کد خبر: ۱۳۷۳۵۵
تاریخ انتشار: ۱۰:۲۱ - ۰۳ فروردين ۱۳۹۹

اروپایی‌ها در بحران کرونا ویروس هم «آقااجازه» هستند / انگلیس از تحویل ماسک‌های خریداری شده هم مضایقه کرد

در این شرایط کشورهایی مانند چین و روسیه برای کمک رسانی به ایران برای مقابله با ویروس کرونا چندین محموله ماسک، لوازم پزشکی و ضدعفونی ارسال کرده‌اند اما اروپایی ها در این حوزه حتی از دادن ماسک های خریداری شده توسط ایران نیز خودداری کرده اند.

پس از خارج شدن آمریکا از برجام اروپایی ها اعلام کردند که به برجام پایبند هستند و سعی می کنند با وجود بدعهدی کاخ سفید در این توافقنامه بمانند. کارشناسان اما مطرح می کردند که اروپایی ها هم مانند آمریکا قابل اعتماد نیستند.

«حسن روحانی»، رئیس جمهور کشورمان در زمان کاندیداتوری در انتخابات سال 92 جمله مشهوری دارد و در آن آمریکا را «کدخدا» و اروپایی ها را «آقا اجازه» می خواند. ضرب المثل معروف دیپلماتیکی هم وجود دارد که بیان می کند اگر آمریکا عطسه کند اروپا سرما می خورد و این نشان دهنده دنباله روی شدید اروپا از سیاست های آمریکاست. هر چند که مراودات سیاسی اقتصادی اروپا و آمریکا آنقدر شدید است که نمی توان انتظار داشت که اروپایی ها شریک استراتژیک خود را رها کنند و به سمت ایران متمایل شوند اما لااقل این انتظار بود که اروپایی ها بنابر تعهداتشان هر چند اختلافی با مواضع آمریکا داشت عمل کنند. 

این موضوع حتی در این روزها که کشورمان درگیر مقابله با ویروس کروناست حفظ شده است. در شرایطی که اروپایی ها قرار بود با راه اندازی یک کانال تجاری میان ایران و کشورهای زیرمجموعه اتحادیه اروپا برجام را حفظ کنند اما حتی در این شرایط نیز دست از همراهی با آمریکایی ها بر نمی دارند. 
 
جالب است که در این شرایط کشورهایی مانند چین و روسیه برای کمک رسانی به ایران برای مقابله با ویروس کرونا چندین محموله ماسک، لوازم پزشکی و ضدعفونی ارسال کرده اند اما اروپایی ها در این حوزه حتی از دادن ماسک های خریداری شده توسط ایران نیز خودداری کرده اند.
 
موضوعی که  «علیرضا رئیسی»، معاون بهداشت وزارت بهداشت در گفتگویی اخیرا به آن اشاره می کند و می گوید: «ما قبل از این موضوع چندین میلیون ماسک را از کشور انگلیس خریداری کرده بودیم اما به دلیل تحریم‌ها این کشور ماسک‌ها را به ما تحویل نداده است ما در این شرایط انستیتو پاستور را تقویت کردیم.»
 
این درحالی است که انگلیسی ها در حالت نمایشی مطرح می کردند که حامی کشورمان در مقابله با کرونا ویروس هستند.
 
درحالی‌که روز آدینه سفیر ایران در لندن از دادخواست پارلمان انگلیس برای رفع تحریم‌های آمریکا علیه ایران خبر داده بود روز شنبه دوم فروردین ماه سال 1399 معاون وزیر بهداشت اعلام کرد که با وجود آنکه ایران هزینه خرید ماسک از انگلیس را پرداخت کرده اما این کشور از تحویل آن خودداری کرده است.
 
«حمید بعیدی نژاد»، سفیر ایران در لندن در توییتی نوشته بود: «پارلمان انگلیس با ثبت «دادخواستی»، از دولت آمریکا تقاضا نموده است که فوراً تحریم‌های خود علیه ایران را در دوره‌ی بیماری کورونا لغو نماید».
 
 
 تبعیت کشورهای اروپایی از تحریم‌های یک جانبه آمریکا علیه ایران همواره مورد اذعان کارشناسان داخلی و بین‌المللی بوده است.
 
همچنین بعیدی‌نژاد سفیر جمهوری اسلامی ایران در لندن شنبه شب طی پیامی در توئیتر اعلام کرد که مسئله عدم تحویل ماسک‌های خریداری شده از انگلیس به کشورمان، با مقامات انگلیسی مطرح شده است.
 
بعیدی‌نژاد در توئیتر نوشت: «پیرو اظهارات یکی از مقامات وزارت محترم بهداشت کشورمان مبنی بر اینکه «انگلیس ماسک‌های خریداری شده را تحویل ایران نداده است»، موضوع با توجه به فوریت، پیش از این نیز با مقامات انگلیسی مطرح شده است که آنها برای پیگیری، خواستار اطلاعات بیشتری شده اند.» 
 
 
با این حال آنچه امروز از اقدامات اروپایی ها بر می آید این است که قاره سبزی ها حتی در شرایطی بیماری که نه تنها ایران بلکه بسیاری از کشورهای اروپایی مانند ایتالیا را درگیر خود کرده است، از سیاست های خصمانه و دنباله روی از آمریکایی ها دست بر نمی دارند. با این شرایط اروپا به وضوح نشان داده است که به هیچ وجه قابل اعتماد نیست. 
 
انتهای پیام/
نویسنده :
فاطمه اسدزاده
منبع: دانا
نظرات بینندگان