کد خبر: ۱۳۷۷۸۶
تاریخ انتشار: ۱۷:۴۴ - ۱۴ فروردين ۱۳۹۹
رئیس کمیسیون حمل و نقل شورای شهر شیراز:

شیوع بیماری کرونا ،کارتی شدن تاکسی های شهری را به تعویق انداخت/ اگر ناوگان تاکسیرانی ،خصوصی نبود برای پرداخت هزینه ها یارانه لحاظ می کردیم

«مهندس نواب قائدی »با بیان این که شیوع بیماری کرونا کارتی شدن تاکسی های سطح شهر را به تعویق انداخته گفت: اگر ناوگان تاکسیرانی خصوصی نبود، یارانه ای که برای اتوبوس ها درنظر گرفته شده را نیز برای تاکسی ها هم لحاظ می کردیم.

به گزارش "شیرازه"« مهندس نواب قائدی»،رئیس کمیسیون حمل و نقل شورای شهر شیراز در پاسخ به این پرسش که از سال 1390 طرح کارتی شدن تاکسی ها مطرح شده اما چرا این طرح تاکنون به اجرا نرسیده؟ گفت: اگر ناوگان تاکسیرانی خصوصی نبود، دست ما بیشتر باز می شد و یارانه ای که برای اتوبوس ها درنظر گرفته شده را نیز برای تاکسی ها هم لحاظ می کردیم اما از آنجایی که ناوگان تاکسیرانی خصوصی بوده این امر میسر نیست.

شیوع بیماری کرونا ،کارتی شدن تاکسی های شهری را به تعویق انداخت/ اگر ناوگان تاکسیرانی ،خصوصی نبود برای پرداخت هزینه ها یارانه لحاظ می کردیم

مواجه شدن با دو مسئله دریافت پول و محاسبه نرخ بر اساس کیلومتر
وی افزود: از طرفی با توجه به این که می بایست دستگاه های کارت خوان را در تاکسی ها نصب می کردیم، با دو مسئله دریافت پول و محاسبه نرخ بر اساس کیلومتر مواجه بودیم و به خاطر این که شرایط مالی رانندگان تاکسی مناسب نبود به دنبال راهکاری بودیم تا بتوانیم آن را به شکلی از محل دیگر تامین کنیم.مهندس قائدی بیان کرد: با هماهنگی شرکت های دانش بنیان و دو بانک های قرض الحسنه ،این امکان فراهم شد تا ضمن تهیه قطعات دستگاه از سوی این شرکت ها،جزئی از هزینه های پرداختی به حساب سرمایه گذاران بازگردانده شود. به فرض مثال ؛اگر هزینه هر مسیر هزار تومان  باشد، از هر مسافر به مبلغ یک هزار و50 تومان کسر تا جهت نرخ محاسبه بر اساس کیلومترسنج تعیین شود.بر این اساس، از طریق تراکنش ها، هزینه به سرمایه گذارانی که این کار را انجام می دهند، بازگشت داده می شود،مثلا: هزینه همان شرکت دانش بنیانی که این کار را انجام داده از محل تراکنش هایی که روزانه در داخل صورت گرفته، تامین شود.

رئیس کمیسیون حمل و نقل شورای شهر شیراز به مسئله ویروس کرونا اشاره کرد و گفت:قطعات دستگاه باید توسط شرکت های دانش بنیان تامین شود اما متاسفانه درحال حاضر به خاطر شیوع بیماری کرونا تامین قطعات میسر نبوده و در ادامه کار اختلال پیش آمده است.

وی در پاسخ به این پرسش که در سال 91 هم طرح کارتی شدن تاکسی ها ارائه شد تا با همکاری «بانک شهر» این امکان فراهم شود، چرا تاکنون به تاخیر افتاده است؟توضیح داد: احتمالا به دلیل عدم تراکنش، مشکل برای خود بانک یا سرمایه گذار به وجود آمده و اجرای این طرح به تاخیر افتاده چرا که اگر محل تراکنش مشخص باشد، نرخ گذاری هم به درستی صورت گرفته و دیگر مشکلی پیش نمی آید.از همین منظر،ساز و کار طرح جدید برای سال جاری به شکل دیگری بوده و هزینه ها و مخارج به سرمایه گذار بازمی گردد، بدین گونه که اگر بخواهیم نرخ تعیین کنیم جزئی از آن به حساب آن ها برگشت داده می شود.

مهندس قائدی در پاسخ به این پرسش که فعالیت تاکسی‌های کارتی برای پرداخت هوشمند کرایه در مراغه آغاز شده؟ بیان کرد:هر چند در برخی شهرها بر روی تاکسی ها دستگاه کارت خوان نصب شده اما فقط مشکل پرداخت پول حل شده و کارت آن ها مخصوص تاکسی نبوده تا فاصله مسیرها نیز مشخص باشد چرا که کارتی شدن تاکسی ها در برخی مسیرها به نفع یا ضرر راننده و در بعضی موارد هم به نفع یا ضرر مسافرمی باشد.

 برخی تاکسی ها گردشی بوده و نمی توان کیلومتر آن را محاسبه کرد
وی افزود: برخی تاکسی ها گردشی بوده و نمی توان کیلومتر آن را با کارت تاکسی محاسبه کرد.در برخی مسیر ها تعداد مسافران به اندازه ای نیست که تاکسی خطی راه اندازی شود؛به فرض مثال از ملاصدار تا فلکه سنگی به اندازه کافی مسافر وجود نداشته تا تاکسی خطی برای آن اختصاص یابد اما برای بعضی مسیرها که در آن به اندازه کافی مسافر وجود دارد،تاکسی های خطی و کارتی در نظر می گیریم.
  
این مقام مسئول با تاکید بر رعایت حقوق مسافر و راننده گفت: تاکسی گردشی فقط در کشور ما به این شکل وجود دارد ولی در دیگر کشورها در ابتدا ،ورودی مسافر پرداخت شده و سپس بر اساس طول مسیر دستگاه کیلومتر شمار هزینه ها نیز محاسبه می شود.لذا ما نیز در نظر داریم که دریافت پول ورودی بعلاوه مسیر مشخص شده محاسبه شود تا حق راننده و مسافر اجحاف نشود.

وی با بیان این که کارهای نهایی برای کارتی شدن تاکسی ها در حال انجام بوده که با توافقات نهایی اطلاع رسانی می شود،افزود:قصد ما بر این بوده تا این کار با هماهنگی دو بانک قرض الحسنه انجام شود اما چون هنوز به مرحله نهایی نرسیده نام این بانک ها را اعلام نمی کنیم.مهندس قائدی در پایان گفت:امیدواریم که به زودی شرایط به حالت عادی خود بازگردد تا برای انجام کارهای نهایی آن اقدامات لازم را به انجام برسانیم.

گفتنی است،سال 90 بود که معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری شیراز از نصب سیستم پرداخت الکترونیکی کرایه تاکسی‌ها برای نخستین بار در کشور خبر داد اما در حالی که این طرح در ابتدای سال جاری در شهر مراغه به اجرا رسیده ، در شهر شیراز ده ساله شده است.
انتهای خبر/

برچسب ها: ناوگان ، تاکسی ، شیراز
نظرات بینندگان