کد خبر: ۱۳۷۲۴۶
تاریخ انتشار: ۲۰:۵۵ - ۲۸ اسفند ۱۳۹۸
روحانی در حاشیه جلسه هیئت دولت:

سال ۹۸ سال اداره کشور بدون نفت بود/ دشمن نتوانست کمر مردم را در برابر فشار خم کند/ ۳۰ بهمن متوجه ورود کرونا به کشور شدیم

رئیس جمهور گفت: دشمن تصمیم داشت برای مردم ما پیچیدگی‌هایی را ایجاد کند تا در نهایت کمر آنها را در برابر فشار خم کند.
  حجت الاسلام والمسلمین روحانی رئیس جمهوری در حاشیه جلسه هیئت دولت گفت: سال ۹۸، سال افتخار ملت ایران بود. در همه زمینه‌هایی که دشمن تصمیم داشت برای مردم ما پیچیدگی هایی را ایجاد کند تا در نهایت کمر آنها را در برابر فشار خم کند، مردم ما توانستند از فاجعه، حماسه و از حماسه پیروزی را بیافرینند.

او افزود: در بخش اقتصاد دشمن همه فشار خود را متمرکز کرده بود. در سال ۹۸ از اردیبهشت ماه بدترین فشار به اقتصاد بخصوص صنعت نفت وارد شد. این فشارها علیرغم اینکه مشکلاتی را برای زندگی مردم ایجاد کرد موفقیت های زیادی هم برای ما آفرید. برای اولین بار بودجه بدون نفت را پشت سر گذاشتیم. سال ۹۸ سال اداره کشور بدون نفت بود.

روحانی تاکید کرد: در سالی که گذشت، قهرمانان اقتصادی کشورمان، توانستند اقتصاد ما را در شرایط ثبات و آرامش نسبی قرار دهند. ما در این سال از تورم نقطه به نقطه ۵۲ درصد به ۲۵ درصد رسیدیم و این یک افتخار برای ملت بزرگ ایران است.

رئیس جمهور ادامه داد: نگذاشتیم در سال ۹۸ حقوق کارمندان و بازنشستگان و مستمری بگیران و یارانه با یک روز تاخیر انجام شود، که این به معنای قدرت و دفاع مردم و دولت است. ما به دلیل فشار امسال ۲۰ درصد حقوق را در سال ۹۸ افزایش دادیم، برای سال آینده هم افزایش حقوق را پیش بینی کردیم. در حد توان توانستیم فشار را بر مردم کم کنیم.

او اظهار کرد: یک بسته حمایتی را برای ۶۰ میلیون جمعیتی که در فشار بیشتری بودند پرداخت کردیم که از آبان ماه در حال پرداخت آن هستیم برای سال آینده هم این روند ادامه خواهد داشت.

روحانی گفت: حوادثی امسال داشتیم که در تاریخ ما کم نظیر یا بی نظیر بود، سیل فروردین امسال مشکلاتی را برای ۲۵ استان وارد کرد که ۳۵ هزار میلیارد تومان به ما خسارت وارد کرد، البته در کنار آن هم رحمت بود؛ اینکه توانستیم در ظرف امسال همه خانه‌های که مرمت می‌خواست که ۸۰ هزار خانه بود را مرمت کردیم و ۴۶ هزار واحد احداثی داشتیم. ما کاهش تعهدات از را اردیبهشت شروع کردیم و در ۵ مرحله ادامه دادیم، تقریبا همه تعهدات دست و گیر را کنار گذاشتیم، به طور کامل؛ امروز صنعت هسته ای‌مان آزاد از هر قید و بندی مشغول فعالیت است.

رئیس جمهور تصریح کرد: آمریکایی‌ها سردار بزرگ ما را ترور کردند ما آن بی پاسخ نگذاشته و نمی‌گذاریم، نگذاشتیم به دلیل اینکه نیرو‌های مسلح ما یک پایگاه مهم آن‌ها را در منطقه هدف قرار دادند، فکر می‌کنم آمریکا هیچگاه این موضوع را فراموش نخواهد کرد، چون اولین بار بود که دبرابر یک کار وحشیانه و غلط، پاسخ محکمی دریافت کردند. آنها فکر می‌کردند که با ترور سردار مقاومت، مقاومت مردم را می‌شکنند، اما برعکس شد.

او درباره پیشرفت صنعت دفاعی کشور گفت: امسال نیرو‌های مسلح در زمینه صنعت دفاعی اقدامات خوبی به خصوص در زمینه پدافند هوایی داشتند، سال آینده ان‌شاءالله باور ۳۷۳ را کاملتر می‌کنیم. از نیرو‌های مسلح تشکر می‌کنم که در برابر آمریکا قاطعانه ایستادند و سیلی محکمی به آنها زدند.

روحانی بیان کرد: نیروی مسلحی که در چارچوب مسئولیتی داشت، در قبال خطای هواپیمای اوکراینی این واقیعیت را بیان کرد و از خانواده‌های بازماندگان آن‌ها عذرخواهی کرد که این موضوعی بی نظیر بود. در سال ۹۷ و ۹۸ بزرگترین طرح‌ها را افتتاح کردیم، ۲۲۷ طرح مهم با ۳۳ هزار میلیارد تومان افتتاح شد.

او افزود: امسال علاوه بر محصول گندم محصول برنج هم بی نظیر بود و تقریبا ما را به خودکفایی رساند. در زمینه نفت و گاز کار بزرگی در کشور انجام گرفت و تولید گاز ما برای اولین بار به هزار میلیون مترمکعب در روز رسید. تقریبا در پارس جنوبی همه طرح‌ها را تمام کردیم جز فاز ۱۱ که هنوز در دست اقدام است. بزرگترین کشف نفتی ایران هم امسال کشف شد. دولت و ملت ایران در سخترین شرایط تحریم تاریخ خود بزرگترین طرح‌ها را افتتاح کرد.

رئیس جمهور افزود: تهران را با لندن و برلین و پاریس مقایسه کنید، قفسه فروشگا‌های آن‌ها خالی شد، ما در این شرایط تامین کردیم، واردات مواد غذایی و اساسی ۱۹ درصد بیشتر از سال گذشته است. تا اسفند ۴۳ میلیارد دلار واردات داریم و ۴۱ میلیارد دلار صادرات داشتیم، البته نحوه محاسبه ما هم تغییر کرده است. همه ذخایر کالا‌های اساسی ما از همه سال‌های گذشته بیشتر است.

او بیان کرد: ما در بحث کرونا با مردم صریح صحبت کردیم، به فضای مجازی توجه کنید، ۳۰ بهمن ما بعداز جواب آزمایش‌های قم متوجه شدیم کرونا به کشور آمده است و اعلام کردیم. ما یک روز در اعلام این موضوع تاخیر نکردیم حتی با وجود برگزاری انتخابات دوم اسفند و با مردم صادقانه سخن گفتیم. طی گفت‌وگو‌هایی که داشتم، گیلان به من اعلام کرده است که ۲۰ درصد تخت‌های این استان خالی است، البته در روز‌های آغاز کار سخت و بود و همه پزشکان و پرستاران تشکر می‌کنم چرا که این‌ها قهرمانان نظام سلامت ما هستند. دولت هر امکاناتی داشته پای کار آورده است، مردم مطمئن باشند در کشور هم پزشکی دولتی و خصوصی و نیرو‌های مسلح همه پای کار هستند.

روحانی تصریح کرد: از رهبر انقلاب به جهت تایید مصوبه شورای ملی مقابله با کرونا تشکر می‌کنم، شورای عایل امنیت ملی اختیارات زیادی را به این ستاد داده است. یک ماه است که تمام مدارس و دانشگاه‌های ما تعطیل است و ۱۵ روز پیش رو است، لذا تعطیلی یک ماه و نیم کار بزرگی شده است، با اینکه می‌دانستیم که این بیماری خطر چندانی برای دانش آموزان ندارد، اما به دلیل مسئله انتقال این کار را انجام دادیم، همه دنیا تعطیلات ۱۵ روزه را در نظر گرفتند.

رئیس جمهور ادامه داد: به تمام ادارات اعلام کردیم که هر کارمندی که به نیاز به مرخصی دارد با دست و دلبازی این کار را انجام دهند. کرونا نشان داد که در حوزه ما تحجری وجود ندارد، اینکه نماز جمعه و اماکن متبرکه تعطیل شود کار آسانی نیست. به دلیل سلامت مردم این کار را کردیم، البته سخت است که درِ مسجدی و مکان متبرکه بسته شود. سال سخت، اما پر افتخاری را پشت سر گذاشتیم و به ملت تبریک می‌گویم.

روحانی گفت: دولت از آغاز سال با همه وجود آماده است و اولین روز رسمی کاری ما روز شنبه است که جلسه ستاد ملی کروناست. جلسه هیئت دولت هم صبح یکشنبه، روز بعثت پیامبر (ص) آغاز می‌شود، همه وزرا و مسئولانی که لازم است باید سر کار باشند، تعطیلات ندارند و باید سرکار خود باشند. اگر بر مردم سخت‌گیری می‌شود، به خاطر سلامت خود آنهاست، راضی نیستیم کسی در رنج باشد، اما ضروری است.

نظرات بینندگان