کد خبر: ۱۳۷۷۱۲
تاریخ انتشار: ۱۰:۵۲ - ۱۳ فروردين ۱۳۹۹

سیزده به‌درمردم استان فارس در حصار امن خانه / در منزل می‌مانیم تا سالم بمانیم

بسیاری از شهروندان شیرازی و استان فارسی معتقدند که با در خانه ماندن و داشتن سلامتی می‌توانند پس از اتمام این شرایط به جای یک روز، چندین روز به دامان طبیعت بروند.
بسیاری از شهروندان شیرازی و استان فارسی معتقدند که با در خانه ماندن و داشتن سلامتی می‌توانند پس از اتمام این شرایط به جای یک روز، چندین روز به دامان طبیعت بروند.
از سالیان دور، از زمانی که خیلی از ماها نمی‌دانیم دقیقا کی؟ رسم بوده در میان ایرانیان که روز سیزده فروردین را بیرون از خانه بگذارنیم. همه ما خاطرات خوبی از سیزده بدرها به ویژه سیزده بدرهای کودکی داریم و هر سال با شوق منتظر آمدن این روز هستیم. 

امسال اما با سال‌های گذشته متفاوت است؛ شوق و ذوق بیرون رفتن هنوز با ماست ولی باید در خانه بمانیم تا زنجیره انتقال بیماری کرونا را قطع کنیم. این موضوع وقتی جدی‌تر می‌شود که بدانیم آمارها در ایران و استان فارس رو به افزایش است. 

عبدالرسول همتی، معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی شیراز از صعودی بودن نرخ ابتلا به این بیماری در استان فارس سخن گفته که این خود نشان از وضعیت خطرناک استان دارد. 

افزایش جان‌باختگان کرونا در فارس به 30 نفر 

براساس گفته‌های وی امروز 26 مورد جدید در استان فارس ثبت شده که با این موارد آمار کنونی استان فارس به 806 نفر رسیده است و تاکنون 30 نفر در فارس جان خود را به دلیل ابتلا به کرونا ویروس از دست دادند.

به گفته معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی شیراز 215 نفر نیز به دلیل دارا بودن علائم محدود این بیماری در قرنطینه خانگی به سر می‌برند که همین آمار موید خودمراقبتی بیشتر و در خانه ماندن است. 

همتی گریزی نیز به روز طبیعت زده و گفته است « امسال می‌بایست برای حفظ سلامت خود و عزیزانمان، این روز را در خانه سپری کرده و حضور در طبیعت را به ماه‌های آینده موکول کنیم». 

در خانه می‌مانیم تا سالم بمانیم 

بسیاری از مردم که این روزهای خود را در خانه می‌گذرانند نیز با دکتر همتی هم عقیده هستند. مهناز حسینی، بانوی جوانی که در یکی از روزنامه‌های شیراز مشغول به کار است در این باره می‌گوید: با وجود اینکه به شدت دلتنگ خواهرها و برادرهای خود هستم اما بیشتر از یک ماه است که جز برای ضرورت از خانه خارج نشدم. 

وی که عکس‌های سال‌های گذشته دورهمی و سیزده بدرهای خانوادگی خود را در صفحه اجتماعی‌اش به اشتراک گذاشته، معتقد است باید همه با هم برای مقابله با کرونا اقدام کند. 

خانم حسینی می‌گوید: هر کس وظیفه‌ای دارد، یک نفر کادر درمان است باید در بیمارستان خدمت کند، یک نفر باید مبادی ورود و خروج را کنترل کند، یک نفر ضدعفونی شهر را انجام دهد اما ما مردم عادی نیز وظیفه‌ای داریم و آن در خانه ماندن است. 

آرمان مهری، جوان دیگری است که در صفحات اجتماعی خود مرتب مردم را به ماندن در خانه ترغیب می‌کند. وی در گفت‌وگو با تسنیم درباره علت انجام این موضوع می‌گوید: نامزد من پرستار است و مدت 40 روز است که نتوانستیم یکدیگر را ببینیم. 

وی با گلایه از افرادی که به توصیه در خانه ماندن توجهی نمی‌کنند، می‌گوید: با وجود همه هشدارها هنوز برخی این بیماری را جدی نگرفته‌اند و به سفر رفتند اما اگر می‌خواهیم این بیماری را شکست دهیم باید همه با هم باشیم. 

آقای مهری می‌گوید: من و خانواده‌ام مانند 40 روز گذشته روز سیزده بدر نیز در خانه می‌مانیم چراکه معتقدم با در خانه ماندن و داشتن سلامتی می‌توانیم پس از اتمام این شرایط به جای یک روز، چندین روز به دامان طبیعت برویم. 

روزهای زیادی برای رفتن به دامن طبیعت است اما بعد از کرونا 

ساجده، کارمند یکی از ادارات شیراز است؛ وی نیز بناست که روز سیزده بدر را در خانه بماند. درباره علت این کار از وی می‌پرسم، می‌گوید: سیزده بدر یعنی یک روز با خانواده در دامن طبیعت؛ اگر قرار باشد حاصل این یک روز خوب روزهای بد از دست دادن عزیزانم باشد؛ هرگز حاضر نیستم چنین خوشی موقتی را تجربه کنم. 

مجید محمدی نیز به واسطه کارش این روزها شیفت است. وی نیز در گفت‌وگو با تسنیم می‌گوید: یکی از وحشت‌های همیشگی من این است که ناقل بیماری باشم و به عزیزانم منتقل کنم به همین دلیل جز برای تهیه مایحتاج پدر و مادر به منزلشان نرفته‌ام و روز سیزده بدر نیز در خانه می‌مانم. 

وی می‌گوید: کسانی که این توصیه‌ها را پشت گوش می‌اندازند؛ کافی است یک لحظه تصور کنند که یکی از اعضای خانواده‌اش به این بیماری مبتلا شده و دیگر در میانشان نیست. همین تصور باعث می‌شود که همچنان تا زمانی که لازم است در خانه بمانیم. 

جواد کریمی، شهروند دیگری است که هر روز آمار مبتلایان به بیماری را از رسانه‌ها دنبال می‌کند. وی که 2 دختر کوچک دارد در پاسخ به این سوال که روز سیزده بدر را بیرون می‌روند یا خیر؟ می‌گوید قطعا نه. 

وی می‌افزاید: این بیماری قابل پیش‌بینی نیست؛ در یک نفر علامت دارد و در یک نفر ندارد و از آنجا که ویروس بر روی سطوح مختلف تا چندین ساعت می‌ماند و منتقل می‌شود؛ نمی‌توانم چنین ریسکی کنم و خانواده‌ام را در معرض بیماری قرار دهم. 

تعطیلی همه تفرجگاه‌ها و مراکز تفریحی در فارس 

اینها تنها گوشه‌ای از مردم شیراز و استان فارس هستند که ترجیح می‌دهند روز سیزده فروردین را در خانه بمانند تا بیماری ریشه‌کن شود اما قطعا کسانی نیز هستند که نسبت به هشدارها بی‌توجهند به همین دلیل عبدالرضا قاسم‌پور، معاون استاندار فارس از اعلام محدودیت‌ها برای روز سیزده فروردین خبر داده است. 

به گفته وی همه بوستان‌ها، مراکز تفریحی و فراغتی، مناطق گردشگری و تفرجگاه‌های شهرها و روستاهای استان برای مقابله با شیوع کرونا تعطیل هستند بنابراین مردم برای سیزده بدر برنامه‌ریزی نکنند.

قاسم‌پور می‌گوید: از هرگونه تجمع و حضور شهروندان در روز سیزده بدر جلوگیری می‌شود و هدف از این ممنوعیت پیشگیری و کنترل شیوع بیماری کرونا و قطع زنجیره انتقال بیماری است.

به گفته معاون توسعه مدیریت و منابع استانداری فارس انتظار است مردم استان همانند گذشته که همکاری و همراهی بسیار خوبی با ستاد استانی مدیریت بیماری کرونا داشتند برای روز 13 فروردین ماه نیز کمک کنند تا تجمعی شکل نگیرد و ازدحامی نداشته باشیم تا بتوانیم با کمک یکدیگر ویروس کرونا را ریشه کن کنیم.

برخورد با تجمع شهروندان در روز 13 فروردین 

حیدر اسکندرپور، شهردار شیراز نیز با توجه به افزایش موارد ابتلا به ویروس کرونا در فارس و شیراز اعلام کرده که با تجمع شهروندان در 13
فرودین در تفرجگاه‌ها و پارک‌های حاشیه‌ای برخورد می‌شود. 

وی معتقد است با وجود اینکه با برخورد قهری موافق نیستم اما با توجه به افزایش موارد ابتلا به ویروس کرونا در شیراز، به منظور حفظ سلامت شهروندان و در راستای اجرای طرح فاصله‌گذاری اجتماعی، شهرداری شیراز با همکاری نیروی انتظامی و پلیس راهور در 13 فروردین ماه، از تجمع شهروندان در معابر، پارک‌های حاشیه‌ای و تفرجگاه‌ها جلوگیری، با هرگونه تجمع با قاطعیت برخورد می‌کند و خودروی آنها جریمه می‌شود.

به گزارش تسنیم علاوه بر شیراز، در شهرستان‌های فسا، نی‌ریز، اقلید، خرم‌بید، استهبان، داراب، ارسنجان، لارستان، کازرون، آباده، اوز، خنج، مرودشت، سپیدان، قیروکارزین، فیروزآباد، جهرم، گراش، بوانات، زرقان، سرچهان و کوار بیماران مبتلای به کرونا شناسایی شده است.

بیمارستان‌های شهید چمران  و شهید فقیهی شیراز به عنوان مراکز درمانی پشتیبان هم اکنون در کنار بیمارستان علی اصغر شیراز کار مراقبت و درمان از بیماران کرونا را انجام می‌دهند.

نقاهتگاه بیماران مبتلا به کرونا با ظرفیت 200 تخت نیز در ورزشگاه شهید آیت‌الله دستغیب توسط ارتش جمهوری اسلامی در شیراز تجهیز شده و مورد استفاده قرار می‌گیرد./ تسنیم

گزارش از حلیمه زارع 


نظرات بینندگان