کد خبر: ۱۳۷۳۴۸
تاریخ انتشار: ۲۲:۰۱ - ۰۲ فروردين ۱۳۹۹
رئیس جمهور:

فقط ستاد مقابله با کرونا درباره حمل و نقل‌ تصمیم می‌گیرد/ محدودیت‌ها تا ۱۳ فرودین است /یک ماه به زمان تحصیل افزوده می‌شود

حسن روحانی با اشاره به اینکه اگر تا 13 فروردین، همه، مراعات‌ها را انجام دهند شرایط تغییر خواهد کرد، گفت: برنامه داریم به افرادی که اینترنتی خرید می‌کنند تخفیف داده شود.
 حسن روحانی رئیس جمهوری اسلامی ایران پیش از ظهر امروز شنبه دوم فروردین در نشست ستاد ملی مقابله با کرونا گفت: اِعمال محدودیت برای مراکز پر تردد و پرجمعیت تجاری و پاساژ هایی که معمولاً جمعیت زیادی در آن جمع می شود، از طریق وزارت کشور به استانداران اعلام شد و قاعدتا یا اجرا شده یا امروز اجرا می‌شود.

فقط ستاد مقابله با کرونا درباره حمل و نقل‌ تصمیم می‌گیرد/ تخفیف به خریدهای اینترنتی
وی اظهار داشت: مغازه‌های معمولی که در آن تردد زیادی نیست، محل بحث ما نیست و همچنین فروشگاه‌های بزرگ مواد غذایی و سوپرمارکت‌ها و بقالی‌‌ها و میوه‌فروشی‌ها هم اصلاً مورد بحث ما نیست و همچنین تکلیف داروخانه‌ها هم معلوم است و برعکس توصیه می کنیم که ساعات بیشتری را وقت بگذارند و اگر امکان دارد تا ۱۲ شب باز باشند و اگر امکان دارد برخی فروشگاه‌های بزرگ ۲۴ ساعته فعال باشند تا باعث شود جمعیت زیاد در یک نقطه جمع نشود.

*هدف این است که مردم در یک نقطه خاص متراکم نشوند*

رئیس‌جمهور افزود: هدف این است که مردم در یک نقطه خاص متراکم نشوند و اصل این است که حتی الامکان از خانه خارج نشوند.

روحانی با بیان اینکه به وزارت صمت و بخش اقتصادی ابلاغ می‌کند که بررسی کنند و ببینند که چگونه می‌توان به کسی که خرید اینترنتی انجام می‌دهد تخفیف داده شود، اظهار داشت: کسی که به در مغازه می‌رود و چیزی می‌خرد مقداری گرانتر باشد ولی برای کسی که به آن مغازه و فروشگاه پیغام می‌دهد و جنس را دم در خانه خود تحویل می‌گیرد ارزانتر باشد. گاهی یک نفر با موتور یا وسیله‌ای که دارد، جای ۱۰ یا ۲۰ خانواده در شبانه روز کار می‌کند و این باعث کاسته شدن حجم ترددها می‌شود.

وی با یادآوری اینکه همه درخواست‌ها برای رعایت‌ محدودیت‌ها برای ۱۰ تا ۱۵ روز آینده است، گفت: اینکه می گوییم در خانه بمانید، سفر نروید و مراعات کنید، برای دو یا سه ماه نیست و همه اینها برای بازه ۱۰ تا ۱۵ روزه است و ان‌شاالله تا ۱۳ فروردین همه ما اعم از مغازه‌دارها و مردم مراعات کنیم و اگر مراعات کنیم، شرایط ما خود به خود تغییر می‌کند.

*مردم مشکوک به این ویروس به بیمارستان‌ها مراجعه نکنند*

رئیس جمهور با اشاره به جزئیات تصمیم‌گیری‌های امروز جلسه ستاد ملی مقابله با کرونا خاطرنشان کرد: اولین تصمیم این بود که مردم مشکوک به این ویروس به بیمارستان‌ها مراجعه نکنند؛ چون خود این مراجعه باعث ابتلای آنها می‌شود. 

*پرخطرترین ترددها تردد در بیمارستان است*

وی خاطرنشان کرد: اولاً در جایی که ضروری و لازم است این کار انجام بگیرد و اگر پزشک متخصصی تاکید کرده که این کار انجام بگیرد، مراجعه کنند و در بیمارستان‌ها هم اگر امکان پذیر است جای را برای این کار بگذارند. یک چادر در حیاط بزنند و یا یک ساختمان را مشخص کنند که افراد به آنجا نروند و مبتلا نشوند. پرخطرترین ترددها تردد در بیمارستان است چون آنجا محیط آلودگی دارد و مردم همه باید مراقبت کنند که این کار انجام بگیرد.

*اگر کسی حالش وخیم نیست بهترین مکان خانه است نه بیمارستان*

روحانی افزود: اگر بناست کسی استراحت کند یا برای مدت دو هفته ایزوله یا قرنطینه شود اگر حالش وخیم نیست بهترین مکان خانه است نه بیمارستان و نقاهتگاه. اگر به هر دلیلی در خانه امکان پذیر نیست به نقاهتگاه برود و اگر موردی هست که به یک تداوم و نظارت پزشکی نیاز دارد، در آن شرایط، به بیمارستان برود.

*هرچه بتوانیم بیمارستان‌ها را خلوت کنیم زودتر از کرونا عبور می کنیم*

وی با تاکید بر این که هرچه بتوانیم بیمارستان‌ها را خلوت کنیم زودتر از کرونا عبور می کنیم، تصریح کرد: در جایی که ضروری است به بیمارستان برویم و وقتی کاملاً ضروری است تخت «آی سی یو» را اشغال کنیم؛ چون تمام این بحث‌هایی که می کنیم یکی از دلایلش این است که پیک بالا نرود.

رئیس جمهور ادامه داد: اگر این بیماری هست و ما با آن دو یا سه هفته دیگر یا بیشتر دست به گریبان هستیم، با یک روند عادی و معمولی که پرستار و تخت و تجهیزات بیمارستانی و داروی ما همه با هم می‌خوانند کارها راحت پیش می رود و تعداد مرگ و میر هم کاهش پیدا می‌کند. 

روحانی با تاکید بر اینکه هدف اول این است که که بتوانیم تعداد مرگ و میر و افراد مبتلا کاهش یابد،‌ بیان داشت: افراد مبتلا با ساده‌ترین وجه درمان شوند و به آن حالت خطرناک نرسند و بنابراین همه اینهایی که در بخش بهداشت و درمان توصیه می شود بر این مبنا ادامه دهیم و توجه کنیم که بیمارستان‌های ما شلوغ نشود.

روحانی با بیان اینکه در جلسه امروز ستاد ملی مقابله با کرونا تاکید بر این شد که گروهی که امکانات اعم از ماسک، دستکش و لباس مخصوص برای آنها ضرورت دارد در درجه اول، پرسنل درمانی بیمارستان ها هستند گفت: در قدم دوم هرجایی به ماسک و دستکش نیاز است به مراکز تولید مان بفرستیم جاهایی که ماسک و دستکش و مواد غذایی تولید و بازار ما را اداره می کند و شبانه روز کار می کنند آن کارگر و مهندس باید محفوظ بماند و آن محیط را باید ضدعفونی کنیم.

*توطئه ضد انقلاب این است که در ایران کار و فعالیت اقتصادی تعطیل شود *

رئیس جمهور ضمن تاکید بر اینکه هر کاری لازم است انجام دهیم تا سیستم تولید حالت عادی و معمولی داشته باشد، خاطرنشان کرد: این چیزی بود که من از روز اول توصیه کردم و در جلسه گفتم که توطئه ضد انقلاب این است که کاری کند که در ایران کار و فعالیت اقتصادی تعطیل شود و سند این را وزارت اطلاعات مفصل برای ما فرستاد.

وی اضافه کرد: ما نباید بگذاریم این هدف محقق شود و همه باید در چهارچوب پروتکل های بهداشتی که وزارت بهداشت ستاد ملی اعلام می‌کند کار و فعالیت کنیم. همه اصول را باید رعایت کنیم و اگر موردی هست که آنها می‌گویند به آنجا وارد نشوید، وارد نشویم و اگر در جایی می‌گویند که این رستوران شلوغ برای مدتی نباشد، گوش کنیم و اگر می‌گویند که این بازار شلوغ تا ۱۳ فروردین بسته باشد، گوش کنیم و همه همکاری کنیم و در آن جایی که دستور موکد است نیروهای انتظامی و پلیس هم ضامن اجرا باشند.

*وزارت بهداشت باید بگوید که کجا و در چه موردی ماسک و دستکش لازم است؟*

روحانی با بیان اینکه در جلسه امروز ستاد ملی مقابله با کرونا تاکید شد که وزارت بهداشت به مردم توضیح دهد که ما ماسک و دستکش را برای کجا و کی نیاز است؟ اظهار داشت: الان همه فکر می‌کنیم که همگی باید دستکش و ماسک داشته باشیم؛ باید وزارت بهداشت بگوید که کجا و در چه موردی لازم است که ماسک و دستکش حتماً زده شود و در چه مواردی لازم نیست. همه اصول به مردم روشن تر و دقیق تر برای مردم مشخص شود تا مصرف این لوازم معتدل باشد و جایی که ضروری است مصرف شود.

وی افزود: جزو مواردی که استفاده از ماسک و دستکش اولویت دارد نیروهای مسلح ما هستند. یعنی پلیس ما ناچار است در خیابان باشد همچنین مرزبانهای ما هستند که ناچارند حاضر باشند. همه آنهایی که امروز پست ضروری دارند، نیاز ضروری دارند.

*سه هزار تخت بیمارستان ستاد کل نیروهای مسلح آماده است*

رئیس جمهور با بیان اینکه گزارش که رئیس محترم ستاد کل نیروهای مسلح داده است سه هزار تخت بیمارستانشان الان آماده است و می‌توانند افزایش هم بدهند و خیلی از این تخت‌ها خالی و آماده پذیرایی است، اظهار داشت: نقاهتگاه در موارد زیادی تشکیل شده و باز هم می شود تشکیل شود. هنوز نقاهتگاه ها به آن صورت مورد استقبال نبوده ولی اگر نیاز باشد می‌توانیم افزایش دهیم.

روحانی ادامه داد: رئیس ستادکل در این جلسه مطرح کردند که ۷ بیمارستان سیار الان آماده و فعال است ولی تا ۲۰ بیمارستان سیار هم می‌توانند آماده کنند و هر کجا که لازم است این کار انجام بگیرد.

*فقط ستاد ملی مقابله با کرونا می‌تواند درباره مسئله حمل نقل‌ تصمیم بگیرد*

وی با بیان اینکه نسبت به حمل و نقل و لجستیک و مسئله سفر با اتوبوس، هواپیما و قطار یک نهاد می‌تواند تصمیم بگیرد و آن ستاد ملی کرونا است که می تواند بگوید پرواز این مسیر قطع و این مسیر قطار و اتوبوس نباشد،‌گفت: استاندار و مقام محلی و هیچ فردی در منطقه آزاد حق تصمیم گیری ندارد و اگر استاندار های محترم نظری هم دارند این نظر را از طریق وزیر کشور بفرستند و در ستاد ملی مطرح شود و هر تصمیم گیری لازم بود انجام شود. بنابراین این کار به صورت متمرکز مورد توجه قرار بگیرد.

رئیس جمهور با بیان اینکه بحث فضای مجازی و تخلفات زیادی که در آن انجام می گیرد در جلسه مطرح شد خاطرنشان کرد: در اینجا چارچوبی برای برخورد با افراد متخلف تصویب شد و این مجازات که در نظر گرفته شده حداقل مجازات‌های است که در این جلسه تصویب کردیم و بنا شد در جلسه آینده اگر موردی نیاز به تکمیل است، تکمیل شود. 

*مجازات‌های تخلفات در فضای مجازی*

وی افزود: اینجا بیشتر نظارت و ارزیابی، تعطیلی و انفصال موقت، قطع یارانه و حذف معافیت‌های مالیاتی، ابطال مجوز و ایجاد محدودیت در فعالیت رسانه تصویب شد و ابلاغ می‌شود و مطالبی هم ممکن است لازم باشد که در جلسات بعد آنها را هم تصویب می کنیم.

*تصمیم درباره بازه زمانی سال تحصیلی*

روحانی با بیان اینکه مورد دیگری که محل بحث قرار گرفت مسئله آموزش عالی بود، اظهار داشت: ما در جلسه قبل برای آموزش و پرورش طرحی را که وزیر محترم آموزش و پرورش آورده بود مورد بحث قرار دادیم تصویب شد که خلاصه آن به این صورت است که اگر شرایط به گونه‌ای باشد که بعد از پایان تعطیلات عید کار آموزش شروع شود یک ماه به زمان تحصیلات افزوده خواهد شد و مقداری بر این یک ماه اضافه شود.

وی با اشاره به تصمیمات انجام شده درخصوص دانشگاهها نیز بیان داشت: دانشگاه ها هم تقریباً چنین شرایطی دارند و و بعد از فروردین اگر بلافاصله تعطیلات پایان یابد و این ها بتوانند کار دانشگاهی را شروع کنند 3 هفته به دوره آموزش اضافه می‌کنیم؛ چون بخشی از آموزش ها را از طریق سیستم فضای مجازی جبران کرده‌اند. همچنین هر چه دیرتر شروع شود بر آن سه هفته اضافه خواهد شد.

رئیس جمهور با اشاره به اینکه اگر مثلاً بعد از دو هفته دیگر هم دانشگاه‌ها به تاخیر افتاد بر آن سه هفته اضافه می شود ولی اگر نشد به همین روال انجام خواهد شد، اظهار داشت: چارچوب و مقررات آن مصوب شده است و هم آموزش عالی و هم پزشکی و هم آموزش و پرورش مصوبات را ابلاغ کنند که همه دانش آموزان و معلمین بدانند. با این حال زمان آغاز به کار را هفته بعد و بررسی خواهیم کرد چون هنوز زود است است و باید هفته بعد ببینیم که شرایط چگونه است و در آن شرایط تصمیم خواهیم گرفت.

روحانی با بیان اینکه در این جلسه بر تولید بیشتر نیازمندی های بهداشتی مخصوصا الکل تاکید شد و به قائم مقام وزارت صمت که در این جلسه حضور دارد تاکید شد که مسئله را دنبال کند اظهار داشت:‌ در برخی از موارد می‌توانند تولید الکل انجام دهند که گیرهای اداری بود که دستور دادیم این گیر اداری امروز حل شود و موادی که باید از بندر حمل شود، همین امروز به سمت اصفهان حمل شود تا بتوانیم الکل مورد نیاز را در اختیار مردم قرار دهیم.

*اتباع سایر کشورها درمان می‌شوند و بعد به کشورشان بازمی‌گردند*

وی خاطرنشان کرد: البته در این جلسه موضوعی مطرح شد درباره برخی از عزیزانی که از کشورهای دیگر به عنوان زائر به ایران سفر کردند و در ایران هستند بعضی از آنها احتمالا مبتلا و بعضی ها سالم هستند بنا شد نسبت به آنها رسیدگی شود و درمان شوند اگر لازم هست یک یا دو بیمارستان سیار برای این کار اختصاص داده شود. اگر در بین عزیزانی که از هندوستان و پاکستان و افغانستان و جای دیگر هستند افرادی مبتلا باشند به هر حال درمان شوند و بعد ان شاءالله به کشور خود برگردند.

*امروز امیدواری همه ما از جلسه قبل بیشتر است*

روحانی گفت: در مجموع می‌توانم در پایان این جمله را بگویم که امروز امیدواری همه ما از جلسه قبل بیشتر است و دلم می‌خواهد در جلسه بعدی که روز سه‌شنبه است باز هم این امیدواری افزایش پیدا کند و بتوانیم در یک زمان کوتاه قابل قبول این مساله را که پیش پای مردم است و برای کسب و کار مردم مشکل درست کرده را برداریم.

وی ادامه داد: البته در این جلسه در مورد برخی از کسب و کارها هم بحث شد که جزو آنهایی که در این روزها دچار مشکل شدند به لیستی که قبلا داشتیم باید اضافه شود در این خصوص هم بنا شد که معاون اقتصادی بحث و بررسی کند و اگر نیاز به مصوبه این جلسه دارد برای جلسه بعدی بیاورد.

رئیس جمهور در پایان تصریح کرد: ان شاءالله سال جدید برای مردم بسیار عزیز و خوبِ ما مبارک باشد ایام بعثت پیغمبر عظیم‌الشان اسلام، میلاد امامان عزیزی که میلادشان در ماه شعبان است که این ماه شعبان را به زودی پیش رو داریم برای همه مبارک باشد و خداوند ان شاءالله شفا را برای همه مردم ما و برای همه انسانها در سراسر جهان نازل کند. ان شاءالله.

نظرات بینندگان