کد خبر: ۱۳۷۸۳۲
تاریخ انتشار: ۲۱:۳۵ - ۱۶ فروردين ۱۳۹۹

شوک کرونایی این بار برای مرغداران!

مرغ از جمله اقلامی بوده که در بیشتر مواقع در سفره غذایی مردم دیده می شده اما با شیوع بیماری کرونا و بسته شدن درب رستوران ها و فست فود ها از تقاضای آن کاسته شده است. همین موضوع باعث شده که قیمت آن حدود 4 هزار تومان به زیر قیمت تمام شده کاهش یابد و تولیدکنندگان مرغ را در شوک کرونایی فرو برد، چرا که آن ها برای هر کیلو گوشت مرغ چیزی حدود 3 هزار تومان متضرر می شوند.
شوک کرونایی این بار برای مرغداران!
«سینا عباسی»، رئیس اتحادیه مرغداران استان فارس در گفت و گو با خبرنگار "شیرازه"در پاسخ به این پرسش که چرا قیمت مرغ کاهش یافته؟گفت: هرساله اتحادیه مرغداری رسالتی بر عهده داشته تا برای ایام نوروز برنامه ریزی کند و با جوجه ریزی در اوایل سال ،مرغ تولیدی را به بازار عرضه نماید اما با شیوع بیماری کرونا و به دنبال  آن کاهش مصرف و تعطیلی فست فود ها و رستوران ها، مصرف مرغ پایین و قیمت آن نیز کاهش یافت.
وی به عرضه زیاد و تقاضای کم در این روزها اشاره کرد و افزود:این مسائل موجب شد که عرضه در بازار زیاد شود اما با کاهش مصرف و تقاضا مواجه شویم. این در حالی بوده که برنامه ریزی ها انجام شده تا در پایان سال و ایام نوروز با کمبود گوشت مرغ مواجه نشویم.
عباسی کاهش قیمت مرغ را به ضرر تولید کنندگان دانست و گفت:در حال حاضر مردم مرغ زنده را با قیمت 6هزار الی 7 هزار و 300 تومان خریداری می کنند و مرغ کشتار شده هم درب مغازه حدود 9 الی 10 هزار تومان فروخته می شود که این رویه در نهایت به ورشکستگی تولیدکنندگان مرغ می انجامد.
وی با بیان این که یک واحد 30 تایی بالغ بر 150 میلیون تومان ضرر می بیند، افزو:تولید کنندگان با ضرر و زیان زیادی مواجه می شوند، به طوری که یک واحد 30 تایی بالغ بر 150 میلیون تومان ضرر می بیند، چرا که فقط قیمت جوجه مرغ 5 هزار تومان بوده است.این مقام مسئول گفت:پیشنهاد ما این بوده که سازمان پشتیبانی و حمایت از تولیدکنندگان وزن خرید را حداقل به مبلغ دو هزار و 500 تومان افزایش دهد تا مقداری از ضررها کاسته شود.

ضرر 2 هزار و 500 تومانی برای هر کیلو مرغ
«نصرالله دهقانیان»،رئیس سابق انجمن مرغداران فارس و عضو هیئت مدیره تعاونی مرغداران شهرستان جهرم نیز با بیان این که  مرغ تولیدی در مرغداری ها دپو شده،گفت:قبلا مرغ در سبد خرید مردم به وفور دیده می شد اما با توجه به کم شدن رفت و آمد ها، بسته شدن هتل ها و رستوران ها و نبود مراسم جشن و عروسی از تقاضا برای آن کم شده است.وی افزود:کاهش قیمت مرغ باعث ضرر و زیان تولید کنندگان بیشماری شده و هر مرغدار برای تولید هر کیلو مرغ حدود دو الی دو هزار و 500 تومان متضرر می شود.
دهقانیان به کمک دولت در این زمینه تاکید کرد و گفت:مرغداران کشور از دولت تقاضا دارند که این خسارت را تاحدودی جبران کند چرا که این مشکل نه تنها گریبانگیر مرغداران شده بلکه اقتصاد کشور را هم دچار اختلال می کند.

شرکت خرید پشتیبانی در حال انجام است
مهندس جزایری، معاون سازمان جهاد کشاورزی در امور بهبود تولیدات دامی نیز در پاسخ به این پرسش که چه تمهیداتی اندیشه شده؟با بیان این که شرکت خرید پشتیبانی در حال انجام بوده،گفت:قرار بر این بوده که برای رفع این مشکل شرکت پشتیبانی امور دام نسبت به خرید مرغ مازاد مرغداران در سطح ملی اقدام کند.البته در این خصوص محدودیتی هم برای عقد قرارداد و خرید با این شرکت وجود ندارد.

در شرایط کنونی لازم است همه خرید ها بر دوش شرکت پشتیبانی نباشد
«رهام رحمانی»، مدیر کل اداره کل پشتیبانی امور دام استان فارس گفت:شرکت پشتیبانی امور دام یکی از بخش هایی بوده که می تواند به صورت عملیاتی در این خصوص اقدام نماید و از تولیدکنندگان پشتیبانی و حمایت نماید. اما در شرایط کنونی لازم است سایر واحدهای فعال مرتبط در بخش طیور بویژه تشکل ها به کمک تولیدکنندگان بیایند. وی با بیان این که آنچه که ما می توانیم انجام دهیم این بوده که مرغ را خریداری کنیم، افزود: ما در چند روز اول سال 1399، حدود یک هزار تن مرغ را با قیمت مصوب 12 هزار و 700 تومان خریداری کرده ایم و در حال حاضر هم با همین مبلغ با تعداد زیادی از مرغداران و کشتارگاه ها قرار داد بسته و گوشت مرغ را خریداری می کنیم.
رحمانی با اشاره به این که به دلیل جوجه ریزی و عرضه بالا، کشتارگاه ها جوابگو نیستند،گفت:در اواخر سال 1397 و اوایل سال 1398، قیمت هر کیلو  گوشت مرغ حدود 15 یا 16 هزار تومان بود که باعث شد در ماه های بهمن و اسفند 1399 جوجه ریزی زیاد از طریق مرغداری ها انجام شود، به طوری که حدود 10 میلیون قطعه جوجه ریزی انجام شده است و حالا کشتارگاه ها با تعداد زیاد مرغدار متقاضی کشتار مواجه هستند.

هنگام جوجه ریزی به فکر فروش مرغ تولیدی باشند
وی با اشاره به شیوع بیماری کرونا افزود: این بیماری موجب کاهش تقاضا و عرضه زیاد مرغ شد که در نهایت به کاهش قیمت مرغ انجامید. با این شرایط ما حتی در روزهای تعطیل و ایام نوروز این مرغ ها را خریداری کرده ایم.این مقام مسئول به دیگر عوامل تاثیر گذار اشاره کرد و گفت: به جز شرکت پشتیبانی عوامل دیگری نیز در این زمینه موثر هستند؛ به عنوان مثال اتحادیه تعاونی مرغداران گوشتی مشابه سایر استان ها لازم بوده که وارد بازار شود و گوشت مرغ را خریداری و آن را قطعه بندی و ذخیره سازی کند. لذا قرار بر این شده تا اتحادیه مرغداران فارس نیز بخشی از تولیدات را خریداری و آن را ذخیره سازی کنند.
وی افزود:دلیل دیگر هم این بوده که در  سال گذشته، ستاد تنظیم بازار قیمتی که برای پشتیبانی اعلام کرده 12هزار و 700 تومان بوده و این قیمت با قیمت سقف 12 هزار و 900 دارای تفاوت ناچیز ۲۰۰ تومان می باشد. در حالی که لازم می باشد خرید شرکت پشتیبانی امور دام با قیمت کف انجام گیرد که انگیزه ی جوجه ریزی را تشدید نکند. برای بهبود وضعیت به مرغداران توصیه می شود که هنگام جوجه ریزی به فکر فروش مرغ تولیدی باشند و بدون برنامه فروش، تولید نکنند که با ضرر و زیان مواجه شوند.
برپایه این گزارش، در طول سال گذشته با بالا و پایین شدن قیمت مرغ از یک طرف خریداران خوشحال و از طرف دیگر تولید کنندگان غمزده می شدند،پس این اولین بار نیست که قیمت مرغ به یکباره کاهش می یابد و تولید کنندگان را در شوک فرو می برد. تولید کنندگانی که این روزها به امید فروش مرغ تولیدی بودند اما با شیوع کرونا روزهای شکست خود را به چشم می بینند اما با این حال چشم انتظار هستند که دولت گوشه چشمی به آن ها داشته باشد.
انتهای خبر/
«بهاره یاری»
 

برچسب ها: کرونا ، مرغ ، شیراز
نظرات بینندگان