کد خبر: ۱۳۷۸۰۱
تاریخ انتشار: ۱۵:۰۴ - ۱۵ فروردين ۱۳۹۹
بسته ویژه خبری؛

ورژن خارجی تبریزیان و روغن بنفشه هم آمد! / روحانی: ممکن است کرونا تا آخرسال با ما باشد / ماجرای داروی ژاپنی درمان کرونا چیست؟ / بانک اطلاعاتی میلیون‌ها کاربر ایرانی تلگرام در حال فروش است!

رصد‌خانه خبر‌هایی از اخبار روز برای مخاطبان آماده می‌کند که غیررسمی هستند، یا اینکه کمتر از اهمیت خود، مورد توجه قرار می‌گیرند. تیتر‌هایی مانند: جزئیاتی از کمک آژانس به ایران / حمایت لیندسی گراهام از هشدار ترامپ به ایران /توصیه وزیر ارشاد به ایرانیان خارج از کشور / واکنش عمادالدین باقی به انتقاد سردار رحیمی از آزادسازی زندانی‌ها و ... رصد‌خانه امروز را تشکیل می‌دهند.
تحولات در گذر است و اخبار روز هیچ گاه متوقف نخواهد شد؛ خبر‌هایی رسمی و گاه غیر رسمی؛ خبر‌هایی که مورد توجه قرار می‌گیرد یا ممکن است همه به راحتی از کنار آن بگذرند. رسانه‌های خبری هر یک به فراخور وابستگی جناحی خود، خبر‌هایی را برجسته می‌کنند و در مواردی هم از کنار آن می‌گذرند. اگر خبر به‌ما‌هو خبر موضوعیت داشته باشد، وابستگی جناحی نباید در کمرنگ و پر رنگ منتقل کردن آن تأثیری داشته باشد.

رصد‌خانه ؛ جایی است که خبر‌هایی گاه غیررسمی و گاه اخباری که مورد توجه قرار نمی‌گیرد، برای مخاطبان آماده می‌کند؛ خبر‌هایی که گاه به ملاحظه جناح‌های سیاسی مورد توجه قرار نمی‌گیرند و گاه به دلیل کم توجهی رسانه‌ها به حاشیه می‌روند، ولی همین خبر‌ها، اخباری هستند که مخاطبان را از پشت پرده جریانات سیاسی آگاه می‌کنند. در رصدخانه، تیتر و خلاصه‌ای از مهم‌ترین اخباری که اطلاع از آن‌ها ممکن است برای مخاطبان مهم و قابل توجه باشد، در اختیار مخاطبان قرار می‌گیرد و اینک رصدخانه تابناک را می‌بینید.
 
بانک اطلاعاتی میلیون‌ها کاربر ایرانی تلگرام در حال فروش است!

مرکز ماهر:در ادامه درز گسترده و تأسف‌بار اطلاعات کاربران ایرانی و نقض حریم خصوصی آنان که متأسفانه بار‌ها اتفاق افتاده؛ بانک اطلاعاتی میلیون‌ها کاربر ایرانی تلگرام و کاربران یک بازار ایرانی نرم‌افزار آیفون افشا شده و در حال فروش است.مرکز ماهر دور جدید رصد‌های خود را جهت کشف بانک‌های اطلاعاتی حفاظت نشده آغاز کرده است.در صورتی که ظرف مدت ۴۸ ساعت در رصد مجدد همچنان مشکل به قوت خود باقی باشد، به منظور حفظ داده‌های شهروندان اقدام به معرفی به مراجع قضائی میکنیم. /فارس
 
ماجرای داروی ژاپنی درمان کرونا چیست؟

رئیس سندیکای تولید کنندگان مواد اولیه دارویی: این دارو تاییدیه FDA نداشته و ساخت شرکت فوجی ژاپن است و در کشور چین با شیوع کرونا تاییدیه آن در چین نیز صادر شد که نتیجه مثبتی هم دریافت شده است. همان موقع ۱۵هزار دوز از این دارو در اختیار کشورمان قرار گرفت. با گذشت زمان تجربه این که این دارو در بهبود وضعیت بیماران می‌تواند نقش مثبتی ایفا کند درحال آشکار شدن است.یک میلیون دوز از داروی فاویپیراویر توسط صنایع دارویی تولید شده است و پس از تایید تست‌های بالینی به صورت انبوه به بازار عرضه خواهد شد. /فارس
 
کرونا صدا‌های مزاحم زمین را کم کرد!

زمین شناسان اخیرا اعلام کرده‌اند به دلیل کاهش فعالیت انسان‌ها در کره زمین اکنون آن‌ها راحت‌تر می‌توانند بر سیگنال‌های زمین نظارت کنند چرا که به دلیل شیوع ویروس کرونا دیگر انسان‌ها همانند گذشته فعالیت ندارند.
 
واکنش عمادالدین باقی به انتقاد سردار رحیمی از آزادسازی زندانی‌ها

عمادالدین باقی در کانال تلگرامی خود نوشت:سردار رحیمی فرمانده انتظامی تهران گفت: آزادسازی زندانی‌ها زحمت ما را مضاعف و سرقت‌ها را بیشتر کرد. (۱۳ فروردین ۱۳۹۹).وقتی پنجره را باز کنید تا هوای آزاد بیاید ممکن است تعدادی حشره هم داخل شود، ولی شما بخاطر آن خود را از هوای آزاد محروم نمی‌کنید.هنگامی که صدهزار زندانی به مرخصی بیایند طبیعی است درصدی هم تکرار جرم وجود داشته باشد، اما اگر در بدبینانه‌ترین حالت، حداکثر ۵یا حتی ۱۰درصد آن‌ها مرتکب تکرار جرم شوند نمی‌توان بخاطر آن گروه اندک، هزاران نفر دیگر را که مرتکب تکرار جرم نمی‌شوند از حق مرخصی و آزادی محروم کرد به ویژه در شرایط کرونایی که زندان می‌توانست به منبع انفجار بیماری تبدیل شده و تلفات زیادی داشته باشد و هزاران خانواده را مضطرب کند. پلیس باید وظیفه خودش را انجام دهد.
 
روحانی: ممکن است کرونا تا آخرسال با ما باشد

حجت الاسلام والمسلمین حسن روحانی در جلسه ستاد ملی مقابله با کرونا از ملت هوشیار سراسر کشور به خاطر همراهی و توجه و رعایت پروتکل‌های بهداشتی تشکر کرد.حجت الاسلام و المسلمین دکتر حسن روحانی همچنین میزان ذخایر کالا‌های اساسی کشور را بسیار امیدوارکننده خواند و اظهارداشت: اینجا باز هم تأکید می‌کنم، مسأله کرونا، مسأله‌ای نیست که بگوییم فلان روز به طور کامل دوره‌اش تمام می‌شود. کرونا ممکن است برای ماه‌های آینده با ما باشد. ممکن است تا آخر سال با ما باشد. همیشه باید دستورالعمل‌ها و پروتکل‌های بهداشتی را که وزارت بهداشت و درمان صادر می‌کند، مراعات کنیم. مراکز تولید و کسب و کار و ادارات و همه جا باید مراعات کنند. اجتماعات باز ممکن است برای مدت زمانی محدود شود و مورد نظر باشد که اجتماعات نداشته باشیم. چون هنوز تا پایان، راه کوتاهی پیش رو نداریم. البته این داستان ایران نیست، این موضوع، موضوع همه کشور‌های جهان است و جهانی و در سراسر جهان است. باید مراعات کنیم.

ممنوعیت خوردن و خرید و فروش گوشت سگ و گربه در شنژن چین

مقامات چینی خوردن و خرید و فروش گوشت سگ و گربه را در شهر "شنژن" چین ممنوع کردند. به گزارش رویترز، این ممنوعیت از اول ماه می‌سال جاری میلادی (۱ ماه دیگر) اجرا خواهد شد. شنژن نخستین شهر در چین است که ممنوعیت خرید و فروش و خوردن گوشت سگ و گربه در آن به اجرا در میاید. پس از شیوع ویروس کرونا جدید از شهر "ووهان" چین که گفته می‌شود منشا این ویروس از بازار فروش حیوانات وحشی این شهر بوده، افکار عمومی جهانی روی موضوع فرهنگ غذاخوری چینی‌ها حساس شده و انتقادات گسترده‌ای در سطح جهانی درباره فرهنگ غذاخوری چینی‌ها صورت می‌گیرد که مقامات چینی را به واکنش واداشته است. خوردن گوشت سگ و گربه و بسیاری از حیوانات وحشی از جمله خفاش و مار و.. در میان چینی‌ها بسیار رایج و محبوب است.

۱۵ نفر در اصفهان قربانی مسمومیت الکلی شدند

متخصص سم‌شناسی بالینی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان گفت: حدود ۱۵ نفر در این استان از اواسط اسفند سال گذشته تاکنون بر اثر مسمومیت ناشی از مصرف الکل متانول، جان خود را از دست داده‌اند. فرزاد قشلاقی افزود: مسمومیت با الکل متانول و مشروبات الکلی تقلبی از اواسط اسفند سال گذشته و با توجه به باور نادرست تاثیر الکل در پیشگیری از ابتلا به بیماری کرونا در اصفهان افزایش یافت و تاکنون حدود ۵۵ مراجعه‌کننده با علائم مسمومیت الکلی داشته‌ایم. وی با بیان‌اینکه اوج مسمومیت‌های الکلی مربوط به هفته آخر اسفند و شب عید نوروز بود، اظهار داشت: در عین حال ممکن است برخی از افراد مسموم به بخش‌های بیمارستانی مراجعه نکرده یا قبل از مراجعه به بیمارستان، فوت کرده باشند. این متخصص سم‌شناسی بالینی و عضو هیات علمی دانشکده پزشکی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان خاطرنشان کرد: از بین مراجعه‌کنندگان با علائم مسمومیت الکلی، نزدیک به هشت نفر دچار کاهش و عوارض بینایی شده‌اند. قشلاقی تصریح کرد: در بین افرادی که به‌دلیل باور نادرست به تاثیر الکل در پیشگیری از ابتلا به کرونا، اقدام به مصرف آن کرده و دچار مسمومیت الکلی شده‌اند افراد ۱۳ و ۱۶ ساله نیز وجود دارند.

تکذیب شورش در زندان یزد

رییس‌کل دادگستری یزد شورش و اغتشاش در زندان را به دروغ سیزده تشبیه کرد و گفت: وضعیت عمومی و بهداشتی مددجویان در ندامتگاه‌های استان در بهترین شرایط قرار دارد و تاکنون هیچ زندانی به کرونا مبتلا نشد. به گزارش روابط عمومی دادگستری استان یزد، غلامعلی دهشیری که برای دیدار با مددجویان زندانی به زندان مرکزی رفته بود، افزود: حفظ سلامتی مددجویان از روز اول مورد تأکید قرار گرفت و در این راستا تمهیدات مختلفی در نظر گرفته و توسط مجموعه زندان اجرا شد. وی، زندان یزد را از بهترین زندان‌های کشور از حیث امکانات آموزشی، فرهنگی، ورزشی و حرفه‌آموزی و سایر خدمات مددکاری دانست و ادامه داد: تلاش تمام مجموعه قضایی و مدیران زندان‌ها و مددکاران بر تأثیرگذاری مثبت و اصلاح مددجویان و بازاجتماعی کردن زندانیان است و در این مسیر از هیچ تلاشی فروگزار نمی‌شود.
 
جلسات علنی آنلاین مجلس به دلیل عدم حضور نمایندگان به رسمیت نرسید

محمدعلی وکیلی در جمع خبرنگاران با اشاره به برخی انتقادات مبنی بر عدم برگزاری جلسات علنی مجلس، توضیح داد: از ابتدای شیوع بیماری کرونا، بنای هیات رئیسه بر این بود که جلسات علنی و حضوری برگزار شود، اما در عین حال مرجعی به نام ستاد ملی مبارزه با کرونا وجود دارد و باید به تصمیمات و تشخیص‌های پزشکی این ستاد احترام گذاشت و آن را عملی کرد. نماینده مرم تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس در مجلس ادامه داد: از این رو وقتی دو بار تصمیم به برگزاری جلسه علنی و حضوری گرفته شد با مخالفت رسمی وزیر بهداشت رو به رو شدیم، بنابراین نمی‌توان گفت: فرار از مسئولیت وجود داشته، بلکه احترام به تشخیص پزشکی مقامات بوده است و در جامعه قانونمند این حداقل وظیفه‌ای است که در مقابل مراجع قانونی باید رعایت شود. وی بیان داشت: در چند مرحله اقدام به برگزاری جلسات با فناوری دیجیتالی دوسویه شد، اما برخی نمایندگان به هر دلیل آنلاین نشدند و در جلسه دیجیتالی دوسویه که برگزار شد نصاب حاصل نشد.

بالا بودن آسیب پذیری مردان نسبت به کرونا

پژوهش‌هایی که تاکنون در زمینه تاثیر جنسیت بر مرگ و میر ناشی از کرونا انجام شده نشان می‌دهد که زنان نسبت به مردان دربرابر بیماری‌های ویروسی برتری بیولوزیک دارند. پژوهش‌هایی که تاکنون در مورد ویروس جدید کرونا انجام گرفته دارای یک نقطه مشترک است و ان اینکه اگر چه زنان و مردان هر دو تقریبا به یک اندازه به این بیماری مبتلا می‌شوند، اما شمار مرگ و میر در میان مردان در مقایسه با زنان در اثر ابتلا به کووید ۱۹ به مراتب بیشتر است. در آلمان تاکنون دو سوم از قربانیان کرونا، مرد بوده‌اند و این میزان در اسپانیا ۶۵ درصد و در چین ۶۴ درصد بوده است. دانشمندان بر اساس اطلاعاتی که تاکنون بدست اورده اند به این نتیجه رسیده اند که در کنار عواملی، چون سن و بیماری‌های قبلی، جنسیت هم در میزان شدت یا خفیف بودن بیماری نقش موثری دارد. /نورنیوز

آیا از بین رفتن‌حس چشایی و بویایی از علائم ابتلا به کروناست؟

به گزارش اسپوتنیک، دانشمندان کالج پادشاهی لندن نشانه اصلی کرونا‌ویروس را کشف کردند. به عقیده آنها، از بین رفتن حس بویایی و چشایی نشانه اصلی این بیماری است نه درجه تب بالا. کارشناسان می‌گویند در ۵۹ درصد از بیمارانی که دارای این نشانه‌ها بودند، آزمایش کرونا‌ویروس مثبت بوده است. ️دانشمندان بر این باورند که از بین رفتن حس بویایی و چشایی، نشانه دقیق‌تری از ابتلا به COVID-۱۹ نسبت به تب است. هنگامی که علامت مربوطه ظاهر می‌شود، توصیه می‌شود بلافاصله برای یک هفته خود را در قرنطینه قرار دهید

رئیس مجلس باید بدون تطمیع و تهدید انتخاب شود

مصطفی میرسلیم منتخب مردم تهران در مجلس به خبرآنلاین گفت: طرح زودهنگام موضوع ریاست مجلس آینده مبحثی انحرافی است و هرکسی در این راه گام بردارد حتما مسیر را اشتباه می‌رود. انتخاب ریاست مجلس فرایندی قانونی دارد که باید در وقت خودش، بویژه بدون تطمیع و تهدید انجام گیرد. ورود زودهنگام به این موضوع عوارضی دارد که باید از آن پرهیز کرد. اگر ما شعار مجلس انقلابی می‌دهیم باید در عمل نیز به آن وفادار باشیم. مجلس یازدهم باید بدور از هر حاشیه سازی، از همان روز اول به خدمت بپردازد تا اثرات اقداماتش در زندگی مردم محسوس و ملموس باشد.

دانشمندان روس راهی برای نابودی فوری کرونا در اطراف انسان یافتند

روزنامه ایزوستیا چاپ مسکو نوشت: دانشمندان روس شیوه‌ای موثر برای نابودی باکتری‌ها و ویروس‌ها ازجمله ویروس کرونا در محیط اطراف انسان یافتند. دانشمندان مرکز علمی و پژوهشی اسکولکووا در مسکو به این نتیجه رسیدند که آب فرآوری شده با پلاسمای سرد، داروی خوبی برای نابودی ویروس کرونا است. در هنگام فرآوری آب با پلاسما، اشکال فعال اکسیژن و هیدروژن و نیز هیپوکلرو اسید تولید می‌شود. این ماده می‌تواند ویروس‌ها را نابود کند و ترکیب آن برای انسان زیانی ندارند.

کرونا تولید تویوتا در اروپا و روسیه را تعطیل کرد

شرکت خودروسازی تویوتا ژاپن اعلام کرد «به طور موقت تمام کارخانه ‎های خود را در اروپا و روسیه متوقف خواهد کرد تا بتواند با شیوع ویروس کرونا مبارزه کند». ️فعالیت کارخانه‌های خودروسازی تویوتا در روسیه از روز دوشنبه گذشته به مدت ۵ روز متوقف شده و بعد از آن بر اساس شرایط در مورد ادامه فعالیت یا تعطیلی تصمیم گیری خواهد شد. ️تویوتا همچنین اعلام کرد فعالیت کارخانه‌های ساخت خودرو و همچنین قطعه سازی این شرکت در ۶ کشور اروپایی، انگلیس و ترکیه نیز تا روز ۱۹ آوریل (۳۰ فروردین ۱۳۹۹) به حالت تعلیق درآمده‌اند. ️تویوتا به عنوان دومین خودروساز بزرگ جهان در سال ۲۰۱۹ میلادی حدود ۷۸۰ هزار دستگاه در اروپا تولید کرده است که نسبت به سال پیش از آن ۰.۴ درصد رشد داشته است. ️این غول خودرو سازی ژاپنی همچنین تا ۱۷ آوریل (۲۸ فروردین ۱۳۹۹) تولید را در ایالات متحده آمریکا، مکزیک و کانادا متوقف کرده است و به دلیل تقاضای پایین از جمعه گذشته نیز برخی تولیدات را در ژاپن متوقف خواهد کرد.

نتانیاهو بار دیگر قرنطینه شد

بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل، امروز -‌پنج‌شنبه- بار دیگر تحت قرنطینه قرار گرفت. این اقدام پس از آن صورت گرفت که وزیر سلامت این رژیم و همسرش به کرونا مبتلا شدند. دفتر نخست‌وزیری اسرائیل طی بیانیه‌ای اعلام کرد: «نخست‌وزیر نتانیاهو تا چهارشنبه آینده تحت قرنطینه قرار خواهد گرفت. این اقدام در پی ابتلای وزیر سلامت به کووید-۱۹ صورت گرفته است.» در بیانیه دفتر نتانیاهو آمده است: «نخست‌وزیر بنا به توصیخ پزشکش و دستورالعمل‌های وزارت سلامت تحت قرنطینه قرار خواهد گرفت.»

ورژن خارجی تبریزیان و روغن بنفشه هم آمد!

کلیسایی در لندن در وبسایت خود اقدام به فروش داروی محافظت در برابر کرونا و هرگونه بیماری مرگباری به قیمت ٩٠ پوند کرده است! این دارو متشکل از روغن و نخ قرمز است و اسقف به پیروان خود توصیه کرده سطح بدن خود را توسط این روغن بپوشانند!
 
کمک ۵۰۰ هزار دلاری اوفید به ایران برای مقابله با کرونا

سفیر و نماینده دائم کشورمان نزد سازمان‌های بین المللی در وین، از تصویب کمک ۵۰۰ هزار دلاری صندوق اوپک برای توسعه بین‌المللی (اوفید) به برنامه‌های مقابله با ویروس کرونا در ایران خبر داد.«کاظم غریب آبادی» روز چهارشنبه به خبرنگاران گفت: این کمک از طریق سازمان بهداشت جهانی و برای خرید و توزیع تجهیزات و اقلام پزشکی مورد نیاز فوری بیمارستان‌ها در اختیار کشورمان قرار می‌گیرد.تاکنون شماری از کشور‌ها و نهاد‌های بین‌المللی از طریق ارسال اقلام پزشکی و یا مساعدت مالی به برنامه‌های مقابله با کرونا در ایران کمک کرده‌اند.
 
آشنا با زبان انگلیسی به آمریکا هشدار داد

مشاور رئیس جمهور خطاب به مردم ایالات متحده با انتقاد از تحریم‌های جدید ترامپ گفت: تحریم‌های اقتصادی ترامپ برابر است با گسترش بیشتر این ویروس در ایران که منجر به گسترش بیشتر کرونا در آمریکا نیز خواهد شد! حسام‌الدین آشنا با انتشار یک پیام در صفحه شخصی توئیتر خود نوشت: "آمریکایی‌های عزیز: اگر با کرونا ویروس در سطح جهان نجنگیم، دوباره و دوباره و دوباره در سطح جهان ظاهر می‌شود. تحریم‌های اقتصادی ترامپ برابر است با گسترش بیشتر این ویروس در ایران که منجر به گسترش بیشتر کرونا در آمریکا نیز خواهد شد! به ما کمک کنید تا ما هم به شما کمک کنیم. "
 
توصیه وزیر ارشاد به ایرانیان خارج از کشور

سید عباس صالحی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، در حساب توییتری خود نوشت: «از بنگاه‌های خبری ضد ملت ایران انتظاری نیست، اما از ایرانیان خارج از کشور انتظار می‌رود که هرکدام یک رسانه باشند: در روایت همراهی ملت و دولت ایران علیه کرونا
در بیان تنگنا‌های تحریمی در ایام کرونا
در باز روایت مشاهدات کرونایی برای مردم ایران
ایرانیان کنار هم در مقابله با ‎#کرونا»
 
درگذشت یک مقام دولتی بر اثر کرونا

رضا نگهبان، مدیرکل راه و شهرسازی استان تهران بر اثر ابتلا به کرونا دار فانی را وداع گفت. روابط عمومی وزارت راه و شهرسازی، ضمن اعلام درگذشت رضا نگهبان، مدیرکل راه و شهرسازی استان تهران، ابتلای او از حدود ۱۰ روز قبل به ویروس کرونا را تایید کرد.
 
حمایت لیندسی گراهام از هشدار ترامپ به ایران

لیندسی گراهام از اعضای ارشد سنای آمریکا روز چهارشنبه ۱۳ فروردین «حمایت کامل» خود را از هشدار دونالد ترامپ رئیس جمهوری ایالات متحده به ایران در مورد هر گونه حمله به نیرو‌های آمریکایی در منطقه اعلام و تاکید کرد در صورت هر گونه حمله احتمالی از سوی جمهوری اسلامی، آمریکا باید پاسخ متناسب به آن بدهد.این سناتور جمهوریخواه در توئیتی نوشت، «از هشدار پرزیدنت ترامپ به ایران در مورد حمله به نیرو‌های آمریکایی در عراق توسط گواه‌های نیابتی‌اش حمایت کامل می‌کنم. اگر ایرانی‌ها دست به حمله علیه نیرو‌های آمریکایی بزنند، ایالات متحده – همانطور که پرزیدنت ترامپ اشاره کرد – باید به طریق مشابه پاسخ دهد.» دونالد ترامپ روز چهارشنبه هشدار داد هرگونه حمله جمهوری اسلامی ایران یا گروه‌های نیابتی آن به نیرو‌های آمریکایی در عراق با واکنش سنگین آمریکا روبرو خواهد شد. ترامپ در توئیتی نوشت: ایران و نیرو‌های نیابتی‌اش در حال برنامه ریزی برای اجرای یک حمله مخفیانه علیه نیرو‌ها و یا دارایی‌های ایالات متحده در عراق هستند. اگر چنین اتفاقی بیافتد، ایران به واقع بهای بسیار سنگینی را خواهد پرداخت!
 
کنایه نماینده اصولگرا به ضرغامی

سخنگوی هیات رئیسه مجلس، با ابراز تعجب از بی‌اطلاعی عزت الله ضرغامی، رییس اسبق صدا و سیما از اخبار عملکرد مجلس شورای اسلامی در ماه‌های اخیر، گفت: به رغم ارادتی که به آقای ضرغامی به خاطر سال‌ها سکانداری رسانه ملی دارم، تصور می‌کردم وی اخبار مجلس را حداقل از طریق رادیو و تلویزیون رصد می‌کند، چرا که مجلس همین یکشنبه قبل جلسه غیر علنی داشت. اسدالله عباسی سخنگوی هیات رئیسه مجلس شورای اسلامی، ادامه داد: مجلس در روز پنجم اسفندماه با حضور نمایندگان جلسه داشت و به صورت غیرعلنی موضوع کرونا را مورد بررسی قرار داد، اما بعد از برگزاری دومین جلسه، دکتر نمکی به عنوان رئیس ستاد مقابله با کرونا طی نامه‌ای از رئیس مجلس شورای اسلامی خواست تا از برگزاری جلسات علنی مجلس خودداری کند و، چون این ستاد با تصویب شورای عالی امنیت ملی فعالیت می‌کرد، تمام نهاد‌ها قانونا موظف به تبعیت از تصمیمات آن بودند.عباسی خاطرنشان کرد: از تعداد ۱۰۰ نماینده، تست ۲۳ نفر مثبت بود و حدود ۳۰ نفر هم مشکوک به ابتلا به این بیماری بودند و یا پیش از آن به کرونا مبتلا شده و درمان شده بودند و ممکن بود تعدادی از نمایندگان نیز ناقل این ویروس باشند، به همین دلیل مجلس در شرایط حساسی قرار گرفته بود و نظر پزشکی و تخصصی ستاد مقابله با کرونا این بود که نه فقط برای سلامت خودتان، بلکه برای حفظ سلامت جامعه نباید جلسات صحن برگزار شود. وی افزود: مجلس مجدد تصمیم به برگزاری جلسه علنی گرفت، اما ستاد مقابله با کرونا در پی اجرای طرح فاصله‌گذاری اجتماعی که دولت در دستورکار داشت، برای بار دوم اعلام کرد برگزاری جلسات مجلس به مدت دو هفته به تعویق بیفتد، در چنین شرایطی بود که جلسات به صورت دیجیتالی برگزار شد، همچنین کمیسیون‌های تخصصی تشکیل شدند و جلسه‌ای هم در کمیسیون بهداشت و درمان مجلس برای بررسی موضوع شیوع ویروس کرونا برگزار شد. عباسی اظهار کرد: مجامع استانی مجلس نیز از طریق ارتباط با استانداران پیگیر روند کنترل ویروس کرونا در بخش‌های مختلف کشور بودند و نتیجه را به هیات رئیسه مجلس گزارش می‌دادند و هیئت رییسه مجلس، هر هفته جلساتی برای بررسی این موضوع تشکیل داد.
 
علی لاریجانی کرونا گرفت

روابط عمومی مجلس در اطلاعیه‌ای توضیحاتی درباره ابتلای رییس مجلس شورای اسلامی به کرونا ارائه کرد. در پی تماس‌های برخی نمایندگان محترم و همکاران در مجلس شورای اسلامی که جویای حال جناب آقای دکتر لاریجانی، ریاست محترم مجلس گردیده اند، اداره کل فرهنگی و روابط عمومی مجلس اطلاعیه‌ای منتشر کرد. متن این اطلاعیه بدین شرح است:"در پی تماس‌های برخی نمایندگان محترم و همکاران در مجلس شورای اسلامی که جویای حال جناب آقای دکتر لاریجانی، ریاست محترم مجلس گردیده اند، به آگاهی می‌رساند حسب اطلاع واصله از حوزه ریاست مجلس، به دنبال بروز برخی علائم، از ایشان آزمایش کرونا به عمل آمد و با توجه به نتیجه مثبت آن در حال حاضر در قرنطینه و تحت درمان می‌باشند".
 
جزئیاتی از کمک آژانس به ایران

سفیر کشورمان در وین از ارسال تجهیزات تشخیص کرونا به ایران خبر داد. به گزارش خبرآنلاین، کاظم غریب آبادی، سفیر و نماینده دائم کشورمان نزد سازمان‌های بین المللی در وین، اعلام کرد با رایزنی‌های به عمل آمده، آژانس بین المللی انرژی اتمی بزودی دو دستگاه تشخیص سریع کرونا (RT-PCR) به ایران ارسال می‌کند. غریب آبادی افزود: به همراه این دو دستگاه، تجهیزات حفاظت شخصی کاربران دستگاه، تجهیزات مربوط به راه اندازی و ارتقاء و کالیبره کردن، و کیت‌های مخصوص تشخیص که از سه تکنیک استفاده می‌کنند نیز ارسال می‌شوند.

نظرات بینندگان