کد خبر: ۱۳۷۸۳۱
تاریخ انتشار: ۱۹:۲۸ - ۱۶ فروردين ۱۳۹۹
خودقرنطینگی و بی پولی؛

نابودی در کمین کارگران «روز مزد»/افرادی که مرگ را پیش چشم خود می بینند

از قشر غنی و متوسط جامعه که بگذریم، این قشر متوسط به پایین جامعه هست که زیر چرخ دنده های اقتصادی و بار مشکلات کوچک و بزرگ از پا در می آیند و اگر به بیماری کرونا هم دچار نشوند ،بیچارگی و گرسنگی جانشان را می گیرد.
به گزارش "شیرازه"، خانوارهایی که برای تامین نیازهای اولیه خود در نبود حمایت های دولتی و بی برنامگی آن مجبور هستند که از خانه بیرون بیایند ،علاوه بر استرس از ویروسی که خیابان ها و کوچه ها را به میدان جنگ بدل کرده در تهیه نان شب به آب و آتش می زنند چرا که اگر از خانه بیرون نیایند دیگر چیزی برای خوردن ندارند و این گرسنگی بوده که بلای جانشان می شود.
این روزها بسیاری از مسائل و مشکلات به هم گره خورده، از تحریم وکرونا گرفته تا بی پولی و جنگ های روانی موجب شده که آستانه تحمل بسیاری از مردم به شدت پایین بیاید. «فقر و نداری» از یک طرف و «بیکاری و ترس از کرونا» از طرف دیگر بر مشکلات مردم دامن زده است.
مسائلی که در بی برنامگی دولت برای قرنطینگی و نبود مایحتاج زندگی روزمره این اقشار بوجود آمده زوایای مختلفی دارد که آن را با برخی مسئولین در میان گذاشته ایم.

طولانی شدن قرنطینه پیامدهای ناگواری دارد
در همین رابطه «دکتر جعفر قادری»، منتخب مردم شیراز در مجلس یازدهم در گفت و گو با خبرنگار" شیرازه" به نبود برنامه مناسب برای قرطینگی این روزهای مردم اشاره کرد و گفت: در حالی که دولت می بایست موضوع قرنطینه را زودتر شروع می‌کرد و موضوع فاصله گذاری اجتماعی را به صورت جدی تر دنبال می کرد اما این کار دیرتر شروع و باعث شد که شیوع بیماری کرونا گسترش یابد.وی با ابراز تاسف از عملکرد نامناسب دولت افزود: متاسفانه کاری که باید در دولت انجام می شد و انجام نشد این بود که می بایست ریاست ستاد مقابله با بیماری کرونا را خود رئیس‌جمهور یا معاون اول به عهده می گرفت تا به صورت بهتری بتواند از ظرفیت نهادها و مجموعه‌های مرتبط با دولت و مجموعه‌های خارج از آن استفاده کند.
دکتر قادری با اشاره به این که ریاست این ستاد به وزیر بهداشت واگذار شده، ادامه داد: این موضوع باعث شده که تصمیم های خودسرانه در مجموعه دولت یا خارج از آن اتخاذ شود، برای مثال اصناف خودشان برای بازگشایی صنوف اطلاعیه می دهند و برخی دستگاه‌های دولتی کارهای انفرادی انجام داده که مشکل ساز است. وی گفت: با توجه به این که طولانی شدن زمان قرنطینه،بر درآمد مردم و اقتصاد کشور اثرات سوء برجا می گذارد و  پیامدهای ناگوار و مسئله‌سازی بوجود می آورد، دولت هم باید اتحاد و انسجام در مجموعه خودش را داشته باشد و تلاش کند که تصمیماتش را به درستی به انجام رساند.

 عدم تامین معیشت اقشار متوسط به پایین جامعه
این مقام مسئول به عدم تامین معیشت اقشار متوسط به پایین جامعه اشاره کرد و افزود: در زمینه حمایت از بخش ها و گروه‌های آسیب‌پذیر با این معضل و مشکل مواجه هستیم که علاوه بر افراد زیر پوشش نهادهای حمایتی، معیشت مشاغل آسیب‌پذیری که در این مدت فعالیتی نداشته اند نیز تامین نشده است. دکتر قادری با تاکید بر حمایت های دولت ادامه داد :دولت باید در این مدت این خانوارها را شناسایی و مخارج آن ها را از طریق کمک‌های خیرین یا افزایش یارانه‌ ها تامین می کرد.چرا که برخی شاغلین مثل رانندگان تاکسی، دستفروش‌ها و کارگران ساختمانی در قرنطینه هستند و منبع درآمدی هم ندارند.وی افزود: اکنون مردم و تشکل های های خیریه فعال شده اند و کمک هایی را انجام می دهند اما همچنان این نگرانی وجود دارد که این کمک‌ها هم‌پوشانی داشته باشد و برخی از چند خیریه یا تشکل کمک دریافت کنند و برعکس عده ای دیگری امکان دریافت این کمک ها را نداشته باشند.
نابودی در کمین کارگران «روز مزد»/افرادی که مرگ را پیش چشم خود می بینند
تعطیلات نوروز فرصت خوبی بود که دولت قرنطینه را به صورت جدی دنبال کند
منتخب مردم شیراز تاکید کرد:دولت باید سریعاً این حمایت‌ها و کمک ها را سازماندهی کند. چرا که ممکن بوده جریان قرنطینه ادامه پیدا کند از این رو برای تداوم آن باید فکری شود. بعضی از مشاغل و حرفه ها به صورت مجازی انجام گیرد. فعالیت های آموزشی، دانشگاه‌ها و مدارس را باید به صورت اینترنتی فعال شود. به هر روی دولت باید این نواقص و کاستی ها را برطرف کند و از مشاغلی که امکان فعالیت در فضای مجازی دارند، حمایت نماید. وی گفت: مجموعه‌های تصمیم‌سازی دولت فعال شود تا  کاستی‌ها و نواقصی که در این مدت بوجود آمده را جبران کند. تعطیلات نوروز فرصت خوبی بود که دولت بتواند قرنطینه را به صورت جدی دنبال نماید ولی با پایان یافتن تعطیلات ادامه کار قرنطینه مقداری با مشکل مواجه می شود که به فکر جدی‌تری نیاز دارد.

کارگران روز مزد، فصلی و حتی خانوارهای کمیته امداد در طرح بسته های حمایتی نادیده گرفته شده اند /
تنها 4 میلیون از 80 میلیون نفر!
دکتر مشکات ،جامعه شناس  نیز با اشاره به قرنطینه شدن مردم و بی برنامگی دولت گفت:اولین سوالی که پیش می آید این بوده که دولت با چه معیاری تنها 4 میلیون از 80 میلیون نفر را شناسایی کرده؟این در حالیست که بسیاری از قشار آسیب پذیر در مشاغل و شرایط مختلف مشاغل مثل مشاغل دارای بیمه، اصناف ،کارگران روز مزد یا فصلی و حتی خانوارهای کمیته امداد در طرح بسته های حمایتی نادیده گرفته شده اند.این در حالیست که حتی با شناسایی،هر یک از این مشاغل تحلیل و اثرات خود را به دنبال دارد.وی افزود: اداره کار و بیمه مشاغل روزمزد مثل دستفروش ها، کارگران فصلی و البته کشاورزان را به عنوان شغل تلقی نمی کند و تحت پوشش هم قرار نمی دهد. از این رو در آمار بازدهی که باید به عنوان تولید ناخالص داخلی ارائه شود هم لحاظ نمی شوند.

دولت به چه طریق اقشار ضعیف را شناسایی کرده است؟
دکتر مشکات ادامه داد:هر چند تعداد این افراد در سطح کشور مشخص نیست، خیل عظیمی از آن ها در مترو های قطار و سطح شهر فعال بوده و تنها از طریق روز مزد امرار معاش می کنند.این افراد بیمه ندارند،دولت چه طوری می تواند آن ها را شناسایی و به آن ها کمک کند؟ یارانه آن ها با کارت ملی و حساب مشخص واریز می شود اما بسته حمایتی این افراد به چه شکل و از چه طریق تامین خواهد شد که توقعات کاذب را برای دیگر مشاغل پدید نیاورد؟چرا که بخش دیگری از کاسبان هم متوقع می شوند که اصناف و بیمه به آن ها کمک کند و این خود بار دیگری بر دوش دولت خواهد بود.

 ساختار مشخص و معینی وجود ندارد
وی به این که دولت ساختار مشخص و معینی در این خصوص ارائه نداده اشاره کرد و افزود: نه تنها تولید پایین می آید، موجب نقدینگی شده و تورم را بالا می برد.چراکه قرنطینه هم به بخش خدماتی و هم کشاورزی آسیب رسانده،ایام عید فرصت مناسبی بود تا از بار مالی مردم و مشاغل کاسته شود اما نه تنها تامین نشد بلکه هزینه های درمانی هم بر آن اضافه شد و سرمایه گذاران در بخش ها خدماتی عرصه فعالیت خود را ترک کردند.برخی مشاغل در استان فارس از طریق گردشگری کسب روزی می کنند اما با شیوع این بیماری نه تنها به بخش های خدماتی که به دیگر اصناف ضربه وارد شد.

بی توجهی به الکترونیکی شدن مشاغل و توسعه استارتاپ ها
دکتر مشکات گفت:همه این موارد موجب شده تا با دولتی مواجه شویم که برنامه مشخص و معینی برای مواقع بحرانی مثل سیل، زلزله و بیماری ندارد.اگر دولت پیرو وعده های داده شده به دنبال دولت الکترونیک و توسعه استارتاپ ها بود اکنون با چنین مشکلاتی مواجه نمی شدیم.
وی با انتقاد از دولت در بی توجهی به استارتاپ ها و اینترنتی شدن مشاغل افزود: بسیاری از مشاغل می توانست به صورت الکترونیکی و مجازی به کار خود ادامه دهد،حتی کارهای بانکی نیز می توانستند به شکل مجازی خدمت رسانی کنند تا دیگر نیازی به حضور فیزیکی افراد جامعه نباشداما به خاطر نبود زیرساخت های لازم و بی توجهی ها، این موقعیت ها از دست رفت.
این مقام مسئول با اشاره به شیوع بیماری کرونا گفت:ما می توانستیم با اینترنتی کردن مشاغل آذوقه و ملزومات مردم را به راحتی با سازمان تحت کنترل آماده کنیم تا از تردد های سطح شهر کاسته شود.حتی در نظام آموزشی نیز می توانستیم موفق باشیم. چطور است که دانشگاه پیام نور به عنوان یک دانشگاه نیمه مجازی،؛ در چندین سال موفق عملکرده اما دانشگاه های وزارت علوم قابلیت برگزاری ویدئو کنفرانس ها را نداشته و از کلاس های هوشمند و تکنولوژی روز استفاده نمی کنند؟؛به طوری که در بیشتر موارد از سیستم و کامپیوتر تنها در موارد جزئی مثل تایپ، ایمیل و تحقیقات اینترنتی استفاده می شود.

کنترل تورم حتی به قیمت از دست رفتن یک دهک از مردم!
وی به روش های کاذب در کاهش تورم اشاره کرد و ادامه داد :تفکر برخی مسئولین این بود که تورم را کنترل کنیم حتی به قیمت از دست رفتن یک دهک از مردم!تفکری که موجب شد با کاهش نقدینگی، مسدود کردن وام ها، حذف مشاغل نقدینگی مهار و تورم کنترل شود.این فکر ،همین تفکر الان در وضعیت بهداشتی بوده که غالب شده چرا که با گسترش این بیماری،بازنشسته ها و بیماران از میان می روند و از هزینه های دولت کاسته می شود.این تفکر غالب شده، شاید به زبان نیاید اما در عمل همین است.

فقط شنیده ایم که برای برخی اقشار کمک هزینه واریز می شود
دکتر مشکات به نبود بسته های حمایتی اشاره کرد و افزود:هر چند فقط شنیده ایم که برای برخی اقشار ضعیف جامعه کمک هزینه مالی واریز می شود اما در عمل چنین اتفاقی نیفتاده و این هزینه ها برای کارگران فصلی، دستفروشان و اقشار ضعیف پرداخت نشده است.

بسته حمایتی به صورت کارت خرید ارائه شود
وی با بیان این که در برخی شرکت های صنعتی تولید وجود دارند اما مشتری برای آن نیست، گفت:اگر بخواهند این مبالغ را واریز کنند، همان بهتر که به صورت کارت خرید باشد چرا که از روند تولید کم نمی شود، نقدینگی بالا نمی رود و مبالغ آن صرف خرید محصول ایرانی و تولید داخل می شود.اما اگر این مبالغ به صورت نقد باشد،در هر جای دیگر هزینه شده و به بازار شوک وارد می شود.

عدم شناسایی دقیق اقشار ضعیف
دکتر قندی،استاد دانشگاه و سرپرست معاوت پشتیبانی مجتمع آموزش عالی فارس هم با اشاره به نبود شناسایی دقیق اقشار ضعیف گفت:مکانیزم هایی که برای شناسایی افراد بی بضاعت و کسانی که از شیوع بیماری کرونا آسیب دیده اند به صورت کامل و کارشناسی نبوده است.وی افزود:در سازمانی که ما فعالیت داریم تعداد زیادی از مردم برای کمک مالی و معیشتی مراجعه می کنند، این ها جزو همین افرادی بوده که دولت برای آن ها برنامه داشته ولی حالا شامل حال آن ها نشده است.ای کاش دولت حداقل از طریق سازمان تامین اجتماعی، افراد خود بیمه، کارگران «روز مزد»یا تحت کمیته امداد را نادیده نمی گرفت.

دستفروشان و کارگران ساختمانی نادیده گرفته شده اند
دکتر قندی گفت:علاوه بر مددجویان کمیته امداد و سازمان بهزیستی شغل های کاذب مثل دستفروشان و کارگران ساختمانی که در بازار های موقت مشغول به کار بوده حالا از میان رفته و با مشکلات معیشتی و تامین نیازهای روزمره مواجه هستند.این در حالیست که مشاغل زیر مجموعه دولت مانند شرکت های خصولتی نیز با بحران مالی مواجه می باشند.به فرض مثال خود ما که در معاونت هستیم نمی توانیم حقوق و دستمزد افراد قراردادی خودمان را پرداخت کنیم.درآمدمان هم درآمد خودگردان هست.با این وجود ما باید از درآمد خودمان حقوق کارگران را پرداخت کنیم اما در حال حاضر هیچ پولی نداریم که به آن ها پرداخت کنیم.

مسئله جدی که تا دو سه ماه آینده چالش های زیادی به بار می آورد
این استاد دانشگاه ادامه داد: برای بخش های دولتی هم تدابیر لازم و مشخص اتخاذ نشده و آن ها نیز با مشکلات حقوقی روبرو هستند.به هر روی این مسئله جدی بوده که صورت ادامه تا دو سه ماه آینده چالش های زیادی را به بار می آورد.

نمی توان از یک طرف شرایط قرنطینگی را اجبار کرد و از طرف دیگر کارمندان را راهی ادارات نمود/
فعالیت یک سوم اداره ها و بازگشایی یکباره آن خو موجب تجمع می شود
وی افزود:نمی توان از یک طرف شرایط قرنطینگی را اجبار کرد و از طرف دیگر کارمندان را راهی ادارات نمود و یا این که  از یک سو ورود و خروج خودرو را از درب منزل ممنوع اعلام کرد و از سوی دیگر قطار شهری، اتوبوس های سطح شهر و غیره تعطیل و در عین حال ادارات دولتی باز باشد.از طرفی هم فعالیت یک سوم اداره ها و بازگشایی یکباره خود موجب تجمع مردم می شود.

بلاتکلیفی کارگران «روز مزد»
دکتر محمود محمدی کیان،کارشناس مسائل اجتماعی نیز با بیان این که ویروس کرونا یک مسئله جهانی را بوجود آورده، گفت: این بیماری قابل پیش بینی نبود،همین موضوع باعث شده که خیلی ها را نه تنها در کشور ما بلکه در دیگر کشورها غافلگیر و حتی کشورهای پیشرفته را با این بیماری مرگبار درگیر کند.این در حالیست که آمار مبتلایان کرونا در برخی از این کشورها بسیار بیشتر از آمار کشور ماست.
وی با اشاره به بلاتکلیفی کارگران روزمزد افزود :در کشور ما افرادی که سرمایه بالایی داشته یا کارمندان دولتی از بابت تامین مخارج زندگی مشکل چندانی ندارند اما کارگران روز مزد مثل کارگران فصلی و دستفروش ها که درآمدشان مبتنی بر فعالیت های روزمزد بوده در این شرایط دشوار بلاتکلیف هستند.
نابودی در کمین کارگران «روز مزد»
دکتر محمدی کیان گفت:هرچند دولت بسته های حمایتی را بین 200 تا 600 هزار تومان در نظر گرفته اما این مبالغ نمی تواند،نیازهای اولیه یک خانوار را در طول یک ماه تامین کند.از این رو لازم بوده که دولت مبالغ بیشتری را برای اقشار آسیب پذیر جامعه در نظر بگیرید تا آن ها مجبور نباشند که برای تامین مخارج روزمره از خانه خارج شوند.البته به جز این موارد برخی اصناف هم با تعطیلی مغازه هایشان با چنین مشکلاتی مواجه هستند چرا که آن ها نیز امرار معاش خود را از طریق فعالیت های روزانه تامین می کرده اند.
وی گفت: دولت مبالغی را برای رفع این مشکلات پیش بینی کرده اما مدیریت آن مهم بوده تا این بسته های حمایتی از طریق مناسبی به افراد نیازمند ارائه شود.دکتر محمدی کیان درپایان با اشاره به حرکت خودجوش و مردمی شیراز در قالب بهداشت و سلامت حرم مطهر حضرت احمد بن موسی «شاهچراغ»(ع)افزود:یکی از کارهایی که در استان فارس می تواند الگوی مناسبی برای کل کشور باشد، فعالیت همه جانبه و جهادی این قرار گاه از بکارگیری پزشکان متخصص در حرم گرفته تا تهیه و تولید ماسک و دستکش برای خانواده های نیازمند را در بر می گیرد چرا که قرار گاه بهداشت و سلامت با مدیریت مهندس عزیزی به صورت خلاقانه ای شکل گرفته که به نوبه خود در کشور بی نظیر است.برپایه این گزارش، باید منتظر ماند و دید که چه زمانی این کابوس شوم پایان می یابد تا بالاخره مردم به روزهای عادی خود بازگردند.
انتهای گزارش/
«بهاره یاری»


برچسب ها: برنامه ، قرنطینه ، شیراز
نظرات بینندگان