کد خبر: ۱۳۷۵۱۶
تاریخ انتشار: ۱۱:۱۴ - ۰۷ فروردين ۱۳۹۹
ﺗﻮﺳﻄ ﭘﻴﺸﺮاﻥ ﮔﻴﺎﻫﺎﻥ ﺩاﺭﻭﻳﻲ ﺟﻬﺎﺩﺩاﻧﺸﮕﺎﻫﻲ اﺳﺘﺎﻥ ﻣﺮﻛﺰﻱ انجام شد:

ﺗﻮﻟﻴﺪ اﺳﭙﺮﻱ ﺿﺪﻋﻔﻮﻧﻲ‌ﻛﻨﻨﺪﻩ موثر در مقابله با کرونا و آنفلوانزا

یکی از پیشرانان گیاهان دارویی و مسئول واحد فناوری گیاهان دارویی در مرکز کسب و کارهای اینترنتی جهاد دانشگاهی استان مرکزی موفق به تولید اسپری ضدعفونی کننده گیاهی هوا، دست و سطوح شده که می تواند بعنوان ماده ضدعفونی علیه ویروس هایی همچون آنفلوانزا و کرونا مورد استفاده قرار گیرد.

دکتر محسنی عراقی در طرح ملی توسعه اقتصادی زنان سرپرست خانوار که با کارفرمایی معاونت زنان و خانواده ریاست جمهوری و با نظارت وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی اجرایی شده است، برای 10 نفر از زنان سرپرست خانوار ایجاد اشتغال کرده است و آنان می توانند در مراحل کاشت، پیش فرآوری و بسته بندی محصولات تولیدی شرکت تحت مدیریت او که توانسته است محصولات متعددی را بر پایه گیاهان دارویی تولید کند، فعالیت کنند.

محسنی عراقی درخصوص فعالیت های این شرکت و محصول جدیدی که منشاء این همکاری است به ایسنا گفت: این شرکت در حوزه تولید اسانس گیاهان دارویی با استفاده از روش های جدید فعالیت کرده و توانسته اسانس های مختلف را با بالاترین کیفیت موجود تهیه کند.

وی با بیان اینکه در تولید این محصولات اعم از اسانس و صمغ، از گیاهان بومی ایران استفاده می شود افزود: اسانس گیاهان سخت اسانس نیز در این شرکت با بالاترین کیفیت ممکن استحصال می شود.

وی درخصوص اسپری ضدعفونی کننده گیاهی هوا، دست و سطوح(رویال سپت)، که توسط این شرکت تولید شده و می تواند بعنوان یک محصول ضدعفونی مناسب در مقابل میکروب ها و ویروس هایی همچون آنفلوانزا و کرونا مورد استفاده عموم قرار گیرد، گفت: این فرمولاسیون جدید یک کمپلکس از اسانس هاست که بر پایه آویشن شیرازی تولید شده و اثر ضد ویروسی و ضد بیماری دارد.

محسنی عراقی در خصوص مزیت این محصول نسبت به انواع شیمیایی آن گفت: این محصولات امولسیون های پایداری هستند که بدون ذرات نقره تهیه می شوند. وجه تمایز اسپری گیاهی هوا، دست و سطوح نسبت به محصولات شیمیایی اینست که فاقد اثر سوء شیمیایی و آلرژیک برای افراد مستعد است. مواد ضدعفونی شیمیایی برای کسانی که آلرژی بالایی دارند و برای کودکان مضر بوده و به مرور باعث آسیب دیدن سیستم تنفسی و پوست می شوند در حالی که پایه این محصول گیاهی است و از هیچ ماده شیمیایی در تولید آن استفاده نمی شود.

وی همچنین گفت: مواد شیمیایی دیگر را نمی توان در ازدحام جمعیت اسپری و سپس استنشاق کرد در حالی که این محصول را می توان در محیط های پر ازدحام اسپری کرده و استنشاق کرد، این محصول هوا را ضد عفونی کرده و ریه را پاکسازی می کند، از طرفی همچون الکل فرار نبوده و یکی از خواص آن پایداری بر روی سطوح است.

محسنی عراقی با بیان اینکه از این محصول می توان برای شستشوی ظروف نیز استفاده کرد و برای درمان زخم بستر نیز موثر واقع شده است، افزود: این محصول گواهی IRCT از دانشگاه فردوسی مشهد داشته و کارآزمایی بالینی آن در بیمارستان انجام شده و تاییدیه های میکروبی و قارچی آن زیر نظر دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی اخذ شده است. آزمایش میکروبی این محصول در آزمایشگاه همکار سازمان غذا و دارو انجام شده و تاثیر ضد ویروسی آن نیز در مقالات اثبات شده و آزمایش های لازم برای اخذ تاییدیه های ضد ویروسی آن در دانشگاه امام صادق(ع) در حال انجام است.

وی با تاکید بر اینکه این اسپری از سازمان غذا و دارو مجوز رسمی دارد، گفت: این اسپری در مرحله تولید انبوه است و در دسترس مردم در داروخانه ها و فروشگاه ها قرار دارد.

محسنی عراقی با بیان اینکه گیاهان مصرفی برای تولید این اسپری از استان مرکزی و خارج استان تهیه می شود، گفت: توان تولید ما بالاست و در صورتی که مواد اولیه به میزان کافی و با قیمت مناسب به دست ما برسد می توانیم به اندازه نیاز بازار تولید کرده و حتی صادرات داشته باشیم که در حال حاضر صادرات به فرانسه و عراق انجام شده است.

وی با بیان اینکه در حوزه مشاغل خانگی با کمک زنان سرپرست خانوار نسبت به تهیه مواد اولیه مصرفی اقدام می کنیم، اظهار کرد: یکسری از محصولات تحت عنوان گیاه خشک توسط زنان سرپرست خانوار در محیط های کوچک خانگی تهیه می شود و زنان روستایی در فضاهای خانگی خود با ما همکاری کرده و درآمدزایی می کنند. بخشی از پیش فرآوری های محصولات نیز به زنان سرپرست خانوار روستایی یا شهری واگذار می شود.

محسنی عراقی خاطرنشان کرد: در حال حاضر بیش از 100 هکتار زمین کشاورزی به صورت قراردادی برای این شرکت گیاه دارویی تولید می کنند تا مطمئن باشیم گیاهان مصرفی مورد نیاز شرکت از نژادهای مناسب باشند چرا که این مهم در درصد و میزان مواد موثره اسانس تاثیرگذار است.

وی افزود: در حال حاضر علاوه بر دیگر محصولات، روزی حدود 1500 اسپری ضد عفونی دست توسط این شرکت تولید می شود.

گفتنی است، علاقمندان می توانند این محصول را از طریق مجموعه جهاد دانشگاهی استان مرکزی تهیه کنند.

انتهای پیام  

نظرات بینندگان