کد خبر: ۱۳۷۲۰۹
تاریخ انتشار: ۱۶:۳۹ - ۲۷ اسفند ۱۳۹۸
رئیس کل دادگستری فارس:

عدالت، تعطیلی بردار نیست/ به کسانی که به جان مردم رحم نمی کنند، رحم نمی کنیم/ حمایت تمام قد دادگستری فارس از تولیدکنندگان استان

حجت الاسلام موسوی تأکید کرد: با دستگیرشدگان در ایام مبارزه با کروناویروس و محتکران مواد بهداشتی و ضدعفونی کننده، به شدت برخورد می شود.

حجت الاسلام سید کاظم موسوی رئیس کل دادگستری فارس در گفتگو با خبرنگار شیرازه، ضمن تأکید بر شدت برخورد با دستگیرشدگان در ایام مبارزه با کروناویروس و محتکران مواد بهداشتی و ضدعفونی کننده، تصریح کرد: تسهیلاتی که به دیگر زندانیان داده می شود، شامل حال این افراد نخواهد شد.

وی با تصریح بر اقدامات فراوان دادگستری در حمایت از تولید، بخصوص در این ایام، حمایت خاص از تولید کنندگان ماسک، دستکش و مواد ضدعفونی کننده، اظهار داشت: در این راستا، اخیرا چند کارگاه و کارخانه که تعطیل یا در آستانه تعطیلی بودند را صرفا با دستور قضایی راه اندازی شدند. کارخانه الکل فسا، کارخانه الکل اقلید، کارگاهی در شهرک صنعتی سپیدان، کارگاه البسه بیمارستانی در شیراز. این کارگاه های تولیدی عمدتا دارای پرونده های قضایی و بعضی در مرحله اجرای احکام یا مزایده بودند که در این ایام، با دستور مستقیم قضایی تا رفع این بحران از این وضعیت خارج شده و سعی می کنیم بعد از بحران هم مجددا حسابرسی شده و به کار خود ادامه دهند.

حجت الاسلام موسوی گفت: دادگستری فارس، همکاری مستقیم و نزدیک با سپاه و نیروی انتظامی در راستای کشف اقلام احتکار شده داشته و از آنجا که برای ورود به اماکنی که کالاها احتکار شده اند، نیازمند دستور قضایی هستند، تمام قضات ما بدون هیچ محدودیتی در استان همکاری داشتند و در این راستا، اقلام خوبی هم کشف و ضبط شد.

مقام عالی قضایی فارس تصریح کرد: در این مدت، بیش از 13 هزار لیتر الکل با دستور مستقیم قضایی شکف و ضبط، و در اختیار دانشگاه علوم پزشکی شیراز قرار داده شد.

وی با اشاره به اینکه در راستای جلوگیری از تجمعات در این وضعیت بحرانی هم از مردم خواستیم که مراجعات غیرضروری به دادگستری جلوگیری کنند، گفت: در این مورد هم تا 70درصد مراجعات غیرضروری کم شده است.

به گفته حجت الاسلام موسوی، در این مدت، خدمات زیاد غیرحضوری به جای مراجعات مردمی، ارائه شماره فکس برای ارسال لوایح وکلا، و نیز فعال شدن سامانه ثنا برای پیگیری کارهای اداری و ارسال لوایح، از دیگر اقدامات دادگستری فارس در پیشگیری از کرونا در مجتمع های قضایی استان بود که بسیار هم مثمرثمر بود.

رئیس کل دادگستری در خصوص دیگر فعالیت های این نهاد در این ایام گفت: کنترل مبادی ورودی و خروجی استان را با همکاری نزدیک با سایر نهادها داریم و قضات ما در سراسر استان، بخصوص در شهرهایی که با استان های دیگر همجوارند، به صورت شبانه روزی و کشیک با دیگر ارگانهای مربوطه همکاری نزدیک دارند.

وی با بیان اینکه برای تعطیلات نوروزی هم کشیک مداوم داریم؛ چرا که عدالت، تعطیلی بردار نیست، ادامه داد: در ایام نوروز، قضات ما و تمام سازمان های تابعه مثل پزشکی قانونی، بازرسی، و تعزیرات در طول شبانه روز فعال هستند و مردم گزارشات خود را علاوه بر مراجع امنیتی و انتظامی، می توانند به قضات ارائه کنند و مطمئن باشند پیگیری و اقدام خواهد شد.

حجت الاسلام موسوی تأکید کرد: به مردم اطمینان می دهم با کسانی که مخل در امر توزیع و عرضه اقلام بهداشتی هستند، برخورد قاطع و قانونی و شدید خواهد شد؛ چراکه معتقدیم به کسانی که به جان مردم رحم نمی کنند، نباید رحم کنیم.

مقام عالی قضایی فارس تصریح کرد: دادگاه های مرتبط با این افراد به صورت علنی با حضور رسانه ها برگزار خواهد شد و مردم بدانند با کسانی که در بحران به مردم رحم نکردند، به آنها رحم نمی کنیم و آنها را به سزای عملشان خواهیم رساند.

به گفته رئیس کل دادگستری فارس، تعداد پرونده های تشکیل شده این ایام و در ارتباط با محتکران و تولیدکنندگان مواد بهداشتی و ضدعفونی کننده تقلبی، 49پرونده در اداره تعزیرات استان تشکیل شده است و به تعزیرات هم تأکید کرده ایم که برخورد با این پرونده ها به نحو اشد باشد.

وی با اشاره به اینکه در این ایام منتهی به نوروز و در راستای جلوگیری از شیوع بیشتر کرونا، بیش از 5 هزار زندانی تسهیلات آزادی مشروط، مرخصی و مرخصی پایان حبس با انواع جرایم، تا 15فروردین ماه گرفتند که قابل تمدید هم هست، افزود: الیته این تسهیلات شامل همه جرایم، غیر از جرایم خشن مثل آدم ربایی، تجاوز به عنف، سرقت مسلحانه است و محتکرین و دستگیرشدگان در این ایام هم شامل این تسهیلات نمی شوند.

حجت الاسلام موسوی تأکید کرد: هرکسی در هر جایگاهی، تخلفی را مرتکب شود، با او برخورد قانونی خواهد شد و افراد برای دستگاه قضایی، تفاوتی ندارند.

رئیس کل دادگستری فارس ادامه داد: در راستای مقابله با شیوع کرونا، مبادی ورودی استان از نظر بهداشتی کنترل می شود و در صورتی که حتی فردی در خودرویی مشکوک به کرونا باشد، همه سرنشینان به قرنطینه منتقل خواهند شد.

وی با تصریح بر اینکه با کسانی که منازل مبله اجاره می دهند، برخورد جدی خواهد شد و در این راستا، تعدادی هم دستگیر شده اند، اظهار داشت: دادگستری فارس، احقاق حقوق عامه و حمایت از رونق تولید را به شدت مورد توجه قرار داده است و امسال قریب به 900 هکتار از اراضی ملی رفع تصرف شده است.

به گفته رئیس کل دادگستری فارس، کاهش پرونده های قدیمی در سال 98، بسیار چشمگیر بود و قریب به 4هزار و 700 پرونده مانده از 2سال قبل رسیدگی و مختومه شد که آمار راضی کننده ای است. قضات با تلاش ویژه به صورت ویژه و خارج از نوبت به این پرونده ها رسیدگی کردند.

حجت الاسلام موسوی معتقد است که این روزها باید مثل سال 57، جهادی و انقلابی کار کنیم. امروز انقلاب نیاز به کار جهادی و روحیه فعال دارد. همه باید به فکر حل مشکلات جامعه باشند. ما سعی داریم در دادگستری این روحیه را تقویت کنیم تا کار خالص و ثمربخش انجام دهیم تا مردم بهترین بهره را ببرند.

وی همچنین با اشاره به انتخابات اخیر، آن را یکی از سالم ترین و آرام ترین انتخابات در چهل و یک سال گذشته دانست و گفت: تخلفات انتخاباتی در انتخابات اخیر، 50درصد کاهش داشت. تبلیغات غیرمجاز در فضای مجازی، پاره کردن پوسترهای دیگر نامزدها، راه اندازی کارناواول های تبلیغاتی، از جمله جرایم این دوره از انتخابات بود که در کل، جرایم مهم را شاهد نبودیم.

وی گفت: کمترین درگیری و تنش را در این دوره داشتیم. در عین حال شعب ویژه انتخابات در سراسر استان داشتیم که البته پرونده های مهمی تشکیل نشد.


نویسنده :
فاطمه اسدزاده
نظرات بینندگان