کد خبر: ۱۳۶۸۴۸
تاریخ انتشار: ۲۱:۵۰ - ۱۷ اسفند ۱۳۹۸
بسته ویژه خبری

توضیح کدخدایی درباره بازشماری تعدادی از صندوق‌های رای / توئیت نماینده مبتلا به کرونا خطاب به رئیس جمهور / توصیه یک اصولگرا به اصولگرایان مجلس جدید/ واکنش شمخانی به ویدئوی رقص‌های پزشکان و پرستاران

رصد‌خانه؛ خبر‌هایی از اخبار روز برای مخاطبان آماده می‌کند که غیررسمی هستند، یا اینکه کمتر از اهمیت خود، مورد توجه قرار می‌گیرند. تیتر‌هایی مانند: کرونا جلسات تعیین دستمزد و حقوق سال ۹۹ کارگران را هم تعطیل کرد / توئیت مسعود بهنود درباره نظام سلامت ایران / دو سوال انتقادی از نمایندگان قم در مجلس و ... رصد‌خانه امروز تابناک را تشکیل می‌دهند.

تحولات در گذر است و اخبار روز هیچ گاه متوقف نخواهد شد؛ خبر‌هایی رسمی و گاه غیر رسمی؛ خبر‌هایی که مورد توجه قرار می‌گیرد یا ممکن است همه به راحتی از کنار آن بگذرند. رسانه‌های خبری هر یک به فراخور وابستگی جناحی خود، خبر‌هایی را برجسته می‌کنند و در مواردی هم از کنار آن می‌گذرند. اگر خبر به‌ما‌هو خبر موضوعیت داشته باشد، وابستگی جناحی نباید در کمرنگ و پر رنگ منتقل کردن آن تأثیری داشته باشد.

رصد‌خانه؛ جایی است که خبر‌هایی گاه غیررسمی و گاه اخباری که مورد توجه قرار نمی‌گیرد، برای مخاطبان آماده می‌کند؛ خبر‌هایی که گاه به ملاحظه جناح‌های سیاسی مورد توجه قرار نمی‌گیرند و گاه به دلیل کم توجهی رسانه‌ها به حاشیه می‌روند، ولی همین خبر‌ها، اخباری هستند که مخاطبان را از پشت پرده جریانات سیاسی آگاه می‌کنند. در رصدخانه، تیتر و خلاصه‌ای از مهم‌ترین اخباری که اطلاع از آن‌ها ممکن است برای مخاطبان مهم و قابل توجه باشد، در اختیار مخاطبان قرار می‌گیرد و اینک رصدخانه تابناک را می‌بینید.
 
بسیاری از کشور‌ها مستندات اعمال محدودیت برای ایران را به سازمان جهانی بهداشت گزارش نکرده‌اند

بهاروند معاون امور حقوقی و بین‌المللی وزارت امور خارجه ایران گفت: ایجاد محدودیت در تجارت و رفت و آمد باید براساس شواهد علمی باشد و همچنین متناسب با وضعیت در مورد یک اپیدمی باشد. متاسفانه خیلی کشور‌ها به سازمان جهانی بهداشت گزارش نداده‌اند. ما علاقه نداریم به هیچ‌وجه ویروس کرونا به کشور‌های دیگر برود، چون این یک موضوع جهانی است و مربوط به همه جهان است. هیأت سازمان جهانی بهداشت، متخصصان و پزشکان عنوان می‌کنند اقداماتی که صورت گرفته ضرورتی نداشته است و آنگونه که فکر می‌کنند نیست که این ویروس در ایران پخش شده یا به کشور‌های دیگر برود. ویروس مرز نمی‌شناسد، ممکن است از مرز ایران به جایی برود و یا از جای دیگر به مرز ایران بیاید. /فارس

کرونا جلسات تعیین دستمزد و حقوق سال ۹۹ کارگران را هم تعطیل کرد

چمنی، نماینده کارگران در شورای عالی کار گفت: پیشنهاد ما افزایش سبد معیشتی و جبران عقب‌افتادگی مزد در گرانی‌های امسال است. بر اساس بررسی‌ها، بیش از ۶۰ درصد قدرت خرید مردم و کارگران از فروردین تا بهمن ۹۸ کم شده است. من به عنوان یک شهروند و کارگر نمی‌توانم قبول کنم که از ابتدای سال تاکنون بیش از ۳۰ درصد گرانی داشتیم چرا که امسال دو بار با مشکل کاهش قدرت خرید مواجه بودیم، یکی اتفاقات اقتصادی و افزایش نرخ ارز بود و دیگری، گرانی بنزین بود که ۲۰۰ درصد افزایش یافت و تأثیر خود را بر سایر کالا‌ها گذاشت.

رشت بحرانی‌ترین شهر درگیر با کروناویروس است؟

جبار کوچکی‌نژاد امروز در نشست خبری ستاد مقابله با کرونا که در فرمانداری رشت برگزار شد، با بیان اینکه رشت بحرانی‌ترین شهر کرونا ویروس در کشور و شاید هم در جهان است، اظهارکرد: با توجه به اینکه گیلان در صدر درگیری با ویروس کرونا قرار دارد لذا مسئولان کشوری باید توجه بیشتری نسبت به توزیع و تامین اقلام و ملزومات بهداشتی در این استان داشته باشند. نماینده مردم رشت با بیان اینکه تجهیزات بهداشتی و افزایش ظرفیت درمان از مهمترین مقوله‌های است که باید مورد توجه قرار گیرد، گفت: کمبود‌های بهداشتی گیلان و رشت پیگیری می‌شود، باید واقعیت‌های این بیماری به مردم اطلاع رسانی شود تا آگاه باشند که در شرایط بسیار حادی قرار داریم. کوچکی نژاد با تاکید بر اینکه در رشت باید ستاد عملیاتی ویژه تشکیل شود، تصریح کرد: با توجه به تعداد مبتلایان به ویروس کرونا و مشکلات جدی آنان، باید بیمارستان‌ها ساماندهی شود؛ رشت با توجه به بحرانی بودن نیازمند مدیریت عملیاتی توسط دستگاه‌های ذیربط است.

بیش از ۲۰ هزار پناهنده در دریای مدیترانه غرق شده‌اند

سازمان بین‌المللی مهاجرت وابسته به سازمان ملل در گزارش جدیدی آمار قربانیان مهاجرت از دریای مدیترانه به سمت اروپا از آغاز بحران پناهندگان در سال ۲۰۱۴ را بیش از ۲۰ هزار نفر ارزیابی کرده است. در سال ۲۰۱۹ حدود ۱۰۰ هزار نفر از مسیر دریای مدیترانه به سمت اروپا مهاجرت کردند که از این تعداد حدود ۱۸۸۵ نفر جان خود را از دست دادند. در ژانویه و فوریه سال جاری میلادی هم حدود ۱۴ هزار نفر از این مسیر به اروپا مهاجرت کردند که حداقل ۲۱۱ نفر جان خود را از دست دادند/ تسنیم

تجهیز ۸ سوله بحران برای کرونا در پایتخت

فراهانی، عضو شورای اسلامی شهر تهران: زیرساخت‌های لازم برای مقابله با شرایط‌های بحرانی تکمیل شده است و ۱۱۰ سوله بحران در سطح شهر تهران وجود دارد که غالباً در پارک‌ها هستند. با پیگیری‌هایی که انجام شد، ۸ سوله بحران در کل تهران با پراکندگی مناسب برای این منظور در نظر گرفته شده است. تاکنون ۳ سوله تجهیز شده و ۲۰۰ تخت در آن مستقر شده‌اند که به سرعت ۵ سوله دیگر تجهیز خواهند شد و برنامه‌ریزی شده که در مجموع این ۸ سوله به ۶۰۰ تخت بیمارستانی و تجهیزات لازم مجهز شود. تمهیدات لازم برای کادر درمانی و پرستاری نیز انجام شده است و فراخوان‌هایی در سطح شهرستان‌های تهران برای آنکه احیاناً نیاز به سرویس‌دهی به بیماران در تهران افزایش پیدا کند، داده شده است.

شاید تاریخ به قبل و بعد از شیوع کرونا تقسیم شود

علی شکوری راد دبیر کل حزب اتحاد ملت گفت: شاید تاریخ به قبل و بعد از شیوع کرونا تقسیم شود، چه در جهان و‌چه درایران. این ویروس همه عرصه‌های اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی، سیاسی و امنیتی را به ترتیب تحت تأثیر قرارداده و خواهد داد. تأمین امنیت که مهم‌ترین کارکرد حکومت‌هاست از جایی تهدید شده که تجهیزات پرهزینه نظامی هیچ توان مقابله با آن را ندارد. /ایرنا

توئیت مسعود بهنود درباره نظام سلامت ایران
 
مسعود بهنود، روزنامه‌نگار ایرانی ساکن لندن به‌نقل از نماینده سازمان بهداشت جهانی در صفحه توییتر خود نوشت: ایران دارای قوی‌ترین نظام سلامت منطقه است.
 
توضیح کدخدایی درباره بازشماری تعدادی از صندوق‌های رای

سخنگوی شورای نگهبان گفت: تعدادی از صندوق‌های رای زاهدان با موافقت شورای نگهبان بازشماری شد.عباسعلی کدخدایی سخنگوی شورای نگهبان در صفحه اینستاگرام خودش نوشت:«هفته پیش اعلام شد که برخی مقامات استان سیستان و بلوچستان در صحت انتخابات حوزه زاهدان تردید کرده و اصرار بر بازشماری صندوق‌ها دارند.همکاران وزارت کشور نیز برای ایجاد اطمینان بیشتر پیشنهاد نمودند در صورت موافقت شورای نگهبان برخی از صندوق‌ها بازشماری شوند.شورا با این مشکل مواجه بود که باید ذی نفعان درخواست بازشماری کنند، علاوه اینکه حتما باید مستند باشد. اگرچه نامزد‌های سوم و چهارم چندان میلی به بازشماری نداشتند لیکن در نهایت تقاضای بازشماری تقدیم هیات نظارت استان شد.شورا نیز علیرغم اطمینان از صحت انتخابات، ضمن قبول این درخواست با اعزام بازرس و بازشماری ده صندوق مورد درخواست معترضین موافقت نمود.اواخر هفته بازرس اعزام و با حضور نامزد‌های معترض، هیات اجرایی، مقامات اجرایی استان و در مقابل دوربین‌های تلویزیون بازشماری آغاز شد و پس از شمارش ۴ صندوق، نه تنها در آرای نفرات معترض تغییری ایجاد نشد، بلکه آرای نفرات اول و دوم اندکی افزایش یافت. با درخواست معترضین از ادامه بازشماری خودداری شد و معترضین ضمن پذیرش نتایج، اذعان به صحت انتخابات این حوزه داشتند که در مصاحبه‌های منطقه‌ای نیز منعکس شد.نتایج حاصله از بازرسی انتخابات در حوزه زاهدان نشان از دقت عمل هیات اجرایی و نیز هیات نظارت در برگزاری انتخابات و نظارت بر آن دارد که البته در حوزه‌های دیگر نیز غالبا این گونه است.بهتر آن است که مقامات استان، نامزد‌ها و طرفداران یک فرد یا گروه قبل از بررسی دقیق و داشتن مدارک مستند نسبت به صحت انتخابات اعلام نظر نکنند. این امر موضوعی است که متاسفانه غالبا در شکایات و اعلام نظر‌ها مطرح شده مورد توجه نیست که خود علاوه بر تشویش اذهان عمومی، برای عوامل اجرایی و نظارت نیز زحمت مضاعف ایجاد می‌کنند.گزارش‌های دیگر از حوزه‌های انتخابیه مورد اعتراض منتشر خواهد شد.»
 
توئیت نماینده مبتلا به کرونا خطاب به رئیس جمهور
 
رئیس کمیسیون امنیت ملی مجلس خاطرنشان کرد: فرماندهی و مسؤولیت کنترل کرونا باید به عهده شخص رئیس‌جمهور و رئیس شورای عالی امنیت ملی باشد نه وزیر بهداشت.حجت‌الاسلام مجتبی ذوالنور رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی در صفحه توئیتر خود خاطرنشان کرد: روحانی به عنوان رئیس شورای عالی امنیت ملی فرمانده کنترل کرونا باشد نه وزیر بهداشت.
متن کامل بدین شرح است:
جناب رئیس جمهور!
فرماندهی و مسؤولیت کنترل کرونا باید به عهده شخص رئیس جمهور و رئیس شورای عالی امنیت ملی باشد نه وزیر بهداشت، زیرا کنترل این بیماری فراگیر رو به رشد با امکانات کل کشور ممکن است و کل دولت و امکانات زیر امر یک وزیر نیستند.
تا دیر نشده به مسؤولیت خود عمل کنید.
 
دو سوال انتقادی از نمایندگان قم در مجلس

نماینده مردم تهران با طرح ۲ سوال از نمایندگان قم درباره شیوع ویروس کرونا در این استان خواستار توضیح آنان شد.به گزارش خبرآنلاین، علیرضا رحیمی، عضو هئیت رئیسه مجلس شورای اسلامی با طرح دو پرسش از نمایندگان مردم قم در توئیتر خود نوشت: نمایندگان قم درباره اقداماتشان در دو مورد زیر پاسخ دهند:
چرا شیوع ⁧کرونا⁩ در قم تحت‌الشعاع ⁧انتخابات⁩ مجلس پنهان شد؟
چرا شهر ⁧قم⁩ برای پیشگیری از شیوع کرونا در کشور ⁧قرنطینه⁩ نشد؟ ‏تمام ⁧ایران⁩ از بی مبالاتی و قصور در عدم کنترل اولیه ویروس در قم، گرفتار شده‌اند.
 
یک درخواست کرونایی از آقای رئیس جمهور

نماینده نائین در مجلس گفت: اگر مسؤول اصلی کرونا شخص آقای روحانی و یا معاون اول ایشان باشد هماهنگی بهتری بین دستگاه‌ها در زمینه مقابله با این ویروس صورت می‌گیرد.عباسعلی پوربافرانی نماینده مردم نائین در مجلس شورای اسلامی در گفتگو با فارس، با بیان اینکه در مقابله با شیوع ویروس کرونا همه دستگاه‌ها باید همکاری داشته باشند، اظهار داشت: معتقدیم که وزیر بهداشت بهتر است به دلیل گستردگی کار فعلاً به موضوع سلامت بپردازد و تهیه اقلام و توزیع کالا‌ها که بیشتر به وزارت صنعت، معدن و تجارت مربوط می‌شود از دوش ایشان برداشته شود.وی افزود: اگر مسؤول اصلی کرونا شخص آقای روحانی و یا معاون اول ایشان یعنی آقای جهانگیری باشد هماهنگی بهتری بین دستگاه‌ها در زمینه مقابله با این ویروس صورت می‌گیرد.نماینده مردم نائین در مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: وزیر بهداشت تاکنون خدمات ارزنده‌ای در زمینه مقابله با ویروس کرونا صورت داده است؛ بنابراین نیازمند همدلی و وحدت ملی و دستگاه‌های کشور برای مقابله با این ویروس هستیم.
 
ممانعت آل خلیفه از بازگشت مسافران ایران

ممانعت رژیم آل خلیفه از بازگشت شهروندان بحرینی به کشورشان به بهانه آلودگی به ویروس کورونا باعث واکنش و اعتراض گسترده فعالان این کشور شده است. در پی بی توجهی دولت بحرین به وضعیت اتباع این کشور که برای زیارات اماکن مقدس وارد جمهوری اسلامی ایران شده بودند و عدم تحمل مسئولیت‌های خود برای بازگرداندن این افراد به کشورشان فعالان سیاسی، رسانه ای، مدنی و حقوقی این کشور واکنش‌های مختلفی نشان دادند. ابراهیم المدهون تحلیلگر و فعال بحرینی در این زمینه می‌گوید: مشاهده می‌کنیم که دولت بحرین با عدم بازگرداندن شهروندان بحرینی آنان را مورد آزار و اذیت قرار می‌دهد و این افراد برای مدت طولانی است که در جمهوری اسلامی ایران بلاتکلیف مانده اند و حکومت بحرین با عدم پایبندی به مسئولیت‌های خود به وظیفه طبیعی دولت در قبال شهروندانش عمل نمی‌کند. وی ادامه می‌دهد: در مقابل شاهدیم کشور‌های دیگری همچون کویت، قطر و امارات اقدام به بازگرداندن شهروندان خود کرده و ضمن ارائه خدمات پزشکی آن‌ها را در قرنطینه اسکان داده اند تا از صحت و سلامت آن‌ها اطمینان حاصل شود. برای جمهوری اسلامی ایران آرزوی پیروزی و موفقیت می‌کنیم، خصوصا که می‌دانیم هم اکنون هجوم وحشیانه‌ای از طرف استکبار جهانی و ابزار‌های آن مانند رژیم‌های عربی خصوصا رژیم بحرین علیه ایران وجود دارد.
 
کمک ۵ میلیون دلاری جمهوری آذربایجان به ایران

دولت جمهوری آذربایجان اعلام کرد که کمک‌های بشردوستانه‌ای برای مقابله با کرونا به ارزش ۵ میلیون دلار به ایران اختصاص داده است. به گزارش ایسنا، خبرگزاری ترند اعلام کرد که کابینه دولت آذربایجان تصمیم گرفته است کمک‌های بشردوستانه‌ای به ارزش ۵ میلیون دلار را برای مبارزه با شیوع کرونا ویروس به ایران اختصاص دهد. بنابر اعلام کابینه، دولت آذربایجان دستور تخصیص این مبالغ را از بودجه ذخیره ملی برای سال ۲۰۲۰ صادر کرده است. در بیانیه دولت آذربایجان آمده است: روابط همسایگی دوستانه و خوبی میان آذربایجان و ایران وجود دارد. وزرای مربوطه و نهاد‌های دولتی هر دو کشور در راستای جلوگیری از شیوع کووید-۱۹ [کرونا ویروس جدید]همکاری نزدیکی دارند.
 
تازه‌ترین اظهارنظر علم الهدی درباره کرونا

نماینده، ولی فقیه در خراسان رضوی گفت: در زمینه مقابله با ویروس کرونا تکلیف شرعی داریم که به دستورالعمل پزشکان و متخصصان عمل کنیم. به گزارش خبرگزاری مهر، نشست ویدئوکنفرانسی مشترک میان آیت الله سیداحمد علم‌الهدی، نماینده، ولی فقیه در خراسان رضوی و علیرضا رزم‌حسینی، استاندار خراسان رضوی با ائمه جمعه و جماعات خراسان رضوی صبح امروز برگزار شد. آیت الله علم‌الهدی در این نشست اظهار کرد: در زمینه مقابله با ویروس کرونا تکلیف شرعی داریم که به دستورالعمل پزشکان و متخصصان عمل کنیم. نماینده، ولی فقیه در خراسان رضوی گفت: بخشی از این دستورالعمل‌ها مربوط به مساجد است که فرمانداری‌ها، سپاه پاسداران، بسیج، ائمه جماعات و هیئت امنای مساجد باید زمینه اجرایی شدن آن را فراهم کنند. وی افزود: مقام معظم رهبری اعلام فرمودند: «هر کسی که در زمینه مقابله با کرونا به مردم کمک کند، «حسنه» است و هر کس در شیوع این بیماری و گرفتاری افراد کمک کند، دچار سیئه، گناه و گرفتار معصیت شده است».
 
صندلی‌های خالی میزبان خوانندگان لس‌آنجلسی در عربستان

روز گذشته گروهی از خوانندگان لس آنجلسی با ادعای «موسیقی بدون مرز» در کنسرتی که در یکی از اماکن گردشگری نوپای عربستان سعودی برگزار شد، در مقابل ولیعهد جنایتکار آل سعود برنامه اجرا کردند. محمد بن سلمان، که در دوران ولیعهدی خود با حمله به یمن و حمایت همه جانبه از تروریست‌ها در عراق و سوریه، جنایات مختلفی را مرتکب شده است، در یکی دو سال اخیر با برپایی کنسرت‌های مختلف سعی کرده چهره‌ای متفاوت از کشور به شدت حافظه کار عربستان به نمایش بگذارد. همزمان با پخش این کنسرت؛ امید دانا فعال رسانه‌ای اپوزیسیون که در خارج از کشور زندگی می‌کند به تصاویری از صندلی‌های خالی در کنسرت عربستان خواننده‌های لس‌آنجلسی واکنش نشان داد و با انتشار چند توییت در حساب شخصی اش نوشت:"کنسرت مُطرب‌های وطن فروش در ⁧ العُلاعربستان⁩ برای خلیفه سعودی آغاز شده، MBC که مسئول پخش برنامه است تا این لحظه حتی یکبار هم سالن را نشان نداده، صدای دست و تشویق تماشاگران نمیاد، دائم بیرون سالن و صخره‌ها را نشان می‌دهند! تنها یک لحظه سوتی دادند و چند ردیف اول سالن را نشان دادند که خالی ست. ""دومین سوتی MBC سالن خالی برای مطرب‌های وطن فروش ایرانی در العلا عربستان واقعا شادمهر، لیلا و شهرام شپ پره و اندی امشب برای چه کسی خوندند؟ لعنت به این پول که آدم به چه کثافتی میکشاند! "
 
توصیه یک اصولگرا به اصولگرایان مجلس جدید

یک فعال سیاسی اصولگرا با تأکید براینکه منتخبان این طیف، پیش از تشکیل رسمی مجلس یازدهم باید برای تدوین برنامه‌های خود دست به کار شوند، به آن‌ها توصیه می‌کند: افرادی که تحت عنوان اصولگرا شناخته می‌شوند، ولو در هیچ لیست انتخاباتی حضور نداشتند باید پیش از انتخابات را فراموش کنند و به فراکسیون اصولگرایان بپیوندند. ناصر ایمانی، تحلیلگر سیاسی اصولگرا درباره آنچه این جناح سیاسی بعد از پیروزی در انتخابات مجلس باید در دستور کار قرار دهد، به ایرناپلاس می‌گوید: به نظر من نمایندگانی که برای دوره آتی مجلس انتخاب شده‌اند، از الان باید فعالیتشان را آغاز کنند و نباید امور را به زمان تشکیل مجلس موکول کنند؛ چراکه زمان‌بر است. از امروز تا تشکیل مجلس و مشخص شدن ترکیب کمیسیون‌ها حدود چهار تا پنج ماه فرصت هست، این فرصت بسیار مغتنمی است تا نمایندگان منتخب و به طور خاص جریان اکثریت، برنامه‌های خود را در عرصه‌های مختلف مدون کنند تا با آغاز مجلس بخشی از کار خود را انجام داده باشند.
 
واکنش شمخانی به ویدئوی رقص‌های پزشکان و پرستاران در روز‌های قرنطینه کرونا

دریادار علی شمخانی دبیر شورای عالی امنیت ملی با ویدئویی از سکانس رقص اصغر تقی زاده در فیلم از کرخه تا راین نوشته است: رقصی چنان میانه میدانم آرزوست... ‏ ‏این روز‌ها دائما صحنه رقص اصغر برای سعید پشت درب اتاق مراقبت‌های ویژه در فیلم «از کرخه تا راین» جلوی چشمانم جلوه‌نمایی می‌کند. #مدافعان_سلامت
 
یک نماینده: مردم خرید عید را به فروردین‌ماه موکول کنند

نایب رییس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی ضمن تاکید بر این‌که «محتکران لوازم بهداشتی بخصوص ماسک، مواد ضدعفونی و دستکش در ملاء عام و به صورت شفاف محاکمه شوند»، در توصیه‌ای از مردم خواست که خرید‌های عید خود را به فروردین‌ماه موکول کرده و خود و جامعه را به خطر نیندازند. محمدجواد جمالی در توصیه به مردم درباره خرید عید گفت: اگر خریدهایتان را به بعد از عید نوروز موکول کنید اتفاقی نمی‌افتد، ولی اگر خدایی نکرده فرزندانتان دچار کرونا شوند آن وقت دیگر جبران‌پذیر نیست و همه را درگیر می‌کنیم، لذا خرید را به فروردین‌ماه موکول کنید خود و جامعه را در معرض خطر قرار ندهید. در تمامی دنیا بعد از شیوع کرونا دانشگاه‌ها و مدارس تعطیل و نیمه تعطیل شدند و مسافرت‌ها کم شد و هیچ اتفاقی نیفتاد پس اگر خرید عید نکنید باعث ناخشنودی خدا نمی‌شود و بلا هم نازل نخواهد شد.

تمامی اماکن ورزشی در اختیار ستاد مدیریت بحران قرار گرفت

مسعود سلطانی‌فر در دویست و سی و پنجمین جلسه شورای معاونان وزارت ورزش و جوانان با تشکر از اقدامات موثر و هماهنگ ستاد عالی پیشگیری و مقابله با ویروس کرونا در ورزش و فدراسیون پزشکی ورزشی با وزارت بهداشت گفت:: برای مقابله با این ویروس منحوس همه ما مسوولیم و بایستی تمام فدراسیون‌ها و مدیران کل استانی با ستاد و دستورات آن همراه و کاملا در اجرای آن‌ها اهتمام لازم را داشته باشند. مسعود سلطانی‌فر وزیر ورزش و جوانان در این نشست خاطرنشان کرد: به همه مدیران کل استان‌ها دستور داده‌ام تمامی اماکن و خوابگاه‌های ورزشی استان‌ها در اختیار ستاد مدیریت بحران قرار بگیرد و در صورت نیاز برای قرنطینه بیماران مورد استفاده قرار بگیرد. ویروس کرونا که رسما کووید – ۱۹ نام دارد، نخستین بار در شهر ووهان چین شناسایی شد، تاکنون به حدود یکصد کشور سرایت کرده و سازمان بهداشت جهانی را برآن داشته است تا وضعیت فوق العاده اعلام کند.

جانشین فاطمه رهبر چطور انتخاب می‌شود؟

"فاطمه رهبر" نفر دوازدهم منتخبان مردم تهران در مجلس یازدهم پیش از ظهر امروز - شنبه- براثر ابتلا به بیماری کرونا در بیمارستان مسیح دانشوری تهران درگذشت. خبرنگار ما در این باره از "سید اسماعیل موسوی" دبیر ستاد انتخابات کشور پرسید، آیا نفر سی و یکم لیست منتخبان تهران می‌تواند جایگزین وی می شود؟ که وی نیز پاسخ داد: نفر جایگزین مرحومه فاطمه رهبر در انتخابات میان‌دوره‌ای سال ۱۴۰۰ انتخاب می‌شود. دبیر ستاد انتخابات کشور درباره تعویق انتخابات روز بیست و نهم فروردین‌ماه دور دوم مجلس شورای اسلامی به دلیل شرایط کشور، افزود: این انتخابات در موعد مقرر برگزار می‌شود و در این باره تصمیم جدیدی گرفته نشده است. پیش از این عباسعلی کدخدایی سخنگوی شورای نگهبان درباره جایگزین محمد رمضانی دستک منتخب آستانه اشرفیه گفت: برای انتخاب نماینده این شهر انتخابات میان دوره‌ای برگزار می‌شود. محمد علی رمضانی هفته گذشته بر اثر ابتلا به ویروس کرونا درگذشت.

هتل‌ها، مهمان‌پذیر‌ها و خانه‌هایی که در مازندران مهمان بپذیرند پلمب می‌شوند

سیدیونس حسینی‌عالمی، دادستان مرکز مازندران امروز با تاکید بر ضرورت پذیرفتن مسؤولیت اجتماعی در شرایطی که عنوان می‌شود، سفر ممنوع است، اظهار کرد: باتوجه به شرایطی که داریم تاکید ما به مردم این است که خودشان را قرنطینه کنند و در جلسه‌ای که با مسؤولان ارشد استان داشتیم تاکید شد از همه ابزاری قانونی، اجتماعی، رسانه‌ای و شبکه‌های مجازی و مردمی استفاده شود تا مردم در اجتماع حاضر نشوند. این مسؤول تصریح کرد: از همه کسانی که هتل، مهمان‌پذیر و مسافرخانه و خانه ویلایی دارند از آنان می‌خواهیم مسافر نپذیرند و اگر ما متوجه شویم در هر نقطه‌ای در مازندران مهمان پذیرفتند قطعا آن محل را پلمب می‌کنیم. حسینی عالمی افزود: واحد‌هایی که منازل خود را به مسافران اجاره دهند، قطعا پلمب می‌شوند و مردم در صورت دیدن همچین مسئله‌ای در شهر‌ها به دادستان‌ها، مدیران درمانی و اجرایی مراجعه کنند، چرا که همه این مسائل صرفا به‌دلیل حفظ سلامت هم مردم و هم مسافران است. وی با تاکید بر اینکه از همه مردم می‌خواهیم به شدت از خودشان مراقبت کنند، گفت: در ارتباط با برخورد با محتکران، پرونده‌های مختلف قضایی تشکیل شد و این روند هم ادامه دارد.

وزیر بهداشت: از برخی هموطنان گله داریم

وزیر بهداشت با گلایه از تردد غیرضروری شهروندان با وجود هشدار‌ها متعدد گفت: تقاضا می‌کنم مردم به حرف‌های ما بیشتر گوش کنند. سعید نمکی با بیان اینکه از برخی هموطنان گله داریم افزود: علیرغم اینکه گفتیم در اوج بیماری هستیم، در خانه بنشینند و سفر نکنند متاسفانه گزارش‌ها نشان می‌دهد که متاسفانه شماره پلاک‌ها از نقاط آلوده حرکت و سفر می‌کنند، قابل توجه بود. او افزود: به همین دلیل مجبور شدیم از مدخل شهر‌ها قرنطینه‌ها را شدیدتر کنیم و جلوی آن‌ها را که می‌خوهند از مناطق آلوده ورود کنند، بگیریم و آن‌ها را به قرنطینه ببریم. نمکی همچنین درخواست کرد که مراسم جمعی مانند ختم و عروسی را برگزار نکنند و تراکم در مساجد را به حداقل را برسانند.







نظرات بینندگان