کد خبر: ۱۳۷۳۸۳
تاریخ انتشار: ۰۹:۳۱ - ۰۴ فروردين ۱۳۹۹

جان دوباره جنگل با انرژی پاک/ انرژی خورشیدی رایگان ترین انرژی جهان

جنگل‌ها به عنوان ریه زمین در چرخه حیات موجودات زنده نقش موثری ایفاء می‌کنند و با ارزش‌ترین دارایی هر کشوری به حساب می‌آیند.

درختان جنگلی به عنوان سرمایه‌های اصلی حیات و منبع بیشترین محصولات تولیدی کارخانجات و صنایع تبدیلی هستند و تخریب این موهبت الهی خسارت‌های جبران ناپذیری برای نسل آینده ایجاد می‌کند.

ترمیم و تجدید حیات طبیعت در سرشت آن نهفته است و زمانی که انسان در چرخه طبیعت مداخله می‌کند تجدید آن غیرممکن می‌شود.استان فارس دارای ۲ و ۲ میلیون هکتار جنگل است که می‌توان با انرژی پاک و سوخت سبز از قطع درختان جنگلی و بوته‌های مرتعی جلوگیری کرد.

جان دوباره جنگل با انرژی پاک

شهرام منتصری مدیرکل منابع طبیعی و آبخیز داری فارس  گفت: از سال ۹۰ طرح تغییر الگوی مصرف سوخت با انرژی‌های نو با مجوز سازمان در استان شروع شده است.

منتصری با بیان اینکه در استان فارس ۶۱۸ آبگرمکن خورشیدی در مناطق جنگل نشین توزیع شده است، تصریح کرد: مردم از این طرح راضی بوده اند چرا که این طرح از نظر اقتصادی به نفع آنها بوده و نتیجه بسیار خوبی داشته است.

او افزود: هدف از این طرح کاهش استفاده از سوخت‌های فسیلی و جلوگیری از قطع درختان در مناطق جنگل نشین بوده است.

جان دوباره جنگل با انرژی پاک

قهرمانی کارشناس ناظر پروژه تغییر الگوی مصرف سوخت استان فارس گفت: با توجه به قطع درختان جنگلی در شهرستان‌های سپیدان، مرودشت، رستم، ممسنی، فیروزآباد، کازرون و کهمره سرخی، طرح نصب آبگرمکن‌های خورشیدی اجرا شده است.

او افزود: در شهرستان‌های زاگرس نشین فارس حدود ۲ هزار ۶۰۰ آبگرمکن خورشیدی لازم است تا بتوان آبگرمکن‌های هیزمی را به طور کل جمع آوری کرد.

قهرمانی با اشاره به اینکه تمام قطعات آبگرمن‌های خورشیدی در داخل کشور به همت مهندسان داخلی طراحی و ساخته شده است، هزینه نصب یک آبگرمکن خورشیدی ۴۰ میلیون ریال می شود که سهم مردم از این میزان کمتر از ۵ درصد است.

جان دوباره جنگل با انرژی پاک

جواهری معاون فنی اداره منابع طبیعی و آبخیز داری استان فارس گفت: سطح جنگل‌های استان فارس ۲ میلیون هکتار که ۱۷درصد از سطح جنگل‌های کشور را به خود اختصاص داده است.

جواهری افزود: از ۵ ناحیه رویشی در کل کشور۳ ناحیه رویشی در استان فارس وجود دارد که شامل ناحیه رویشی زاگرسی، ناحیه رویشی خلیج عمانی، ناحیه رویشی ایرانی تورانی می‌شود.

او تصریح کرد: از کل جنگل‌های استان ۵۸ درصد ناحیه ایرانی تورانی، ۳۵ درصد ناحیه زاگرسی و ۷ درصد ناحیه خیلج عمانی و به ترتیب گونه شاخص این نواحی بادام کوهی و بنه، کنار، بلوط است.

جان دوباره جنگل با انرژی پاک

جواهری با اشاره به اینکه ۸۹۵ هکتار از جنگل‌های فارس در سال‌ های اخیر تخریب شده با مبلغی حدود ۳۵۸ میلیون تومان احیا شده است.

او با بیان اینکه قطع درختان جنگلی در شهرستان‌های غربی بیشتر از دیگر مناطق است، افزود: منابع طبیعی با استفاده از انرژی‌های نو و نصب آبگرمکن خورشیدی تا حد زیادی مانع قطع درختان جنگلی و بوته‌های مرتعی شده است.

جواهری با بیان اینکه طبق قانون حفاظت و بهره برداری از جنگل‌ها و مراتع جریمه قطع هر نهال بین ۱۵۰ تا ۳۷۵ هزار تومان شروع می‌شود، تصریح کرد: جریمه هر درخت بین ۷۵ میلیون ریال تا ۳۰ میلیون ریال شروع می‌شود، که بستگی دارد نهال و درخت از نظر اهمیت در چه دسته‌ای قرار داشته باشد.

معاون فنی اداره منابع طبیعی گفت: امسال دولت برای تقویت گشت و مراقبت دائم نیرو‌های منابع طبیعی از مناطق جنگلی مبلغ ۴۰۰ میلیون تومان برای صندوق توسعه ملی اختصاص داد.

یعقوبی عضو فرهنگستان علوم جمهوری اسلامی ایران  گفت: نخستین نیروگاه خورشیدی خاورمیانه در شیراز طراحی ساخته شده است.

او با اشاره به اینکه این طرح یک طرح ۲۰ ساله بوده که به همت مهندسان داخلی طراحی و ساخته شده است، ادامه داد: هدف از ساخت این نیروگاه جایگزین شدن انرژی خورشیدی به جای سوخت‌های فسیلی بوده است.

جان دوباره جنگل با انرژی پاک

یعقوبی افزود: نیروگاه خورشیدی به دلیل اینکه برای نخستین بار در کشور اجرا می‌شد فقط طراحی اولیه و بخش توربین‌ها در داخل کشور ساخته نشده است.

انرژی خورشیدی یکی از چندین انرژی موجود جهان است که بدون هیچ هزینه می‌توان از گرما و انرژی آن استفاده کرد. در دنیای امروز که چالش همه کشور مشکل گرمایش زمین و نابودی جنگل‌ها است، انرژی خورشیدی می‌تواند ناجی بسیار مناسبی برای نجات جنگل‌ها از نابودی باشد. جنگل‌های استان فارس هم مانند دیگر جنگل‌های مناطق دیگر درگیر آتش سوزی‌های مکرر و قطع درختان شده است؛ که قطعاً با استفاده از انرژی‌های نو و بخصوص انرژی خورشیدی می‌توان از این میراث گران بها حفاظت کرد.

خبرگزاری فارس

انتهای پیام/

نظرات بینندگان