کد خبر: ۱۳۷۱۷۸
تاریخ انتشار: ۲۱:۱۲ - ۲۶ اسفند ۱۳۹۸
گزارش شیرازه از خانه سازان بی خانمان؛

سیلی سرخ کرونا بر رُخ زرد کارگرانِ فصلی / امرار معاش کارگران روزمزد در هاله ای از ابهام

کارگر فصلی که زمستان بارانی و برفی را با دستانی خالی پشت سر گذاشته حالا با دستانی خالی تر از همه به استقبال بهار و نوروز می رود.
 به گزارش" شیرازه"،با ورود ویروس کرونا به ایران عده زیادی از کارگران به خصوص کارگران فصلی و ساختمانی از کار بیکار شدند. حالا ملتی که طی حرکات خود جوش و دلسوزانه کمپین و هشتگ«#در خانه می مانیم» به راه انداخته، تحت چه حمایت های منطقی قرار خواهد گرفت؟

دولت حقوق کارگران را به طور کامل پرداخت کند/ بسته حمایتی دولت هزینه پفک و بیسکویت فرزندانم هم نمی شود
هر چند به تازگی بسته معیشتی دولت برای تنها 4میلیون خانوار در نظر گرفته شده اما آیا دیگر اقشار جامعه یارانه بگیر به این بسته حمایتی نیازی ندارند؟امرار معیشت کارگران از خوراک گرفته تا پرداخت اجاره به خصوص برای قشر متوسط به پایین جامعه که بیش از 80 درصد آن را تشکیل می دهد، چگونه رقم می خورد؟
در این ایام سخت و نفس گیر کرونایی دولت به منظور شکستن زنجیره طویل کرونا وعده پرداخت مبلغ یک تا دو میلیون تومان وام می دهد!
 کارگران فصلی که در طول سال با کمبود درآمد مواجه بوده و از سال ها پیش جزو یارانه بگیران هستند،در این طرح چه چیزی نصیبشان می شود،آیا مبالغ 300 تا 600 هزار تومانی برای کارگرانی که کسب و کارشان را به مدت حداقل 3 ماه از دست داده و خانه نشین شده اند، کافیست؟
  مبلغ 400 هزار تومانی که برای یک خانوار دو یا سه نفره در نظر گرفته شده کجای زخم زندگیشان را می پوشاند؟یک خانواده سه یا چهار نفره ای که هیچ درآمدی نداشته، با این بسته حمایتی که هزینه اجاره خانه هایشان هم نمی شود ،چگونه می توانند مخارج سنگین آن را جبران کنند؟
امروز که هزینه مایحتاج روزانه هر فرد به تنهایی با سه وعده غذای ساده و مختصر بعلاوه لوازم بهداشتی به بیش از 100 هزار تومان می رسد و فقط هزینه خورد و خوراک هر فرد در ماه یک میلیون تومان می شود،مبلغ 200 هزارتومانی کجای پازل مشکلات او را حل می کند؟

کارگران فصلی کجای خط فقرند؟!
همانطور که می دانیم خط فقر برای هر فرد در کلانشهرها 5 میلیون تومان بوده، حال این بسته دولتی  200 هزار تومانی کجای این داستان را می گیرد؟طبق کنوانسیون سازمان بهداشت جهانی ،دولت موظف بوده در مدت زمان قرنطینگی تمامی مخارج از خوراک و لوازم بهداشتی گرفته تا هزینه آب ،برق،گاز را به صورت رایگان در اختیار مردم قرار داده وحتی حقوق ایام قرنطینه را هم به آن ها پرداخت کند.لذا به همین خاطر بوده که برخی مسئولین از قرنطینگی مردم ابا دارند.

این خانه سازان بی خانمان 
هنگامی که پای صحبت این قشر از جامعه که در زیر چرخ دنده های اقتصادی له شده اند بشینید، داغ دلشان تازه می شود از کارگران ساختمانی گرفته تا کشاورزان همه از نداری و بی پولی سخن می گویند.کارگرهایی که در شرکت ها و صنایع بزرگ مشغول به کار بوده هم دل خوشی از این سریال غمبار نداشته و از این قائده مستثنی نیستند، این افراد هم هرچندکه شغل ثابتی دارند اما علاوه بر هزینه های بهداشتی هر روزه، در معرض وزش تند بی پولی و نداری قرار گرفته اند.

گیراُفتادن کارگران در مافیای سنگین غذا و دارو
 کارگران فصلی در میان مافیای سنگین غذا و دارو بیش از همه رنج می برند آن ها حتی برای قوت روزانه خود هم چیزی در بساط ندارد.برکسی پوشیده نیست که نیاز این کارگران بیش از هر چیز تامین مایحتاج زندگی و معیشت شان بوده ولی با این وجود برخی مسئولین از اینترنت رایگان سخن می گویند اما آیا کارگران فصلی در این شرایط بحرانی به اینترنت نیاز دارند؟!

امرار معاش کارگران روزمزد در هاله ای از ابهام
در گزارش میدانی خبرنگار ما، علیرضا که یک کارگر ساختمانی بوده با ابراز نارضایتی از بسته معیشتی که دولت برایشان در نظر گرفته گفت:از اواسط پاییز کار درست و حسابی پیدا نکرده ام،حقوق من به صورت دستمزد روزانه هست ،تازه آن هم اگر کاری باشد. گاهی در طول ماه 10 یا 15 روز کار پیدا می کنم که در شرایط خوب به یک میلیون و نیم می رسد اما این روزها دیگر هیچ حقوق و دستمزدی ندارم.

بسته حمایتی دولت هزینه پفک و بیسکویت فرزندانم هم نمی شود
به گفته زهرا که همسر یک کشاورز بوده و دارای دو فرزند هست، کمک هزینه  400 هزار تومانی که دولت قول آن را داده، هزینه پفک وبیسکویت فرزندانش هم نمی شود چه برسد به مخارج زندگی، پرداخت اجاره خانه، هزینه آب ،برق ، گاز و غیره!

دولت حقوق کارگران را به طور کامل پرداخت کند/ بسته حمایتی دولت هزینه پفک و بیسکویت فرزندانم هم نمی شود
راهی جز حمایت دولت نیست
در همین رابطه دکتر جعفر قادری، منتخب مردم شیراز و نماینده سابق این شهر در مجلس شورای اسلامی در گفت و گو با خبرنگار "شیرازه " با تاکید بر حمایت های مالی دولت به کارگران فصلی گفت:در این شرایطی که بیشتر کسب و کارها به صورت اینترنتی و غیرحضوری در حال انجام بوده اما این وضعیت برای برخی مشاغل مثل کارگران ساختمانی و کشاورزان فراهم نیست.
وی با بیان این که کارگران فصلی باید در این طرح به صورت ویژه دیده شوند، افزود: دولت باید برای ادامه کار و زندگی گروه ها و قشرهای متاثر از بیماری کرونا کمک هزینه و تسهیلات بیشتری ارائه دهد.چرا که امرار معاش آن ها تحت تاثیر فعالیت های روزمره بوده و پس انداز و اندوخته ای ندارند.لذا این گروه ها باید بصورت ویژه دیده شوند. این عضو هیأت مدیره انجمن علمی اقتصاد شهری ایران با بیان این که راهی جز حمایت دولت نیست،گفت :ممکن است شرایط چندین ماه به طول انجامد، به همین سبب راهی جز حمایت دولت وجود ندارد. هرچند که دولت هم وضعیت خوبی نداشته و درآمدهای نفتی و مالیاتی آن بهتر از بقیه نیست اما قدرت تحمل بیشتری دارد.
قادری توضیح داد: دولت در این شرایط باید محدودیت ها را کم کند و برای کسب و کار گشایش ایجاد کند. مردم هم باید با شرایط جدید خودشان را تطبیق دهند. بسیاری از فعالیت ها متناسب با شرایط جدید قابل انطباق بوده که لازم بوده زمینه آن فراهم شود.

دولت حقوق کارگران را به طور کامل پرداخت کند/ بسته حمایتی دولت هزینه پفک و بیسکویت فرزندانم هم نمی شود

دولت ،حقوق ماهانه کارگران فصلی به طور کامل پرداخت کند
مسعود رضایی ،نماینده مردم شیراز و کارشناس حقوقی نیز گفت: به طور مسلم این کارگران بیش از هر زمانی به کمک و توجه نیاز داشته و لازم بوده که دولت حقوق ماهانه آن ها را به طور کامل پرداخت کند.
وی با بیان این که کمک هزینه مالی به کارگران به صرفه تر از هزینه های درمانی آن ها بوده، افزود:اگر دولت برای کارگران کمک مالی بیشتری در نظر بگیرد ،نه تنها برای سلامت و اقتصاد کارگران مفید بوده بلکه خود دولت نیز سود می برد چرا که وقتی کارگران از خانه خارج نشوند از هزینه های درمانی و پزشکی هم که بر روی دست دولت گذاشته خواهد شد ،کاسته می شود.

اعمال فشار بانک ها در پرداخت اقساط کارگران
جمشید جعفر پور، نماینده مردم لارستان هم با  بیان این که دولت آنچه را که در توان دارد برای اقشار ضعیف جامعه اعمال کند، گفت:از آنجایی که شیوع بیماری کرونا به بسیاری از کسب و کارها به خصوص کارگران  ضربه زده،تسهیلات در نظر گفته شده با حقوق 200 تا 600 هزار تومانی بسیار کم و ناچیز بوده و حداقل کمکی است که از سوی دولت برای این قشر در نظر گرفته شده، لذا از دولت خواهشمندیم، آنچه را که در توان دارد در این خصوص ،اعمال نماید.وی با بیان این که تسهیلات بانکی در نظر گرفته شده بسیار اندک بوده، افزود:کارگران مخارج و معیشت خود را روزانه تامین می کنند و بیشتر آن ها پس انداز و سرمایه ای هم ندارند.به طور یقین این افراد در شرایط کنونی با مشکلات و مسائل بیشتری مواجه هستند.

دولت حقوق کارگران را به طور کامل پرداخت کند/ بسته حمایتی دولت هزینه پفک و بیسکویت فرزندانم هم نمی شود
جعفر پور به بی تفاوتی برخی بانک ها نسبت به شرایط کنونی اشاره کرد و گفت : هرچند که دستورالعمل تاخیر سه ماهه اقساط به بانک ها ابلاغ شده اما بعضی بانک ها این شرایط را درک نکرده و بهانه آن ها هم این بوده که تاخیر اقساط رسما به آن ها ابلاغ نشده است.
این نماینده مجلس شورای اسلامی با اشاره به اجاره خانه های 2 تا 3 میلیونی در کلانشهرها بیان کرد :متاسفانه راهکار قانونی در خصوص کمک هزینه برای پرداخت اجاره کارگران در نظر گرفته نشده اما این شرایط می تواند مدیریت دستگاه های دولتی را به محک بگذارد.
وی  با تاکید بر همدلی مالکان افزود: با توجه به مسائل اخلاقی و انسانی که داریم، مالکان نیز باید شرایط پیش رو را درک کنند و بابت اجاره مستاجران بخشش یا تخفیف هایی در نظر بگیرند چرا که کارگران حتی معیشت روزانه خود را هم نمی توانند در این روزها تهیه کنند.
بر پایه این گزارش ، کرونا، مهمان ناخوانده ایست که حدود سه هفته به کشور ما آمده و از روزی که پایش به ایران باز شده همه قشر ها به خصوص کارگران را به طور مستقیم و غیر مستقیم نشانه رفته است. شرایط بحرانی برای کارگرانی که هر روز مجبور به کار کردن و حضور در کوچه ها و خیابان ها دارند، بیش از همه دردناک بوده،آن ها که همیشه عقب ماندن حقوق، کاهش قدرت خرید، بدهی ها و صدها مشکل دیگر را پیش می کشیدند،این بار دیگر تمام امیدشان را از دست داده اند.هم اکنون بیشترین آمار مبتلایان مربوط به شهرهای قم، تهران و گیلان بوده؛ چه معلوم که تا چند وقت دیگر این عاقبت شوم گریبان گیر دیگر استان ها نشود و چرخه اقتصادی و اجتماعی کشور را به طور کامل از کار نیندازد.
نادیده گرفتن ها و بی توجهی ها به قشر ضعیف جامعه موجب می شود که از بازاری گرفته تا کارگر و راننده تاکسی رقص مرگ را در سطح شهر به تصویر بکشند.

فلج شدن کارگران برابر با اختلال اقتصادی کشور
تامین سلامت و بهداشت و معیشت روزانه آن ها تنها گوشه ای از غصه های آن ها را پایان می دهد،کارگران جدا از این مسائل پیش پا افتاده، با مشکل های بزرگتری مثل پرداخت اجاره خانه که زانوهایشان را بر زمین زده،مواجه هستند. از این رو اگر به وضعیت شان توجه نشود، نه تنها اقتصاد و سلامت آن ها بلکه سلامت و اقتصاد جامعه نیز فلج شده و دچار اختلال می شود.
گفتنی است، تاکنون میلیاردها دلار زیان بر بخش‌های مهم بورس، گردشگری، صنعت و تجارت کالا تحمیل شده، نکته مهم آن که این اتفاق اندکی پیش از تعطیلات سال نو رخ داده؛ دوره‌ای که می‌توانست پس از یک سال کم فروغ، رونق قابل‌توجهی را به اقتصاد ایران تزریق کند.
به هر روی،کارگران این روزها بیش از همیشه افسرده و نگرانند؛آن ها نه برای خودشان بلکه برای همسر و فرزندانشان که هر لحظه چشم انتظار دستان پینه بسته آن هاست.
انتهای گزارش/
بهاره یاری

برچسب ها: سیلی ، کرونا ، شیراز
نظرات بینندگان