کد خبر: ۱۳۷۱۲۸
تاریخ انتشار: ۲۱:۰۹ - ۲۵ اسفند ۱۳۹۸
بوی مرگ در برخی خیابان های شیراز؛

لرزه ویروس کرونا بر تن بی توجهان

ویروس جهانی کرونا که در عرض چند هفته به بسیاری از کشورها رسید،حالا خیل عظیمی از مردم را به گورستان ها سپرده است. ویروسی که در بی توجهی برخی ها جانی تازه گرفته و صدها نفر را به راحتی به دام انداخته و آلوده می کند. خواب باشیم یا بیدار این ویروس مرموز و پیچیده از خانواده «کرونا» در تن آدمی بیدار شده و شمار آن هم رو به افزایش است.
به گزارش شیرازه، هر چند 80 درصد مبتلایان بهبود می یابند اما بیش از 15 درصد مردم راهی بیمارستان ها شده و در سناریوی ترسناکی به سر می برند.حالا که پای این ویروس جهانی به کشوری مثل ایران باز شده و روز به روز با سیر تصاعدی خود در کوچه و خیابان ها جولان می دهد، آیا امکانات لازم و تجهیزات کافی برای مقابله با آن وجود دارد؟

قرنطینگی نداریم!
هرچند دولت از خود قرنطینگی سخن گفته اما عده ای هستند که هنوز این خطر را احساس نکرده و برخی نیز با استرس شدیدی که داشته دچار بیماری های روحی و روانی زیادی شده اند.در این میان عده ای هم هستند که خطر آن را باور دارند اما برای تهیه نان شب خود مجبور به بیرون رفتن هستند ،چرا که دولت آن ها را از نظر مالی تحت حمایت چندانی قرار نمی دهد. یک نمونه آن هم صحبت اخیر روحانی رئیس جمهور بوده که در این خصوص گفت :ما چیزی به نام قرنطینگی نداریم ،مردم برای حضور در محل کسب و کار خود آزادند!
لرزه ویروس کرونا بر تن بی توجهان
در بازدید میدانی خبرنگار ما از خیابان های مرکز شهر مثل بولوار زند،خیابان طالقانی، سه راه نمازی، دروازه کازرون و غیره وضع به همین گونه بود، بیشتر آدم ها از بقال و نانوا گرفته تا فروشنده و خریدار همه آزاد بودند.
در آن جا که از شلوغ ترین خیابان های شیراز به شمار می آید ،فروشندگان بدون رعایت نکات بهداشتی به راحتی در مغازه هایشان حضور داشته و مشتری ها هم بدون هیچ دغدغه و حتی داشتن یک جفت دستکش، لباس ها و پارچه های مغازه ها و دستفروشان را زیر و رو می کردند.
هرچند از سوی کادر پزشکی و درمانی بار ها تاکید شده که مردم از حضور در مکان های شلوغ خودداری کنند اما بازم عده ای بی تفاوت و بیخیال در کوچه بازارهای این شهر پرسه می زنند و مرگ را خریداری می کنند.
 در نانوایی های این قسمت شهر، نه از دستکش نانوا ها خبری هست و نه از افراد مستقل برای گرفتن پول و کارت!
 نانوا ها هنوز مانند گذشته باهمان دستی که ازمشتری ها پول می گیرند ،به آن ها نان می دهند.

سودجویانی که نان در خون مردم می زنند
این روزها با وجود این که تولید ماسک و دستکش در کشور و استان فارس حسابی بالا گرفته و بسیاری از کارخانه ها و کارگاه ها نیز برای تولید لوازم بهداشتی آستین بالا زده اند اما بازهم با وجود برخی سودجویان و البته تقاضای بیشتر مردم ،با کمبود این لوازم مواجه می شوید.به طوری که وقتی برای تهیه  لوازم بهداشتی به داروخانه ها سرمی زنید حتی یک دانه هم پیدا نمی کنید این در حالیست که تعداد زیادی ماسک و دستکش در سوپرمارکت ها و لوازم آرایشی و بهداشتی با قیمت گزاف به مشتری ها فروخته می شود.چرا که پای سودجویانی در میان بوده که در این آشتفته بازار کرونایی نان در خون مردم می زنند و از این رفتار خود لذت هم می برند.

 رنگ آمیزی مواد آرایشی در قالب مواد ضدعفونی کننده
در این میان عده ای هم با پشت پا زدن به وجدان و مرام، دست به تولید مواد ضدعفونی کننده های تقلبی زده و برخی هم بدون این که زحمتی به خودشان بدهند با لاپوشانی و رنگ آمیزی مواد آرایشی آن را در قالب مواد ضدعفونی کننده به خورد مشتری ها می دهند.کلاهبردارانی که با داغدار کردن خانواده های بیشمار، تنها به جیب خود می اندیشند.

ویروسی خطرناک تر از کوید 19؟!

این ها در حالی رقم می خورد که به تازگی کلیپی در فضای مجازی دست به دست می شود که از پیدایش ویروس جدید و خطرناک تر از کوید 19 در سقز کردستان خبر می دهد. از همین رو خبرنگار" شیرازه" هم این مسئله را با دکتر «عبدالرسول همتی» معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی شیراز در میان گذاشت تا مشخص شود که آیا چنین موردی در فارس یا شیراز مشاهده شده است؟
دکتر همتی در پاسخ به این پرسش که آیا این نوع ویروس در استان فارس یا شیراز دیده شده ؟گفت: خوشبختانه تاکنون چنین موردی در این استان مشاهده نشده و بیماران و افراد مشکوک به کرونا با علائم سرماخوردگی و آنفلوآنزا مانند تب، سرفه و گلودرد مراجعه نموده که در صورت مثبت بودن بستری می شوند.

سیر سعودی مبتلایان به کرونا
معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی شیراز با بیان این که در ۲۴ ساعت گذشته آزمایش تشخیص کرونا برای ۲۵ نفر در استان فارس مثبت شده ،گفت: شمار مبتلایان به کرونا در این استان به ۲۶۸ نفر رسیده که از موارد شناسایی شده ۴۵ نفر با بهبودیافته و ۷۸ نفر نیز به دلیل وضعیت جسمی مناسب در قرنطینه خانگی به سر می برند.این مقام مسئول با اشاره به علائم این بیماری  ادامه داد:افرادی که تنها گلو درد داشته مشکل چندانی ندارند اما اگر گلو دردشان به همراه تب باشد، حتما باید به پزشک مراجعه کنند.

استرس های صعودی به دنبال شیوع این بیماری
وی به افرادی که در طول روز به دفعات دچار تب می شوند اشاره کرد و افزود: برخی به خاطر تب چند دقیقه ای که دارند دچار استرس و نگرانی می شوند که مبادا به این بیماری مبتلا شده اند اما ویروس کرونا با تب بالای 38 درجه ،مداوم و شبانه روزی همراه می باشد، به طوری که این تب قطع نشده و  با علائم کوفتگی بدن و سرفه جزو موارد مشکوک به کرونا به حساب می آید.
دکتر همتی با بیان این که مبتلایان به کرونا معمولا تنگی نفس شدید دارند،ادامه داد:بیمارانی که آسم داشته باشند در معرض خطر بیشتری قرار می گیرند اما به طور معمول مبتلایان جوان که بیماری خاصی ندارند، پس از بستری و مراقبت، در مدت کوتاهی بهبود می یابند.
وی با بیان این که در پیشگیری از بیماری کرونا نباید دچار استرس شویم،به رعایت نکات بهداشتی تاکید کرد و گفت:بهداشت فردی و اجتماعی در پیشگیری از شیوع این بیماری ضروری بوده و لازم است که مردم علاوه بر ماندن در خانه از ضدعفونی کردن میوه و سبزیجات نیز غافل نشوند.


دوخت ماسک خانگی و همیشگی
در این اوضاع و احوال که هر کسی برای فرار از ویروس کرونا دست به دامن دستکش و ماسک های گران قیمت شده و برای پیدا کردن آن راهی کوچه ها و خیابان ها می شوند،این افراد نه تنها پول گزافی را در جیب سودجویان و فرصت طلبان کرده بلکه در طول مسیر ویروس های زیادی را به سمت خود جذب می کنند.در حالی که آن ها می توانند با دوخت یک ماسک خانگی و استفاده از دستکش های پارچه ای یا ضرفشویی و بدون صرف هیچ هزینه ای آن را برای همیشه در دسترس داشته باشند،چرا که این لوازم فقط به شست و شوی روزمره نیاز دارد.

ویروسی که بیش از هر زمان جدی گرفته می شود
ویروس کووید 19 از جمله ویروس هایی بوده که حداقل از دو ساعت تا 9 روز زنده می ماند.این  نوع ویروس بر روی پوست به مدت دوساعت، بر روی کفش و لباس نهایتا به مدت 9 ساعت و بر روی سطوح صاف فلز و چوب به مدت سه روز باقی می ماند،گفته می شود این ویروس به مدت 9 روز در دمای اتاق زنده می ماند. بنابر این لازم است که در استفاده از کفش و لباس و غیره دقت های لازم انجام بگیرد تا از شیوع آن کاسته شود.جالب است بدانید، برخی از ویروس‌های کرونا تا ۲۸ روز فعال می‌مانند اما اگر دما را بالا ببریم و به ۳۰ تا ۴۰ درجه برسانیم، طول عمر آن کمتر می‌شود.
حیوانات کرونایی!
در این میان بد نیست، حیواناتی که بیش از همه به انتقال این ویروس کمک می کنند را بشناسیم حیواناتی مثل خفاش، خرگوش و مار از آن دسته حیواناتی بوده که بیش از سایرحیوانات در انتقال بیماری کرونا نقش دارند.بر این اساس ضروری است که هنگام بازی یا روبرو شدن با این حیوانات مسائل بهداشتی را رعایت کنیم.
با توجه به این که ویروس کرونا از راه دهان، چشم و بینی وارد بدن می شود، مهمترین توصیه این بوده که دست ها را به طور مداوم بشوییم و با دست آلوده به چشم، دهان و بینی خودداری کنیم، برای شست و شوی دست هیچ چیز جای آب و صابون را نمی گیرد.
نوروز خانگی در این ایام کرونایی
با این همه بهترین پیشگیری از شیوع کووید 19 ماندن درخانه بوده، جایی که  می توان ایام نوروز امسال را در کنار کانون گرم خانواده سپری کرد و با آرامش خاطر و به دور از دغدغه های دیدو بازدید های نوروزی خاطرات خوشی را برای خود و دیگر اعضای خانواده رقم زد.
بر پایه این گزارش،این بیماری مهلک جهانی بیش از 150 کشور را محاصره و مردمانش را اسیر خود کرده است.در حال حاضر آمار مبتلایان به این بیماری بعد از چین در کشورهای ایتالیا مشاهده شده،به طوری که این کشور اروپایی با نزدیک به ١٨‌هزار مبتلا و حدود‌ هزار و ٢٦٦ مرگ بدترین شرایط را در دنیا دارد. این درحالیست که ویروس کرونا در کشور چین حالا در وضعت تقریبا ثابتی  قرار گرفته چرا که این کشور بلافاصله با بکارگیری امکانات و تجهیزات به روز، مردمان سرزمین خود را از شیوع و گسترش آن نجات داده است.
انتهای گزارش/
بهاره یاری

برچسب ها: کرونا ، کووید ، شیراز
نظرات بینندگان