته باشند. همچنین در مورد تخصیص ارز به واردات مواد اولیه تولید مواد ضد عفونی کننده و همچنین ماسک، رئیس بانک مرکزی تمهیدات لازم را دیده اند. همچنین در مورد صنایع کرونا زده نیز تا آخر هفته تصمیمات خوبی گرفته خواهد شد.

سخنگوی دولت در پاسخ به سوالی در زمینه گفت‌وگو‌های تلفنی رئیس جمهور با همتایان روس و ترکیه‌ای در موضوع بحران سوریه، گفت: آقای روحانی در یکی دو روز گذشته روز‌های پرکار دیپلماتیکی داشت و با همتایان روس و ترکیه‌ای خود نیز در موضوع بحران روز‌های اخیر ادلب گفت‌وگوی تلفنی کرد.

ربیعی اضافه کرد: همچنین با روس‌ها در سطوح پایین‌تر گفت‌وگو‌هایی در جریان است و امروز هیئتی از سوی وزارت خارجه و نیرو برای برگزاری کمیسیون مشترک به مسکو سفر خواهد کرد. ما وضعیت ادلب را نگران کننده می‌دانیم و شرایط را دنبال می‌کنیم. ما معتقد هستیم روند آستانه تنها راهکار موجود برای پایان دادن به بحران سوریه است و پیشنهاد برگزاری نشست سران این روند در تهران نیز در همین راستا است.

سخنگوی دولت تصریح کرد: ما تلاش خود را انجام می‌دهیم تا از وقوع یک بحران انسانی جدید در سوریه جلوگیری کنیم و از همه طرف‌های درگیر و دولت‌های دوست می‌خواهیم تا خویشتن داری کرده و به گفتگو‌ها بازگردند.

ربیعی در پاسخ به سوالی در مورد آخرین اقدامات وزارت آموزش و پرورش در زمینه آموزش آنلاین نیز گفت: پیش از این جلسه با وزیر آموزش و پرورش گفت‌وگو‌های مفصل تلفنی داشتم. این وزارتخانه برای جلوگیری از عقب افتادن آموزش، تمامی ظرفیت‌های خود را به کار گرفته و این موضوع مسئله اول این نهاد است.

او گفت: استراتژی دولت از ابتدا این بود که مدارس تعطیل شوند، ولی آموزش به هیچ عنوان تعطیل نشود. در حال حاضر تلاش داشته ایم کلیه مدارس به آموزش آنلاین مجهز شوند و چند مدرسه باقیمانده نیز به زودی وصل خواهند شد.

ربیعی افزود: این بحران به زودی تمام خواهد شد و در دوران پسابحران کرونا ما تجارب خوبی در زمینه آموزش آنلاین، سبک زندگی با سلامت و تجربه کار سازمان‌های مردم نهاد را به دست خواهیم آورد.

او افزود: ما امروز به سیاقی جدید که ناشی از مراعات کنترل این ویروس است، جلسه سخنگویی را به شکل مجازی و با استفاده از تکنولوژی‌های ارتباطی برگزار می‌کنیم. امیدواریم بنا بر تصمیم دولت تمامی مجامع و نهاد‌هایی که ضرورت ندارد جلسات را به صورت عمومی برگزار کند، از همین روش برای برگزاری جلسات بهره ببرند. از مردم نیز خواهان همکاری هستیم تا مراسم عمومی را برگزار نکنند تا این شرایط خطیر طی شود.

ربیعی در پاسخ به این سوال که بسته شدن مرز‌های آبی چه مشکلات اقتصادی برای کشور ایجاد می‌کنند؟ گفت: در شرایط تحریم ظالمانه همسایگان ما کمک‌های زیادی در زمینه تامین ارز برای ما انجام دادند.

او گفت: بسته شدن مرز‌ها برای اقتصاد کشور زیان بار بود. وزارت امور خارجه و وزارت بهداشت فعال شدند و به کشور‌های مختلف از جمله عراق، یمن و افغانستان رفتند. در حال حاضر گمرکات عراق باز شده و ما در مرز عراق با پروتکل‌هایی که با هم به توافق رسیدیم و امضا کردیم، تمام مسائل بهداشتی رعایت می‌شود و مصرف کنندگان در کشور‌های همسایه هم آسوده خاطر باشند. استاندارد‌های ایزولاسیون در مورد این کالا‌ها انجام می‌شود.

سخنگوی دولت خاطرنشان کرد: بنا بر اطمینان بخشی کنترل‌های وزارت بهداشت در تمامی پایانه‌های گمرکی، همسایگان ما در حال انجام دادن اقدامات لازم هستند. پروتکل‌ها در خصوص ویروس کرونا نیز انجام می‌شود. از ترکیه تعدادی کامیون وارد شده است که وزارت بهداشت در این مرز‌ها حضور قوی دارد. مرز‌های آذربایجان در حال فعال شدن هستند و همه خروجی‌ها کنترل می‌شوند.

ربیعی تصریح کرد: با دو همسایه شرقی در حال مذاکره هستیم و امیدواریم این کشور‌ها هم به مراودات با ما بپیوندند که خوشبختانه تلاش‌هایی صورت گرفته که نتیجه بخش بوده است. ارتباط نمایندگان ما با کشور‌های میزبان خیلی فعال شده تا این اطمینان بخشی برای همسایگان ما انجام شود.

سخنگوی دولت گفت: نمایندگان کشور‌هایی که با آن‌ها مراوده داشتیم و سایر کشور‌های جهان تفاهم نامه‌های دو جانبه در خصوص مسائل مربوط به این ویروس و اینکه طرف مقابل اطمینان خاطر داشته باشد که کامیون‌ها و کالا‌های ایرانی مشکلی ندارند، این آمادگی وجود دارد که تفاهم نامه اجرا و انجام شود. در فرودگاه امام هم تمهیدات بسیار جدی در خصوص ورود و خروج را لحاظ کردیم. وزیر راه در این زمینه گروه‌های ویژه‌ای را فعال کردند. در خصوص اقداماتی که تاکنون صورت دادیم به طور مداوم این اقدامات ادامه خواهد داشت.

او در پاسخ به این سوال که چرا نامه وزیر بهداشت بعد از رسانه‌ای شدن پاسخ داده نمی‌شود؟ اظهار داشت: قطعاً دولت در خط مقدم مبارزه با کرونا است و از هیچ کوشش و تلاشی فروگذار نکرده است. یک بخش از جامعه همواره مشغول سوداگری بوده اند و در سایر موارد هم این سوداگری وجود داشته است.

ربیعی افزود: شاید در جلسه گذشته که با دکتر حریرچی بودیم، توضیح دادم که چهارشنبه ما اعلام کردیم که اولین نتیجه مثبت مرگ ناشی از کرونا اتفاق افتاده است. روز ۵ شنبه یکی از نزدیکان ما دچار مشکلی بود و من به دنبال ماسک برای او بودم که هر عدد ماسک ۲۵ هزار تومان بود در حالی که قیمت واقعی آن غیر از این است. این سوداگری است و همیشه وجود دارد، اما اینکه آیا دولت پس از انتشار نامه این کار را کرده است، قطعاً اینطور نیست. من عضو فعال همه جلسات هستم و در تمام ستاد‌ها شرکت می‌کنم و از روز اول، تعزیرات متمرکز شد و اقدامات خود را صورت داد. منتها این شبکه‌ها خود را پیچیده‌تر می‌کنند.

سخنگوی دولت گفت: بنابراین همانگونه که توضیح دادم انبار‌ها به صورت آنلاین ملاحظه می‌شود. هر تولید که در هر جا صورت می‌گیرد، به صورت آنلاین ثبت و مشخص می‌شود. میزان تولید و محل انتقال آن نیز مشخص خواهد شد. این اقدامات در شرایط طبیعی لازم نیست، اما در زمانی که بازار نامتعادل است، این امکان وجود دارد.

او ادامه داد: آقای نمکی عضو موثر همین دولت است. از دولت دیگر که نیامده و نامه‌ای که ایشان در این خصوص زدند درخواست مساعدت از یک قوه بالاتر از خودشان را داشتند که بتواند در این مسئله کمک کند. شاید قوای بیشتری هم از قوه قضائیه و هم قوه مجریه لازم است. ما در این خصوص اقداماتی صورت دادیم و وزارت اطلاعات مأموریت پیدا کرد تا گزارش دهد. در تعزیرات هم اقدامات خیلی زیادی انجام شده که بخشی از آن‌ها نیاز به رسانه‌ای شدن ندارد.

ربیعی تصریح کرد: با انسجامی که امروز در این زمینه داریم موفقیت‌های زیادی برای کنترل این ویروس خواهیم داشت، اما متأسفیم در کنار زیبایی‌هایی که در حین کرونا و در حین بحران شاهد آن هستیم، از سازمان‌های مردم نهادی دعوت می‌کنم که در کنار یک سازمان مثل هلال احمر قرار بگیرند. سازمان‌های مردم نهاد امروز به میدان آمدند. این سازمان‌ها تحت نظر وزارت بهداشت و آقای دکتر زالی در تهران و در استان‌های دیگر تحت نظر مدیران بهداشت و درمان عمل می‌کنند. این‌ها کمک می‌کنند که انشاءالله در یک فضای سالم زندگی کنیم و در کنار این زیبایی‌ها، سوداگری هم یک واقعیت است که مبارزه با آن نیاز به کمک و مساعدت بیشتری دارد.
  باشگاه خبرنگاران جوان
نظرات بینندگان