کد خبر: ۱۳۷۰۸۸
تاریخ انتشار: ۱۰:۲۲ - ۲۵ اسفند ۱۳۹۸
گزارش شیرازه از آخرین وضعیت آرامستان دارالرحمه و بهشت احمدی شیراز؛

افتتاحیه و کارهای نهایی «قبرستان بهشت احمدی »به هم ریخته است/ بهشت احمدی با توجه به وسعت خود می‌تواند تا ۲۰۰ سال جوابگوی نیاز شیراز باشد

وجود ٢٣ آرامستان در سطح مناطق یازدهگانه شیراز که تنها حدود ٧ مورد آن فعال است، مشکلاتی را برای شهروندان به وجود آورده است.
به گزارش شیرازه،  وجود آرامستان در مناطق مسکونی به لحاظ بهداشتی صحیح نیست و به همین دلیل شورای شهر شیراز مدتها در تلاش است تا خدماتی در قبرستان جدید شیراز که با عنوان بهشت احمدی شناخته می شود ارائه کند که علاوه بر استقبال از این مکان، شاهد پایان پذیرش اجساد در دارالرحمه نیز باشیم.

در مرداد  ۱۳۹۷ معاون خدمات شهری شهرداری شیراز از تعطیلی مطلق آرامستان دار‌الرحمه شیراز تا دو ماه آینده و بهره‌‌برداری از آرامستان بهشت  احمدی خبر داده بود.
محمدرضا محمدحسن‌‌پور در همان زمان با بیان اینکه نهایت زمان خدمت‌رسانی آرامستان دار‌الرحمه تا دو ماه آینده است، گفته بود: با اتمام ظرفیت این آرامستان، خدمات آن به طور کامل تعطیل می‌شود و آرامستان احمدی مورد بهره‌‌برداری قرار می‌‌گیرد. حال پس از گذشت نزدیک به 17 ماه از آن تاریخ ظاهرا این حرفها چندان هم جامع عمل به خود نپوشانده است.

رویه افتتاحیه و کارهای نهایی «قبرستان بهشت احمدی »به هم ریخته است/ اجساد کرونایی همچنان در آرامستان دارالرحمه شیراز دفن می شوند

محمدحسن‌پور در ادامه از اتمام مراحل ساخت و ساز از قبیل سردخانه و سایر موارد فنی در دار­الرحمه بهشت احمدی خبر داد و گفت: با آماده شدن زیرساخت‌­های ترافیکی در محورهای سعدی و دروازه­ قرآن برای بهبود دسترسی به این مکان، بهره‌­برداری گسترده از این آرامستان آغاز می‌شود.
 طی چند سال اخیر بارها مسئولان مدیریت شهری از تکمیل شدن ظرفیت آرامستان دارالرحمه شیراز خبر داده و بارها اعلام کرده‌اند که به زودی امکان دفن اموات تنها در آرامستان جدید این کلانشهر با عنوان بهشت احمدی امکان پذیر خواهد بود؛ وعده‌ای که هنوز هم محقق نشده است.

روند دفن اموات در شیراز کما فی السابق ادامه دارد و حتی این ایام اجسادی که بر اثر کرونا فوت کرده باشند نیز در این قبرستان دفن می شود.

دارالرحمه شیراز نیز به عنوان آرامستان مرکزی این شهر، با توسعه ساخت و ساز پیرامون آن، اکنون در نقطه‌ای قرار گرفته که نه تنها امکان گسترش آن وجود ندارد بلکه تداوم پذیرش و دفن اموات در این مکان، مشکلاتی را برای شهر و شهروندان به دنبال داشته است.

ضرورت ایجاد آرامستانی جدید برای شیراز که حالا جمعیتی بالغ بر ۲ و نیم میلیون نفر را در خود جای داده و همچنان رو به توسعه است؛ حدود دو دهه پیش به عنوان یک اولویت مد نظر مدیریت شهری قرار گرفت و به دنبال آن مکان یابی و احداث آرامستان بهشت احمدی اجرایی شد.

اجساد کرونایی همچنان در آرامستان دارالرحمه شیراز دفن می شوند/ رویه افتتاحیه و کارهای نهایی «قبرستان بهشت احمدی »به هم ریخته است
شرایط متفاوت دفن اجساد کرونایی با دیگر اجساد
در همین رابطه محمد رضا حسن پور ،معاون خدمات شهری و اجرایی شهرداری شیراز صبح امروز در گفت و گو با خبرنگار "شیرازه" گفت:در آرامستان «دارالرحمه »عده ای قبور را از قبل خریداری کرده و از همین منظر و با شرایط امروز نمی توان آن را تعطیل کرد اما با گذر از این دوران و وضعیت در این مکان دیگر سردخانه و غسالخانه ای نخواهیم داشت.
این مقام مسئول با بیان این که در حال حاضر فضا برای دفن اجساد موجود بوده،ادامه داد: هرچند ظرفیت قبور در آرامستان «دارالرحمه »تقریباً کامل شده اما این روزها با شیوع بیماری کرونا نمی توان اجساد را به «قبرستان بهشت احمدی» در نزدیکی خرامه انتقال داد چرا که کارهای نهایی آن به اتمام نرسیده است.

وی با اشاره به تجهیزات مدرن در «آرامستان احمدی» افزود:با پیدایش ویروس کرونا در شهرشیراز و خطر شیوع آن، رویه افتتاحیه و کارهای نهایی «قبرستان بهشت احمدی »به هم ریخته است.

وی به همکاری شهرداری اشاره کرد و افزود: ما به عنوان مسئول تمامی راهکارها را برای جلوگیری از انتشار این بیماری در پیش می گیریم و نهایت تلاش خود را می کنیم که مردم از خانه هایشان خارج نشوند.

 وی با بیان این که اجساد کرونایی را در همین «آرامستان دارالرحمه» طبق دستورالعمل و پروتکل دانشگاه علوم پزشکی دفن می کنیم، با تاکید بر رعایت مسائل بهداشتی گفت: شرایط دفن اجسادی که کرونا داشته از شست و شو گرفته تا دفن و خاکسپاری با دیگر اجساد تفاوت دارد، از همین رو  از مردم خواهش می کنیم که این بیماری را جدی بگیرند و فقط در صورت موارد کاملا ضروری از خانه هایشان بیرون بیایند چرا که در صورت از دست دادن جان عزیزانشان حتی نمی توانند او را برای آخرین بار هم ببیند.

وی با تاکید بر جدی گرفتن شیوع این بیماری و رشد تصاعدی آن و با بیان این که تنها کسی که می تواند کمک کننده باشد خود مردم هستند، افزود: مردم جز در مواردکاملاً ضروری از خانه خارج نشوند چرا که هر لحظه امکان دارد که خود یا عزیزانشان به این بیماری شوم گرفتار شوند.

گفتنی است،با توجه به خطر زیاد انتقال بیماری از طریق تماس با جسد متوفیان، بلافاصله پس از تایید فوت بیمار،اجساد در کیسه مخصوص قرار داده می‌شود و افراد مسوول انتقال متوفی باید از تجهیزات حفاظت فردی کامل استفاده کنند.

برهمین اساس طبق دستورالعمل تدفین اجساد خاص، در هنگام شست و شو از تجهیزات حفاظت فردی استفاده می‌شود و پس از پایان شست و شو و دفن جسد تمام وسایل به جا مانده از متوفی عفونی محسوب شده و باید مطابق دستورالعمل های کشوری معدوم شود.

اجساد کرونایی همچنان در آرامستان دارالرحمه شیراز دفن می شوند/ رویه افتتاحیه و کارهای نهایی «قبرستان بهشت احمدی »به هم ریخته است
 طی سال‌های اخیر و با جدی شدن موضوع انتقال دارالرحمه شیراز به محل جدید، برخی سودجویان اقدام به خرید قطعاتی در دارالرحمه کردند تا مسیری برای کسب درآمدهای چند میلیونی را برای خود فراهم کنند؛ درآمدی که رشد قیمت آن بسیار بیشتر از زمین‌های مسکونی و حتی تجاری در این کلانشهر بوده به طوریکه قیمت خرید یک قطعه زمین برای دفن اموات در دارالرحمه، گاه به چند ده میلیون تومان نیز می‌رسد و تجارت زمین در این محدوده به یک کاسبی پر رونق بدل شده است.

صاحب‌نظران شهری اعتقاد دارند که بهشت احمدی با توجه به وسعت قابل توجه خود می‌تواند تا ۲۰۰ سال جوابگوی نیاز شهری نظیر شیراز باشد.

 دو پلاک در بلوار وفایی نیز برای دسترسی و تردد آسان مردم جنوب و جنوب شرق شیراز تملک و سازمان عمران شهرداری شیراز با اتصال این دو پلاک، امکان تردد آسان از تونل سعدی به محور بهشت احمدی را فراهم کرده است. برای دسترسی آسان شهروندان ساکن شمال وشمال غرب این کلانشهر نیز اتصال یک تقاطع روبروی زیباشهر با تولی گری اداره راه و شهرسازی پیش‌بینی شده تا مردم از مسیر داریون به بهشت احمدی جابه‌جا شوند.

  بهشت احمدی با ۴۶۶ هکتار پس از بهشت زهرای تهران بزرگترین آرامستان کشور به شمار می‌رود و با در نظر گرفتن سالن‌های انتظار میت، خدمات ثبتی، پزشک قانونی و ... شرایط برای بازماندگان تسهیل شده است.

انتهای پیام/


برچسب ها: اجساد ، کرونا ، شیراز
نظرات بینندگان