کد خبر: ۱۳۷۰۵۳
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۲۲:۱۰ - ۲۳ اسفند ۱۳۹۸
جولان سفیران انتقال کرونا، در خیابانهای پایتخت فرهنگی ایران؛

شهرداری شیراز عامل گسترش کرونا؟!

حیدر اسکندپور شهردار شیراز بخاطر بازی با جان شهروندان باید پاسخگوی این سو تدبیر در حوزه مدیریت خود باشد.
به گزارش شیرازه، در این شب های سرد، تنها دلخوشی شان تکه چوب یا پلاستیکی بوده که در حال سوختن است.آنچنان به شعله آتش چشم می دوزند که انگار هیچ چیز دیگری از این دنیا نمی خواهند، چه برسد به دستکش و ماسک. یکی سرش را به زیر انداخته و به گوشه ای کز کرده، دیگری نه سرمایی را حس می کند و نه بارانی... او همین طور که ایستاده خواب است. آنطرف تر زنی گوژپشت که لباس ژنده ای به تن دارد رویش را برمی گرداند تا چهره اش را نبینند.

 معتادین متجاهر و قشر آسیب دیده هر چند که دیگر از وضعیت زندگی در این روزها خبر ندارند اما با حضور خود سر هر کوچه و برزن نه تنها احساسات عابرین را جریحه دار می کنند، بلکه بر شیوع و گسترش ویروس کرونا هم دامن می زنند.

حالا این قشر از جامعه که از عوامل اصلی شیوع بیماری و آلودگی ها هستند خود به سفیران انتقال کرونا تبدیل شده اند؛ کسانی که علاوه بر بیماری های خاص اعتیاد، ایدز و هپاتیت تا کمر در زباله های سطح شهر فرو می روند و از خودِ کرونا هم خطرناک تر می شوند.

حال در این شرایط خبر رسیده شهرداری شیراز در یک اقدام خطرناک تمامی گرمخانه های خود را تعطیل کرده است .با تعطیلی گرمخانه ها که اصلی ترین پناهگاه کارتن خوابهای شیراز محسوب می شود این روزها شاهد حضور، تردد و زباله گردی آنها در سطح شهر و درنتیجه شیوع و گسترش بیشتر این بیماری خواهیم بود. 

این افراد که در هنگام بارندگی و خستگی به این مکان ها روی می آوردند حالا و در این ظرایط حاد با در بسته آن مواجه شده اند. این در حالیست که با هر پرسه این افراد در کوچه و خیابان ها یا بازگشت آن ها به سوی خانواده هایشان، بیماری کرونا سیر صعودی تری پیدا کرده و در طول یک روز صدها نفر را مبتلا خواهند کرد.

شب گذشته یک گروه جهادی به همراه تیم پزشکی به یکی از این گرمخانه ها سر زده است. به گفته برخی شاهدین در یکی از مراکز نگهداری کارتن خواب ها و زباله گردها واقع در محله دروازه اصفهان شیراز که زیر نظر بهزیستی فعالیت میکند و هنوز فعالیت خود را تعطیل نکرده، از میان۳۰ نفر مستقر در این مرکز ۴ مورد علائم مشکوک به کرونا داشتند که  پس از ارجاع آن ها به بیمارستان  حضرت بقیه الله(عج) ۲ نفر از این افراد در بیمارستان حضرت علی اصغر(ع) شیراز که مختص بیماران کرونایی است بستری شده اند!

این در حالیست که بهزیستی و شهرداری از متولیان این مراکز هستند و بر این اساس ضروری بوده که در این اوضاع اسفبار روزانه و به طور مداوم این افراد را معاینه و تحت کنترل قرار دهند. از طرفی واجب است تا یک تیم پزشکی سیار نیز در نظر گرفته شود تا به این مراکز سرکشی کرده و در طول روز با کنترل این افراد در سطح شهر غربالگری اولیه را انجام دهد.

شهرداری عامل گسترش کرونا در شیراز؟!

ساماندهی این مراکز زیر مجموعه بهزیستی است! 
در این خصوص دکتر یوسف آفرینی، رئیس اداره پیشگیری و ساماندهی آسیب‌دیدگان اجتماعی شهرداری شیراز با بیان این که ما همه گرمخانه ها را تعطیل کرده ایم، گفت: ساماندهی این مراکز زیر مجموعه بهزیستی است!


شهرداری عامل گسترش کرونا در شیراز؟!

در همین رابطه«محمد رضا حسن پور»، معاون خدمات شهری شهرداری شیراز با ابراز تاسف از این پیشامدگفت: طی پروتکلی که از سوی وزارت بهداشت و دانشگاه علوم پزشکی به ما ابلاغ شده موظف به اجرای آن شدیم. چرا که در این قرارداد قید شده، برای پیشگری از شیوع کرونا باید از تجمع افراد بالای 4 نفر جلوگیری شود، این در حالیست با رها کردن معتادین متجاهر و کودکان کار در کوچه و خیابان ها بر شیوع این بیماری دامن می زند.

وی با بیان این که وقتی این افراد در کوچه و خیابان ها رها شوند، خود سفیرانی برای انتشار و شیوع ویروس کرونا می شوند، افزود: اگر ما معتادین متجاهر و کودکان کار را جمع آوری کنیم، در مخالفت با این پروتکل عمل کرده ایم و اگر آن ها را در کوچه و خیابان رها کنیم با شیوع بیماری مواجه خواهیم شد. حسن پور به قرنطینه کردن این افراد نیز اشاره کرد و گفت: معتادین متجاهر خانه و زندگی ندارند که آن ها را قرنطینه کنیم، حتی آن ها در بیشتر مواقع  راضی به بازگشت به سوی خانواده هایشان هم نیستند.

این مقام مسئول با اشاره به تشکیل جلسه وزارت بهداشت و دانشگاه علوم پزشکی افزود: امیدواریم که در این جلسه برای ساماندهی معتادین متجاهر و کودکان کار چاره اساسی اندیشیده شود.

گرمخانه ها ارتباطی با بهزیستی ندارند
«هادی ابراهیمی» مدیر اداره بهزیستی شیراز نیز در گفت و گو با خبرنگار ما با تاکید بر این که گرمخانه ها ارتباطی با بهزیستی ندارد،گفت:این سازمان مراکزی با هدف کاهش آسیب های اجتماعی را در اختیار دارد که به صورت دائم خدمت رسانی کرده و برای قشر آسیب پذیر جامعه مفید است.وی با اشاره به مراقبت های بهداشتی و رصد مکرر این مراکز افزود:اقشار آسیب پذیر جامعه از جمله معتادین متجاهر و کودکان کار به طور پیوسته از خدمات این مرکز بهره مند شده و تحت پوشش هستند.

شهرداری عامل گسترش کرونا در شیراز؟!

ابراهیمی با تاکید بر این که حتی یک مورد مشکوک به بیماری کرونا در این مراکز دیده نشده است،گفت:کمپ ها و مراکز اقامت این افراد، قبل از اسفندماه آماده شده تا ضمن نگهداری و مراقبت از آن ها خدمات لازم را نیز دریافت کنند، از همین رو با وجود این مراقبت ها و رعایت مسائل بهداشتی تاکنون حتی یک مورد مشکوک هم در میان این افراد مشاهده نشده است.

مدیر اداره بهزیستی شیراز افزود :در حال حاضر 47 کمپ یا مراکز اقامتی ویژه خانم ها و آقایان وجود داشته که بسیاری از افراد در آن به طور دائم اقامت دارند و از خدمات بهزیستی بهره مند می شوند.

ابراهیمی ادامه داد:علاوه بر این 22 مرکز توانبخشی نیز فعال بوده که به یک هزار و 780 نفر خدمت رسانی می کند، البته در این مراکز هم مورد مشکوک به کرونا دیده نشده است.وی با تاکید بر خودداری از انتشار اخبار و مطالب منفی و ایجاد رعب و وحشت از ویروس کرونا گفت: بالغ بر 4 هزار تماس با «صدای مشاور» این سازمان فقط مربوط به پیامدها و مسائل روانی کرونا بوده و آن ها از زمان پیدایش این ویروس با شماره تلفن 1480 تماس گرفته و خدمات مشاوره گرفته اند.

ابراهیمی ضمن تشکر از جامعه پزشکی، اصحاب رسانه و دیگر دستگاه ها افزود: مواردی که بیش از همه باعث ترس و وحشت بیشتر مردم شده مربوط به شایعات فضای مجازی بوده که بخشی از این مسائل روانی با همکاری دست اندرکاران ما مدیریت و ساماندهی شده است.

تهیه غذای گرم و ماسک و دستکش برای معتادین متجاهر
سعید نظری ،عضو کمیسیون فرهنگی، اجتماعی و سخنگوی شورای شهر شیراز هم با بیان این که معتادین متجاهر و کارتن خواب ها را رها نکرده ایم، گفت: با همکاری شهرداری و با کمک خیرین،غذای گرم، پوشاک و لوازم بهداشتی از قبیل ماسک، مواد ضد عفونی و دستکش را روزانه در اختیار آن ها قرار می دهیم.

شهرداری عامل گسترش کرونا در شیراز؟!

وی با تاکید بر این که حضور این قشر از جامعه در کوچه و خیابان باعث شیوع بیماری می شود، افزود:ما همکاری ستاد مباره با مواد مخدر تعدادی از کارتن خواب هایی که دچار بیماری کرونا شده بودند را به بیمارستان علی اصغر(ع) انتقال دادیم.نظری با اشاره به ابلاغیه وزارت بهداشت افزود: ما مجری قانون هستیم و زمانی که از سوی مقامات بالا در این خصوص دستور داده شود، نمی توانیم از آن سر باز زنیم.

وی با بیان این که در تلاش هستیم تا با رعایت مسائل بهداشت آن ها را به گرمخانه ها برگردانیم،گفت:به طور کلی گرمخانه و مرکز ماده 16 که در دهکده سلامتی بوده ،در راستای مبارزه با مواد مخدر تاسیس شده و مخصوصا در ایام نزدیک به نوروز فعالیت بسزایی داشته تا جایی که تعدادی ترک می کردند و برخی نیز تحت کنترل در می آمدند.این مقام مسئول افزود:نیروهای ستاد مبارزه با مواد مخدر در تلاش برای ساماندهی این مکان ظرفیت آن را به 1200 نفر افزایش داد.

بی تردید در این شرایط  بیشترین مسئولیت مراقبت از این قشر بر عهده شهرداری بوده تا با راه اندازی مرکز ویژه برای نگهداری زنان و مردان بی‌خانمان مشکوک به کرونا یا نگهداری آن ها در گرمخانه‌ها و مراکز شبانه‌روزی نیازهای این افراد را فراهم کند.چرا که از آغاز پیدایش کرونا، بخش نامه‌های متعددی در خصوص رعایت حداکثری نظافت به گرمخانه‌ها ابلاغ شده است.

تهرانی ها، با جان و دل همچون کادر درمانی کشور مشغول خدمت‌رسانی به افراد آسیب‌پذیر 
علی رغم تعطیلی گرم خانه های شیراز، پس از اعلام و تأیید نهایی ورود کرونا به کشور،  سیدمالک حسینی، سرپرست سازمان رفاه،‌ خدمات و مشارکت‌های اجتماعی شهرداری تهران در نشست خبری که به صورت مجازی برگزار شد در مورد تمهیدات این سازمان جهت مقابله با کرونا اظهار داشت:در حال حاضر مددکاران ما در گرمخانه‌ها و سایر زیرمجموعه‌ها با جان و دل همچون کادر درمانی کشور مشغول خدمت‌رسانی به افراد آسیب‌پذیر هستند.

وی افزود: پس از ابلاغ بخشنامه‌های اولیه و زمانی که رسما اعلام شد کرونا به کشور وارد شده به سرعت وضعیت مراکز به صورت ویژه تغییر کرد و پروتکل‌ اولیه تهیه و اتاق ایزوله در نظر گرفته شد.  از روزی که شیوع کرونا در کشور رسما اعلام شد با افزایش چشمگیر مراجعه افراد کارتن خواب و بی خانمان به گرمخانه ها  مواجه هستیم.

وی گفت: افزایش مراجعات به گونه ای است که حتی از زمان پیک زمستان نیز افراد بیشتری به گرمخانه ها مراجعه کردند بعنوان  مثال در روزهای برفی تهران ۸۰۰ نفر به گرمخانه خاوران مراجعه کردند اما حالا در پی شیوع کرونا در یک شب بیش از ۸۳۰ بی خانمان به مراکز ما مراجعه داشتند.

حسینی با اشاره به اینکه تصمیمی مبنی بر  تعطیلی گرمخانه ها نداریم،  ادامه داد: افراد کارتن خواب و بی خانمان به دلیل عدم دسترسی به امکانات بهداشتی در معرض خطر قرار دارند و باید به این افراد بیشتر توجه کرد.

 تفاوت گفته های مدیران شهرداری شیراز و تهران قطعاً ذهن مردم فهیم شیراز را به این سمت سوق می دهد که آنچه مشخص است؛ چیزی جز سومدیریت در بحران و فرار از مسئولیت در این شرایط سخت نیست که حیدر اسکندپور شهردار شیراز بخاطر بازی با جان شهروندان باید پاسخگوی این سو تدبیر در حوزه مدیریت خود باشد.

با این وجود بهتر بوده که دستگاه های مربوطه بجای پاک کردن صورت مسئله، این موضوع را نیز جدی بگیرند تا این بیماری مهلک بیش از این جامعه ما را داغ دار نکند.چرا که با تعطیل شدن گرمخانه ها، افراد بی پناه راهی کوچه و خیابان‌ها شده تا برای تهیه غذا ،زباله های عفونی را زیر و رو کنند و بر شیوع ویروس کرونا دامن بزنند.
انتهای متن/


برچسب ها: کرونا ، ویروس ، شیراز
نظرات بینندگان
نظرات بینندگان
محمد
Iran (Islamic Republic of)
جمعه ۲۳ اسفند ۱۳۹۸
0
پناه به خدا می بزیم