کد خبر: ۱۳۷۴۱۳
تاریخ انتشار: ۲۲:۲۹ - ۰۵ فروردين ۱۳۹۹

تلخ و شیرین های سال 98 از زبان برخی مسئولین فارس

برخی از ما در این سالی که گذشت خاطرات شیرین چندانی را به یاد نداریم اما شاید اشخاصی باشند که در 1398 علاوه بر گذراندن این حوادث ناگوار ،روزها یا موفقیت های خوبی را نیز به یاد داشته باشند.
به گزارش "شیرازه"، سالی که گذشت با پیچ و خم های زیادی همراه بود؛ از سیل و زلزله گرفته تا شهادت سردار سلیمانی، سقوط هواپیمای اکراینی و در آخر هم بیماری هولناک کرونا عده زیادی را عزادار کرد اما این سال موفقیت هایی نیز در برداشت که آن را از زبان برخی مسئولین می خوانید:

«سید محمود هاشمی»، رئیس اتاق اصناف فارس: در حادثه دلخراش نوروز سال گذشته اگر چه بنده به مسافرت رفته بودم اما با شنیدن خبر سیلاب در دروازه قران بلافاصله خودم را برای خدمت رسانی به مسافران و مردم به شیراز رساندم.
همانطورکه می دانیم در سیلاب 5 فروردین ماه که با فوت عزیزان و داغدار شدن خانواده ها همراه شد علاوه بر مردم ،عده زیادی از اصناف از قالی شویی و مکانیکی گرفته تا لوازم خانگی و تعمیرکاری همه پای کار آمدند تا بتوانند با تهیه امکانات لازم و رفع نیازهای مادی و معنوی به مسافران و همشهریان به صورت رایگان خدمت رسانی کنند. گفتنی است،برخی اصناف جرثقیل و ابزارالات مکانیکی را برای جابجایی و تعمیرات ماشین های آسیب دیده به دروازه قران آوردند. البته خیرین شیرازی از زن و مرد گرفته تا پیر و جوان هم با هدایای نقدی و غیرنقدی خود به خانواده های زیادی کمک رسانی نمودند. در حال حاضر هم هر چند که شیوع ویروس کرونا کام خیلی ها را تلخ کرده اما باز هم مردم و به خصوص اصناف حضور پررنگی دارند، یک نمونه این که آن ها وسیله نقلیه خود را به طور مجانی در اختیار کادر درمان و پزشکان گذاشته شده تا به نوبه خود در مبارزه با این بیماری هولناک سهیم باشند.به هر روی ،همه اصناف در این زمینه آمادگی کاملی دارند و  برای خدمت رسانی حاضر هستند.چرا که مردم ما افرادی هستند که حتی اگر خودشان نیازمند باشند باز هم هموطنان خود را در سختی ها فراموش نمی کنند و تا جایی که در توان دارند برای رفع مشکلات آن ها تلاش می کنند.لذا همین مسئولیت پذیری ها و همکاری هاست که ثابت می کند مردم ما همچنان پای انقلاب ایستاده اند و از زیر بار مشکلات شانه خالی نمی کنند.با این وجود، هر چند عده ای تخطی می کنند اما نمی توان از همکاری خیل عظیم مردم برای کمک رسانی به هم نوعان چشم پوشی کرد چرا که همیشه به دنبال هر حادثه ناخوشایندی اتفاقات خوشایندی هم رقم می خورد.
تلخ و شیرین های سال 98 از زبان برخی مسئولین فارس

«حیدر علی کامیاب»،مدیر کل ورزش و جوانان فارس:تلخ ترین خاطره ای که در سال گذشته به یاد دارم،قرار بر این بود که در دیماه یک برنامه بزرگ ورزشی در پیاده روی شهر«صدرا»داشته باشیم.ما برای اجرای این برنامه پیگیری های زیادی انجام داده بودیم تا ضمن پیاده روی و اجرای همایش ها،با همکاری صدا و سیما شهر« صدرا»را بیشتر معرفی کنیم.لذا با دعوت از استاندار و جمع بزرگی از مردم برای برگزاری این پیاده روی حاضر شدیم که ناگهان خبر شهادت سردار حاج قاسم سلیمانی رسید.ما با شنیدن این خبر تلخ  مات و مبهوت مانده بودیم که پیاده روی را چکار کنیم؟از یک طرف شهادت حاج قاسم سلیمانی و از طرف دیگر خیل عظیمی از مردم که برای پیاده روی حاضر شده بودند اما باز هم درک و شعور مردم ما قابل ستایش بود چرا که همگی این خبر تاسف بار و غم انگیز را شنیده و به عزا نشسته بودند. به هرروی این پیاده روی به زمان دیگری موکول شد اما با شیوع بیماری کرونا هنوز به انجام نرسیده ولی در صدد هستیم که درنیمه اول سال جاری آن را به اجرا برسانیم.
شیرین ترین خاطره هم این بود که در اواخر سال گذشته یک پاکت محرمانه به دستمان رسید که حاوی خبر خوشی بود و آن به احیاء «معاونت امور بانوان» مربوط می شد چرا که جمع زیادی از مدیران در مدت زیادی به دولت فشار آوردند تا امور استخدامی برای این معاونت به اجرا برسد.هر چند که قبلا سلیقه ای و با تصمیمات اشتباه بود اما سرانجام این جامعه 45درصدی ورزشی متولی خاص خود را پیدا کرد و تلاش ها به نتیجه رسید.
هم اکنون بانوان ما متولی مستقلی در امور ورزشی خود داشته و این اتفاق خوشایند خود گام مثبتی بوده که در عرصه های مختلف ورزشی رقم خورده است.به هر روی،با کوچک سازی دولت تلاش ها به ثمر نشسته و امید بر این است که مدیران بعدی نیز برای رشد و توسعه آن نهایت همکاری را داشته باشند.

تلخ و شیرین های سال 98 از زبان برخی مسئولین فارس

«حمید ظهرابی»، مدیرکل سازمان محیط زیست استان فارس:سال نود و هشت سرشار از تجربیات و رخدادهای شیرین و تلخ زیادی بود. تلخ‌ترین حادثه در این سال،سیل فروردین ماه در شیراز و سایر نقاط کشور بود. در آن روزها همه  مردم كشور به خاطر رنجی که هموطنانمان متحمل شده بودند، روزهاي سختي را سپري كردند. در كنار اين حوادث ناگوار محیط زیست هم با دو مشکل اساسی مواجه شد،از یک سو خسارت زیاد به تنوع زیست محیطی کشور خصوصا آبزیان رودخانه ها بود و از سوی دیگر برخی توسعه گران از فرصت سیل استفاده و تلاش می کردند پروژهای ضد محیط زیستشان را به بهانه جلوگیری از خسارت سیل اجرا کنند. البته ما برای رفع این مسائل سفرهای متعددی به نقاط مختلف داشتیم که به لطف خدا موفق شدیم از این بحران ها عبور کنیم و اما خاطره شیرین که شاید به نوعی محصول تلاش یک ساله من و همکارانم در سراسر کشور به شمار می رود، مربوط به مصوبات جلسه شورای عالی حفاظت محیط زیست کشور در تیرماه 98 می شود. سازمان حفاظت محیط زیست در یک جلسه پر چالش و سنگین چند پیشنهاد در دستور کار قرار داده بود که مهمترین آن ایجاد 13 منطقه تحت حفاظت جدید با مساحتی بیش از یک میلیون هکتاربود.این در حالی بود که مجموع مناطق تحت حفاظت کشور از سال ۱۳۴۶ تا سال 1398  هفده میلیون هکتار می شد و طبیعتا درخواست افزایش  این مساحت در یک سال، چالش زیادی به همراه داشت.با این وجود، وزارت جهاد کشاورزی بیش از سایر ارگان ها با افزایش  این سطح مخالفت کرد.ما هم به ناچار علی رغم عدم موافقت وزارت جهاد کشاورزی فهرستی از مناطق  را تهیه و به این جلسه آوردیم اما با وجود مخالفین بی شمار و البته حمایت های رییس سازمان و وزیر بهداشت توجه رییس جمهور به پیشنهاد ما جلب شد و روحانی سوال های متعددی از اهمیت این مناطق پرسیدند.
ما هم تلاش کردیم سوالی بی پاسخ نماند؛ از اهمیت تنوع زیستی و ذخایر ژنتیکی گرفته تا ارزش های حیات وحش و ‌جنگل ها و مراتع سخن گفتیم و دست آخر به نقش حفاظت محیط زیست در جلوگیری از سیل و تخریب سرزمین نیز اشاره کردیم. به نظر می رسید موفق شده ایم و این‌گونه هم شد. در آن جلسه یک میلیون و‌ هفتاد هزار هکتار به سطح مناطق تحت حفاظت کشور اضافه شد، ‌همچنین جریمه شکار جانوران وحشی دو تا سه برابر افزایش پیدا کرد و برای اولین بار برای شکار غیرقانونی بی مُهرگان نیز جرایمی در نظر گرفته شد تا از تاراج تنوع زیستی کشور جلوگیری شود، چرا که نبود ضابطه باعث شده بود،گرفتن عقرب ها و زالو ها جریمه ای نداشته باشد، این در حالی بود که بازار قاچاق این گونه ها به خارج از کشور رونق زیادی داشت. خوشبختانه در این جلسه مهم قدمی بزرگ در راه حفاظت از تنوع زیستی کشور برداشته شد.

تلخ و شیرین های سال 98 از زبان برخی مسئولین فارس

«روح اله بهرامی»، مدیرکل امور عشایرفارس:در ابتدا سال نو را که با مبعث حضرت رسول اکرم(ص ) آغاز شد، به تمامی هموطنان گرامی به ویژه هم استانی های عزیز و علی الخصوص عشایر غیور خطه فارس تبریک عرض می کنم. امیدوارم که سال 99  همانطوری که مقام معظم رهبری فرمودند سالی در راستای «جهش تولید» باشد و تمامی برنامه ریزی ها و سیاست گذاری ها به سمت و سوی تحقق این شعار راهبردی صورت گیرد.سال 98 نیز با تمامی فراز و نشیب هایش پشت سر گذاشتیم. سالی که با حوادث تلخ و شیرینی همراه بود. از جمله حوادث تلخ آن زمان می توان به سیل ویرانگر فروردین ماه در استان و خسارت به عشایر اشاره کرد. همچنین ترور سردار شهید سپهبد قاسم سلیمانی که هر چند قلب همه آزادگان جهان را به درد آورد ولی جامعه عشایری چون این اسطوره مقاومت را فرزند خود می دانست بیش از دیگران متاثر و غمگین شد.
از وقایع شیرین سال گذشته می توان به دستور مقام معظم رهبری مبنی بر برداشت 150 میلیون یورو از صندوق توسعه ملی در جهت تامین آب پایدار عشایر و روستاهای کشور اشاره کرد که نشان از بینش عمیق و پدرانه معظم له به جامعه عشایری بود که البته موجب مسرت و نشاط در جامعه پویا و مولد عشایری شد.همچنین باران های به موقع نیز در سال 98 باعث خوشحالی عشایر شد.
تلخ و شیرین های سال 98 از زبان برخی مسئولین فارس
 «رحیم آزادی»،مدیر کل مدیریت بحران استانداری فارس:در سال گذشته شاهد بحران های متعددی از قبیل زلزله،هجوم ملخ ،باران های سیل آسا و غیره بودیم، اما اگر بخواهم آن را چند دو جمله کوتاه خلاصه کنم ،این سال با سیل فرودین ماه آغاز شد و با بیماری کرونا به پایان رسید که جزو خاطرات تلخ به شمار می رود. خاطرات شیرین ما هم حضور به موقع و پررنگ مردم استان بویژه مردم شهر شیراز بود که در جهت کمک و یاری رساندن به مناطق بحرانی می توان به آن اشاره می کرد.
تلخ و شیرین های سال 98 از زبان برخی مسئولین فارس

«محمد مهدی قاسمی»،رئیس سازمان جهاد کشاورزی :ضمن تشکر از دست اندرکاران پایگاه تحلیلی_ خبری  "شیرازه” و تبریک سال نو، در عرصه فعالیت این سازمان در سال گذشته باید اذعان کنم که بخش کشاورزی استان فارس به دلیل وسعت این استان و از سوی دیگر گستردگی فعالیت های بخش کشاورزی، همواره فراز و نشیب هایی را پشت سر گذاشته که باعث خرسندی و بعضا موجب آزرده خاطری و نگرانی شده است. در سال 1398به تعداد زیادی خرسندی و البته مواردی هم نگرانی وجود داشته است که در مورد خاطرات شیرین کسب مقام دوم صنایع تبدیلی -تکمیلی استان فارس در کشور به واسطه رشد ۱۷/۲ درصدی جذب ماده خام ،افزایش  ۱۴/۳ درصدی ظرفیت ایجاد شده، کاهش  ۱۲/۵ درصدی ضایعات این بخش و رشد ۱۲  درصدی اشتغال می باشد.
این استان طی یکسال گذشته نسبت به مدت زمان ابتدای انقلاب تا کنون در برنامه توسعه صنایع تبدیلی و غذایی به عنوان اثربخش ترین رکن در راستای کشاورزی پایدار،در راس موارد دیگری همچون کسب جایزه تعالی سازمانی و کسب جایزه اقتصاد مقاومتی قرار داشته است.
 در مورد خاطرات ناخوشایند هم مربوط به استعفای آقای مهندس حجتی، وزیر سابق جهاد کشاورزی می شود. چرا که وی علیرغم تلاش ها و موفقیت های ارزشمندی که داشت از ادامه فعالیت خود کناره گیری نمود و این پیشامد به عنوان بدترین و تلخ ترین خبر برای همیشه در ذهن من هک شد.
تلخ و شیرین های سال 98 از زبان برخی مسئولین فارس
«سید عبدالرزاق موسوی»، رئیس شورای شهر شیراز: به طور طبیعی از نگاه زندگی شخصی یا اجتماعی شاهد فراز و نشیب های زیادی بوده و هستیم اما اگر به طور دقیق بنگریم متوجه می شویم که همه این اتفاقات در هم آمیخته هستند.
 تلخ ترین حادثه برای من و هموطنان در سالی که گذشت، سیل فروردین ماه در شیراز بود که جمعی از هموطنان و همشهری هایمان در این حادثه تلخ به طور مظلومانه ای از دست رفتند و خانواده های زیادی داغدار شدند. در کنار همین حادثه که نتیجه خطاهای انسانی بود ،شاهد مهمان نوازی مردم شیراز هم بودیم؛رفتارهای اسلامی – انسانی مردمی که می توان آن را به رخ جهانیان کشید.البته خسارت های زیادی هم به بار آمد که قابل چشم پوشی هست اما این حادثه کارشناسی شد و پیش بینی های بهتری در کل سطح شهر برای جلوگیری از سیل صورت گرفت. حادثه تلخ دیگر هم به ویروس جهانی و شیوع بیماری کرونا مربوط می شود که باز هم شهروندان شیرازی به خوبی وارد میدان شدند اما اگر بهتر عمل می کردیم با حداقل خسارت مواجه می شدیم.همین جا لازم بوده که از دو گروه زحمت کش و پر تلاش قدر دانی کنم؛ یکی گروه پزشکان، پرستاران و کادر درمانی می شود که با جانفشانی خود خاطرات 8 سال دفاع مقدس را در دل ما زنده کردند و گروه دیگر هم که البته به آن صورت که باید دیده نمی شوند پاکبانان، نیرو های خدوم شهری هستند که شبانه روز برای تمیزی و نظافت شهر تلاش می کنند.
تلخ و شیرین های سال 98 از زبان برخی مسئولین فارس

 هر چند سال1398 با مشقت های زیادی به پایان رسید اما تنها چیزی که از آن روزها باقیمانده طعم شیرین موفقیت ها ،همدلی مردم با یکدیگر و کمک رسانی به حادثه دیدگان می باشد. امید بر این است که در سال جدید با وقایع خوشایندی روبرو شویم تا خاطرات تلخ گذشته را به طور کامل از یادها ببریم.

«محمد علی قلندری» مدیر عامل شرکت آبفا فارس:
 تلخ ترین خاطره سال ۹۸ مربوط به سیل فروردین شیراز،لرستان و خوزستان می باشدکه به دنبال این حادثه هولناک با همکاری بسیج تمامی امکانات را فراهم نمودیم و با همت پرسنل از همان ابتدا به یاری همشهریان سیل زده در شیراز آمدیم.البته اکیپ های مجهز را به خوزستان و لرستان نیز اعزام و تا پایان بحران کمک رسانی نمودیم.
تلخ و شیرین های سال 98 از زبان برخی مسئولین فارس
خاطره شیرین هم مربوط به افتتاح شبکه و تصفیه خانه فاضلاب شهر نورآباد می شود که  بعد از سال ها انتظار محقق شد.
همچنین پایان عملیات اجرایی چهار پروژه بزرگ شبکه فاضلاب شهرهای آباده و نیریز از محل تسهیلات بانک توسعه اسلامی که مرکز آن در ریاض عربستان سعودی است.
«یا حق»


انتهای گزارش/



برچسب ها: سال ، پیچ و خم ، فارس
نظرات بینندگان