کد خبر: ۱۳۷۱۸۸
تاریخ انتشار: ۰۸:۴۰ - ۲۷ اسفند ۱۳۹۸

تبلیغات گسترده و بی ضابطه منازل مبله در نرم افزارهای آگهی دهنده

معاون قضایی و پیشگیری از جرم دادگستری استان فارس هشدار داد: کسانی که بدون اخذ مجوز از مراجع ذیصلاح مبادرت به اجاره دادن منازل مبله و تبلیغ در این خصوص می کنند، تحت تعقیب قضایی قرار خواهند گرفت.
ماجرای آگهی‌های عجیب سایت دیوار تمامی ندارد و هر روز جلوه‌های جدیدی به خود می‌گیرد .
اگر به سایت دیوار مراجعه کرده باشید انبوهی از آگهی‌ها را می‌بینید. هر نوع آگهی که فکرش را بکنید در دیوار دیده می‌شود حتی آگهی‌هایی که فکرش را هم نمی‌کنید می‌توانید در میان این آگهی‌ها به وفور ببینید.
 یکی از همین روز‌های قرنطینه خانگی بخاطر کرونا سری به سایت دیوار و شیپور زده ایم و با پیدا کردن کلید واژه‌هایی تعداد زیادی از این جور آگهی‌ها که حتی فکرش را نمی‌کنید در این سایت پیدا کردیم که تعدای از آن‌ها را با هم مرور می‌کنیم.
 
کفتربازی: در این آگهی‌ها که ادبیات خاص خودشان را دارند ممکن است شما عباراتی را بخوانید که چیزی از آن متوجه نشوید. مثل: «چیش‌چنگ شیرکاکل میخ‌رنگ»

ربا خواری: با این سایت کار ربا خواران راحت شده است آن‌ها با آگهی‌های وام سرمایه آزاد این پول را در اختیار شما قرار می‌دهند و ماهانه از شما کلی سود دریافت می‌کنند.

مشاغل غیر قانونی: شغل‌هایی که در دایره قانون جایی ندارند هم با استفاده از سایت دیوار به شدت رونق گرفته اند شغل‌هایی مثل نصب ماهواره، فال گیری، خرید و فروش دستگاه پوز به دست فروش و ...

روابط نامشروع: برخی از آگهی‌های این سایت هم به اعتقاد بسیاری از کاربران فضای مجازی به نوعی است که به نظر می‌رسد عده‌ای با استفاده از این سایت به دنبال طعمه‌هایی می‌گردند تا خواسته‌های نامشروع خود را علنی کنند. از پارتنر با مشخصات خاص برای انجام کاری گرفته تا دنبال هم خانگی با جنس مخالف و کمک غیر مالی به بانوان در این سایت دیده می‌شود!

جدا از این‌ها خرید و فروش مشروب، اموال مسروقه و... نیز در این سایت دیده می‌شود. تمام این تخلفات به دلیل کمبود نظارت بر محتوای آگهی صورت گرفته است و پلیس فتا باید برای جلوگیری از زیان‌های بعدی هر چه سریع‌تر با آن برخورد کند.

 
حالا در ایامی که گفته شده اجاره منزل منع قانونی دارد و با هرنوع اجاره منزل مبله برخورد قضایی میشود نرم افزارهای آگهی دهنده معروف از جمله دیوار و شیپور را باز کردیم و به قسمت اجاره املاک رفتیم، آگهی اجاره خانه های مبله زیادی به چشم می خورد که به صورت روزانه و ساعتی از 100 هزارتومان تا 2 میلیون تومان اجاره داده می شوند.

قیمت ها بسته به محل خانه متفاوت است. اکثر آگهی ها در مرکز و یا شمال غرب و صدرا هستند. این آگهی ها در ظاهر برای مسافران منتشر شده اند.


موضوع خانه های مبله درشیراز از سال 91 به یکی از دغدغه های مسئولین استان بدل شد و به عنوان یک پدیده عجیب گسترش یافت. شهریور 91 مدیر امور جرایی و هماهنگی مناطق شهرداری شیراز گفت: کسانیکه بدون مجوز به عنوان مالک یا اجاره دهنده اقدام به انتشار آگهی اجاره منازل مبله کرده و چنین فعالیتی را انجام دهند، مورد پیگرد قضایی قرار گرفته و با آنان قانونی برخورد می شود.

برخی از این منازل تبدیل به خانه های امن فساد شده اند

تبلیغات گسترده و بی ضابطه باعث شده است که در سالهای اخیر علاوه بر مفاسدی که از این خانه ها حادث شده است، شهر به شدت نازیبا شود. ابراهیم شعرا از اعضای شورای شهر شیراز در سال 92 گفته بود: ما نسبت به دو معضل منازل مبله بدون ضابطه و حضور متکدیان و کارتن خوابها در کنار معابر در شهر شیراز نگرانیم و معتقدیم باید از طرق قانونی با این دو معضل برخورد شود. منازل مبله تحت نظارت هیچ ارگانی نیستند و احتمال وقوع هر بزه و عمل خلافی در آنها وجود دارد و متاسفانه برخی گزارش های نهادهای ذیربط نیز حاکی از آن است که برخی از این منازل تبدیل به خانه های امن فساد شده اند.

شیراز نازیبا

این معضل که تا چندی پیش در آستانه‌ی تعطیلات عید نوروز و در روزهای آخر اسفندماه نمود بیشتری داشت، اما اکنون روز به روز بر تعداد تبلیغات این نوع خانه‌ها بر در و دیوار شهر افزوده می‌شود!

از سویی تبلیغات اجاره‌ی منازل مبله در شیراز چهره‌ی شهر را نازیبا و سالانه شهرداری شیراز را متحمل صرف میلیون‌ها تومان هزینه بابت زیباسازی و محو اینگونه تبلیغات از سیمای شهری می‌کند و از سوی دیگر رواج قارچ‌گونه این نوع اماکن، می‌تواند به سرمایه‌گذاران هتل‌ها، مهمانسراها، مسافرخانه‌ها و سایر اماکن اقامتی قانونی در شیراز لطمه وارد کند و این صنف را  با ورشکستی مواجه سازد و از جهت دیگر نیز می‌تواند محلی امن برای برنامه‌ریزی برای اقدامات خرابکارانه از سوی ضدانقلاب و تهدیدی برای امنیت ملی کشورمان شود و این خانه‌های مبله را به خانه‌های تیمی تبدیل کند!

سال 94 دادستان شیراز اعلام کرد با عرضه کنندگان منازل مبله برخورد قاطع خواهد شد. صالحی دادستان عمومی و انقلاب وقت شیراز به خبرگزاری میزان گفته است: با توجه به اینکه برخورد با این پدیده شوم مورد مطالبه شهروندان است، شعب ویژه‌ای در دادسرا و دادگاه تشکیل شده و این پرونده‌ها در اسرع وقت مورد رسیدگی قرار می گیرند.

دادستان عمومی و انقلاب شیراز گسترش فساد و فحشا را یکی از نتایج زیان بار منازل مبله دانست و تاکید کرد: منازل مبله به محلی امن برای مخفی شدن متهمین متواری و خطرناک تبدیل شده است.


زنگ خطر آسیب های اجتماعی زیر پوست خانه های مبله

علاوه بر همه‌ی معایب پدیده‌های خانه‌های مبله، متأسفانه آسیب‌های اجتماعی و مفاسد اخلاقی که بعضاً در زیر پوست برخی از این منازل مبله می‌افتد زنگ خطری جدی‌ای را به صدا درآورده است.

برخی از این منازل مبله به «خانه‌های امن فساد» تبدیل شده است و برای افرادی که به دنبال افکار شیطانی‌اند و برای برطرف شدن نیازهای جنسی خود به دنبال اماکنی خلوت و در حقیقت پناهگاهی به دور از خانواده و دستگاه‌های نظارتی هستند، این نوع از خانه‌ها می‌تواند گزینه‌ای امن و ارزان برای آنان باشد!

در همین راستا اخیراً معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری استان فارس با اشاره به معضلات گسترش پدیده‌ی اجاره‌ی منازل مبله در شیراز گفته است: «برخی از این اماکن به محل مناسبی جهت ارتکاب جرائم اخلاقی و مالی تبدیل شده بود که با توجه به دستگیری چند باند مفاسد اخلاقی و اجتماعی در این منازل، به منظور پیشگیری از جرائم و مفاسد اجتماعی و اخلاقی با دستور قضایی فعالیت اشخاص حقیقی و حقوقی تحت عنوان اجاره منازل مبله ممنوع شد.»

اماکن ساماندهی هست/ اولویت با هتل هاست

فرماندار شیراز هم گفته بود: با رعایت در اولویت بودن هتل‌ها و مسافرخانه‌ها امکان ساماندهی و دائمی شدن منازل مبله اجاره موقت به صورت مجاز وجود دارد. با تایید اینکه برخی مسافران به سبب قیمت پایین و امکان پخت‌و‌پز به سکونت چند روزه منازل مبله تمایل دارند گفت: در ایام نوروز و تابستان که تعداد گردشگران بسیار است به افرادی که بخواهند خانه مبله اجاره دهند اجازه داده شده زیر نظر شهرداری و با نظارت نیروی انتظامی این کار را انجام دهند.

وی افزود: اگر این کار بدون نظارت انجام شود می‌تواند مشکلات اجتماعی و حتی مفسده‌های اخلاقی و امنیتی داشته باشد. زرین‌کلاه اضافه کرد: بنابر قانون هتل‌ها و مسافرخانه‌ها برای پذیرش مسافر در اولویت هستند و تنها اگر سرریز مسافر داشته باشند می‌توان منازل مبله را توصیه کرد. فرماندار شیراز البته تصریح کرد که مجوز منازل مبله را با شرایط و رعایت مسائلی می‌شود دائمی کرد که از این حالت پنهانی و غیرقانونی فعلی خارج شده و به صورت رسمی در بیاید.

اما با این همه، خبر تکراری است و معلوم نیست باز خبری از ساماندهی باشد یا نه!

علی القاصی در جلسه بررسی ناهنجاریهای اجتماعی و مبارزه با مظاهر علنی فساد در جمع شورای تأمین شیراز قضات و مسئولان فرهنگی ، امنیتی و انتظامی شیراز گفت: هر روز شاهد بیشتر شدن مظاهر علنی فساد در شهر شیراز هستیم که این امر در خور شأن سومین حرم اهل بیت(ع) نیست.

این مسئول قضایی مسأله وجود منازل مبله در شیراز را یکی از معضلات و ناهنجاریهای اجتماعی خواند و اعلام کرد: افرادی که زمینه بزهکاری را با ارائه منازل مبله ایجاد می کنند تحت تعقیب کیفری قرار گرفته و منازل آنان با دستور قضایی پلمپ می شود.

جولان احتمالی آسیب و بی‌خیالی مسئولان
اگرچه رسانه‌ها‌ چند سالی است در این خصوص می‌نویسند و به دنبال تلنگری به مسئولان گذشته و هشداری به دولتمردان کنونی هستند، اما گویا داستان دنباله دار خانه‌ها‌ی اجاره‌ای ساعتی تمامی ندارد و روز به روز در حال گسترش است، خانه‌ها‌یی که به راحتی در ازای مبلغی پول اجاره داده می‌شوند و مرکزی احتمالا برای تخلف شده‌اند. شاید نیاز باشد مسئولان هم زمانی از خودرو گرانقیمت و مخملی خود پیاده شده و گشتی در خیابان‌ها‌ی شهر بزنند تا شاید اندکی نگران شده و با دیدن این وضعیت تا دیرتر نشده به فکر چاره و تصویب قوانین چاره‌ساز نسبت به این خانه‌ها‌ باشند.


نظرات بینندگان