کد خبر: ۱۳۷۰۸۹
تاریخ انتشار: ۲۱:۱۲ - ۲۴ اسفند ۱۳۹۸
تصور برخی از شیوع «کرونا» در ایران؛

همه مردم مُردن، اینا به ما نمی‌گن!

نماینده سازمان بهداشت جهانی گفت: این مساله مهم است که ایران مراکز خدمات اولیه بهداشتی خیلی قوی دارد که این مورد هم هیات بازدید کننده را بسیار تحت تاثیر قرار داد. خیلی از مردم نمی‌دانند، ولی ایران یکی از قوی‌ترین سیستم‌های خدمات بهداشتی را در منطقه مدیترانه دارد برای مثال در موضوع بیمه فراگیر، ایران یکی از کشور‌های با حداکثر فراگیری و پوشش مالی در این منطقه است...
 نخستین کیس ویروس کرونا در ایران، ۱۹ فوریه (۳۰ بهمن) ثابت شد و از همان دقایق اولیه، تلاش های جدی در راستای مقابله با شیوع این ویروس آغاز شد. «کرونا» اکنون بسیاری از کشورهای دنیا را درگیر خود ساخته است و هر روز تعداد مبتلایان به این بیماری بیشتر می شود تا جایی که ویروس به اروپا، آمریکا، آسیا و بخشی از اقیانوسیه و شمار کمی از کشورهای آفریقایی هم سرایت کرده است.

 شمار مبتلایان به کرونا، «کووید-۱۹» در ایران و بر اساس آمار رسمی اعلام شده از سوی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی تا روز گذشته به ۱۱ هزار و ۳۶۴ نفر و تعداد جان باختگان به ۵۱۴ نفر رسیده است و آنطور که بسیاری از کارشناسان می گویند؛ علیرغم اقدامات بسیاری که در زمینه مقابله و جلوگیری از این ویروس صورت گرفته مهم ترین کار قطع کردن زنجیره انتقال است که به نظر می رسد در برخی موارد باید با اقدامات سفت و سخت نظامی همراه شود.

در همین زمینه، علیرغم اینکه مسئولیت کار به وزارت بهداشت سپرده شده است، اما برای افزودن بر توان مقابله با این بیماری و بکارگیری همه امکانات و ظرفیت ها در جهت مبارزه با «کرونا»، فرمانده کل قوا در دستورالعملی برای ستاد کل نیروهای مسلح، بر لزوم سازماندهی خدمات در قالب یک «قرارگاه بهداشتی و درمانی» برای پیشگیری از شیوع بیشتر این بیماری تأکید کردند و یادآورشدند که این قرارگاه باید در هماهنگی کامل با دولت و وزارت بهداشت و درمان عمل کند.

یکی از اساتید حقوق دانشگاه تهران پیشتر درباره نگاه خارجی به جمهوری اسلامی عنوان می کرد که در بسیاری از موضوعات و مواردی که ایران در آن با نظام بین الملل سر و کار دارد، مثل پرونده هسته ای، عضویت ایران در مجامع و ... «نگاه سیاسی» حاکم است که باید با سختی ها و مشکلاتی که از این ناحیه برای کشورمان ایجاد می شود هم مقابله یا با آن به نوعی سر کرد؛ اما مثل اینکه در ارتباط با مسائل و موضوعاتی که با سلامتی و جان مردم هم سر کار دارد، چنین نگاهی حاکم شده است که شاید بتوان آن را غیرانسانی ترین اقدام درباره یک کشور خواند.

طی روزهای اخیر ملاحظه شده است که وزیر امورخارجه کشورمان در توئیت های متعدد و سخنان خود همواره از تحریم های غیرانسانی و ظالمانه آمریکایی ها علیه کشورمان که ورود اقلام پزشکی، درمانی و بهداشتی مورد نیاز ایران برای مقابله با «کرونا» را با سختی مواجه کرده انتقاد کرده است و چندین بار هم لیست اقلام مورد نیاز ایران جهت مقابله با ویروس«کووید-۱۹» را منتشر ساخته است.

علاوه بر این اقدامات، باید تلاش رسانه های معاند را هم که متاسفانه بعضا با همراهی برخی در داخل مواجه می شود، به لیست سختی کار ایران در مقابله و مبارزه با «کرونا» افزود. به عنوان مثال نماینده اعزامی سازمان جهانی بهداشت به ایران برای موضوع «کرونا» در مصاحبه ای که مصاحبه کننده اصرار دارد بگوید ایران در ماجرای «کووید-۱۹» پنهان کاری کرده است، این موضوع را رد می کند و حتی می گوید من به یک موضوع سیاسی ورود نمی کنم، بلکه از نظر پزشکی و بهداشتی باید حقیقت ماجرا را بگویم!

دکتر «ریچارد برنان» رییس هیئت اعزامی سازمان جهانی بهداشت به جمهوری اسلامی ایران که حتی به خاطر این اظهار نظرش در برخی رسانه های معاند متهم به «گرفتن پول از ایران»! شده است، تاکید کرد: دولت جمهوری اسلامی ایران متعهدانه در حال ایستادگی در برابر ویروس کرونا است و در این راستا نیازمند مشارکت همگانی هستیم. وی افزود: به خاطر این تلاش‌هایی که انجام داده‌اید، به شما تبریک می‌گویم.

همچنین دیگر نماینده سازمان بهداشت جهانی همچنین در مصاحبه با شبکه سی بی سی کانادا از تلاش‌های شبکه بهداشت کشورمان تقدیر کرد. «کریستوف هملم»ن که به صورت ارتباط تصویری از تهران با تلویزیون دولتی کانادا مصاحبه می‌کرد با اشاره به احتمال وجود موارد تشخیص داده نشده بیماری، گفت: ما شاهد توسعه وسیع، سریع و خوب ظرفیت‌ها در چند روز اخیر نه فقط از جهت ظرفیت آزمایش و درمان بلکه همراهی داوطلبان و گروه‌های مردم هستیم.

وی با توجه به بازدید خود به همراه متخصصانی از چین از بیمارستان‌های متعددی در استان‌های مختلف ایران افزود: متخصصان چینی بسیار تحت تاثیر خدمات ارائه شده قرار گرفتند. ما از مراکز خدمات بهداشتی اولیه نیز بازدید کردیم که بسیار جالب بود چرا که این مراکز در صف اول تشخیص وارجاع بیماران قرار دارند. این مساله مهم است که ایران مراکز خدمات اولیه بهداشتی خیلی قوی دارد که این مورد هم هیات بازدید کننده را بسیار تحت تاثیر قرار داد.

نماینده سازمان بهداشت جهانی با توجه به ظرفیت ایجاد شده در کشور ابراز امیدواری کرد که تصویر کاملتری از تعداد بیماران و فراگیری آن در ایران در چند روز آینده قابل مشاهده باشد. همانطور که در چین دیدیم، وقتی سازمان لازم برای مقابله ایجاد شد شرایط شکست ویروس یا دست کم توقف رشد بیماری فراهم می‌شود. خیلی از مردم نمی‌دانند، ولی ایران یکی از قوی‌ترین سیستم‌های خدمات بهداشتی را در منطقه مدیترانه دارد برای مثال در موضوع بیمه فراگیر، ایران یکی از کشور‌های با حداکثر فراگیری و پوشش مالی در این منطقه است.

وی تعلیق برگزاری نماز جمعه را یکی از برنامه‌های غیرمنتظره در ایران خواند و خطاب به مجری اخبار گفت: این سیاست در مخالفت با نظر شماست که گفتید ایرانی‌ها مانع اجتماعات نمی‌شوند. آن‌ها حتی برنامه‌های پیشگیرانه‌ای در مورد برخی اماکن زیارتی مهم اتخاذ کرده اند، این‌ها نشانه آن است که دولت ایران موضوع را بسیار جدی تلقی کرده و شایسته حمایت ماست.

جالب است که کرونا گرفتن حریرچی معاون وزیر بهداشت را تمسخر می کردند و لیست بلند بالایی از مسئولان ایرانی که «کرونا» گرفته اند در قرنطیه هستند، در حال درمانند یا فوت شده اند تهیه و به نشانه ضعف در مقابله با کرونا منتشر کردند که شاید اگر اینطور نمی شد، می گفتند: «چرا هیچ مسئولی در ایران کرونا نگرفته است، جان مردم اهمیت نداری و مسئولان برای مقابله با کرونا کاری نمی کنند!» اما معاون وزیر بهداشت بریتانیا و کنون بسیاری از چهره های سرشناس دنیا به کرونا مبتلا شده اند تا بدانند این بیماری با کسی شوخی ندارد.

می خواستند ابتلای ۴ نماینده مجلس به کرونا رو دستاویز کنند، ۱۰ نفر از نمایندگان پارلمان فرانسه به کوید۱۹ مبتلا شدند. کمبود ماسک و ژل ضدعفونی در‌ ایران در وسط بحران را فاجعه نشان دادند، حال آنکه در چین هم چنین اتفاقی افتاده بود و طبیعی است که وقتی تقاضا برای محصولی که به اندازه ظرفیت مشخصی تولید می شود، زیاد شود، این محصول نایاب می شود، حالا خبر می رسد که پیش از شیوع کرونا ماسک و مواد ضدعفونی در‌آمریکا و اروپا نایاب شده است.

فشار آوردند تا مرزهای ایران بسته بشود، حالا آمریکا مرز هایش را به روی اروپایی ها هم بسته است. در تازه ترین خبر هم که مشخص شد همسر نخست وزیر کانادا کرونا گرفته و خود نخست وزیر این کشور هم قرنطینه است.  اگر یک دهم تحریم های ایران در اروپا و آمریکا بود، در هفته اول شیوع کرونا کشورشایشان از هم می پاشید و چنان گرفتار مشکلات می شدند که جمع کردنش سال ها زمان می برد. پس در بعد مادی کار، باید گفت ایرانی ها چه اعم از مردم، دست اندرکاران مقابله با این بیماری و مسئولان تا همین جا هم در کنار هم کار‌ی کرده اند که کشور های به اصطلاح پیش رفته اروپایی و آمریکایی توانش را ندارند؛ در شرایط مشابه نداشتند.

معلوم نیست چرا برای برخی در داخل کشور همیشه «مرغ همسایه غاز است». واقعا مقابله با چنین ویروسی حتی در صورت داشتن امکانات و شرایط عادی غیرتحریمی نظیر آنچه در چین، اروپا و حالا هم آمریکا شاهد آن هستیم، کار سخت و عجیبی است که حتما همراهی بخش های مختلف در یک کشور را می طلبد. برای نمونه «دونالد ترامپ» رئیس جمهور آمریکا پس از اعلام شرایط اضطراری و ویژه در کشورش به دنبال شیوع کرونا، روز یکشنبه (فردا) را روز ملی دعا و نیایش اعلام کرد.

ترامپ در توییتی نوشت: «افتخار بزرگی برای من است که یکشنبه ۱۵ مارچ را به عنوان روز ملی دعا و نیایش اعلام کنم.  ما کشوری هستیم که در طول تاریخ در زمانهایی مانند الان برای محافظت به قدرت خداوند روی آورده ایم. » او بحران کرونا را چنان جدی دیده است که در کنار امکانات و شرایط ویژه ای که کشورش از حیث در اختیار داشتن جدیدترین تکنولوژی های روز دارد، روی به معنویات آورد و از مردم خواسته برای محافظت از آمریکا به درگاه خداوند دعا کنند.

اگر به دنبال شیوع کرونا مراجع ما در این وضعیت یک روز را روز دعا اعلام می کردند که البته در چندین مورد مراجع خواستار دعا برای دفع بلا از مردم و کشور برای رهایی از کرونا شدند، چقدر برخی سلبریتی ها و هواداران آنها این مطلب را به سخره می گرفتند و خواستار بکارگیری امکانات و درخواست های خارجی برای رفع مشکل می شدند؟

این تمام مشکل نیست، چون حتی برخی سطح کار را فراتر برده و علیرغم تاکید سازمان بهداشت جهانی درباره عدم پنهان کاری ایران در ماجرای کرونا تحت تاثیر القائات خارجی می گویند که آمار را درست اعلام نمی کنند و حقیقت را به ما نمی گویند. به اندازه این مساله مورد تاکید برخی است که شوخی های زیادی با این عنوان که «همه مردم مُرده اند، این ها حقیقت را به ما نمی گویند!» عنوان شد.

به نظر می رسد، در کنار بسیج عمومی، بسیج امکانات و بهره بردن از ظرفیت های علمی و تکنولوژیک و همچنین توجه به بعد معنوی برای دست به دعا بردن به درگاه خداوند متعال برای دفع شر و بلا از مردم و کشورمان، نیاز به شنیدن صدای واحد از بخش های مختلف کشور باشیم. این موضوع کمک زیادی به رفع مشکلات و دست اندازهای مقابله با این بیماری خواهد کرد.
نظرات بینندگان