کد خبر: ۱۳۶۶۸۵
تاریخ انتشار: ۱۷:۴۵ - ۱۲ اسفند ۱۳۹۸
شیرازه از اقدامات پیشگیرانه برای شکست کرونا در فارس گزارش می دهد؛

سرزمین پارس پنجه در پنجه ویروس چشم بادامی!

این روزها دیگر در مردم مثل سال های گذشته رغبتی به خرید عید نیست آن ها با ترس از مبتلا شدن به ویروس کرونا، نه جرات بیرون آمدن از خانه را دارند و نه دل و دماغ در خانه ماندن اما دستگاه های مربوطه در استان فارس اقدامات پیشگیرانه ای انجام داه اند که جوانه های امید را دل شهروندان می کارد.
به گزارش شیرازه، شهرداری شیراز این روزها آستین همت را بالا زده، برای ضدعفونی کردن خیابان های اصلی از میدان نمازی تا پل کابلی ولیعصر دست به کار شده است و پاکسازی و ضدعفونی دیگر خیابان ها را نیز در دستور کار خود دارد.

ضدعفونی روزانه در میادین میوه و تره بار
محمد رسول عباسی، رئیس سازمان ساماندهی مشاغل شهری و فرآورده های کشاورزی شهرداری شیراز نیز با اشاره به ضدعفونی روزانه در میادین میوه و تره بار گفت: ضد عفونی کردن بازارچه های خدماتی و میدان میوه و تره بار مطابق دستورالعمل های اجرایی به صورت مستمر انجام می شود و مکاتبات لازم برای رعایت نکات بهداشتی و دستورالعمل های بهداشتی به غرفه داران و اتحادیه بارفروشان میدان میوه و تره بار انجام شده است.

رونمایی از نرم افزار سلامت فارس
البته معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی شیراز هم در همین راستا از رونمایی نرم افزار سلامت فارس خبر داده است.
دکتر عبدالرسول همتی با اشاره به فعالیت 24 ساعته این نرم افزار گفت: با توجه به گستردگی استان فارس، تنوع نقش کاربران در سامانه سیب و نیاز به روزآمدسازی مداوم آموزش ها بر اساس تغییرات سامانه یکپارچه بهداشت، طراحی یک نرم افزار همه جانبه بیش از پیش احساس می شد.
خطر ویروسی که به جانِ جهان افتاد/لزوم ضدعفونی همزمان خیابان ها و کوچه ها

لزوم ضدعفونی همزمان تمام خیابان ها و کوچه ها
وی با اشاره به لزوم ضدعفونی همزمان تمام کوچه و خیابان های شهر افزود:با توجه به این که در حال حاضر امکانات محدود بوده، تصمیم بر پاکسازی خیابان های شلوغ و پر رفت و آمد است اما بهتر است که ضدعفونی و گندزدایی به صورت همزمان در تمامی خیابان ها و کوچه ها صورت بگیرد.
دکتر همتی به تجهیزات لازم و کافی در بیمارستان حضرت علی اصغر(ع) اشاره کرد و گفت:بیماران مبتلا به کرونا در این بیمارستان بستری می شوند و خدمات لازم را بر اساس پروتکل های سازمان جهانی بهداشت و وزارت بهداشت دریافت می کنند.

عدم تایید غش و بر زمین افتادن بیماران کرونایی
گفتنی است ،از زمان شیوع کروناویروس در چین و دیگر کشورهای جهان، تاکنون ویدئوهای زیادی از غش کردن و بر زمین افتادن افراد مبتلا به این ویروس در شبکه‌های اجتماعی منتشر شده اما سازمان جهانی بهداشت این ویدئوها را درمورد مبتلایان به این بیماری "غیرعادی و عجیب" توصیف کرده است‌ و آن را تایید نمی کند.دکتر همتی نیز در بخشی از سخنان خود در خصوص انتشار فیلم بیمار مشکوک به کرونا در هایپر مارکت افزود :در این بیمار اثری از سرفه و سرماخوردگی مشاهده نشده و دلیل بد حالی این بیمار فقط افت فشار خون بوده است.

شناسایی ۸ مورد جدید ابتلا به کروناویروس
این پزشک با اشاره به تلاش تیم های سلامت استان برای تقویت چرخه شناسایی مبتلایان و ریشه کنی هر چه سریع تر این بیماری در استان، گفت: از روز گذشته تا کنون با تلاش آزمایشگاه تشخیصی استان فارس هشت مورد جدید ابتلا به کروناویروس در استان شناسایی شده و به تایید وزارت بهداشت رسیده است.
این مقام مسئول با بیان این که مردم می توانند در صورت مشاهده علایم شبه آنفلوآنزا به ۹ مرکز سرپایی مراجعه کنند، ادامه داد: آن ها می توانند برای کسب اطلاعات بیشتر به وبگاه https://corona.sums.ac.ir/ سر بزنند و به نشانی مرکز خدمات جامع سلامت «بوستان» در شهرک گلستان، مرکز خدمات جامع سلامت «میرزایی» در شهرک بهشتی، مرکز خدمات جامع سلامت «حر ریاحی» واقع در محله دهپیاله، مرکز خدمات جامع سلامت «فاطمه الزهرا(س)» واقع در خیابان همت جنوبی، مرکز خدمات جامع سلامت «حضرت ابوالفضل(ع)» واقع در بلوار نصر، مرکز خدمات جامع سلامت «احمدبن موسی(ع)» واقع در محله قلعه نو و مرکز خدمات جامع سلامت «سعدی» در محله سعدی، همچنین دو درمانگاه شهید رضایی برای بیمه شدگان تامین اجتماعی واقع در پل پیرنیا و درمانگاه بقیة الله(عج) برای درمان بیمه شدگان نیروهای مسلح واقع در دروازه کازرون مراجعه کنند.

تست و آزمایش تنها برای بیماران مشکوک به کروناست
پزشکان و متخصصان علم پزشکی فاس بر این باور هستند که تست و آزمایش تنها برای بیماران مشکوک به کرونا بوده و مردم نباید بی دلیل نگران مبتلا شدن به این بیماری باشند. آن ها به مردم اطمینان می دهند که خطر ابتلا به کرونا به مراتب کمتر از سایر انواع آنفلوآنزا و بیماری ها بوده اما ترس و اضطراب از این بیماری سبب شده است تا مردم به آزمایش، تست و تهیه ماسک به داروخانه ها و مراکز بهداشتی روی آورند.

خطر ماسک و ژل های مصرف شده
این پزشکان معتقدند که دستمال کاغذی، ماسک و دستکش استفاده شده بلافاصله و به سرعت در سطل درب دار انداخته شود.استفاده از ماسک N۹۵ فقط برای افرادی که با بیماران مبتلا به کرونا ویروس مواجهه دارند و همچنین تنها برای کادر درمانی بیمارستان ها و مراکز بهداشتی و درمانی که تماس مستقیم با افراد مشکوک دارند،توصیه شده است و استفاده از این نوع ماسک ها برای افراد عادی توصیه نمی شود.به باور این پزشکان ،اینکه استفاده صرف از ماسک می تواند ناجی مردم از ابتلا به کرونا باشد، نادرست است و هزینه برای تهیه هر نوع ماسکی فقط جیب سودجویان را پر می کند.
با اینکه احساس ترس در مقابل این بیماری شوکی بزرگ به جامعه وارد کرده و مردم را به خرید لوازم پزشکی واداشته اما هر چند که کارشناسان علم پزشکی بر رعایت نظافت شخصی و اجتماعی تاکید دارند،این همه تقاضا را باوری اشتباه و نادرست تلقی می کنند.

خطر ویروسی که به جانِ جهان افتادم/لزوم ضدعفونی همزمان تمام خیابان ها و کوچه ها

در خانه بمانیم، چه کنیم؟
با این حال بسیاری از مسئولین اعتقاد دارند که در خانه ماندن شهروندان بیش از هر اقدامی تاثیر گذار بوده و ضروری است.از این رو ماندن در خانه هر چند که از امنیت بالاتری برخوردار است اما برای بسیاری از جوانان،سالمندان و کودکان بیش از همه سخت و طاقت فرساست.به گفته عده ای از روانشنسان آن ها می توانند در این مدت در خانه بمانند و اوقات فراغت خود را با خانه تکانی،مطالعه،وسایل سرگرم کننده و مهارت اندوزی سپری کنند.
در همین رابطه فوق تخصص بیماری های کبد و دستگاه گوارش گفت:اگر علائمی از کرونا در فردی دیده شود،وظیفه این است که فرد مبتلا از حضور در اماکن عمومی خودداری کند و در خانه بماند.
دکتر لنکرانی با اشاره به خطر ویروس کووید- 19 افزود:همه ما به عنوان یک شهروند وظیفه داریم که هم برای حفاظت از خودمان و هم برای سلامت جان دیگر افراد در مقابله با این ویروس خطرناک، خود قرنطینگی کنیم.

ترس از کرونا از خود کرونا بدتر است!

به باور برخی اندیشمندان «ترس» و «اطلاعات نادرست» بزرگ‌ترین چالش‌هایی است که باید بر آنها غلبه کرد. گفتنی است،به دنبال فراگیر شدن این ویروس در 70 کشور، سازمان بهداشت جهانی هم سطح هشدارها را برای این ویروس به حداکثر رسانده است چرا که تاکنون حدود 86 هزار نفردر جهان به این ویروس مبتلا شده و حدود 3 هزار نفر جان خود را از دست داده اند البته تعداد بهبود یافتگان هم در این خصوص کم نیست و شمار آن ها تقریبا به 4 هزار نفر می رسد.
به هر روی تاکنون آمار قطعی بیماران مبتلا به کرونا در استان فارس به عدد 27 رسیده و بر ترس و وحشت مردم افزوده است از این رو باید تمهیدات بیشتر و مقاوم تری برای مقابله با این ویروس خطرناک صورت بگیرد چراکه با نزدیک شدن ایام نوروز احتمال انتشار آن بیش از پیش می شود.
گزارش از بهاره یاری

برچسب ها: کرونا ، بیماری ، شیراز
نظرات بینندگان