کد خبر: ۱۳۷۸۱۸
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۰۸:۲۳ - ۱۶ فروردين ۱۳۹۹

خطر هرزه نگری در شبکه های اجتماعی داخلی بیش از شبکه های خارجی

به نظر می رسد با اعتماد مردم به برنامه های داخلی و عدم نظارت صحیح بر آنها، این برنامه ها بیش از استفاده شبکه های اجتماعی غربی می تواند؛ مخرب باشد.
به گزارش شیرازه، در ایام کرونایی که افراد دچار محدودیت تردد و ارتباط حضوری شده اند، رسانه ها قوی تر از گذشته به عرصه وارد شده و سعی در رفع این نیاز به ایجاد ارتباط عمومی و سرگرم سازی مردم خصوصا کودکان و نوجوانان دارند، والدین نیز نسبت به گذشته سخت گیری کمتری انجام می دهند و آزادی بیشتری به فرزندان خود می دهند.

خطر هرزه نگری در شبکه های اجتماعی داخلی بیش از شبکه های خارجی
بالتبع همه خانواده ها و والدین دلسوز فرهنگ و اخلاق فرزندان خود، در بین شبکه های اجتماعی، به سراغ برنامه ها و سایت های داخلی می روند تا از آسیب های فضای مجازی بکاهند، امری که این روزها با گشت و گذار در این شبکه ها متوجه می شویم که نه تنها کاسته نشده، بلکه خطر آن نیز بیشتر است. یکی از این مصادیق خطر، هرزه نگاری و پخش تصاویر و محتوای مستهجن در این بستر است، موضوع مهمی که یکی از علل ایجاد شبکه های اجتماعی داخلی و زیرساخت های رسانه ای در کشور، همراهی آنان با اخلاقیات و فرهنگ ایرانی اسلامی می باشد.
اگر به دو برنامه و سایت بسیار مشهور و پر تبلیغ ایرانی نگاه بیندازیم می توان با ذکر سند به موارد بیشماری از پورنوگرافی در آنها اشاره داشت، که علی رغم گذشت روزها از ایجاد این صفحات و حتی گزارشات مکرر مستهجن بودن مطالب،  همچنان در معرض دید عموم می باشد.
  
برنامه روبیکا یکی از این نرم افزارهایی است که تقریبا هر شب در تلوزیون تبلیغ شده و افراد تشویق به استفاده از آن می شوند. این برنامه که دارای امکانات بسیاری است، بیشتر در حوزه ارتباطات مجازی و راه اندازی کانال و گروه به تبلیغ و زیر نویس تلوزیونی می پردازد که اتفاقا عمده نقد وارده به آن نیز در همین حوزه هستند. متاسفانه تعداد زیادی کانال و گروه مستهجن و دوست یابی غیر اخلاقی در این نرم افزار ایجاد شده که به راحتی قابل دست یابی است و افراد توسط یک برنامه بومی در معرض مخرب ترین تصاویر و فیلم قرار گرفته اند و می توانند ارتباطات غیر اخلاقی برقرار کنند.
 
خطر هرزه نگری در شبکه های اجتماعی داخلی بیش از شبکه های خارجی
متاسفانه این مستهجن نگاری به روبیکا ختم نمی شود و بیش از آن باید نگران مخاطبانی بود که تعطیلات و بیکاری خود را با سایت آپارات می گذرانند. این سایت و اپلیکشن آن مملو از مطالب غیر اخلاقی است. آپارات که با هدف رفع نیازهای عموم در مراجعه به یوتیوب ایجاد شده بود، تا مخاطب به سوی هرزه نگری راهی نشود، اکنون خود به یکی از اشاعه دهندگان مطالب مستهجن مبدل شده و به راحتی در آن می تواند از فیلم های غیر اخلاقی بزرگسالان تا آموزش رقص و حتی تبلیغات ضد دینی دست یافت، جالبست که حتی آثار خوانندگان توهین کننده به اسلام و ارزش های دینی نیز در این سایت دارای صفحه اختصاصی می باشد. و اینچنین این سایت با استفاده از ظرفیت داخلی کشور و تخفیف پنجاه درصدی استفاده از اینترنت به اشاعه مسائل غیر اخلاقی و شرعی می پردازند.
  
خطر هرزه نگری در شبکه های اجتماعی داخلی بیش از شبکه های خارجی
  
 نهادهای متولی، خصوصا وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و وزارت ارتباطات نباید بیش از این اجازه فعالیت های اینچنینی به این نرم افزارها داده و اکنون که دیتا سنتر این برنامه ها در اختیار ایران می باشد، از ادامه انتشار محتوای غیر اخلاقی آنها جلوگیری نمایند. زیرا اعتماد عمومی مردم ایران به این برنامه ها که اطمینان دارند از سوی دولت از مبدأ کنترل شده و به فرزندان خود اجازه حضور و استفاده از آنرا می دهند و نظارت کمتری بر رفتار فرزندان خود دارند، بیش از استفاده شبکه های اجتماعی غربی می تواند؛ مخرب باشد. 


دکتر سید محسن هاشمی


نظرات بینندگان
نظرات بینندگان
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
شنبه ۱۶ فروردين ۱۳۹۹
0
سلام و عرض ادب لطفاً تجربه تلخ سروش در مورد روبیکا تکرار نکنید زمانی سروش کاربرانش به ۱۲ میلیون رسید رسانه های معاند و غربگرا داخلی یک صدا و متحد شروع کردن به کوبیدن و تمرکز بر عدم امنیت و... و متاسفانه رسانه های خودمونی هم شروع کردیم به کوبیدن که شده محفلی برای کانال های مستهجن پس سروش با تلگرام چه فرقی داره؟؟ این شد که از چپ و راست خورد و نابود شد

لطفاً ابتدا بگذارید مخاطبان در روبیکا ماندگاریشون تثبیت بشه اعتماد بیشتر بشه مدتی بگذرد بعد نقاط ضعفش علنی کنید

اگر بخواهیم کانال های مستهجن نباشد باید نصف مملکت یا بکشیم یا بیرون بریزیم که ممکن نیست

همه میتونن تلگرام فضای خوبی نیست اما همه حضور دارند حتی کانال های انقلابی بعد مدتی دوباره بهش برگشتند چون مخاطب بسیاری دارد و مجبوریم پس بیاییم از روبیکا فعلا حمایت کنیم تا به روزی رسد که ملت مجبور باشند درش حضور داشته باشند حتی اگر مورد قبولشون نباشد حتی اگر کانالهای مستهجن نداشته باشد