کد خبر: ۱۳۶۷۲۶
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۱۵:۰۳ - ۱۳ اسفند ۱۳۹۸
جای خالی اقدام قاطع مسئولان؛

حکمفرمایی سینی های یک تا سه میلیونی در دروازه کازرون شیراز

انتقال میوه فروشیها و ماهی فروشیهای دروازه کازرون شیراز اولین قدم در بازسازی بافت فرسوده شیراز است که متاسفانه مدیریت شهری شیراز در این مورد بسیار ناموفق و ضعیف عمل کرده و این وضعیت از سالهای دور به همین شکل بوده و هیچ گونه تغییری ننموده است.
به گزارش "شیرازه"، برای آنهایی که در شیراز زندگی می کنند و یا لااقل رفت و آمدی به این شهر دارند دروازه کازرون نامی آشناست نامی که قدمت تاریخی دارد و در بافت قدیمی شهر قرار گرفته است.

زمانی نه چندان دور دروازه کازرون یکی از دروازه های شش گانه شیراز بوده است و در کنار دروازه های اصفهان ، قرآن ،سعدی ،شاه داعی الله ،قصابخانه محل تردد کسانی بوده است که از سمت بوشهر و کازرون به شیراز رفت و آمد داشته اند. قدیمی تر ها محل فعلی دروازه کازرون و محلات اطراف آن را به نام محله سنگ سیاه می شناختند.

دروازه کازرون در منطقه دو شهرداری ، یکی از مناطق ۹ گانه در جنوب و غرب بافت تاریخی شیراز قرار گرفته است .بافت تاریخی شیراز در حال حاضر به دلیل گسترش شهر شیراز در قلب شهر جای گرفته . این بافت هسته اولیه شکل گیری شهر محسوب می گردد.
مهمترین مراکز مذهبی شهر و قسمت عمده ای از بناها و مجموعه های با ارزش تاریخی در این محدوده واقع است. وجود ۴۰۰ اثر با ارزش، ۸ دروازه ، ۱۲ مرکز و چندین محور فرهنگی می تواند تبلوری از شیوه زندگی، روابط اجتماعی، آداب و رسوم، باورها، تاریخ و هنر و به طور کلی بیانگر هویت تاریخی و فرهنگی شیراز باشد.

اما از سویی به دلیل گسترش شهر، بافت کهن اکنون از مناطق جنوبی شهر به شمار می آید، و بافت نوین شهر از شلوغ ترین جاهای شیراز است که در شمال شهر قرار دارد.

با این همه می توان گفت که به مرور زمان و به دلیل تمرکز کانون سیاسی اجتماعی در بافت نوین، به یک باره ، گرد فراموشی و ناسپاسی بر بافت کهن افشانده شده است. و توجهی شایسته بدان صورت نمی پذیرد.

از طرفی اولین چیزی که به ذهن هر آشنایی از نام دروازه کازرون متبادر می شود ناپاکیزگی ،شلوغی ، داد و فریاد و قیافه های رنج دیده قشر مستضعف شیرازی و … است. که برای خریدی ارزانتر به آنجا می روند و باوجود آنکه می دانند برخی میوه فروشان و ماهی فروشان بی انصاف و به ظاهر ارزان فروش پشت میوه های تازه و نو در پلاستیک آنها چیزی دیگر می ریزند.اما به ناچار خرید می کنند.
در حال حاضر دروازه کازرون، از یک طرف یکی از مراکز مهم عرضه میوه و تره بار است و از طرف دیگر.

 حکمفرمایی سینی های یک تا سه میلیونی در دروازه کازرون شیراز

 
مهمترین نقطه عرضه محصولات دریایی از قبیل ماهی و میگو مربوط به استانهای بوشهر و خوزستان می باشد.
وضعیت نابسامان میوه فروشیها کوچه های بعضا تنگ و شلوغ و میوه های له شده در کف بازار به همراه داد و فریاد فروشندگان با میوه های اگرچه ارزان اما بی کیفیت صحنه های ناخوشایندی را بوجود می آورد.

اما این وضعیت زمانی غیرقابل تحمل می گردد که وقتی شما قدم زنان به سمت مغازه های ماهی فروشی می روید کفشهایتان آب گندیده ماهی که نتیجه آب شدن یخها روی ماهی هاست را لمس می کند.و این وضعیت باعث بوجود آمدن بیماریهای پوستی و عفونی ناشی از این آلودگی ها می گردد.متاسفانه در این وضعیت غیر بهداشتی که هیچ نظارتی از سوی مراکز بهداشتی اعمال نمی گردد در هنگام بارندگی دوصد چندان می شود.
در کوچه پشت بازارچه میوه و تره بار، گنبدی نیلوفری رنگ خودنمایی می کند که آرامگاه امامزاده سید تاج الدین غریب و امامزاده محمد حسن مثنی بن حسین بن علی بن ابیطالب (ع) دو تن از امامزادگان واجب التعظیم شیراز در آن قرار گرفته است که متاسفانه برای ورود به آن باید از بازار میوه فروشان عبور کرد که در شان آن امام زادگان نیست.
یکی دیگر از مسائلی که به دلیل عدم توجه مدیران شهری در این منطقه بسیار خودنمایی می کند و آن هم ناشی از سکونت اقشار کم درآمد و طبقه ضعیف می باشد، وجود انواع ناهنجاریهای اجتماعی و فرهنگی است تردد معتادان، کودکان گونی فروش ، گداهای ثابت و دوره گردی که به بهانه اینکه مسافری درراه مانده هستند از شما طلب پول میکنند، شغل های کاذب هم که در آنجا به مراتب به چشم می خورد.
مسئولان در سالهای گذشته قول جابجایی میوه فروشان به فلکه کوزه گری و ماهی فروشها را به مجتمع ماهى فروشان واقع در خیابان کارگر دادند اما متاسفانه تاکنون کمترین جابجایی اتفاق نیافتاده است
این روزها صاحبان سینی های میوه ،گوجه و سیب زمینی بدون هیچ قید و شرطی در دروازه کازرون به کسب و کار می پردازند و هرج و مرج های زیادی را از گران فروشی وآشغال فروشی گرفته تا مسائل بهداشتی و اخلاقی به بار می آورند.
با این که این محل قابلیت این را دارد که به عنوان یکی از جاذبه های گردشگری شناخته شود اما در بی توجهی ها و سهل انگاری ها، مسائل اخلاقی، بهداشتی و امنیتی را بوجود آورده است که هر خریداری را از خرید در آنجا پشیمان می کند.
مشکلاتی از قبیل میوه ها و سبزی های له شده در کف پیاده روها، آب های جاری و گندیده ماهی و میگو و البته سرگردانی گدایان و متکدیان از سال ها پیش همچنان از بین نرفته و به طور جدی هم چاره ای برای رفع آن اندیشیده نشده است.
این ها در حالیست که شيراز زیبا با همه داشته هاي فرهنگي- اجتماعي غني، سابقه تاريخی و اصیلی که دارد با این مناظر نازیبا و غیربهداشتی همخوانی ندارد و از این لحاظ تعجب و حیرت بسیاری  از شهروندان و گردشگران را می انگیزد.
جالب این که این همه نابسامانی و هرج و مرج در چند قدمي مركز بهداشت درمانگاه، فضاي ورزشي، فرهنگي و تربيتي این شهر شيراز قرار دارد.از مسائل بهداشتی و وضع ظاهری نابسمان این مکان که بگذریم، طرز برخورد ناپسند برخی کاسبان آن با مشتریان است که بیش از هر چیز به اصلاح و فرهنگسازی نیاز دارد.

حکمفرمایی سینی های یک تا سه میلیونی در دروازه کازرون شیراز
مقابله با کاسبان سخت و مشکل است

در همین رابطه سعید نظری، عضو کمیسیون شهرسازی و معماری و عضو کمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات شهری در گفت و گو با خبرنگار" شیرازه" با بیان این که اغلب مغازه های دروازه کازرون مالک مشخصی ندارد، به نبود مجوز برای بیشتر فعالان این محیط اشاره کرد و گفت:متاسفانه برای ساماندهی مغازه های دروازه کازرون با مالک ثابت و مشخصی روبرو نیستیم چرا که بسیاری از کاسبان در این محل سینی های اجاره ای در اختیار دارند که بدون هیچ گونه مجوز و پروانه کسبی و به دور از رعایت قوانین تجاری به کسب و کار می پردازند.
وی با اشاره به فعالیت تیمی در این مغازه ها افزود: سینی های میوه و تره بار و ماهی و میگو در دروازه کازرون بین 1 تا 3 میلیون تومان اجاره داده می شود که  اجاره آن گاها از اجاره مغازه در مرکز شهر گران تر است و سود زیادی را نصیب کاسبان می کند و به همین اندازه که صاحبان این سینی ها منافع زیادی می برند، مقابله با آن ها سخت و مشکل است.
 
مشکل اجاره سینی هاست

نظری با بیان این که شهرداری مسائل را به طور جدی در دستور کار خود دارد،گفت:شهرداری برای ساماندهی وضعیت ظاهری مثل کف سازی این محل، در سال جاری 700 میلیون تومان اختصاص داد و در سال آینده نیز مبلغ یک و نیم میلیارد تومان اعتبار مالی در نظر گرفته ایم. هرچند این مبلغ قابل قبول بوده اما باز هم کم است ولی در صورت نیاز و با توجه به میزان درآمدها به این اعتبار افزوده خواهد شد.
این عضو کمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات شهری افزود:مطالعات مختلفی در حوزه مسائل اجتماعی دروازه کازرون صورت گرفته اما این محل مانند بازار وکیل و سرای مشیر صاحب و مالک مشخصی ندارد،اینجا مشکل اجاره سینی هاست و شناخت صاحبان اصلی آن کار آسانی نیست.
نظری عنوان کرد:نظارت و کنترل بر قیمت، کیفیت و مسائل بهداشتی به عهده سازمان بازرگانی و اداره بهداشت است تا مشکلات آن از قبیل جاری شدن آب گندیده ،انداختن میوه و سبزی های له شده در کف پیاده روها و مغازه ها را حل و فصل کند.وی با تاکید بر همکاری فرمانداری گفت:برای ساماندهی این مرکز تجاری و گردشگری علاوه بر شهرداری و شورای شهر به همکاری چندین دستگاه مثل اداره بهداشت،سازمان صمت و تعزیرات حکومتی نیاز است.
نظری با بیان این که در این مکان با یک پدیده اجتماعی- شهری روبرو هستیم،گفت:این محل از سالیان دور و به مرور زمان،با برپایی مغازه ها به محیط کسب و کار تبدیل شده است و از آنجایی که سه محله قدیمی از جمله محله سنگ سیاه برای گردشگران جذابیت دارد، ساماندهی مسیر بازارچه تا محله سنگ سیاه در دستور کار است.

حکمفرمایی سینی های یک تا سه میلیونی در دروازه کازرون شیراز

اختصاص مکان چند طبقه برای ساماندهی فروشندگان ماهی و میگو

مهندس مهدی قلندری، شهردار منطقه 8 شیراز نیز با بیان این که شهرداری برای بهبود وضعیت ظاهری این مغازه ها برنامه ریزی کرده است، به ساماندهی مغازه کسبه هایی که در حوزه آبزیان فعالیت دارند،گفت:شهرداری برای کسب و کار این گروه صنفی مکان جدیدی را در چند طبقه در منطقه دو شیراز اختصاص داده است که بزودی از آن بهره برداری می شود.
وی ادامه داد:به زودی بدنه و کف سازی این ساختمان به اتمام می رسد و شهروندان محصولات دریایی از قبیل ماهی و میگو را از آنجا خریداری می کنند.

حکمفرمایی سینی های یک تا سه میلیونی دروازه کازرون

نارضایتی مشتریان از برخورد کسبه

مهندس قلندری با تایید این که بیشتر شهروندان از برخورد کسبه دروازه کازرون ناراضی هستند، گفت: این صنف با توجه به فعالیتشان،رفتار و اخلاقیات خاص خود را دارند که با فرهنگسازی و آبادانی در این محیط شاهد تغییر و اصلاح خواهیم بود.

نبود چاه فاضلاب در مغازه ها

به دنبال پیگیری خبرنگار "شیرازه" در خصوص وجود مسائل بهداشتی در مغازه های دروازه کازرون هم دکتر حمید رضا قاسم پور، رییس مرکز بهداشت" شهدای انقلاب" با بیان این که مغازه های غیر بهداشتی هیچ گونه مجوزی از سوی ما ندارند،گفت:یکی از مشکلات مربوط به فعالیت ماهی فروشان است زیرا به دلیل نبود چاه فاضلاب در مغازه های قدیمی ،زمانی که یخ روی ماهی ها آب می شود.این آب گندیده به کف پیاده روها سرایز شده است و با بوی تعفن و جمع شدن مگس ها مسائل بهداشتی به بار می آورد.

کمبود فضا و نبود سطل های بزرگ زباله

وی با تایید این که پسماندهای مغازه داران چهره نازیبایی به فضای شهر می دهد،افزود :یکی دیگر از مسائل به مغازه های میوه  و سبزی فروشی بار مربوط می شود که آن ها نیز به دلیل کمبود فضا و نبود سطل های زباله بزرگ،پسماند خود را در کف پیاده روها می ریزند که این هم نارضایتی و اعتراض مشتریان را به دنبال دارد.دکتر حمید رضا قاسم پور به تذکرهای مکرر در رعایت موارد بهداشتی اشاره کرد و گفت: تصمیم نهایی این است که مغازه های ماهی فروشان به مکان دیگر انتقال داده شود چراکه بافت برخی از این مغازه ها را نمی توان نوسازی کرد.

حکمفرمایی سینی های یک تا سه میلیونی در دروازه کازرون شیراز

شهروندان ماهی مورد نیاز خود را از دیگر مغازه ها تهیه کنند!

وی به شهروندان توصیه کرد: در حال حاضر از شهروندان می خواهیم که ماهی مورد نیاز خود را در دیگر مغازه های سطح شهر تهیه کنند چرا که  آن ها ماهی ها را با کیفیت و قیمت مناسب عرض می کنند. آن ها می توانند در صورت مشاهده هر نوع تخلف بهداشتی با شماره 190 تماس بگیرند.
برپایه این گزارش، با توجه به فرارسیدن ایام نوروز و خریدهای عید برخی از شهروندان شیرازی برای خرید ماهی و میوه تره بار به سمت دروازه کازرون روی می آورند و انتظار دارند که دیگر با این صحنه های دلخراش مواجه نشوند.با این وجود، باز هم باید منتظر ماند و دید که بالاخره در سال جدید تغییر و تحول عملی برای رفع این مشکلات دیده می شود یا خیر؟
گزارش از بهاره یاری

برچسب ها: دروازه ، کازرون ، شیراز
نظرات بینندگان
نظرات بینندگان
امیر
Germany
سه‌شنبه ۱۳ اسفند ۱۳۹۸
0
50 ساله دروازه کازورن کوچکترین تغییر ظاهری و پیشرفتی نداشته. نشون میده چقدر وضعیت شهرداری شیراز اسفناکه