کد خبر: ۱۳۶۸۳۹
تاریخ انتشار: ۱۴:۲۰ - ۱۹ اسفند ۱۳۹۸

صدای ما را از شیراز، پایتخت مهربانی ایران می شنوید!

شیرازی ها در این اوضاع به ریخته اقتصادی و با تعطیلی کسب و کار برای همدری با مستاجران در فضای مجازی کمپین طرفداری از مستاجران را تشکیل دادند و با راه‌ اندازی هشتگ #هوادارـ‌هم‌ـ هستیم، از مالکان و صاحبان کسب و کارهای تجاری خواستند تا هوای این قشر از جامعه را داشته باشند.
به گزارش شیرازه،شیراز با نام شهر «گل و بلبل» شهره شده، شهری که بسیاری از گردشگران دور و نزدیک از آن با عنوان شهر «شادی و مهربانی» یاد می کنند. این شهر از دیر باز به خاطر مهربانی مردمانش به شهرت رسیده و حالا این پزشکان و پرستاران هستند که در مقابله با این ویروس بیش از هر قشری از جامعه مهربانی و رسالت خود را به رخ جهانیان می کشند.

مردم شیراز از هر قشر و صنفی باز هم مثل همیشه برای کمک به همنوعانشان بپاخواستند و دوباره مهربانی شان گُل کرد. مردمی که از جنس بلور هستند، از پزشک و پرستار گرفته تا نانوا و پاکبان همه و همه دست در دست هم برای شکست ویروس کرونا تا آخرین نفس ایستاده اند.
 از زمانی که ویروس خطرناک جهانی کرونا به ایران پاگذاشت و به دنبال آن هم برخی برای نومید کردن مردم به شایعات فضای مجازی دامن زدند اما پارسیان اصیل ایرانی از پا ننشستند و این بار  هم در مقابله با این ویروس ،خوش درخشیدند.

هوز ایرانی ها مهرورزی مردم شیراز در حادثه سیل فروردین‌ماه سال جاری را از یاد نبرده اند، زمانی که این مردم خونگرم علاوه بر فراهم کردن جا و مکان برای مسافران و شهروندان سیل زده، وسایل مورد نیاز آن ها را از پتو و لحاف گرفته تا خوراک و پوشاک تهیه کردند و به رایگان در اختیارشان گذاشتند و حالا یازده ماه بعد از آن اتفاقات تلخ، نوع دوستی شیرازی ها در اتفاق تلخ دیگری رخ نشان داده است.

راه‌اندازی کمپین هشتگ #هوادار_هم‌_هستیم 

در اقدامی دیگر به پیشنهاد شیرازه شیرازی ها در این اوضاع به ریخته اقتصادی و با تعطیلی کسب و کار برای همدری با مستاجران در فضای مجازی کمپین طرفداری از مستاجران را تشکیل دادند و با راه‌ اندازی هشتگ #هوادارـ‌هم‌ـ هستیم، از مالکان و صاحبان کسب و کارهای تجاری خواستند تا هوای این قشر از جامعه را داشته باشند.

صدای ما را از شیراز، پایتخت مهربانی ایران می شنوید!

ماجرا هم  از پاساژها و بازارهای خلوت شروع شد. از این که چرخ پنچر کسب وکارها، با ورود کرونا، دیگر نمی چرخید. از این که مستاجرین با جیب‎های خالی، شب عیدی باید جلوی صاحبخانه سربلند باشند.
چراغ اول را مالکان یک مجتمع تجاری در شیراز روشن کرد. انها اجاره اسفند را به مستاجران بخشید.
مدیر مجتمع تجاری تفریحی هامون شیراز در اینباره به خبرنگار ما گفت: با هماهنگی مالکان این مجتمع تجاری محسن و مهراد هامون‌نورد، اجاره بهای اسفندماه واحدهای تجاری این مجموعه به مستاجران بخشیده شد و وجهی از آنان دریافت نمی شود. همچنین مقرر شد که اجاره بهای فروردین ماه ۹۹ نیز به شکل نیم‌بها اخذ شود. صاحب مغازه‎ای که اجاره مغازه هایش را به آنها بخشیده است تا شب عیدی، کام مغازه‎ دارها تلخ نباشد.
 داستان پیوستن به این پویش اما تنها مختص صاحبان مغازه‎ نیست. بسیاری از صاحبخانه ها هم اجاره بهای مستاجرشان را بخشیده‎اند. مثلا یکی از صاحبخانه هایی که در مرکز شیراز خانه دارد، اجاره بهای اسفند ماه را به مستاجرش بخشیده است. 

بخشش دولتی
 درست است که بسیاری از صاحب مغازه ها به صورت خودجوش کرایه‎ها را بخشیدند، اما خیلی از ارگان ها و سازمان‎ها هم با مردم همراه شدند. سازمان امور مالیاتی، با صدور بخشنامه‎ای، مهلت بخشودگی جرایم قابل بخشش اسفند۹۸ را به دلیل شیوع ویروس کرونا تا پایان خرداد۹۹ تمدید کرد. این بخشنامه اما بند دومی هم دارد که در آن، به کسانی که مالیات خود را تا یک ماه بعد پرداخت می‎کنند، بخشش ۱۰۰ درصدی داده است.
 پرویز فتاح، رئیس بنیاد مستضعفان، نیز در روز میلاد امام علی (ع)، به همه مستاجران این بنیاد، عیدی داد و اجاره بهای اسفند و فروردین‎شان را بخشید. شهرداری هم از بخشش ۱۳ میلیارد ریالی، اجاره بهای مجموعه‎های ورزشی و حمایتش از بخش خصوصی خبر داد.
رو در رو با ویروس چشم بادامی!
در بیمارستان حضرت علی اصغر(ع) بسیاری از پزشکان و پرستاران فداکار شیراز حدود سه هفته است که به خانه نرفته و به طور داوطلبانه فعالیت شبانه روزی دارند. هدف آن ها تنها این بوده که جان هموطنان خود را از این ویروس کشنده رهایی بخشند. پزشکان و پرستارانی که همچنان بانهایت استقامت و بردباری تا پای جان ایستاده و سرود زندگی را سر می دهند. این ها جان برکف هانی هستند که عشق را در بهبود بیماران می بینند و شادی شان را در گرو سلامت مردم تعریف می کنند. 

همدلی و مشارکت فعالانه بسیج و سپاه
همدلی و مشارکت فعالانه تمامی ارگان ها، به ویژه نیروهای بسیجی در یاری رسانی به مهار کرونا ویروس در استان فارس بیش از همه پررنگ بوده که از جمله این خدمات جهادی، حضور روزانه چندصد دانشجو از تشکل های دانشجویی در مرکز تولید ماسک و مواد ضدعفونی کننده و همچنین فرآیندهای توزیع دارو در استان است.

درخشش مدافعان سلامت در پایتخت مهربانی شیراز
طرح جهادی تولید ماسک و تأمین محلول ضدعفونی
بسیجیان  استان فارس و بالطبع شهر شیراز نیز در پی شیوع ویروس کرونا و در راستای تأمین  ماسک و مواد ضدعفونی "طرح جهادی تولید ماسک و تأمین محلول ضدعفونی" را در دستور کار خود قرار دادند، در همین ارتباط از یک هفته گذشته بسیجیان استان بارها با تأمین مواد اولیه و تهیه محلول ضدعفونی، بجز ضدعفونی اماکن عمومی، این مواد را در اختیار خانواده‌ها و افراد نیازمند نیز قرار داده‌اند.

همچنین در راستای خدمات اجتماعی بسیج و از بین بردن و ریشه کن کردن ویروس کرونا، سپاه و بسیج با هماهنگی و همکاری دستگاه‌های سلامت نسبت به ضد عفونی کردن خودروهای مسافربرعمومی در حال تردد در شهرها، اقدامات لازم را انجام داده است.
بسیجیان ناحیه حضرت محمد رسول الله(ص) در شمالغرب شیراز برای مقابله با شیوع ویروس کرونا اقدام به گندزدایی و ضد عفونی کردن ۲۵۰۰ واحد مسکن مهر  و توزیع هزار ماسک بهداشتی در شهر صدرا، ضدعفونی معابر، دستگاه های خود پرداز و سایر اماکن عمومی کردند.

همت نانواها در رعایت بهداشت
 برخی نانواها هم در این روزهای پر استرس دست به کار شدند تا نقش خود را به خوبی ایفاکنند. آن ها مایع دست شویی و دستمال کاغذی را جهت حفظ سلامت مشتری ها در دسترس گذاشتند تا نقش مهمی در ایمنی شهروندان داشته باشند.
 عده ای از کسبه نیز به صورت خودجوش محله های اطراف خود را ضدعفونی کردند و بعضی مدیران ساختمانی هم هر صبح آسانسورها و درب وردی آپارتمان ها را گندزدایی نمودند. برخی نیز برای احتیاط بیشتر در آسانسور ها خلال دندان گذاشتند تا اشخاصی که از آن استفاده می کنند به طور مستقیم به دکمه های آسانسور دست نزنند.

انتشار کلیپ های شاد و مفرح در فضای مجازی 
در این میان از انتشار کلیپ های شوخی و خنده برخی جوانان هم نمی توان چشم پوشی کرد، آن هایی که فیلم های طنز را با هدف کاهش ترس و وحشت مردم و مبارزه با انتشار ویروس کرونا پخش کردند تا برای دقایقی هم که شده خنده را مهمان لبان مردم کنند.
جالب است بدانید، یکی از رانندگان اتوبوس در این شهر نیز با ابتکاری جدید، توصیه‌های بهداشتی را در قالب بنر طراحی و تهیه کرد و آن را بر در و دیوار اتوبوس نصب نمود.
بر روی این بنرها توصیه های بهداشتی از قبیل "از افرادی که سرفه می کنند به اندازه یک متر فاصله بگیرید" و "لطفا برای سلامت خود و اطرافیان از دست دادن خودداری کنید"نوشته شده تا موارد ایمنی به مسافران گوشزد کند.
  برخی صنوف دیگر نیز در میادین یا مغازه های شهر، میوه هایی مانند لیمو، پرتقال و نارنگی را باقیمت بسیار پایین عرضه کردند تا به نوعی در همیاری برای مقابله با کرونا سهیم شوند و اقشار ضعیف هم بتوانند آن را خریداری کنند. گفتنی است، یکی از قالیشویی های شیراز که در حادثه ناگوار سیل فروردین ماه به حادثه دیدگان خدمت رسانی کرده بود نیز از کارکنان بیمارستان علی اصغر خواست تا قالی های خود را برای شست وشوی رایگان به او تحویل دهند.

درخشش مدافعان سلامت در پایتخت مهربانی شیراز

ماسک های رایگان جوانان خَیر شیرازی

جوانان و خیرین شیرازی هم از همان ابتدا در نبود ماسک و ژل ضد عفونی آستین بالا زدند تا از قافله همیاری عقب نمانند. آن ها علاوه بر عرضه رایگان ماسک و ژل به مردم نیازمند،آن ها را به رعایت مراقبت های بهداشتی تشویق می کردند. افراد نیک‌اندیش  تعداد زیادی ماسک را فراهم و به رایگان در اختیار نیازمندان گذاشتند.
در این میان بسیاری از کارخانه ها نیز با تغییر کاربری به تولید ماسک پرداختند و برخی هم با تنها یک فراخوان عده بیشماری از داوطلبان را برای تولید دستکش یکبارمصرف جذب کردند. مراکز علمی و دانشگاهی نیز بیکار ننشستند. در یکی از این موارد دانشجویان رشته طراحی و دوخت دانشکده فنی و حرفه‌ای دختران شیراز ۲هزار ماسک بهداشتی را در محیطی کاملاً استریل تولید کردند. البته این نوع ماسک ها ساده و معمولی نبوده و از لایه های مختلفی تشکیل می شد که 70 درصد آن را الکل تشکیل می داد.

گفتنی است، هر چند رعایت مسائل پزشکی بسیار اهمیت دارد اما ترس از ابتلاء به کرونا یا دلهره از نبود ژل ،ماسک و دستکش نه تنها از بار آین آسیب نمی کاهد بلکه به رشد و افزایش آن کمک هم می کند.بنابراین علاوه بر رعایت بهداشت، حفظ نشاط و شادی نقش بسیار مهمی دارد.

 گزارش از بهاره یاری

برچسب ها: کرونا ، شکست ، شیراز
نظرات بینندگان