کد خبر: ۱۳۶۷۳
تاریخ انتشار: ۱۵:۱۹ - ۲۶ مرداد ۱۳۹۰

تجاوز جنسی در ارتش آمریکا به روایت روزنامه گاردین

به گزارش فارس، روزنامه "گاردین " به بررسی داستان یکی از این قربانیان می‌پردازد. "جیمی لی جونز " 20 ساله در اوت 2005 مورد تجاوز جنسی گروهی از همکارانش در شرکت KBR قرار گرفت. شرکت KBR یک پیمانکار خصوصی نظامی و یکی از شرکت‌های تابع "هالیبرتون "، غول نفتی آمریکاست که توانست خود را از این اتهام تبرئه کند، اما این به معنای عدم وجود این مشکل در نیروهای نظامی نیست. احتمال تجاوز جنسی به یک زن در ارتش آمریکا در عراق توسط همکارانش بیشتر از احتمال کشته شدن او توسط دشمن است. با این حال این تجاوزات اکثرا گزارش نمی‌شوند.

* افرادی که مورد تجاوز قرار گرفته‌اند در دادگاه بازنده اعلام می‌شوند


هفته گذشته، "جیمی لی جونز " در پرونده علیه کارفرمای سابق خود یعنی شرکت KBR بازنده اعلام شد. جونز چندین تن از همکاران خود را متهم به تجاوز خشن گروهی علیه خود نموده بود. اما شرکت KBR در پاسخ اظهار می‌دارد که جونز این مشکل را قبلا در یک فیصله خصوصی خارج از محیط دادگاه حل نموده بود. جونز پس از طی چهار سال بالاخره موفق به حضور در دادگاه شده بود، اما پس از دو روز شور و مشورت، حکم هیئت‌منصفه فدرال دال بر تبرئه کارفرما بود.


* حدود 90 درصد از موارد تجاوز جنسی در ارتش آمریکا گزارش نمی‌شوند


اگر چه پرونده جونز بدون کسب نتیجه لازم خاتمه یافت، اما نشان‌دهنده یک مشکل درونی در میان نیروهای نظامی آمریکا است که علیرغم تعداد زیاد موارد، به شدت سانسور می‌گردد. به گفته خبرنگار نظامی "آدام وینشتاین " احتمال تجاوز به یک زن در نیروهای نظامی آمریکا دو برابر احتمال تجاوز به یک زن در مشاغل مدنی است. در واقع احتمال تجاوز جنسی به یک زن در ارتش آمریکا در عراق توسط همکارانش، بیشتر از احتمال کشته شدن او توسط دشمن است. تاسف بارتر اینکه بر طبق تخمین‌های پنتاگون، حدود 90 درصد از موارد تجاوز جنسی در ارتش گزارش نمی‌شوند.


* عدم توجه مسئولین ارتش آمریکا به مسائل اخلاقی از دلایل بروز این مشکل است


"نانسی گیبز "، روزنامه‌نگار مجله تایم، دلایل زیادی را برای عدم توجه به موارد تجاوز جنسی در ارتش ارائه می‌دهد: فرهنگ اغراق آمیز مردانه، تمرکز مسئولین که تنها بر روی پیروزی است و وجود زمینه مساعد برای طرد قربانیان. دلیل هر چه که باشد نتیجه پرونده جونز باعث می‌شود تا اوضاع زنان شاغل در نیروهای نظامی وخیم‌تر گردد. وکیل KBR ضمن حمله به شخصیت جونز، او را یک دسیسه‌گر می‌خواند که با طراحی این نقشه قصد دارد خود را مطرح و سپس از پرونده خود برای چاپ یک کتاب و قرارداد یک فیلم استفاده کند.


* اگرچه هیئت‌منصفه جونز را قربانی نمی‌داند، اما این به معنای عدم وجود قربانیان دیگر نیست


در نهایت حکم هیئت‌منصفه نهایی بوده و توسط وکیل جونز پذیرفته شده است. اما تبرئه KBR به این معنا نیست که نیروهای نظامی آمریکا در مقام رفتار با زنان شاغل در ارتش رفتار منصفانه‌ای دارند. همچنین این حکم به این معنا نیست که مسکوت نمودن قربانیان تجاوز جنسی در نیروهای نظامی یک مشکل فراگیر نیست. اگرچه هیئت‌منصفه جونز را قربانی نمی‌داند، اما این به معنای عدم وجود قربانیان دیگر نیست.

نظرات بینندگان