کد خبر: ۱۳۷۴۸۴
تاریخ انتشار: ۱۴:۵۸ - ۰۶ فروردين ۱۳۹۹
دکتر رئیسی، معاون وزیر بهداشت در نشست آنلاین:

آمریکا کانون شیوع بعدی در جهان است/ با طرح جدیدمان آمار مبتلایان در ایران افزایش پیدا می‌کند/ زودتر از ۴ ماه منتظر واکسن نباشید/ بابت ویروس «هانتا» نگرانی نداریم/ احتمالا جز «قم»، «گیلان» هم کانون شیوع بوده است

معاون وزیر بهداشت گفت: فارغ از صحت و سقم اینکه برخی کشور‌ها ادعا‌هایی در این خصوص مطرح می‌کنند و برای ما قابل بررسی نیست، باید بگویم که از دید خوش بینانه، دست کم ۴ تا ۶ ماه طول می‌کشد واکسنی تولید و به بازار عرضه شود. البته باید بدانید که بررسی‌ها نشان می‌دهد که این ویروس مانند سارس نیست که از بین برود بلکه مثل آنفلوانزای فصلی می‌ماند.
به گزارش «شیرازه»، دکتر علیرضا رئیسی در نشست آنلاین خبری با اصحاب رسانه، با اشاره به شیوع وسیع ویروس کرونای جدید در جهان، گفت: موج شیوع ویروس در جهان موجی نگران کننده است که به کشورهای زیادی رسیده و مدتی است که شاهدیم کانون شیوع، کشورهای اروپایی شده‌اند. پیش بینی اپیدمیولوژیک ما این است که کانون بعدی شیوع آمریکا است و این کشور در آمارها از همه جلو خواهد زد. البته ما تا از آمریکا حرف می‌زنیم، برخی «کهیر» می‌زنند ولی من فنی و به دور از سیاست حرف می‌زنم و باید تاکید کنم که متاسفانه مردم آمریکا شیوع بالایی را تجربه خواهند کرد و متاسفانه عده زیادی را از دست خواهند داد.
 
وی در ادامه درباره وضعیت شیوع در کشورمان گفت: پیش از آنکه درباره شیوع در ایران چیزی بگویم، لازم است از آنهایی که به حرف ما گوش کردند و به سفر نرفتند و افزون بر آن، در خانه ماندند، صمیمانه تشکر کنم و بعد از آنهایی که حرف ما را گوش نکردند و به سفر رفتند بخواهم که در بازگشت، چه تب دارند و چه نشانه‌ای ندارند و سالمند، بار دیگر در سامانه SALAMAT.GOV.IR مراجعه کرده و ثبت نام کنند تا در صف بررسی قرار گیرند.
 
پیش‌بینی اپیدمیولوژیک‌مان این است که آمریکا کانون شیوع بعدی است/ آمار مبتلایان با طرح جدیدمان افزایش پیدا می‌کند/ زودتر از 4 ماه دیگر منتظر واکسن نباشید/ بابت ویروس «هانتا» نگرانی نداریم
 
رئیسی در ادامه گفت: همان گونه که رئیس جمهور گفتند، سخت‌گیری ها را تشدید خواهیم کرد اما فراموش نکنید که تا همینجا هم اتفاقات زیادی در کشورمان رقم خورده که برخی ندید می‌گیرند و مدام کشورهای دیگر و تصمیماتی که اتخاذ کرده اند را مثال می زنند؛ تعطیلی مدارس و دانشگاه ها در کشورمان از جمله این اقدامات بوده یا تعطیلی نمازهای جماعات و نماز جمعه و یا حتی حرم ها که همه کارهای بزرگی هستند که در کشورمان سابقه نداشته است. اینکه سینماها، کنسرت ها، مسابقات ورزشی و اجتماعات مختلف تعطیل و متوقف شدند، چیزی نیست که ندید بگیریم.
 
وی افزود: بر اساس برنامه های آتی هم سخت گیری در ترددهای بین شهری در دستور کار قرار خواهد گرفت و افزون بر آن در حوزه فعالیت مشاغل هم بر اساس دسته‌بندی‌ای عمل خواهیم کرد که تهیه شده و در آن مشاغل به 3 دسته تقسیم شده‌اند؛ یک گروه مشاغلی که مایحتاج مردم را تامین می‌کنند و می‌بایست دایر باشند و حتی لازم است زمان فعالیت روزانه شان افزایش هم پیدا کند (مانند داروخانه‌ها، فروشگاه‌ها، نانوایی‌ها و...)، یک دسته مشاغلی که پشتیبانی این مشاغل گروه اول را عهده‌دار هستند (مانند کارخانه‌ها) و گروه بعدی مشاغلی مانند فروشگاه برخی لوازم خانگی یا طلافروشی و امثال اینها هستند که باید بسته باشند
 
معاون بهداشت وزارت بهداشت در ادامه با تاکید بر این نکته که دایر بودن یا نبودن برخی مشاغل و اتخاذ تصمیم در خصوص آنها به استانداران سپرده شده، از تدارک برنامه‌ای جدید در حوزه شناسایی بیماران خبر داد و گفت: بر اساس این برنامه که احتمالا تا یک هفته اجرایی خواهد شد، احتمالا تعداد مبتلایان قطعی شناسایی شده بالا خواهد رفت چراکه قصد داریم به جای آزمایش افراد مشکوک که اکنون صرفا در بیمارستان‌ها و از افراد بستری صورت می‌گیرد، از برخی افراد مشکوک به صورت سرپایی هم تست بگیریم.
 
وی افزود: در نتیجه این دستور کار یا همان Case finding،  می‌شود پیش بینی کرد که آمار مبتلایان در کشورمان افزایش پیدا کند و نتیجه احتمالی این کار از دید من، افزایش شمار مبتلایان و کاهش نسبت مرگ و میر به نسبت مبتلایان در کشورمان است، چراکه این طرح منجر به شناسایی افراد مبتلای بیشتری می‌شود.
 
پیش‌بینی اپیدمیولوژیک‌مان این است که آمریکا کانون شیوع بعدی است/ آمار مبتلایان با طرح جدیدمان افزایش پیدا می‌کند/ زودتر از 4 ماه دیگر منتظر واکسن نباشید/ بابت ویروس «هانتا» نگرانی نداریم
 
معاون بهداشت وزیر بهداشت در پاسخ به سوالی در خصوص اخبار و شایعات درباره تولید واکسن ویروس کرونای جدید گفت: فارغ از صحت و سقم اینکه برخی کشور‌ها ادعا‌هایی در این خصوص مطرح می‌کنند و برای ما قابل بررسی نیست، باید بگویم که از دید خوش بینانه، دست کم ۴ تا ۶ ماه طول می‌کشد واکسنی تولید و به بازار عرضه شود.
 
وی در ادامه افزود: نکته قابل توجه در خصوص این ویروس این است که مشابه ویروس سارس نیست که از بین برود، بلکه احتمالا به مانند ویروس آنفلوانزای فصلی باقی می‌ماند و هر سال در فصلش بازخواهد گشت. بر این اساس امیدواریم که هرچه سریع تر واکسنش ساخته و به جهانیان عرضه شود. البته باید بدانیم نتیجه یک تحقیقات در چین نشان داده که افراد مبتلا به این ویروس بعد از بهبودی تا حدود 40 هفته مصون هستند.
 
رئیسی در پاسخ به سوال دیگری درباره کشف ویروس جدید در چین با نام «هانتا» گفت: قبل از هر چیز بهتر است یادآوری کنم که ویروس های زئونوتیک یا همان ویروس های مشترک میان انسان و حیوان در کشور چین مشکل بزرگی هستند، اما درباره ویروس هانتا، به رغم آنکه باید تاکید کنیم بر اساس چهارچوب های سازمان بهداشت جهانی همه هشدارها مهم هستند و باید جدی گرفته شوند، اما بابت ویروس هانتا باید بگویم که ویروسی نیست که نگرانش باشیم.
 
معاون وزیر بهداشت در ادامه در پاسخ به سوالی در خصوص چگونگی ورود ویروس به کشورمان گفت: آن گونه که بررسی‌های ما نشان می‌دهد، منشا شیوع ویروس در قم، کارگران چینی شاغل در این استان بوده‌اند اما بررسی ها درباره شیوع در دیگر نقاط کشور هم به نکات جالب توجهی رسیده که از جمله آنها، شناسایی دومین کانون شیوع در کشورمان یعنی استان گیلان است که ظاهرا برخی دانشجویان ایرانی ساکن ووهان که پیش از قرنطینه این شهر به کشورمان بازگشته‌اند، عامل شیوعش بوده‌اند. البته بررسی ها در این خصوص ادامه دارد و نتایج قطعی را متعاقبا اعلام خواهیم نمود.
 

نظرات بینندگان