کد خبر: ۱۳۶۷۰۸
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۱۰:۰۳ - ۱۳ اسفند ۱۳۹۸
نماينده ولي فقيه در استان فارس:

بحران سلامت معنوی جامعه را باید جدی گرفت

آيت الله دژكام با اشاره به اينكه امروز به همان اندازه که بحران ویروس کرونا را باید جدی بگیریم، بحران سلامت معنوی جامعه را نیز باید جدی بگیریم گفت: برای سلامت روح نیز به موازات سلامت جسم برنامه ریزی داشته باشیم.
به گزارش شيرازه، آيت الله دژكام نماينده ولي فقيه در استان فارس در ديدار با رئيس كل دادگستري فارس با اشاره به اينكه  همانند ما مسلمانان، غربی ها نیز عقیده دارند که جامعه به معنویت و اخلاق نیازمند است بيان كرد: اين موضوع تحت عنوان اخلاق حرفه ای در رشته های مختلف تحقیقات و پژوهشهای متعدد و مفصلی صورت گرفته است. حال اگر به دلیل سلامت جسم، نمازجمعه را تعطیل کردیم آیا جایگزین معنوی برای آن داریم؟ 

نماينده ولي فقيه در استان فارس گفت: با عنوان اينكه از نظر دین ما جایگزین وجود دارد و حتما نیاز نیست انسان برای اینکه در محضر خدا عبادت کند. اگر بتواند به محل خاصی چون مسجد و کلیسا برود بهتر است اما اگر معذوریت وجود داشته باشد هرجا که انسان، خدا را خالصانه بخواند و عبادت کند خدا شنونده و حکیم است. تفاوت تفکر دینی ما با دیگر ادیان در همین زمینه ها بروز می کند اما متاسفانه مقداری مشکل ما این است که این اعتقادات و باورها را نتوانسته ایم به یقین تبدیل کنیم و در نتیجه هنگامی که گرفتار چنین بحران هایی می شویم، با بحران معنویت نیز مواجه می شویم در حالی که نسخه شفابخش آن را داریم.

اين استاد دانشگاه افزود:به موازات سلامت جسمی باید به فکر سلامت معنوی مردم نیز باشیم اما متاسفانه یک ساختار اندیشه ورزی و نظریه پردازی نداریم که متناسب با آن بدانیم چه باید کرد.

برای بحث سلامت معنوی عمومی یک برنامه ریزی جدی صورت بگیرد
به موازات سلامت جسم، براي سلامت روح نيز بايد برنامه ريزي كرد

وي با اشاره به اينكه امروز به همان اندازه که بحران ویروس کرونا را باید جدی بگیریم، بحران سلامت معنوی جامعه را نیز باید جدی بگیریم گفت: برای سلامت روح نیز به موازات سلامت جسم برنامه ریزی داشته باشیم.

آيت الله دژكام تاكيد علما بر سلامت معنوي را مكمل حوزه سلامت و پزشكي عنوان كرد و افزود: اینکه ما بر روی سلامت معنوی و شاخص های آن که دعا و توسل است تاکید می کنیم، نفی کننده لزوم مراقبت های بهداشتی و درمانی و توجه به هشدارهای حوزه سلامت نیست. این دو مفهوم نفی کننده یکدیگر نیستند بلکه مکمل هم هستند و اتفاقا ما معتقدیم لازم و ملزوم یکدیگرند.

هماهنگی علم و دین در نظام ما در اینجا باید به نمایش گذاشته شود

نماينده ولي فقيه در استان فارس در مورد سر وصداي رسانه هاي دشمن براي نشان دادن جدايي علم و دين گفت: هماهنگی علم و دین در نظام ما در اینجا باید به نمایش گذاشته شود، در حالیکه تمدن رقیب و دشمنان ما می خواهند تعارض و تقابل دین در مقابل علم را در این قضیه نشان دهند و در این زمینه خیلی تلاش می کنند و می بینید که در این مدت نیز چقدر در رسانه هایشان تلاش کردند تا القا کنند که یک تعارض جدی میان دین و علم در کشور ما وجود دارد.
وي تصريح كرد: فارغ از اینکه دشمنان ما چه کرده اند، من تقاضا می کنم برای بحث سلامت معنوی عمومی یک برنامه ریزی جدی صورت بگیرد.

چگونگي حل بحران ويروس كرونا مهم است

بیماری کرونا اولین بحران پزشکی تاریخ کشور ما و نظام بین المللی نیست و قطعا این بحران را پشت سر خواهیم گذاشت اما اینکه چگونه این بحران را پشت سر بگذاریم بسیار مهم است و در تاریخ خواهد ماند. ما باید نشان دهیم که می توانیم با کمترین تنش و بحران و بدون اینکه سرمایه معنوی جامعه لطمه ببیند این بحران را پشت سر بگذاریم و اتفاقا ایمان و اعتقاد مردم نیز در پی بحران های اینچنینی، بیشتر متوجه ذات لایزال خداوند می شود.


نظرات بینندگان
نظرات بینندگان
محمد
Iran (Islamic Republic of)
سه‌شنبه ۱۳ اسفند ۱۳۹۸
0
امام جمعه محترم به نکته مهمی اشاره کرده اند
بحران سلامت معنوی
اگر جامعه از نظر معنوی سالم باشد در شرائط کنونی احتکار نمی کند ظلم نمی کند
اما این بحران ریشه در نهاد تعلیم و تربیت ما دارد
این نهاد اعم از آموزش و پرورش است و شامل همه عوامل موثر در تعلیم و تربیت می شود حوزه دانشگاه آموزش و پرورش رسانه