کد خبر: ۱۳۷۶۳۱
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۱۲:۵۷ - ۱۰ فروردين ۱۳۹۹

پیشنهاد عملیاتی منتخب مردم شیراز و زرقان در مجلس برای ساماندهی سوپرمارکتهای استان فارس

جعفر قادری در یادداشتی نوشت: لازم نیست برای محیط فروشگاهی خود فضای بزرگی داشته باشید، بلکه اگر در این محیط های کوچک نیازهای روزمره مردم را تامین کنید از استقبال خوب مردمی بهره مند میشوید.

به گزارش شیرازه، دکتر جعفر قادری دانشیار دانشگاه شیراز و منتخب مردم شیراز و زرقان در مجلس شورای اسلامی در یادداشتی به بررسی سوپرمارکت های زنجیره ای پرداخت. متن این یادداشت به شرح زیر است:

​اولین سوپرمارکت دریانی در سال 1302 توسط مهدی ابراهیمی دریانی (یکی از مناطق آذربایجان) در تهران راه اندازی شد. با مهاجرت بیشتر دریانی ها و افرایش سوپر مارکت های دریانی در تهران، دریانی ها به نماد سوپرمارکت داری در تهران و کشور تبدیل شدند و در فرهنگ عامه سوپرمارکت معادل واژه دریانی گردید. آنها تابحال بیش از 800 فروشگاه در ایران و خارج از کشور تاسیس کرده اند. در سال 1385 شرکت فروشگاه های زنجیره ای یاران دریان به عنوان اولین فروشگاه های زنجیره ای کشور (پس از انقلاب) از وزارت بازرگانی مجوز فعالیت گرفت. فروشگاه های زنجیره ای یاران دریان در حال حاضر نمایندگی های (سوپر مارکتی های) زیادی در سطح شهر تهران و شهرستان ها دارد.

دریانی ها برای اینکه از پیشرفت تکنولوژی عقب نمانند و با توسعه فروشگاههای زنجیره ای جایگاه خود را از دست ندهند، با گستردگی سوپر مارکتهای خود در شهر تهران اقدام به تاسیس سوپر مارکت های زنجیره ای یاران دریا کردند.

سوپر مارکت های زنجیره ای شهری و روستایی گزینه مناسب توزیع

رمز موفقیت آنها در این کار چه بود؟ بررسی آنها نشان داد که:

۱- هر سوپر مارکت در حالت سنتی ناچار است علاوه بر محیط فروشگاه، محیط بزرگی را به عنوان انبار در نظر بگیرد تا با دپوی کالاهای مورد نیاز خود بموقع از عهده پاسخگویی به مشتریان خود براید. با این کار نیازی به پیش بینی انبار نبود.

۲- آنها بخوبی تجربه کرده بودند که سرمایه در گردش سوپرمارکتهای آنها عدد درشتی است.

جمع بندی آنها این بود که اگر این فروشگاههای متفرقه را زیر پوشش یک برند قرارداده و با امضای قرارداد با مهمترین تامین کنندگان کالا از تخفیف خریدهای کلی بهره مند شده و با اتصال به یک نرم افزار و بصورت متمرکز موجودی سوپری های خود را مدیریت کنند نیازی به سرمایه در گردش زیاد ندارند. تشخیص انها درست بود. انها دیدند که لازم نیست برای محیط فروشگاهی خود فضای بزرگی داشته باشند بلکه اگر در این محیط های کوچک نیازهای روزمره مردم را تامین کنند از استقبال خوب مردمی بهره مند میشوند.

۳- وقتی خریدار از یک شعبه یاران دریا خرید می کند مطمئن است که اجناس این فروشگاه کهنه و مانده نیست چرا که با کنترلهای نرم افزاری در حد مصرفش کالا به او تحویل می شود.

۴- استفاده از دستگاههای پوز و درج قیمت های یکسان، خریدار را مطمئن می کند که قیمت این فروشگاه با سایر فروشگاههای یاران دریان تفاوتی نمی کند.

۵- وقتی کالا توسط یک ساختار تعریف شده از تولید کننده معتبر خریداری می شود و این ساختار از اصلی بودن کالا اطمینان یافته است این اطمینان به خریدار نیز منتقل می شود.

۶- خرید از یک برند مشخص نیازی به ازمودن های مکرر ندارد و کافی است که برند با تعریف اصول و چارچوبهایی موفق به جلب اعتماد مصرف کننده شود.

۷- وقتی خریدهای تامین کننده اصلی خریدهای عمده است، امکان گرفتن تخفیف بیشتر وجود دارد.

۸- مزیت دیگر این فروشگاهها که در ابعاد بزرگ و کوچک قابل توسعه اند و در همه محلات حضور دارند این است که می توانند سفارش را از مشتری گرفته و با انتقال به ساختار مرکزی در اسرع وقت کالا را در محل به مشتری تحویل دهند. همکاری فروشگاههای زنجیره ای محلی با فروشگاههای اینترنتی کمک بزرگی به تحقق مطالبات مشتریان خواهد کرد.


سوپر مارکت های زنجیره ای شهری و روستایی گزینه مناسب توزیع

وقتی این الگوهای موفق در کشور وجود دارد چرا اتحادیه سوپر مارکتهای اتاق اصناف فارس با کمک شرکتهای پخش در استان، شرکت توسعه و عمران فارس و شرکتهای تعاونی توسعه و عمران شهرستانی از این الگوها برای ساماندهی سوپر مارکتهای شهرهای استان فارس و خصوصا شهر شیراز استفاده نمی کنند؟

در این الگو نیازی نیست که مالکیت این فروشگاه ها از افراد گرفته شود، بلکه مالکین با پذیرش نمایندگی و تحت پوشش قرار گرفتن یک برند خاص متعهد به رعایت حداقل هایی میشوند که این حداقل ها باعث جلب اعتماد مشتری میشود. کدام فروشگاه است که بدنبال حذف انبار و کاهش سرمایه در گردش و استفاده از تخفیف خریدهای یکجا و کلی نیست و کدام مشتری است که نسبت به خرید از سوپر مارکتهای ثبت شده تحت عنوان یک برند معتبر تمایل نداشته باشد؟ آیا راه اندازی چنین مجموعه هایی سرمایه می خواهد و یا تحریم ها اجازه چنین کاری را نمی دهند؟ این اقدام به مفهوم نابود کردن سوپرماکتهای محله ای و حذف مالکیتهای فردی نیست، بلکه گامی در جهت تقویت سوپری های محله ای و مالکیت خصوصی است. شرکت صاحب نرم افزار و تامین کننده کالا، فقط از ارزش کالاهای تحویلی درصد میگیرد و در مالکیت فروشگاه سهمی ندارد.

سوپر مارکت های زنجیره ای شهری و روستایی گزینه مناسب توزیع

بحران کرونا نشان داد که جای چنین مجموعه هایی در شهرهای کشور از جمله شیراز خالی است. از تشکلهای مورد اشاره انتظار داریم که دست به کار شده و اقدام نمایند. ما هم در مجلس برای پیشبرد کار این مجموعه ها حاضریم از ابزارهای تشویقی و تنبیهی استفاده کنیم.





نظرات بینندگان
نظرات بینندگان
امير
Iran (Islamic Republic of)
يکشنبه ۱۰ فروردين ۱۳۹۹
0
با سلام
1- پيشنهاد ميشود آقاي قادري يك آمار بگيرند چند درصد اجناس موجود در سوپر ماركتها در داخل استان فارس توليد ميشوند و چند درصد اين اجناس از استانهاي ديگر به استان فارس سرازير ميشوند .
2- آيا با توجه به فضاهاي موجود در استان و استعداد مالي و دانش لازم آيا قادر به توليد بيشتر اجناس وارداتي نيستم تا بتوانيم از نيروي متخصص جوان و بيكار و سرمايه هاي مردم كه در بانكها انباشته شده است اين اجناس را توليد نماييم ؟
با تشكر