کد خبر: ۱۳۷۵۴۹
تاریخ انتشار: ۰۲:۰۱ - ۰۸ فروردين ۱۳۹۹

تغییرات اعزام دانشگاهیان به عتبات در سال ۹۸

اعزام دانشگاهیان به عتبات در سال گذشته تنها یک بار صورت گرفت و ابتدا با توجه به شرایط عراق و پس از آن شیوع کرونا در منطقه، با وجود نام‌نویسی بیست‌ودومین دوره اعزام دانشگاهیان به عتبات، این سفرها لغو شد.

به گزارش خبرنگار حج و زیارت خبرگزاری فارس، سفر دانشگاهیان به عتبات هر سال در دو نوبت برگزار می‌شود که نام‌نویسی از دانشگاهیان یک بار در نیمه اول سال و یک بار نیز اواسط نیمه دوم سال آغاز می‌شود.

اعزام بیش از ۱۰۰ کاروان دانشگاهی به عتبات در ماه‌های رجب و شعبان

سال گذشته با توجه به نشیب و فرازهایی که سفر به عتبات داشت، از تغییر هزینه سفر تا محدودیت‌های اعزام زائران و حتی ناآرامی‌های عراق، سفر دانشگاهیان به عتبات نیز با نوساناتی همراه بود.

 

اعزام دانشگاهیان در بیستمین دوره سفر دانشگاهیان به عتبات که سال ۹۷ نام‌نویسی از زائران آن آغاز شده بود، تا اوایل اردیبهشت‌ماه سال گذشته ادامه داشت و با توجه به استقبال زیاد دانشگاهیان برای سفر به عتبات در ایام نوروز و حتی ماه‌های شعبان و رمضان، تعداد کاروان‌ها نیز افزایش یافت، به طوری که در آن دوره ۳۴۰ کاروان به عتبات مشرف شد که بیش از ۱۵۰ کاروان در ایام نوروز تا اواخر شعبان به این سفر اعزام شدند.

حذف هزینه ویزا و پرداخت مابه التفاوت هزینه آن

همچنین با توجه به حذف هزینه ویزای عراق از ۲۰ فروردین‌ماه، با توجه به اینکه بیشتر زائران کاروان‌های دانشگاهیان هزینه سفر را پرداخت کرده بودند، پس از ابلاغ دستورالعمل حذف هزینه ویزا از زائران، افرادی که پس از ۲۰ فرودین‌ماه به عتبات مشرف شدند، مابه التفاوت هزینه ویزا را با مراجعه به بانک ملت دریافت کردند که این مبلغ حدود ۵۰۰ هزار تومان بود.

آغاز نام‌نویسی بیست‌ویکمین دوره سفر دانشگاهیان به عتبات

پس از آن نام‌نویسی در بیست‌ویکمین دوره اعزام دانشگاهیان به عتبات از اواخر خردادماه آغاز شد و دانشگاهیان پس از اتمام امتحانات تیرماه عازم عتبات شدند. به نظر می‌رسید که با توجه به حذف هزینه ویزا، هزینه سفر به عتبات نیز کاهش یابد اما به دلیل نوسانات ارزی این امر اتفاق نیفتاد و هزینه سفر به عتبات چندان تغییری نکرد.

اعزام بیش از ۱۰ هزار دانشگاهی به عتبات در دوره بیست‌ویکم

هر ساله کاروان‌های دانشجویی در قالب کاروان‌های دختران دانشجو، پسران دانشجو و متأهلان پیش‌بینی می‌شود. بر همین اساس، در بیست‌ویکمین دوره اعزام دانشگاهیان به عتبات، دانشجویان دختر از ۲۷ تیرماه تا اول شهریورماه و دانشجویان پسر از اول شهریورماه تا ۱۵ مهرماه  به عتبات مشرف شدند و قبل از اربعین ۹۸ پرونده اعزام دانشگاهیان به عتبات بسته شد و در این دوره حدود ۱۰ هزار نفر عازم عتبات شدند.

 

همچنین سازمان حج و زیارت نیز حدود ۱۰ روز قبل از اربعین اعزام به عتبات را متوقف می‌کند تا روند نام‌نویسی و اعزام زائران پیاده‌روی اربعین به خوبی انجام شود.

برنامه‌های ستاد عتبات دانشگاهی برای همراهی با زائران اربعین

در ایام اربعین نیز بسیاری از دانشگاهیان همراه با سایر زائران پیاده‌روی اربعین عازم عراق شدند که ستاد عمره و عتبات دانشگاهیان به منظور استفاده از فضای معنوی این همایش عظیم برنامه‌هایی را تدارک دید که ختم صلوات برای سلامتی امام زمان (عج)، راه‌اندازی سامانه اطلاع‌رسانی جایگاه موکب‌های ایرانی، برگزاری مسابقه و همچنین اهدای بسته‌های فرهنگی و بدرقه زائران در مرز شلمچه از جمله این اقدامات به شمار می‌رود.

توقف سفرهای زمینی به عتبات

پس از اربعین حسینی و با توجه به اتفاقات و شرایط عراق، سفر به عتبات متوقف شد و حتی سازمان حج و زیارت نیز تنها اقدام به اعزام زائران به عتبات به صورت هوایی کرد و سفرهای زمینی نیز متوقف شد.

 

با توقف سفرهای زمینی به عتبات و نبود امنیت لازم برای زائران، ستاد عمره و عتبات دانشگاهیان هم که هر سال اواخر پاییز از متقاضیان سفر به عتبات نام‌نویسی می‌کرد، اطلاعیه درباره زمان برپایی این سفرها اعلام نکرد.

اواسط دی‌ماه پس از شهادت سردار سلیمانی در فرودگاه بغداد، تحولات عراق هم به سمت و سویی دیگر رفت و شهادت این سردار رشید اسلام بسیاری از مردم عراق را هم شوکه کرد و تحولات این کشور به سمت و سویی دیگر کشیده شد و با تشییع سردار سلیمانی در شهرهای کاظمین، کربلا و نجف، بار دیگر امنیت به این شهرها بازگشت و اتحاد مسلمانان جلوه‌گر شد.

نام‌نویسی بیست‌ودومین دوره اعزام دانشگاهیان به عتبات/ فراهم شدن اعزام دختران دانشجو بعد از دو رو ز

با برقراری آرامش نسبی در عراق، اخباری مبنی بر آغاز نام‌نویسی در بیست‌ودومین دوره اعزام دانشگاهیان به عتبات شنیده شد و در نهایت ۲۷ بهمن‌ماه به صورت رسمی نام‌نویسی از متقاضیان سفر دانشگاهیان به عتبات آغاز شد. با آغاز نام‌نویسی دانشگاهیان به عتبات، حجت‌الاسلام والمسلمین مرتضی مطهری پور، رئیس ستاد عمره و عتبات دانشگاهیان با بیان اینکه با توجه به‌ محدودیت موجود‌ تمرکز به اعزام افراد‌ متاهل خواهد بود، تصریح کرد: در این‌ دوره دانشجویان مجرد دختر اعزام ‌نمی‌شوند و‌ تنها افراد متاهل و پسران مجرد به عتبات مشرف خواهند شد.

 

اما دو روز از آغاز نام‌نویسی دانشگاهیان به عتبات نگذشته بود که رئیس ستاد عمره و عتبات دانشگاهیان از فراهم شدن امکان نام‌نویسی دختران دانشجو در بیست‌ودومین دوره اعزام دانشگاهیان به عتبات خبر داد. 

بر اساس اعلام ستاد عمره و عتبات دانشگاهیان ۱۵۰ کاروان قرار شد تا در بیست‌ودومین دوره اعزام دانشگاهیان به عتبات مشرف شوند که طبق هر دوره زائران پس از نام‌نویسی به قید قرعه انتخاب شده و بر اساس زمان‌بندی به عراق اعزام می‌شدند.

 کرونا مانع تشرف دانشگاهیان به عتبات هم شد

قرعه‌کشی زائران قرار شد تا پنجم اسفندماه صورت گیرد و زائران دانشجو طی ۴۰ روز از ۱۸ اسفندماه ۲۷ فروردین‌ماه به این سفر معنوی مشرف شوند. اما با شیوع ویروس کرونا در کشور و همچنین منطقه و پس از آن بسته شدن مرزها و توقف سفر به عتبات، اعزام دانشگاهیان به عتبات نیز متوقف شد و ستاد عتبات دانشگاهیان در اطلاعیه‌ای از لغو این سفرها خبر داد.

افزایش کاروان‌ها و لغو سفرها

با این امر سفر دانشگاهیان به عتبات نیز سال گذشته تنها در یک دوره برگزار شد و زائران دانشجو که برای اعزام در ماه‌های رجب و شعبان نام‌نویسی کرده بودند، به دلیل شرایط موجود امکان تشرف نداشته و در صف انتظار باقی ماندند. در مجموع سال گذشته با وجود افزایش تعداد اعزام دانشگاهیان در دوره اول، شاهد لغو سفرها در دوره دوم بودیم.

به گزارش فارس، یکی از مهم‌ترین تسهیلاتی که ستاد عمره و عتبات دانشگاهیان به زائران دانشجو عرضه می‌کند، اعطای وام کم‌بهره برای این سفر معنوی است، به طوری که برای سفرهای زمینی یک میلیون و ۵۰۰ هزار تومان و برای سفرهای هوایی ۳ میلیون تومان وام به هر کدام از دانشگاهیان تعلق می‌گیرد.

انتهای پیام/

نظرات بینندگان