کد خبر: ۱۳۷۲۳۱
تاریخ انتشار: ۰۸:۳۷ - ۲۸ اسفند ۱۳۹۸
منتخب مردم شیراز و زرقان در گفتگو با شیرازه:

فارس، استان فرصت هاست/ کسی که تجربه و تسلط به مجلس و کار نمایندگی دارد، بهتر از افراد تازه کار می تواند در قانونگذاری، مباحث نظارتی و پیگیری های حوزه انتخابیه مؤثر باشد/ برخی ظرفیت های شیراز در هیچ نقطه کشور وجود ندارد

در انتخابات دوم اسفند 1398، جعفر قادری موفق شد با کسب ۱۱۶ هزار و ۶۸۴ رای و به عنوان یکی از چهار منتخب مردم شهرستان‌های شیراز و زرقان برای یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی راهی بهارستان شود.
پایگاه خبری تحلیلی شیرازه: دکتر جعفر قادری منتخب مردم شیراز، از سال 73 تاکنون عضو هیئت علمی دانشگاه شیراز با مدرک دکترای اقتصاد گرایش اقتصاد شهری منطقه ای، توسعه اقتصادی با مرتبه دانشیاری است. 
وی دوسال و نیم عضو هیئت مدیره و معاون تأمین مالی هلدینگ انرژی و تدبیر، یک سال و نیم عضو هیئت مدیره بانک کارآفرین و در دوره های هشتم و نهم نیز نماینده مردم شیراز در مجلس شورای اسلامی بوده است. قبل از آن هم یک سال و نیم شهردار شیراز و دوسال و نیم عضویت شورای شهر شیراز را در کارنامه دارد. 
قادری در انتخابات یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی، به عنوان نماینده مردم شیراز و زرقان انتخاب و برای سومین دوره، راهی مجلس شورای اسلامی می شود. 

در راستای آشنایی بیشتر مخاطبان با منتخبین مردم شیراز و زرقان در مجلس، شیرازه با آنها گفتگوهایی را انجام داده که در زیر مشروح  گفتگوی ما را با دکتر جعفرقادری منتخب سوم مردم شیراز می خوانید:

با توجه به اینکه دو دوره نماینده مردم شیراز در مجلس شورای اسلامی بوده اید، برای این دوره چه اهداف و برنامه هایی دارید؟
 طبیعی است کسی که تجربه، آشنایی، اشراف و تسلط به مجلس و کار نمایندگی دارد، بهتر از افراد تازه کار می تواند در قانونگذاری، مباحث نظارتی و پیگیری های حوزه انتخابیه مؤثرتر باشد. 
ضمن اینکه با توجه به تخصص اصلی من که اقتصاد است و همسویی آن با معضل اصلی کشور؛ اگر بنا باشد اتفاقی در کشور برای رفع مشکلات بیافتد، چه کسی بهتر می تواند در این زمینه کمک کند؟ یقیناً افرادی که در حوزه اقتصادی تخصص دارند و می توانند دیدگاه ها و طرح هایی متناسب با حل این معضل مطرح کنند.
کاری که نماینده برای مجلس می تواند انجام دهد، این است که مصوبات و موضوعات فراگیر داشته باشد و من نیز ترجیحم این بود که به مجلس ورود کنم تا بتوانم از طریق تاثیرگذاری فراگیر مجلس برای کشور و حوزه انتخابیه کاری انجام دهم.
فضای کسب و کار کشور، فضای سهل و آسانی نیست و موانع و مغایرت های قانونی زیاد و خلاءهای قانونی فراوان برای رفع وجود دارد. پس کسی که در حوزه اقتصادی اشراف و تسلط داشته باشد، بهتر می تواند به رفع این گیرها و موانع کمک کند. 

فارس، استان فرصت هاست/ رسانه، ظرفیتی برای انتقال فعالیت ها به مردم و شنیدن صدای آنان است/ اتحاد، لازمه موفقیت نمایندگان است

شما نماینده مردم شیراز و زرقان هستید و متاسفانه در چندسال گذشته شاهد پسرفت شهر شیراز به عنوان شهری که می تواند پایتخت فرهنگی ایران باشد، بوده ایم. چه برنامه هایی برای پیشرفت شهرستان و همچنین استان دارید؟
 استان فارس، استان فرصت هاست. ما در استان، ظرفیت های زیادی داریم. اگر در بعضی استان ها در یک یا دو مورد مزیت نسبی وجود دارد، ما در بیشتر بخش ها و حوزه ها مزیت نسبی داریم. هم در بخش صنعت، هم کشاورزی و هم خدمات، پتانسیل های خوبی داریم. در شمال و شرق فارس ظرفیت های معدنی داریم و در جنوب فارس ظرفیت های نفت و گاز و پتروشیمی و دسترسی به دریا داریم و در غرب، ظرفیت گردشگری و نقت و گاز داریم؛ و در مرکز استان هم گردشگری و تولید فناوری داریم. در کل استان هم زمین و ظرفیت های خوبی برای فعالیت های کشاورزی داریم؛ اگرچه با محدویت آب مواجه هستیم، اما با مدیریت و استفاده مناسب از آب، در بخش کشاورزی هم همانگونه که در گذشته حرفی برای گفتن داشتیم، باز هم می توانیم حرف برای گفتن داشته باشیم. پس اگر توانمندی ها و ظرفیت ها را بتوانیم بالفعل کنیم، مشکل توسعه استان حل خواهد شد. 
ما صنایع بزرگی زیادی را در استان نداریم، اما به اتکاء همان ظرفیت هایی که گفته شد، می توانیم واحدهای بزرگ صنعتی، واحدهای سبک و نیمه سبک را در استان راه اندازی کنیم. 
اگر روی ظرفیت گردشگری تمرکز کنیم، می توان خیلی مشکلات را حل کرد. در همین شهر شیراز منطقه ویژه سلامت و منطقه ویژه دانشگاهی داریم که در هیچ نقطه کشور این ظرفیت ها وجود ندارد. 
بافت تاریخی داریم که در کمتر شهری این ظرفیت وجود دارد. ظرفیت گردشگری مذهبی داریم که در کمتر شهرهایی این ظرفیت وجود دارد. گردشگری تاریخی و طبیعی هم شامل همه شهرها نمی شود. گردشگری علمی و ورزشی را هم در شیراز و استان داریم و این ظرفیت ها می تواند شرایط خوبی را در استان فراهم کند.
همچنین در زمینه سلامت هم ظرفیت خوب و خاصی را داریم که با آن، می توانیم به صورت ویژه در گردشگری سلامت ایفای نقش کنیم. از طرف دیگر در بعضی حوزه های دیگر هم توانمندی های فارس کاملا مشخص است؛ از جمله توانمندی تولید فناوری و تجربه دانشگاه های معتبر درون استان، که می توان با آن، به مشکلات فائق آمد؛ بخصوص در شیراز خیلی از این توانمندی ها اگر به مرحله بالفعل برسد، می توانیم خیلی مسائل و مشکلات را حل می کنیم. 

یکی از معضلات استان، عدم ثبات مدیریتی و مدیران ناکارآمد است و این روزها هم شاهد این عزل و نصب های مدیریتی بودیم. برای این معضل اساسی استان چه برنامه ای دارید؟
مکانیسم انتصاب مدیریتی را باید اصلاح کنیم. اگر نقش مشورتی مجمع نمایندگان را در استان پررنگ کنیم و مجمع، گزینه های مختلف در مدیریت ها را بررسی کرده و با ارزیابی، گزینه مناسب را انتخاب و به وزارتخانه معرفی کند، می تواند خیلی مسائل و مشکلات را حل کند. 
اگرچه مجمع نمایندگان قانوناً حق دخالت ندارد، اما مرسوم و متداول این است که نظر مشورتی به وزرا می دهد و همچنین نمایندگان، نظر وزارتخانه را بررسی می کند. این روند، روند کاملاً مناسبی است. در صورتیکه برخی افراد یا جریان ها به صورت انفرادی تصمیم بگیرند و جایگاهی برای دیگران قائل نباشند، غالبا این اتفاقات در نصب و عزل مدیران می افتد. 
کسی که می خواهد مدیر شود، باید از جنبه های مختلف مورد بررسی قرار بگیرد و سلامت نفس، تخصص، تجربه و توانمندی ها و ارتباطاتش با مجموعه های ملی باید مدنظر قرار بگیرد و اگر از جنبه های مختلف مورد تائید قرار بگیرد، بعد به عنوان مدیر معرفی شود. ولی اینکه به صورت خطی و جناحی و محلی خواست خود را به مجمع نمایندگان غلبه دهیم، این مشکل ایجاد می شود. ممکن است مثلاً استاندار شخصا مدیری را معرفی کند، اما اگر پشتوانه نظر مردمی را به دنبال نداشته باشد، می تواند به زودی منجر به عوض شدن آن مدیر بشود که برای جلوگیری از این عدم ثبات، باید یک حداقل هایی را برای انتصاب مدیران در نظر بگیریم. 
فارس، استان فرصت هاست/ رسانه، ظرفیتی برای انتقال فعالیت ها به مردم و شنیدن صدای آنان است/ اتحاد، لازمه موفقیت نمایندگان است

شما یکی از افرادی هستید که چه در دوره پیشین مجلس و چه حال حاضر، پاسخگوی رسانه ها بوده اید. چه برنامه ای برای ارتباط با مردم و رسانه ها دارید؟
طبیعی است که باید با استفاده از ظرفیت رسانه ها و فضای مجازی، فعالیت ها و پیگیری هایی که انجام می دهیم را به اطلاع اصحاب رسانه و به تبع آن، به مردم برسانیم. اگر این اطلاع رسانی های اولیه انجام شود، گاهی سوالاتی از سوی اصحاب رسانه یا مردم مطرح می شود یا حتی موضوعاتی را برحسب علاقه مطرح می کنند. پس باید با اصحاب رسانه راحت برخورد کنیم و امکان دسترسی خود به این افراد را آسان کنیم. البته قطعا اصحاب رسانه انتظار ندارند که وسط جلسه مجلس یا جلسات ضروری به آنها پاسخ داده شود، اما در اولین فرصت باید این امکان را فراهم کنیم. 
این ارتباط می تواند تلفنی، حضوری یا مکتوب و یا حتی فایل صوتی باشد و ما هم در فرصت مناسب پاسخگو باشیم. من فکر می کنم اگر نمایندگان انعطاف لازم را در ارتباط با اصحاب رسانه داشته باشند، از ظرفیت رسانه برای انتقال اطلاعات به مردم و نیز شنیدن صدای مردم، نهایت استفاده را ببرند. 

 برای کارایی نمایندگان در شهر، استان و کشور، نیاز به اتحاد و همدلی نمایندگان به شدت احساس می شود. این اتحاد را در استان با اعتماد مردم به لیست جبهه مردمی نیورهای انقلاب از روزهای تبلیغات یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی تاکنون، شاهد بوده ایم. آیا شما برنامه خاصی برای حفظ این وحدت و بیشتر شدن آن دارید؟
 لازمه موفقیت نمایندگان استان در پیگری مسائل و موضوعات شهری، استانی و ملی، اتحاد و انسجامی است که میان آنها وجود دارد و اگر این اتحاد وجود نداشته باشد، فرد به تنهایی نمی تواند به موفقیت قابل قبولی برسد. وقتی بک فرد به تنهایی موضوعی را پیگیری کند، یک توانایی های محدودی دارد. اگر دونفر بشوند، توانایی آنها بیش از دو برابر می شود واگر 18 نفر شوند، ظرفیت ها بیش از 18برابر می شود. بنابراین هم‌افزایی هایی که میان نمایندگان می شود، باید بیشتر مورد توجه قرار بگیرد. 
دوستان نماینده باید توجه داشته باشند در برخوردها و توجه به نظرات و دیدگاه های دیگران، باید انعطاف داشته باشند. اینکه افرادی خود را نماینده تر از دیگران بدانند و از ظرفیت همه همکاران استفاده نکنند، خودشان بیشترین ضرر را می کنند. باید روی مسائل قابل گذشت، سعه صدر داشته باشیم. باید بپذیریم که همه ما در مجلس دارای یک رای هستیم و هیچکدام نماینده تر نیستیم. همه یکسان هستیم و باید تلاش کنیم از ظرفیت های هم استفاده کنیم و ظرفیت های خود را هم در اختیار دیگران بگذارم تا بهتر از این اتحاد در پیشبرد کارها استفاده کنیم. 

 جز در برخی دوره های مجلس، شاهد همچین ترکیب یکدستی در مجلس نبوده ایم. با توجه به اینکه مردم در این دوره، به اصولگرا و اصلاح طلب و چپ و راست رای ندادند و صرفاً به انقلابی بودن افراد رای دادند و این مسئله، مسئولیت را خیلی سنگین تر می کند، مجلس یازدهم را چطور پیش بینی می کنید؟ 
نیروهایی که این دوره رای آوردند، نیروهایی دلسوز، متخصص، متعهد، و مردمداری هستند که این نوید موفقیت در مجلس یازدهم را نسبت به مجالس قبل، بیشتر می کند و این، فرصت و امکان خوبی است که مجلس یازدهم مسائل فرعی را کنار گذاشته، با اتحاد و انسجام، به مسائل اصلی برسد و سازوکارهایی برای عبور کشور از مشکلات تعریف کند و برنامه داشته باشد. 
نگاه مجلس یازدهم باید به سمت مردم و حاکم کردن تفکر و نگاه انقلابی باشد و از وقتی که در اختیار دارد، به نحو شایسته استفاده کند. 
مجلس یازدهم باید به سمت شایسته سالاری برود و از نیروهای مجرب و متخصص، متعهد و مردمدار و نیروهایی که حداقل های لازم را دارند استفاده کند و فارغ از مباحث و موضوعات جناحی و حاشیه ای، اقدام به انتخاب و تعیین وزرا کند و در عزل و نصب ها، نگاهش به سمت منافع مردم باشد؛ مسائل حاشیه ای را کنار بگذارد. اگر اینگونه شود، قطعا می تواند مجلس موفقی باشد و انتظارات مردم را برآورده کند. 
باید توجه داشته باشیم که اگر این مجلس نتواند انتظارات مردم را برآورده کند، در دوره های بعدی انتخابات ریاست جمهوری و دوره های بعدی مجلس و شوراها، میزان مشارکت مردم از این دوره هم کمتر خواهد شد؛ اما اگر مجلس موفق شود، زمینه برای مشارکت بیشتر و حضور گسترده تر مردم در صحنه های مختلف اجتماعی، سیاسی، فرهنگی و اقتصادی را می تواند فراهم کند. 

 با توجه به وضعیت حال حاضر جامعه به دلیل شرایط بحرانی و عدم تصویب بودجه و مشکلات دیگر آیا فکر می کنید که مجلس تا انتخابات ریاست جمهوری که یک سال فرصت است، می تواند شرایط زیرساختی را فراهم کند تا مردم این تفاوت ساختاری را درک کنند؟
 اگر نگاه مجلس در قالب سازوکارهای گذشته باشد و منتظر باشد تا قیمت نفت افزایش پیدا کند، به افزایش مالیات ها چشم داشته باشد، یا از طریق انتشار اسناد خزانه یا برداشت از صندوق توسعه ملی منابع را بوجود بیاورد، قطعاً روش های غلطی را در پیش می گیرد و نمی تواند مشکلات کشور را حل کند. 
اما کاری که مجلس می تواند انجام دهد، این است که در جهت بهبود فضای کسب و کار تسهیلاتی را ایجاد کند و در مقررات زدایی و رفع ابهام از قوانین و مقررات، تلاش کند خلاءهای قانونی را برطرف کند و به همین شکل، سازوکارهایی تعریف کند که امکان مشارکت فعالان اقتصادی در حوزه های زیربنایی و صنعتی و خدمات را فراهم کند و با اقداماتی که در جهت استفاده از منابع داخلی انجام می دهد، زمینه رونق اقتصاد ملی را فراهم کند. 
اگر ما به سمت یک اقتصاد متکی به توانمندی ها و ظرفیت های داخلی برویم، و اگر سرمایه های داخلی را به حساب آوردیم، و اگر این امکان و فرصت را برای جذب منابع داخلی فراهم کردیم، قطعا هم می توانیم منابع داخلی را در داخل استفاده کنیم و هم امکان جذب سرمایه را در داخل وجود بیاوریم. اما اگر بخواهیم با روش های کهنه و قدیمی مشکلات کشور را حل کنیم، چندان توفیقی را نخواهیم داشت. 

خواسته های شما از مردم چیست؟
 من معتقدم که اگر بخواهیم موفق شویم، باید به سمت شفافیت، مطالبه گری و شایسته سالاری برویم. من در اینجا از همه فعالان اقتصادی و اجتماعی و از عموم مردم تقاضا دارم که اگر ایراد و اشکالی در کار دیدند، با صدای بلند فریاد بزنند و اگر جایی کار ما غیرشفاف یا مبتنی بر شایسته سالاری یا پاسخگویی نبود، فعالان عرصه های مختلف به صورت صریح اعتراض کنند و عملاً از همین ابتدا، کاری کنند که نمایندگان در چارچوب باشند. اگر نمایندگان کوتاهی و قصور و تعللی دارند، این کوتاهی و قصور را بتوانند جبران کنند و شرایط به گونه ای پیش برود که یک مجلس پاسخگو و در کنار آن، یک دولت پاسخگو و معتقد به شایسته سالاری و شفافیت داشته باشیم تا ره‌آورد آن، رشد و توسعه و پیشرفت امور باشد. 
من فکر می کنم مردم خیلی می توانند به ما در امور کمک کنند و ایرادات ما را متذکر شوند و از ما مطالبه کنند و در کنار ما، این امکان و فرصت را برای خودشان فراهم کنند تا احساس مسئولیت را در خود بوجود بیاورند که اگر جای ما بودند چه می کردند؟ اگر همه مردم در کنار نمایندگان باشند، قطعا نمایندگان موفق تر خواهند بود. 
امروز ما در شرایطی هستیم که نباید به امید گشایش خارجی باشیم، بلکه باید از ظرفیت های داخلی نهایت استفاده را ببریم، البته این بدین معنا نیست که اگر در جایی امکان استفاده از ظرفیت خارجی داریم، از آن غفلت کنیم و کاملا به داخل توجه کنیم؛ بلکه به این معناست که قبول کنیم برای استفاده از ظرفیت خارجی، با محدودیت هایی مواجه هستیم و هرجا که نشد از ظرفیت خارجی استفاده کنیم، معطل فراهم شدن این ظرفیت نمانیم؛ عملا اگر این نگاه در جامعه بوجود بیاید، می توانیم بیشتر مسائل و مشکلات را با اتکا به توانمندی های داخلی حل کنیم. 

فارس، استان فرصت هاست/ رسانه، ظرفیتی برای انتقال فعالیت ها به مردم و شنیدن صدای آنان است/ اتحاد، لازمه موفقیت نمایندگان است

چه برنامه ای برای استفاده از جوانان در موقعیت های مدیریتی و اجرایی دارید؟
 تصمیم هر چهار نماینده شیراز و زرقان این است که برای اینکه بتوانیم از طیف وسیع افراد در قانونگذاری استفاده کنیم، معادل کمیسیون هایی که در مجلس وجود دارد، 15 کارگروه در فضای مجازی پیش بینی داشته باشیم تا در فضای مجازی فعالیت کند. تعداد این کارگروه ها را 200 نفر در نظر گرفته ایم و هر نماینده باید 50 نفر را معرفی کند و این افراد در فضای مجازی به تبادل اطلاعات و دیدگاه بپردازند. مطالب و موضوعات را به آنها بدهیم و دیدگاه ها و نظراتشان را استفاده کنیم. 
از میان این 200 نفر، 21 نفر به عنوان نماینده در ارتباط مستقیم با ما، جمع بندی نظرات جمع راجع به طرح ها و لوایح مطرح در مجلس یا ارائه نظرات و دیدگاه ها و خلاءهای قانونی را به ما انتقال دهند. در هفته هایی هم که در حوزه انتخابیه حضور داریم، در جمع این 21 نفر حضور خواهیم داشت و از این ظرفیت برای مشارکت جوانان، متخصصین و نیروهای مجرب استفاده کنیم. 
انتهای پیام/

نظرات بینندگان