کد خبر: ۱۳۶۸۴
تاریخ انتشار: ۱۱:۰۲ - ۲۷ مرداد ۱۳۹۰

کاهش 70 درصدی آتش سوزیها در عرصه های منابع طبیعی فارس

 

به گزارش خبرگزاری مهر، سرهنگ محمد جواد اسلامی دوست از کاهش چشمگیر وقوع آتش سوزی ها در سال جاری خبر داد وگفت: متاسفانه سال گذشته عرصه های وسیعی در منابع طبیعی فارس دچار حریق شدند.

به گفته وی خشک شدن چشمه سارهای دائمی در ارتفاعات کوه ها به دلیل خشکسالیهای اخیر، بی مبالاتی و سهل انگاری برخی افراد در هنگام استفاده از تفرج گاهها از مهمترین علتهای آتش سوزی بوده است.

فرمانده یگان حفاظت منابع طبیعی فارس همچنین ایجاد پوشش گیاهی به دنبال نزول بارشهای بهاره در سطح مراتع و دیگر عرصه های منابع طبیعی که محیط را مستعد جهت تولید علوفه های یکساله می کند را از دیگر علل آتش سوزی عنوان کرد و افزود: فرارسیدن گرمای زودرس سال گذشته از دیگر عواملی بود که درنهایت گریبان جنگلهای فارس را گرفت.

وی در ادامه با ابراز خرسندی از کاهش آتش سوزی در سال جاری اظهار داشت: از ابتدای فروردین ماه امسال تاکنون 200 هکتار از عرصه های منابع طبیعی دچارحریق شدندکه این میزان آتش سوزی نسبت به مدت مشابه سال قبل حدود 70 درصد کاهش را نشان می دهد.

سرهنگ اسلامی دوست با بیان اینکه این آتش سوزیها درنقاط بحرانی وحساس به آتش سوزی در شهرستانهای شیراز، پاسارگاد، مرودشت، آباده اقلید، بوانات، سپیدان، فسا، خرم بید، کازرون، داراب و ممسنی حادث شده، تصریح کرد: طبق بررسیهای به عمل آمده بیشترین سطح آتش سوزی در عرصه های منابع طبیعی در روزهای پایانی هفته وایام تعطیلات به وقوع پیوسته است.

وی حفظ و حراست از اراضی ملی را میراث گرانبها و وظیفه همگان دانست و اذعان داشت: دخالت و حضور انسان در عرصه های منابع طبیعی وبی دقتی در استفاده از این موهبت الهی در نهایت موجب بر هم زدن محیط زیست شده که این امرخسارتهای جبران ناپذیری به عرصه های منابع طبیعی وارد می کند.

فرمانده یگان حفاظت منابع طبیعی و آبخیزداری فارس در پایان از ادارات و دستگاههای دولتی خواست با توجه به امکانات و توان موجود در صورت وقوع حریق و تقاضای ادارات منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستانها در مواقع اضطراری مساعدت لازم را به عمل آورند.

نظرات بینندگان